Honda gl1000 1976

Technische vragen, tips, trucs, enz.
DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door DonvanVliet » 08 jun 2022, 15:51

Tja. Ik weet uit ervaring dat het Randakk spul het enige goeie is dat je kan krijgen.
Ik heb daarvoor eens van die andere setjes gehad en toen lekten mijn carbs na 2 weken. Rubber kon niet tegen benzine. Maar misschien is dit wel goed spul. Je weet het pas als je het probeert.

alain-s1983
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2022, 17:34
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door alain-s1983 » 17 jun 2022, 17:31

Was eens gaan zien bij Randakk maar dan zit je weer met inport kosten omdat deze van US komen.

Ondertussen aan de remmen begonnen. 1 remzuiger was aan het lekken van voor en die van achter zat vast. Alles gedemonteerd. Spijtig genoeg geen foto's van de staat van de rem klauwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2K primer er op

Afbeelding

2K remklauwen lak er op.

Afbeelding

Ondertussen had ik al mijn bouten en moeren verzamelt om deze te laten galvaniseren.

Afbeelding

Had deze spring pads er ook bij gedaan om ze beter te beschermen tegen de tijd. Maar spijtig genoeg zijn deze kapot gegaan.

Afbeelding

Alles netjes terug in elkaar stekken met revisie onderdelen. De rem pompen zijn voorzien van nieuw hoofdremcilinder voor en achter. De remklauwen zijn voorzien van nieuwe rvs remzuigers, stofhoezen en oliekeerringen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu alles nog monteren en ontluchten. De remleidingen worden ook vervangen door stalen versie.

Ondertussen ben ik aan het wachten op een nieuwe waterpomp en met wat geluk een originele uitlaat. Alleen weet post nl nog niet wanneer deze word geleverd word.Telkens als ik bij tracking ga kijken is het wat anders. :roll:

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door jwt67 » 17 jun 2022, 18:36

Erg mooi hoor, vakwerk!
Komen de 'rode stippen' er nog op?
GL1000 K2

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door GL1000LTD » 16 jul 2022, 17:50

Dag Alain,

Ik kan enkel maar beamen dat dit puik werk is!
De remmerij op de GL1000 heeft een hoog "Flintstone-gehalte".
Je bent meestal blij als de 300kg + berijder keurig tot stilstand zijn gekomen zonder remparachute...
Veel succes met de motor, en weer een GL1000 die gered is!

Bart ;-)

alain-s1983
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2022, 17:34
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door alain-s1983 » 09 nov 2022, 23:49

@ jwt67, normaal wel als ik dit niet vergeet.

@GL1000LTD, Thanks

Ondertussen ook al een tijdje verder. Deze zomer paar toertjes gedaan met de motor en er zijn toch een paar puntjes die na gekeken moeten worden. Als ik bv naar 2de versnelling ga pakt deze niet altijd van de eerste keer was soms echt lastig. Dan volgende aandacht punt is als ik in eerste vertrek en geef te veel gas voel ik precies of er ergens een tand verspringt in het blok met een soort geklop geluid. Los va dit was het leuk rijden.

Het geen dat mij ook was opgevallen was als ik de motor op zijn zij standaard had staan dan liep Cilinder 2 telkens onder. Ben daarom maar aan de carburateurs begonnen. Had alleen close ups genomen om te zien hoe alles in elkaar zat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles in de ultrasoon reiniger gestoken en de boutjes en beugels weer laten galvaniseren Heb ook ineens gebruik gemaakt om deel van de beugels van dummy tank te doen en da passagiers voetsteunen deze waren in chrome maar dat was in slechte staat.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe rubbertjes horen daar dan ook bij natuurlijk.

Afbeelding

Alles netjes terug in elkaar.

Afbeelding

Ondertussen heb ik een maandje geleden besloten om toch heel de motor onder handen te nemen. Alles gedemonteerd en netjes opgeborgen.

Afbeelding

Met het demonteren van de cilinderkoppen kwam in dit tegen in de cilinder wanden. Hiervoor al eens compressie test gedaan en alle cilinders zaten rond de 8bar.

Afbeelding

Afbeelding

Cilinder 1
Afbeelding

Cilinder 2
Afbeelding

Cilinder 3
Afbeelding

Cilinder 4
Afbeelding

De groeven in cilinder3 kan je voelen. eerst dacht ik dat dit een barst was maar met het proper te maken kan goed zien dat het niet helemaal doorloopt. Ondertussen heb ik dit weekend de casing gesplitst.

Afbeelding

Afbeelding

Main Bearing 1
Afbeelding

Main bearing 2
Afbeelding

Main Bearing 3
Afbeelding

Voor zo ver heb ik hebben kunnen zien zijn alle main bearings bruin

Connecting rod bearing 1
Afbeelding

Connecting rod bearing 2
Afbeelding

Connecting rod bearing 3
Afbeelding

Connecting rod bearing 4
Afbeelding

Alle lager schalen hebben de groene kleur buiten 1 waar geen kleur op staat. Wat mij ook op viel is dat niet alle lagerschalen gaten hebben is dit voor een speciale reden?

Op de krukas voel ik geen reliëf buiten op main bearing1 voel ik toch een kleine oneffenheid. Volgende week of de week daar achter eens langs de garage om eens te horen hoeveel het zou kosten om de cilinders uit te boren en te honen. Had al even rond gezien en op randakks kan je een set oversize pistons en ringen krijgen als het echt moet.
Goed dat was het weer even.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door DonvanVliet » 10 nov 2022, 00:24

Ja dat heeft een reden. Ik herinner me dat een kennis van me een blokrevisie deed. Nieuwe lagers besteld en dacht er een fout was gemaakt omdat er schalen zonder gaten inzaten. Hij heeft ze zelf geboord en het gevolg was een enorm rokende wing. Blok weer uit elkaar, de juiste schalen op hun plek zonder die gaten en het probleem was over.
Het staat trouwens beschreven in het orginele Honda werkplaatshandboek.

Afbeelding

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door q45 » 10 nov 2022, 15:50

Wow wat een werk :!: top :!: :!: zal prachtig zijn als het klaar is :D

alain-s1983
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2022, 17:34
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door alain-s1983 » 17 jan 2023, 09:25

Zo het is weer even geleden dat ik wat vooruitgang heb gedeeld.
Ondertussen is zijn de oversized pistons binnen en is het blok binnen voor uit te boren en te honen. Alle stukken van het blok zijn ondertussen ook gestraald met glasparel.
Afbeelding
Alles zo goed mogelijk afgeplakt zodat er nergens straalgrid in het blok geraakt.
Afbeelding

Ondertussen bij wat bezig gehouden met het frame. Als eerste de achterbrug, uit deze moeten de naaldlager nog uit gehaald worden voor het poederlakken.
Afbeelding
Met behulp van wat ijzerwaar. ging dit er vlotjes uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dan voor de andere zelfde maar dan met een draadstang.
Afbeelding
Afbeelding

1 van de vorige eigenaar had het stuurslot mee gepoederlakt dus deze moest er uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan nog een slechte herstelling van vroeger terug recht zetten. Ik kon de motor nooit op zijn middenpoot zetten tenzij ik het voorwiel op een houten blok zette. Bij het bekijken van de bevestiging zag ik al direct dat deze niet origineel was.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heel dit stuk zal vervangen worden door een origineel stuk. Ik heb ondertussen iemand met een scrap frame gevonden waar ik dit kan uitslijpen. Maar dit zal voor een andere post zijn want het stuk moet nog aankomen.

Er is nog werk genoeg aan andere onderdelen. De benzine tank zal vol met roestschilvers en deze kwamen allemaal in de benzine filter.
Afbeelding
Afbeelding
Tank god for youtube. Er zijn blijkbaar verschillende manieren om tank te ontroesten. Ben gegaan voor elektrolyse tank ontroesten. Dit leek mij het beste om te doen.
Tank gevuld met warm water en bicarbonaat omdat een stuk draadstang in de tank te steken waar al het roest naar toe getrokken kan worden door de stroom. Je sluit de positieve pool aan op de draadstang en de negatieve op de tank zelf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
na een 24u de tank gespoeld. en even gedroogd met warme lucht blazer. Dis was nog zo interessant wat dit zorgt voor een flash roest.
Afbeelding
Afbeelding
Dan nog maar een nachtje warm water met halve kilo citroenzuur er in laten trekken.
Afbeelding
Volgende dag tank goed gespoeld en via de benzine meter allemaal handdoeken er in gepropt. en met de tank liggen schudden zodat alles mooi droog word. Dit gaf een veel beter resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens een liter 2takt olie in de tank gekapt en goed met geschud. de binnenkant is klaar. Nu nog de buitenkant maar dit is ook voor andere keer.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door q45 » 17 jan 2023, 18:05

Mooi allemaal wow ,ga je de tank niet coaten binnen in nu hij zo clean is?

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door DonvanVliet » 17 jan 2023, 18:49

Dan coat je het filter dicht denk ik.

alain-s1983
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2022, 17:34
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door alain-s1983 » 18 jan 2023, 09:22

Coating is niet nodig. Daar ga je later meer miserie met hebben als het los komt. Als er een kleine deuk in de tank komt. Komt er een barst in de coating waar de benzine tussen kan en dan komt alles los.

Gewoon vol tanken als je de motor weg zet. Of iets aan uw benzine toevoegen dat je hem weg zet kan ook.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door DonvanVliet » 18 jan 2023, 10:45

Premium benzine er in. Heb je het minst last van water.

alain-s1983
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2022, 17:34
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door alain-s1983 » 04 mei 2023, 13:23

Het is weer even geleden dat ik nog iets had gedeeld.

In vorige post kon je zien dat er met het frame wat geknoeid was aan de middenpoot. Ik heb het onderdeel van een scrap frame kunnen halen. Dit dan netjes in het frame laten lassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even passen en nameten.

Afbeelding

Alles netjes vast gelast.

Afbeelding

Het frame en alle andere onderdelen zijn ondertussen bij de poederlakker en zouden eind mei klaar moeten zijn. Dan kan de heropbouw pas echt beginnen.

Ondertussen ook al een deel gepolierd. Eerst alles met een groffe schijf en dan stap voor stap naar lichtere schijf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is zeker geen proper werk.

Afbeelding

Eerste poot met groffe polierpasta gedaan. Je ziet al direct een verschil met de andere poot.

Afbeelding

Hier kan je het verschil zien tussen de fijne pasta links en grof rechts.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst even de boel proper maken. :?

Afbeelding

Voorvork terug in elkaar met nieuwe keerringen en rubbers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze keer nog maals bouten en moeren laten behandelen.

Afbeelding

Afbeelding

Motorblok terug opgehaald. Cilinders uitgeboord en gehoond en heb de krukas ook ineens laten polieren.

Afbeelding

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Afbeelding

Om toch alle oppervlaktes mooi te hebben heb ik deze op een stuk graniet gevlakt. Heb dit natuurlijk gecontroleerd met een lat en voelermaatjes om te zien of dit niet bol of hol stond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor het leukere werk, alles netjes afplakken en spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om het blok terug in elkaar te zetten. Met dit blok had ik een beetje geluk omdat de hoofdlagerschelpen nog beschikbaar waren. De lagerschelpen voor de drijfstangen zijn nagemeten en deze zijn nog binnen specificaties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ineens kettingpsanner van later model er in.

Afbeelding

Schakelmechanisme met nieuwe veren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pvc regenbuis beugel gebruikt om de vuigerveren toe te knijpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe alternator nu het blok toch open is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe veren voor de koppeling. bij het nameten van de platen was alles nog ruimschoots in orde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even geïmproviseerd om deze moer vast te zetten.

Afbeelding

Starter heropgebouwd met een nieuwe koolborstel set.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens het achterste carter deksel er op.

Afbeelding

Ineens even de kickstarter getest.

Afbeelding

De cilinderkoppen zijn ook gereviseerd. Zitten nieuwe klepgeleiders in de klepzittingen zijn opnieuw geslepen en gerodeerd en dan zijn de koppen nog gevlakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo staat het blok er momenteel bij. Ben aan het wachten op set riemen en spanners zodat ik de verder kan afmonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft er iemand hier enige ervaring met elektronische ontsteking voor deze motoren? Ik lees verdeelde reactie van dat deze snel kapot zouden gaan.

Hopelijk komt de volgende update wat sneller. :)

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door jwt67 » 04 mei 2023, 17:23

Sodemieters wat een (vak)werk!! Erg mooi om te zien wat je allemaal hebt gedaan.
Ik heb zelf sinds korte tijd een elektronische ontsteking waar ik erg tevreden over ben. Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen behalve dat ik er wel vertrouwen in heb :)
GL1000 K2

alain-s1983
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2022, 17:34
Type Goldwing: GL1000

Re: Honda gl1000 1976

Bericht door alain-s1983 » 04 mei 2023, 17:43

@ jwt67
Van welk merk heb je deze genomen? Want als je wat rond ziet variëren de prijzen van 100€ tot 250€. Heb je ook de bobijnen vervangen?

Plaats reactie