Electronische ontsteking Dyna S

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door mario1976 » 02 dec 2008, 13:08

Hoi,
Kan iemand mij helpen met een aansluitschema of zo voor het aansluiten van de Dyna S op de gl1000.
Heb deze namelijk twee gekregen maar zonder aansluitschema.
Er zitten maar drie draden aan, één rode(waarschijnlijk spanning?), en dan een gele en blauwe(logisch)
Moeten de condensators eraf?
Hoe stel ik hem precies af met de stroboscooplamp?

Alvast heel erg bedankt. :lol:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 02 dec 2008, 14:20

Volgens mij moeten de condensators er vanaf want die doen niks anders als vonkvorming tussen de puntjes voorkomen.
Bij het afstellen deed ik het volgende, ik liet de olie aflopen (ging ik toch verversen) en vulde daarna het motorblok met maar 1 ltr, dan draaide ik de afstelplug bovenop het blok los en liet de motor stationair draaien (wel kijken of je oliedruk lamp uit is anders een beetje bijvullen) Daarna kan je je tijdstip bekijken zonder dat het vliegwiel door de olie draait en je gezicht vol zit met olie.
Een leuke uitvinding destijds was de doorzichtige dop die je erin kon draaien en teveel geld koste, maar na 5 seconden zag je daar ook niks meer door.
Wel je oliedruk checken :!: :!:

Succes

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 02 dec 2008, 15:31

En dan moet ik denk ik de F1 in de gaten houden toch?
Moet deze met de andere draad ook afgesteld worden op de F2, ik denk van niet toch? Als er 1 goed staat staat de ander automatisch goed?
Ik heb trouwens zo'n doorzichtige dop. :lol:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 02 dec 2008, 22:57

Draai de motor rond tot het F1 merkteken precies in lijn staat met de merktekens nu zou normaal het contact puntje open gaan en je lampje gaan branden, daarna draai je de krukas 180graden en neem je F2 voor je rechterpuntje. Met je nieuwe ontekeing zou het het zelfde moeten werken of heeft deze maar 1 grondplaat voor beide sensors?

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 03 dec 2008, 13:15

Ik weet het al, de tweede opnemer is zo'n 10 graden te verstellen.
Nu nog een vraag, ik heb nu een aansluitschema en daarop staat dat er een weerstand (heb ik bij de dynaS) parallel over de bestaande weerstand van de bobines gezet moet worden, alleen ik heb er de originele bobines niet meer opstaan, die van mij werken gewoon op 12V en hebben die weerstand niet meer. Waar moet ik de weerstand dan laten?
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 03 dec 2008, 22:04

Ik weet het al, ben er al uit :oops: , bobines moeten een primaire weerstand hebben van minstens 3 ohm, zoniet dan moet de weerstand ertussen
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

brommert

Bericht door brommert » 03 dec 2008, 22:27

welk merk bobine's heb je erin zitten ??

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 03 dec 2008, 22:43

Het merk is hetzelfde maar een ander type, deze komen van een gl1100 maar werden ook op bv een bol d'or gebruikt, deze heeft geen weerstand nodig en de kabels kunnen vervangen worden, heb ze alleen iets schuin moeten zetten omdat ze er anders niet tussen gingen, verder werken ze perfect. Mijn originele sloegen namelijk over net waar de kabel de bobine uitkwam.
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

12Gauge
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2008, 00:37
Locatie: Rijsenhout

Bericht door 12Gauge » 06 dec 2008, 11:08

mario1976 schreef:Het merk is hetzelfde maar een ander type, deze komen van een gl1100 maar werden ook op bv een bol d'or gebruikt, deze heeft geen weerstand nodig en de kabels kunnen vervangen worden, heb ze alleen iets schuin moeten zetten omdat ze er anders niet tussen gingen, verder werken ze perfect. Mijn originele sloegen namelijk over net waar de kabel de bobine uitkwam.

Kijk eens op de site van Randakk hier staan veel technische gegevens van de GL 1000 op.

www.randakks.com

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 08 dec 2008, 08:35

Heb de electronische ontsteking gemonteerd met de gewone originele weerstand + de weerstand bij de dyna s geleverd, heb mailcontact gehad met dynatek en daar dat advies gekregen.
Afgesteld met een multimeter, met stroboscoop krijg ik niet voor elkaar, zelfs niet met weinig olie en een kijkglaasje maar hij loopt nu prima, veel strakker. :lol:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 03 okt 2010, 23:15

Ik blijf het leuk vinden ouwe topics weer naar voren te schuifen....

Ik heb net mijn Dyna ontsteking besteld en was van plan om het met een testlamp te gaan afstellen.
Hoe stel je met met de multineter af ??

BB had ook nog een foolproof gebruiksaanwijzing, heeft iemand deze nog liggen, misschien dat daar nog een leuke tip op staat ??

Bart

Oh ja, nog een laatste vraagje, Dyna bobines tov de originele ??
Doen of niet doen is eigenlijk de vraag.
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 05 okt 2010, 13:21

Ik heb het binnen, binnenkort zal ik mijn ervaringen hier gaan delen.

Eerst de originele bobines eens nameten, misschien ga ik die ook vervangen en meteen de Dyna kabels erbij bestellen.

Jammer alleen dat de gele niet meer verkrijgbaar zijn.....

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 07 okt 2010, 22:18

De eerste stap is gezet, de meegeleverde condensator heb ik er in gezet.

Ik kwam erachter dat de oude aan het eind van zijn latijn was, toen ik het kabelschoentje eraf wilde trekken kwam de lip meteen mee.....

Morgen ga ik de rest doen.

Ik kwam erachter dat ik geen vonk heb linksvoor.
Hoe kan ik eea nameten wat de bobines betreft ??

Bart
CarboWing under construction

peter

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door peter » 08 okt 2010, 09:58

Andere bougiedop nemen, als er 1 bobine stuk is loopt hij op 2 cilinders. (of je bougie is kapot)

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 08 okt 2010, 12:31

Dank je Aspie,

Ik vertrouw mijn bougiedoppen ook niet zo, heb er ook geen afdekrubber bij.

Zijn ze gemakkelijk te vervangen ??

Als ik naar de kabels kijk lijkt het me zelfs verstandig deze ook te vervangen maar misschien valt dat mee.

In de werkplaatsboeken staat er niet zoveel over beschreven vandaar dat ik hier een beetje doorvraag.

Als mijn bobines nog goed zijn ga ik ze nog niet vervangen uiteraard.

Ik heb het getest door de bougie om te wisselen, bij de andere kabel vonkt ie netjes dus ik denk dat ik het euvel gevonden heb.

Vanavond ga ik verder knutselen.....

Bart
CarboWing under construction

Plaats reactie