GL1000 1975
-
- Berichten: 704
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: GL1000 1975
Inderdaad. Die slangen zijn langzaam aan veranderd in kauwgom.
Re: GL1000 1975
Goedemorgen,
Heb steeds beetje meegelezen, ben benieuwd hoe het de schakelaar afgelopen was.
Groet!
Heb steeds beetje meegelezen, ben benieuwd hoe het de schakelaar afgelopen was.
Groet!
GL1000 '76
Yamaha R1 †
Yamaha R1 †
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Hoi Erik, aan de schakelaar ben ik nog niet toegekomen. Heb nu dus alleen geen groot licht, rest functioneert gewoon. Zodra ik er wat tijd voor heb ga ik het aanpakken. Heb je een zelfde mankement?
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
De schakelaar heb ik nog niet gemonteerd. Ik heb nu de blauw/witte draad verbonden met de (bijgelegde) blauwe draad. High beam brandt. Ik heb dit gedaan middels een draad met een 5A losse zekering. Aangezien dit zo prima werkt, kan ik er van uit gaan dat er nergens kortsluiting aanwezig is?Bertrand schreef: ↑15 feb 2021, 16:03Zoals eerder gezegd: als er ergens een kortsluiting zou zijn, dan gaat er onherroepelijk een zekering sneuvelen en dit is niet het geval.
Laten we even een paar stappen terugkeren tot het punt dat de draden aan de schakelaar losgemaakt waren en je had een extra blauwe draad naar de schakelaar gelegd. Als je nu de blauw-witte draad ( + 12 V ) verbindt met de witte draad dan brandt de low beam, als je de blauw-witte draad verbindt met de ( bijgelegde) blauwe draad dan brandt de high beam. Als dit klopt dan heb je geen enkel probleem met de bedrading, dan zit het probleem puur in de schakelaar.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Afgaande op voorgaande kan je er van uit gaan dat er geen kortsluiting zit in de bedrading maar dat het probleem in de schakelaar zit.
Dus ofwel een slecht contact ofwel een verlies of contact naar massa als hij gemonteerd is.
Aangezien er geen zekering doorsmelt maar enkel wat rookpluimpjes ontstaan zou ik zeggen : slecht contact.
Een andere vinden ? Al rondgekeken?
Dus ofwel een slecht contact ofwel een verlies of contact naar massa als hij gemonteerd is.
Aangezien er geen zekering doorsmelt maar enkel wat rookpluimpjes ontstaan zou ik zeggen : slecht contact.
Een andere vinden ? Al rondgekeken?
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Dank je Bertrand. Ik geef de huidige schakelaar nog een kans. Had 'm al eerder verstevigd, vanmiddag aangesloten en buiten het schakelaarhuisje bevestigd aan het stuur en vanavond een stukje gereden in het donker. Alles functioneert, gewoon licht en groot licht. Ga nu de schakelaar isoleren en terug in het huis monteren. We zullen zien.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Aha, je bent al zover. Dus in principe zijn schakelaar en bedrading ok nu. Nu terug monteren met veel aandacht voor isolatie, goed uitkijken dat geen enkel elektrisch deel contact kan maken met het metaal van het stuur of met andere draden. Je bent er bijna! Ik ben benieuwd.
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Na het schakelaartje -goed geïsoleerd- monteren in schakelaarhuis: rookpluimpje
Het sleepcontactje wordt onder spanning gehouden door een veertje. Aan de andere kant van het veertje bevindt zich een kogeltje. Dit kogeltje valt in een van de twee gaatjes om zodoende twee standen te kunnen schakelen. High en low beam. Die gaatjes zitten in het huisje van de kleine schakelaar. Met een lipje wordt dit huisje in het grotere schakelhuis geschroefd. Dus al met al is er zo dus stroomcontact met het schakelhuis. Dat is toch eigenlijk niet de bedoeling?
Daarnaast raakte de draad van de koppelingsschakelaar ook los. Waar zorgt die voor? Dat je met ingeknepen koppeling en motor in een versnelling toch kunt starten? Dan was daar sowieso geen contact meer, want zo kon ik niet starten. Is het een stekkertje of twee gesoldeerde draadjes?
Het sleepcontactje wordt onder spanning gehouden door een veertje. Aan de andere kant van het veertje bevindt zich een kogeltje. Dit kogeltje valt in een van de twee gaatjes om zodoende twee standen te kunnen schakelen. High en low beam. Die gaatjes zitten in het huisje van de kleine schakelaar. Met een lipje wordt dit huisje in het grotere schakelhuis geschroefd. Dus al met al is er zo dus stroomcontact met het schakelhuis. Dat is toch eigenlijk niet de bedoeling?
Daarnaast raakte de draad van de koppelingsschakelaar ook los. Waar zorgt die voor? Dat je met ingeknepen koppeling en motor in een versnelling toch kunt starten? Dan was daar sowieso geen contact meer, want zo kon ik niet starten. Is het een stekkertje of twee gesoldeerde draadjes?
Re: GL1000 1975
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/o ... ousPage=lr misschien kan je er wat mee.
Inderdaad die schakelaar is om te starten met de koppeling in.
Inderdaad die schakelaar is om te starten met de koppeling in.
- 25 jaar k2
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: IJmuiden
Re: GL1000 1975
die koppeling schakel kabel is gewoon nog te koop bij cms ik heb hem 2 jaar geleden nog vervangen
Gerard
Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
1. Lichtschakelaar : ik heb even die bij mijn K3 open gemaakt : is anders gemaakt, helpt ons niet vooruit : zie foto
Los werkt hij dus en gemonteerd heb je een rookpluim. Dan loopt er iets mis bij de montage.
Heb je die rookpluim in beide standen en blijft die aanhouden, hoor je geknetter ? Er sneuvelt geen zekering dus het is geen echte kortsluiting...
Kan je nog eens een foto maken van het inwendige , net voor je de behuizing klemt op het stuur?
2. Switch koppeling : ik heb de indruk dat niet de aansluitdraden zijn losgekomen maar dat de switch in twee is gebroken ...
Normaal is die switch aangesloten dmv twee schuifklemmetjes toch?
Los werkt hij dus en gemonteerd heb je een rookpluim. Dan loopt er iets mis bij de montage.
Heb je die rookpluim in beide standen en blijft die aanhouden, hoor je geknetter ? Er sneuvelt geen zekering dus het is geen echte kortsluiting...
Kan je nog eens een foto maken van het inwendige , net voor je de behuizing klemt op het stuur?
2. Switch koppeling : ik heb de indruk dat niet de aansluitdraden zijn losgekomen maar dat de switch in twee is gebroken ...
Normaal is die switch aangesloten dmv twee schuifklemmetjes toch?
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Nieuw zal je die schakelaar niet vinden.
Kijk eens naar:
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/on ... ousPage=lr
Kijk eens naar:
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/on ... ousPage=lr
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Dank je jullie voor jullie opmerkingen. @Peter, Hen heeft nog een stuurschakelaar links liggen. Dus als ik het niet in orde krijg kan ik die altijd nog proberen.
@Bertrand, hierbij de foto's. Eerste is onderzijde (rechts bovenin komt kleine schakelaar), tweede bovenzijde. Schakelaartje is inderdaad anders.
Toch nog even over mijn opmerking in mijn vorig bericht. Zowel bij High als Low beam loopt er bij gemonteerd schakelaarhuis op het stuur een stroom naar de massa. Hoewel dit de normale manier van monteren lijkt is dat toch niet de bedoeling? Stroom loopt dan dus via sleepcontact, veertje, kogeltje, huisje kleine schakelaar gemonteerd met schroefje in schakelaarhuis, stuur (of koppelingskabel) en dus massa
Ik had het kleine schakelaartje goed geïsoleerd voor het monteren in het huis. Dus dáár is geen contact.
@Bertrand, hierbij de foto's. Eerste is onderzijde (rechts bovenin komt kleine schakelaar), tweede bovenzijde. Schakelaartje is inderdaad anders.
Toch nog even over mijn opmerking in mijn vorig bericht. Zowel bij High als Low beam loopt er bij gemonteerd schakelaarhuis op het stuur een stroom naar de massa. Hoewel dit de normale manier van monteren lijkt is dat toch niet de bedoeling? Stroom loopt dan dus via sleepcontact, veertje, kogeltje, huisje kleine schakelaar gemonteerd met schroefje in schakelaarhuis, stuur (of koppelingskabel) en dus massa
Ik had het kleine schakelaartje goed geïsoleerd voor het monteren in het huis. Dus dáár is geen contact.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Frank,
Op de foto's zie ik geen abnormaliteiten. Maar ik kan uw uitleg over die stroom naar massa niet goed volgen.
Het werkt als volgt : +12 Volt komt op de schakelaar toe via de wit/blauwe draad. In de positie low beam gaat de stroom verder naar de koplamp en via de gloeidraad naar de - 12Volt ( die verbonden is met de massa = het frame van de motorfiets). Analoog voor high beam.
Om nu terug verder te geraken: altijd terugkeren tot op het punt waar het nog werkt : met los zwevende schakelaar werkt alles zoals het moet.
Dus het gaat mis bij de montage op het stuur.
Kan je eens een foto proberen te maken van de gemonteerde schakelaar maar nog niet gemonteerd op het stuur?
Op de foto's zie ik geen abnormaliteiten. Maar ik kan uw uitleg over die stroom naar massa niet goed volgen.
Het werkt als volgt : +12 Volt komt op de schakelaar toe via de wit/blauwe draad. In de positie low beam gaat de stroom verder naar de koplamp en via de gloeidraad naar de - 12Volt ( die verbonden is met de massa = het frame van de motorfiets). Analoog voor high beam.
Om nu terug verder te geraken: altijd terugkeren tot op het punt waar het nog werkt : met los zwevende schakelaar werkt alles zoals het moet.
Dus het gaat mis bij de montage op het stuur.
Kan je eens een foto proberen te maken van de gemonteerde schakelaar maar nog niet gemonteerd op het stuur?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten