GL1000 1975

Technische vragen, tips, trucs, enz.
DonvanVliet
Berichten: 704
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1000 1975

Bericht door DonvanVliet » 08 mar 2021, 20:57

Inderdaad. Die slangen zijn langzaam aan veranderd in kauwgom.

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 1975

Bericht door Erik B » 10 mar 2021, 09:50

Goedemorgen,

Heb steeds beetje meegelezen, ben benieuwd hoe het de schakelaar afgelopen was.

Groet!
GL1000 '76
Yamaha R1 †

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 10 mar 2021, 11:22

Erik B schreef:
10 mar 2021, 09:50
Goedemorgen,
Heb steeds beetje meegelezen, ben benieuwd hoe het de schakelaar afgelopen was.
Groet!
Hoi Erik, aan de schakelaar ben ik nog niet toegekomen. Heb nu dus alleen geen groot licht, rest functioneert gewoon. Zodra ik er wat tijd voor heb ga ik het aanpakken. Heb je een zelfde mankement?

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 1975

Bericht door Erik B » 11 mar 2021, 12:37

Aha ok, Nee heb geen zelfde mankement. Ben nieuwsgierig. :)
GL1000 '76
Yamaha R1 †

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 22 mar 2021, 20:48

Bertrand schreef:
15 feb 2021, 16:03
Zoals eerder gezegd: als er ergens een kortsluiting zou zijn, dan gaat er onherroepelijk een zekering sneuvelen en dit is niet het geval.
Laten we even een paar stappen terugkeren tot het punt dat de draden aan de schakelaar losgemaakt waren en je had een extra blauwe draad naar de schakelaar gelegd. Als je nu de blauw-witte draad ( + 12 V ) verbindt met de witte draad dan brandt de low beam, als je de blauw-witte draad verbindt met de ( bijgelegde) blauwe draad dan brandt de high beam. Als dit klopt dan heb je geen enkel probleem met de bedrading, dan zit het probleem puur in de schakelaar.
De schakelaar heb ik nog niet gemonteerd. Ik heb nu de blauw/witte draad verbonden met de (bijgelegde) blauwe draad. High beam brandt. Ik heb dit gedaan middels een draad met een 5A losse zekering. Aangezien dit zo prima werkt, kan ik er van uit gaan dat er nergens kortsluiting aanwezig is?

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 23 mar 2021, 20:46

Afgaande op voorgaande kan je er van uit gaan dat er geen kortsluiting zit in de bedrading maar dat het probleem in de schakelaar zit.
Dus ofwel een slecht contact ofwel een verlies of contact naar massa als hij gemonteerd is.
Aangezien er geen zekering doorsmelt maar enkel wat rookpluimpjes ontstaan zou ik zeggen : slecht contact.
Een andere vinden ? Al rondgekeken?

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 23 mar 2021, 21:29

Dank je Bertrand. Ik geef de huidige schakelaar nog een kans. Had 'm al eerder verstevigd, vanmiddag aangesloten en buiten het schakelaarhuisje bevestigd aan het stuur en vanavond een stukje gereden in het donker. Alles functioneert, gewoon licht en groot licht. Ga nu de schakelaar isoleren en terug in het huis monteren. We zullen zien.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 24 mar 2021, 08:28

Aha, je bent al zover. Dus in principe zijn schakelaar en bedrading ok nu. Nu terug monteren met veel aandacht voor isolatie, goed uitkijken dat geen enkel elektrisch deel contact kan maken met het metaal van het stuur of met andere draden. Je bent er bijna! Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 25 mar 2021, 16:38

Na het schakelaartje -goed geïsoleerd- monteren in schakelaarhuis: rookpluimpje :shock:
Het sleepcontactje wordt onder spanning gehouden door een veertje. Aan de andere kant van het veertje bevindt zich een kogeltje. Dit kogeltje valt in een van de twee gaatjes om zodoende twee standen te kunnen schakelen. High en low beam. Die gaatjes zitten in het huisje van de kleine schakelaar. Met een lipje wordt dit huisje in het grotere schakelhuis geschroefd. Dus al met al is er zo dus stroomcontact met het schakelhuis. Dat is toch eigenlijk niet de bedoeling?

Daarnaast raakte de draad van de koppelingsschakelaar ook los. Waar zorgt die voor? Dat je met ingeknepen koppeling en motor in een versnelling toch kunt starten? Dan was daar sowieso geen contact meer, want zo kon ik niet starten. Is het een stekkertje of twee gesoldeerde draadjes?

Afbeelding

Afbeelding

peter

Re: GL1000 1975

Bericht door peter » 26 mar 2021, 13:26

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/o ... ousPage=lr misschien kan je er wat mee.

Inderdaad die schakelaar is om te starten met de koppeling in.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: GL1000 1975

Bericht door 25 jaar k2 » 26 mar 2021, 17:54

die koppeling schakel kabel is gewoon nog te koop bij cms ik heb hem 2 jaar geleden nog vervangen

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 27 mar 2021, 19:08

1. Lichtschakelaar : ik heb even die bij mijn K3 open gemaakt : is anders gemaakt, helpt ons niet vooruit : zie foto
Los werkt hij dus en gemonteerd heb je een rookpluim. Dan loopt er iets mis bij de montage.
Heb je die rookpluim in beide standen en blijft die aanhouden, hoor je geknetter ? Er sneuvelt geen zekering dus het is geen echte kortsluiting...
Kan je nog eens een foto maken van het inwendige , net voor je de behuizing klemt op het stuur?
2. Switch koppeling : ik heb de indruk dat niet de aansluitdraden zijn losgekomen maar dat de switch in twee is gebroken ...
Normaal is die switch aangesloten dmv twee schuifklemmetjes toch?

Afbeelding

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 27 mar 2021, 19:38

Nieuw zal je die schakelaar niet vinden.
Kijk eens naar:
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/on ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 31 mar 2021, 16:15

Dank je jullie voor jullie opmerkingen. @Peter, Hen heeft nog een stuurschakelaar links liggen. Dus als ik het niet in orde krijg kan ik die altijd nog proberen.
@Bertrand, hierbij de foto's. Eerste is onderzijde (rechts bovenin komt kleine schakelaar), tweede bovenzijde. Schakelaartje is inderdaad anders.
Toch nog even over mijn opmerking in mijn vorig bericht. Zowel bij High als Low beam loopt er bij gemonteerd schakelaarhuis op het stuur een stroom naar de massa. Hoewel dit de normale manier van monteren lijkt is dat toch niet de bedoeling? Stroom loopt dan dus via sleepcontact, veertje, kogeltje, huisje kleine schakelaar gemonteerd met schroefje in schakelaarhuis, stuur (of koppelingskabel) en dus massa :shock:
Ik had het kleine schakelaartje goed geïsoleerd voor het monteren in het huis. Dus dáár is geen contact.

Afbeelding

Afbeelding

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 01 apr 2021, 20:45

Frank,
Op de foto's zie ik geen abnormaliteiten. Maar ik kan uw uitleg over die stroom naar massa niet goed volgen.
Het werkt als volgt : +12 Volt komt op de schakelaar toe via de wit/blauwe draad. In de positie low beam gaat de stroom verder naar de koplamp en via de gloeidraad naar de - 12Volt ( die verbonden is met de massa = het frame van de motorfiets). Analoog voor high beam.
Om nu terug verder te geraken: altijd terugkeren tot op het punt waar het nog werkt : met los zwevende schakelaar werkt alles zoals het moet.
Dus het gaat mis bij de montage op het stuur.
Kan je eens een foto proberen te maken van de gemonteerde schakelaar maar nog niet gemonteerd op het stuur?
Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten