Ontwaken GL1000LTD

Technische vragen, tips, trucs, enz.
GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 13 jul 2022, 14:23

Beste Wingers,

Eindelijk is het zover, ik ben uit de startblokken geschoten voor het opknappen van mijn GL1000LTD.
Niettegenstaande ik deze motor reeds een 15 tal jaar geleden heb gedemonteerd en in kartonnen dozen heb gestockeerd, besloot ik van niet te wachten tot ze de kartonnen dozen op een trailer zouden meezeulen op mijn uitvaartplechtigheid ;-)
Alle gekheid op een stokje, ik heb hier op dit forum reeds heel prachtig werk gezien, helaas ook van mensen die niet meer onder ons zijn...
Ik besloot om mijn project "LTD" pas naar buiten te brengen indien ik goed op dreef gekomen ben.
Het is dus niet de bedoeling dat ik van ieder schroefje of gepolijst dekseltje meteen een foto ga posten.
Ik wil me dan ook beperken tot de grote lijnen daar ik weet dat de meeste Wingers heus wel weten hoe het sleutelen er aan toe gaat.

Ik besloot van mij uiteraard eerst en vooral te concentreren op het hart van de fiets nl. de motor.
Deze is momenteel volledig gedemonteerd, de kogellagers eruit gehaald, de lichtmetalen delen zijn door mezelf met soda gestraald.
De lichtmetalen delen zijn momenteel naar het spuitbedrijf om ze te laten lakken.
Beide cilinderkoppen zijn reeds klaar (klepsteeldichtingen, oliekeerringen nokkenassen, roderen kleppen + testen op dichtheid).
Krukas, zuigers, tandwielen versnellingsbak, kickstartmechanisme enz. zijn gereinigd.
Koppelingsschijven + veren worden vervangen.
Kogellagers (4 stuks) worden uit voorzorg ook vervangen.

Maar nu komt de aap uit de mouw... jullie raden het al, de krukas en drijfstanglagers!
Ofschoon ik ze nog niet heb opgemeten, zien ze eruit alsof ze hun beste tijd reeds gehad hebben.
De krukas is gemarkeerd met letter "B" en volgens de gegevens op de rechter motorhelft (zie foto) heeft lager 1 drie streepjes, lager 2 twee streepjes en lager 3 eveneens twee streepjes.
Correct me if I'm wrong maar volgens mijn interpretatie zou ik dus volgende krukaslagers nodig hebben:

1 = 13323 371 003 (bruin)
2 = 13323 371 003 (bruin)
3 = 13322 371 003 (zwart)

Eén drijfstanglager is voorzien van cijfer "2" in combinatie met "B" op de krukas.
Dit zou dan impliceren dat ik volgende drijfstanglagers dien te bestellen:

cilinder 1 & 3 = 13223 371 003 (bruin)
cilinder 2 & 4 = 13217 371 003 (bruin)

Zoals jullie alvast weten zijn deze lagers haast nergens meer te verkrijgen...
Vreemd aangezien dit toch wel vitale onderdelen zijn voor een motorrevisie...
Ik heb vernomen dat dit al jaren aansleept en er blijkbaar geen bedrijven zijn die bereid zijn om deugdelijke after-market lagerschelpen te maken.
Ik heb nog een GL3E donor-blok liggen maar wil nog even wachten om de krukas en lagers uit dit blok te halen.

Wordt vervolgd! Tot binnenkort ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door rudolphwolven » 13 jul 2022, 18:28

*****
Hartstikke goed dat je begonnen bent.........het leven is te kort om als maar te wachten.
Ik heb hetzelfde gedaan tussen 2014 en 2015 nadat mijn 1975er GL1000 K1 31 jaar lang (afgedekt) had stil gestaan in mijn garage.
Het resultaat is bij mij (gelukkig) geweldig geworden.
Je bent aan een enorme klus begonnen met ook nog eens de demontage van de motor,.......tjonge je hebt wel lef.......echter gewoon stug doorgaan en jezelf steeds een eerstkomend doel stellen.....zo kom je steeds verder en wordt je gemotiveerd door wat er goed is gegaan.
Ik wens je heel veel succes bij dit project!

Met vriendelijke groet, Ruud

Overigens wellicht als tip......in Dld zijn nog behoorlijk veel gebruikte GL1000 onderdelen aanwezig / te koop.
Er zijn zelfs bedrijven die allerhande onderdelen als (dacht ik) lagers en zuigers op maat maken......de Duitsers kunnen en doen veel.
Je vindt ze op:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-sei ... gl-1000/k0
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 13 jul 2022, 19:34

Bedankt voor je leuke reactie, Ruud!
Ik ben meer dan ooit vastberaden om ook van deze fiets een mooi en origineel exemplaar te maken.
De enige "personal touch" die ik wil doen is een oud verweerd K2-zadel overtrekken met een nieuwe DONKERBRUINE K2 overtrek.
Het originele nog perfecte zwarte zadel hou ik achter de hand en ga ik ongemoeid laten.
Ik heb sinds ik de LTD jaren geleden gekocht heb de nodige wisselstukken kunnen verzamelen waaronder een originele uitlaat.
Ik ben voor 95% klaar met wisselstukken en dit geeft enorm veel moed om door te gaan!
Hierdoor heb ik de uitgaven wat kunnen spreiden want zoals je weet tikt zo'n project flink aan!
Hieronder nog een fotootje van mijn Sulphur Yellow "Jumbo" dewelke ik in 2002 heb gerestaureerd.
Deze staat momenteel in mijn bureau te genieten van een rustperiode (en tevens leuk om naar te kijken) ;-)



Afbeelding

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door rudolphwolven » 13 jul 2022, 21:01

*****
Allemachtig zeg....wat een beauty van een Sulphur Yellow GL1000.........
Je hebt dus ooit al eens een GL1000 gerestaureerd.........je hebt dus al de nodige ervaring........tjonge, maar dat je dit nu voor de 2e keer gaat doen..........
Chapeau !!!
Daar zou ik de "guts" niet (meer) voor hebben....héél bijzonder vind ik.
Fijn dat je al een aantal jaren de nodige wisselstukken hebt kunnen vergaren.........zeker zoals OEM uitlaat en bezit van OEM zadel........deze zijn steeds moeilijker te vinden.
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 14 jul 2022, 14:14

Motorfietsen hebben t.o.v. auto's het voordeel dat alles wat compacter en overzichtelijker is.
Maar het feit dat de LTD toch vele jaren in kartonnen dozen heeft gestaan, wijst er toch een beetje op "uitstelgedrag".
Zo van "de buit is lekker binnen" en "volgende herfst begin ik er eens aan"...
En zo heeft een mens wel altijd een reden om de handen niet vuil te hoeven maken.
Maar dan kom je zo nu een dan een prachtexemplaar tegen op het forum en zie je bv de gele prototype GL1000 Nr2 door Pistol Pete 'zaliger' gerestaureerd...
Tja, met kijken alleen kom je geen meter vooruit dus besloten we er maar eens aan te beginnen!
Zaak is dat ik graag de nodige gemoedrust heb om me volop te kunnen concentreren.
"Don't disturb" hangt dan als het ware op een bord om mijn nek en mijn huisgenoten weten dat ze me een beetje "in mijn bubbel" moeten laten ;-)

Dankzij de tip van Ruud heb ik dan toch nog een setje lagerschelpen voor de krukas gevonden, waarvoor dank!
Nu nog een setje voor de drijfstangen vinden en na het spuiten kan het blok weer in mekaar.
Werk genoeg, dus zijn we intussen alvast met de carburatoren begonnen.
Typisch voor Europese GL1000's is de 755B-configuratie van de carburatoren.
Altijd leuk om de juiste setjes te bestellen...
Heb 4 setjes van Napco liggen met vermelding "GL1000K1 '75 LTD" en 4 setjes met vermelding "GL1000K2 '77"
De setjes voor de K1 benaderen het best de originele settings.
Ik ga ervan uit dat indien de 4 carburatoren perfect schoon zijn, dezelfde setjes hebben en fijn gesynchroniseerd zijn, er geen noemenswaardige problemen zullen opduiken.

Wordt vervolgd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bobby60
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:42
Type Goldwing: GL1000

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door Bobby60 » 14 jul 2022, 15:01

Mooi hoor respect.
Ik probeer mijn ouwe blauwe orginele te maken en lekker te rijden staat nog maar 55555 km op.
Dank zijn Ruud een orginele uitlaat gevonden.
Hij zit er op klinkt mooi.

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 14 jul 2022, 16:17

Fijn! Een originele GL1000-uitlaat kost bijna evenveel dan een complete GL1000...
Toen ik de LTD kocht zat er ook een aftermarket op (zie foto).
In 2003 kwam ik in Amerika een goed bewaarde originele op het spoor en twijfelde geen seconde.
Deze komt dus nu goed van pas voor de LTD!
Heb nog een "old new stock" setje nieuwe (!) uitlaatbochten op de kop kunnen tikken.
Heb nog bochten liggen van de latere K3 en K4(Z) doch deze verschillen aan de 2 uitgangen.
De K1, K2 + LTD gaan rechtdoor en de K3 en K4 gaan ietsje omhoog achteraan + hebben altijd chromen hitteschildjes.

Alleen jammer dat de originele uitlaten zoals alle stalen uitlaten van binnenuit roesten...
Lange ritten om alles aardig op temperatuur te stoken zijn ideaal.
Sirius had een goede en getrouwe aftermarket maar zijn daar blijkbaar ook reeds mee gestopt.

http://m.siriusconinc.com/products-deta ... _id=122089

Is nochtans het meest gewilde onderdeel van de GL1000.
Zou er dan toch te weinig vraag zijn om het rendabel te houden ???
Er rest ons voorlopig dus om de bestaande uitlaten zoveel mogelijk in stand te houden.
Veel succes met je overigens prachtige Candy Blue Green GL1000!

Bart

Afbeelding

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 16 jul 2022, 18:33

Zonet bericht gekregen van MSP dat ze de krukaslagers dan toch niet kunnen leveren.
Het was te mooi om waar te zijn...
De drijfstanglagers beloven ook nog een avontuur te zullen worden.
Ik zou al blij zijn met 8 lagers met oliedoorvoergaten erin ipv 4 met gaten en 4 zonder gaten, zoals origineel.
De lagers van de GL1100 hebben een identiek nummer (modelcode 371 ipv 463).
Daar schiet ik dus ook niks mee op.
Dan maar meten met Plastigauge en zien of de bestaande lagers nog binnen de tolerantiewaarden zitten.
Je weet maar nooit.
Meer hierover later.

Intussen dan maar de 4 carburatoren zuiver gemaakt + vlotters en de gasschuiven.
De sproeiers uit mijn 755B's komen overeen met de 755A-configuratie ('75).
De naalden van de setjes zijn verschillend (langer) dus ga ik de originele behouden.


Afbeelding

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door Dacher » 17 jul 2022, 06:52

Kun je niet eens informeren bij een motoren revisie bedrijf zoals bv Keizer in Doetinchem die kunnen vaak meer dan je denkt dan krijg je wel andere lagers bv van een mini maar wat maakt het uit als het maar weer past op elkaar.

DonvanVliet
Berichten: 704
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door DonvanVliet » 17 jul 2022, 09:21

Volgens het werkplaatshandboek moeten sommige schalen zonder gaten er ook in. Dat is niet voor niks. Maat van me maakte die fout ooit door alles met oliegaten erin te doen. Het resultaat was enorm roken en olie zuipen.

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 17 jul 2022, 11:06

Aan het "jatten" van lagers bij één of ander automerk heb ik ook reeds zitten denken.
Volgende link lijkt me een goed alternatief, althans voor de drijfstanglagers:

https://www.benl.ebay.be/itm/1132625389 ... 0667.m2042

Hier in de buurt is een motoren revisiebedrijf met een zeer goede reputatie waar ik misschien terecht kan voor "custom made" lagers.
En er is nog het donor-blok, nu we toch de smaak te pakken hebben om GL-blokken te splitten :-)

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 20 jul 2022, 18:13

Terug de draad opgenomen na een paar dagen van tropische temperaturen.
Sleutelen in een houten werkruimte bij 45°C is wat van het goede teveel.

De 4 gasfabrieken zijn opnieuw samengevoegd, stangenstel gemonteerd, CV-kappen gepolijst en gemonteerd, nieuw membraan in air-cut off valve, nieuwe rubberslangetjes.
Nu de inlaatbochten nog een beetje toonbaar maken en monteren.
En zo is er weer een groot stuk van de puzzel gelegd!
Nu wachten op het carrosseriebedrijf om het motorblok en toebehoren te voorzien van een laagje hittewerende verf + vernis.
Ik laat de motor lakken in losse delen daar alle boutjes verchroomd zijn en dus niet mee gelakt mogen zijn.
Tevens blijven de pakkingen ook netjes zichtbaar eens alles in elkaar steekt.
Inmiddels wordt het frame op de Harley-lift gezet om verder kaal te worden geplukt.


Afbeelding

Afbeelding

Bobby60
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:42
Type Goldwing: GL1000

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door Bobby60 » 21 jul 2022, 04:10

Mooi hoor respect.
Ik zoek nog een greapbar achter het zadel

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door GL1000LTD » 21 jul 2022, 09:00

Net als uitlaten en zadels zijn de grab-bars best zeldzaam aan het worden (en dus prijzig!)
Bikers Best heeft eentje in de aanbieding, is wel een nieuwe:

https://goldwing.nl/nl/shop/gl-1000/acc ... -610-nieuw

Is wel de versie zonder knipperlichthouders maar ik zie dat jouw GL1000 de knipperlichten reeds op de achterlichthouder heeft.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwaken GL1000LTD

Bericht door 25 jaar k2 » 21 jul 2022, 12:19

In mijn ogen bezit Bobby een k1 aan de kleur te zien
Als ik het mis heb lees ik het wel maar volgens mij horen dan eigenlijk de knipperlichten aan de grapbar te hangen
en niet aan het achterlicht zoals op een k2
maar nogmaals wie ben ik en hoe hoog moet die lat liggen he :)
lol moet je dr mee hebben de rest is bijzaak

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten