Goedendag, afgelopen zaterdag een GL1000 uit 1978 gekocht die ik met mijn zoon a.s. zaterdag ga ophalen op een aanhangwagen. Wordt mijn tweede motor en mijn eerste GoldWing .
Naar mijn idee is het een K2, spaken en nog niet de drie instrumenten op de dummy-tank.
Welk Nederlandstalig werkplaatshandboek raden jullie me aan? Ga ik gebruiken voor de niet-te-complexe klussen en onderhoud.
Laatst gewijzigd door Frank Selen op 18 jan 2021, 14:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gefeliciteerd en heel veel plezier met je eerste gl1000!
Ik heb een digitale nederlandstalige service manual , als je daar interesse in hebt moet je mij maar even een pb sturen.
Zoals op de foto te zien is, is de uitlaat niet origineel, meer een zwarte buis (wel met iets van een demper er in). Nieuwe of uitlaten in een hele goede staat vind ik niet of zijn erg prijzig. Zijn er goede alternatieve? Een uitlaat die qua vorm globaal overeenkomt met het origineel en een eenheid is met de GL1000. En.. een mooi geluid geeft!
De motor staat nu bij Hens motoren. Ze gaan de remmen in orde maken, distributieriemen controleren en verder zorgen dat alles goed afgesteld is en dat ik veilig de weg op kan.
Verder ga ik deze strips bestellen.
Tips zijn welkom!
Dank je voor je aanbod, Antoon. Ik ben echter op zoek naar een demper die meer lijkt op de originele, dus die over het grootste deel dezelfde diameter houdt zo ongeveer.
Ja mooi, die had ik ook al gezien tijdens het snuffelen op internet. Alleen lees ik bij louis.nl dat deze demper niet TÜV-gekeurd is en dus niet toegestaan is op de Duitse autobanen . Nu woon ik net tegen de Duitse grens aan en zal ook geregeld in dat land rondtoeren... Grote kans dat je wordt aangehouden?
Tja. Ik denk dat als je normaal doet er niks aan de hand is. Als je gaat blazen door een dorp kan het wel eens geld gaan kosten. Ik ga elk jaar een paar dagen naar Bernkastel en als je dan hoort wat daar voorbij komt de hele dag, kunnen ze aardig wat bonnen schrijven. Het meest duitsers trouwens.
Vandaag de GL1000 opgehaald bij de motorgarage, uitlaat is gemonteerd en uitgebreide beurt gehad. Mijn eerste kilometers gemaakt op een GoldWing
Nu begint het framenummer met GL1 - 10128 (weet even niet over het onverstandig is om het hele nummer te vermelden) en het motorbloknummer met GL1E - 10125. Dit duidt toch duidelijk op een K0 uit 1975. Op het kenteken staat 1978.. Op het cardan vind ik een vetnippel, dat duidt op ná 1975, maar die kan een keer vervangen zijn. Is het mogelijk/makkelijk om het bouwjaar bij de RDW om te laten zetten naar 1975?
Er zijn verschillende redenen voor je bouwjaar. Kan zijn dat hij wel in 75 in nederland aan kwam maar pas in 78 op kenteken is gezet. Maar wat me geloofwaardiger lijkt is dat je blok ooit eens is vervangen.
De rdw zal je fiets niet ouder maken dan dat hij in hun ogen is. In hun systeem staat dat hij van 78 is en dat zal hij dus blijven.
Als je nou in het geheel geen kenteken zou hebben en de motor komt uit het buitenland dan moet je door eigen onderzoek aantonen wat het bouwjaar is. Dit doe je weer dmv frame, bloknummers, documentatie van welleer en eventueel een brief van de importeur.
Kijk ook eens naar de nummers op je carburateurs.
Als ik het me goed herinner zijn de eeste goldwings nog in Japan gemaakt. Stond bij mij op het plaatje met het framenummer.