Bericht
door plukenannabel » 16 feb 2023, 13:19
Hij is af, staat ook in de te koop sectie. Maar voor het hoe/waarom misschien leuk hier eea vast te leggen, advertenties zijn met een maand weer weg.
Honda GL1000 K1 1976
Origineel nederlandse GL1000 oldtimer, blauwe plaat, belastingvrij, goedkope oldtimerverzekering.
Goedkoper kun je niet rijden. Daarnaast heeft een oldtimer een verschijning en karakter zoals moderne fietsen dat nauwelijks nog kennen. Helaas heeft dat ook een grote keerzijde. Betrouwbaarheid en rijeigenschappen zijn vaak ook op het niveau van 50 jaar geleden. Voor toen was een GL1000 een topfiets.
Eigenlijk is dat naar de huidige normen alleen nog geldig voor de ergonomie, het motorblok en de bouwkwaliteit.
Met name de remmen, slechte (voor)vering met 36mm vorkpoten, het hoge onafgeveerde gewicht (wielen en remschijven), en de ronduit belabberde verlichting maken het een motor die eigenlijk niet bruikbaar is in het huidige verkeer. Wat feitelijk voor alle oldtimers uit de 70ś en 80ś geldt.
Echter is een gl1000 een erg goede basis voor wat de amerikanen een restomod (restauratie/modernificatie) zouden noemen.
Er zijn qua concept veel overeenkomsten met de terecht immens populaire BMW GS en honda Nc750x wat het in de basis een goede fiets maakt. Met name het extreem lage zwaartepunt door het boxerblok en de benzinetank onder het zadel is geniaal. Ook een blok met krukas in de lengterichting maakt het een veel wendbaardere motorfiets dan het op papier hoort te zijn. De betrouwbare cardan en versnellingsbak met 5 versnellingen maken het een ware km vreter. Het blok is met 80pk en bakken koppel bij lage toeren en een zijdezachte loop ook naar de huidige maatstaven gewoon goed. De bouwkwaliteit is ouderwets honda, goed voor elkaar. Zelfs de wielmaten en framegeometrie zijn met 17/19 inch wielen nog bij de tijd te noemen. De velgmaten helaas niet waardoor je inferieure oldtimer bandjes moet steken.
Daarom heb ik besloten, toen ik tegen een barnfind gl1000 aanliep, deze te restaureren en alle zwakke punten waar mogelijk te moderniseren. Dit is een beetje uit de hand gelopen.
Uiteraard heb ik hier geen mooi origineel exemplaar aan opgeofferd.
Wat ik kocht bleek een verre van originele, maar technisch erg nette gl1000, te zijn. De vorige eigenaar had deze gekocht van iemand die er zijn ziel en zaligheid (en veel geld) in had gestoken voor hij hem 5 jaar liet zweten in een vochtige bergplaats.
Welliswaar verbouwd in een specifieke smaak. Zo was hij knalgeel met vlammen en was er veel, inclusief de voorvork onderpoten, verchroomd. Al het alu was gepolijst. Er was een zeldzaam bullit 4 in 4 uitlaatsysteem gemonteerd in matzwart. Was het blok vervangen door een gereviseerd 1100 exemplaar met elektronische ontsteking. Waren er goudkleurige LTD spaakwielen en een corbin zadel gemonteerd. Naast dat dit nogal smaakgevoelig is, was de uiterlijke staat door opslag in een vochtige schuur verre van optimaal.
De motor is volledig gedemonteerd, gespoten en opnieuw opgebouwd en omgebouwd naar wat er nu staat.
Er zit veel (denk)werk in de motor. Zo is de voorvork vervangen door een modern 50mm marzochi exemplaar rekening houdend met de originele geometrie. Dit in plaats van het gebruikelijke , er een usd vork met kroonplaten uit een willekeurige racer in te kwakken.
Wat er overigens erg mooi uitziet. Echter heb je dan een motor die feitelijk onrijdbaar is geworden. De korte veerweg, kortere veerpoten, verkeerde offset in de kroonplaten en een 17 inch voorwiel maken de motor gevaarlijk instabiel, zeker met remmen of slecht wegdek. Ook de grondspeling wordt dan zo gering dan je kruipend een drempel over moet.
Na veel zoekwerk heb ik een passende hoogwaardige 50mm marzochi voorvork gevonden uit de aprilia ETV1000 met de juiste lengte, veerlengte en veerkarakteristiek. De vork is gemaakt voor kroonplaten met de offset voor een bijpassend 19 inch voorwiel. Er is het bijpassende tubeles spaakwiel bij geplaatst. Ook het brembo remsysteem hoort hier bij. voorzien van nieuwe rvs remleidingen. Hier zijn nieuwe zwevende braking remschijven bij gemonteerd. De standaard kogel balhoofdlagers zijn nu de moderne veel sterkere conische kegellagers type.
Hiermee is aan de voorkant het rem, vering en hoge onafgeveerde gewicht in een klap opgelost.
Achter is het achterwiel voorzien van een nieuwe aluminium velg in moderne maten en rvs spaken. Hierdoor kon ik ook meteen nieuwe moderne toerbanden monteren (dunlop roadsmart).
Het bedroevend slecht werken en loodzware 1 zuiger achterremsysteem achter is ook vervangen door een brembo remsysteem. Een rempomp en 4 zuiger remklauw (BMW 1200 gs voorklauw) met een 320mm remschijf. De lange wielbasis en het relatief hoge gewicht maakt dat de achterrem ook werkelijk bijdraagt aan de remwerking van de GL1000 zonder dat dit tot slippen leidt.
De achterschokbrekers zijn aftermarkets van KONI. Dit alles samen maakt dat de wegligging onherkenbaar is tov een originele gl1000.
De bedrading is versimpeld en de oerlelijke cockpit is nu ondergebracht in een acewell cockpit waar zich normaal de benzinemeter bevindt in de dummy tank. alle functies zijn behouden incl benzinemeter. Van de oorspronkelijke cockpit het ik de toerenteller behouden en centraal geplaatst zoals in de jaren 50 gebruikelijk was met de smiths tellers. Dit is de zeldzame teller met groene achtergrond.
Het corbin caferacer zadel is bijzonder comfortabel en eigenlijk een must als je veel km wilt maken. De verlichting is led, behalve het voorlicht. Dit is een H7 koplamp van een bmw r1150r die van de nacht dag maakt vergeleken met de originele.
Het geheel is professioneel gespoten in audi nardo grey.
Daarnaast is uiteraard alle vloeistoffen, filters, kabels en benzine en olieleidingen vervangen. Kleppen gesteld, nieuwe accu. Ook zijn de carburateurs ultrasoon gereinigd en volledig gereviseerd. Alle rubbers zijn vervangen door viton, dus ook de dure en lastig te verkrijgen plenum en benzinekanaal rubbers. Maar ook alle sproeiers en naalden. En dat zijn er veel bij deze lastige carburateurs.
De motor is af en staat klaar voor het seizoen bij een nieuwe eigenaar. Ik zal er wegens gezondheidsredenen niet op rijden. Dat wist ik voor de bouw al overigens.