Lastig starten GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 14 apr 2021, 18:24

Zou natuurlijk ook kunnen ik vrees dat je proefondervindelijk uiteindelijk het probleem pas oplost.
Wel heb ik laatst ook een de dyna bobines en kabels geplaatst, ding start nu als een dolle en loopt wat soepeler (ontsteking is ook dyna). Dus misschien dat het bij jou ook de problemen zou kunnen oplossen.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door DonvanVliet » 14 apr 2021, 18:31

Ja ik heb ooit een piranha onsteking in mijn gl1000 gebouwd. Een wereld van verschil.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 16 apr 2021, 08:43

Gisteren heb ik de ontsteking nog eens nagezien. Eerst statisch zoals in de manual, natuurlijk vergeten de afsluitdop van de controleopening dicht te maken en alles onder de olie bij de eerste start ... Vervolgens de linker afschermkap van de distributieriemen verwijderd en daar met de stroboscoop geprobeerd de timing te controleren. Je kan daar enkel de goede werking van de voorontsteking controleren wegens geen goed referentiepunt. Ik weet dat Randakk daar een soort gradenschijf voor heeft, misschien maak ik daar zelf eens iets voor. Ik heb al twintig jaar een zelfbouw semi-elektronische ontsteking die dus nog werkt via de bestaande contactpunten , de eigenlijke onderbrekers zijn dus transistoren. Het verschil met de gewone ontsteking is dat je de contactpunten nooit meer moet vervangen aangezien ze niet meer kunnen inbranden. Heeft nog nooit gefaald. Daarna heb ik het volgende eens getest : bij draaiende motor de basisplaat met de contactpunten los gezet en voorzichtig iets verdraaid tot de motor hoorbaar iets sneller en soepelder draait. Daarna proefgereden : is al een stuk beter, hij trekt beter door vanuit de lage toeren. Ik ga dit nog eens verder uitspitten.
Iemand ervaring met afregelen met stroboscoop? Flitsen doorheen zo'n plexi afsluitdop is niet werkbaar lees ik.

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 16 apr 2021, 10:52

Klopt dat werkt niet, heb wel eens gehoord dat bij een servicebeurt ze de olie niet helemaal opvullen maar net aan een 1,5 ltr er in gooien. Dan heeft hij wel oliedruk maar draait je vliegwiel er niet doorheen. Natuurlijk niet als een dolle toeren laten maken maar gewoon stationair laten kachelen voor niet te lang. Wel controleren of je druklampje uitgaat. Of het daadwerkelijk werk heb ik nooit getest maar het is zeer aannemelijk.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door 25 jaar k2 » 17 apr 2021, 11:03

Ik ben er eergisteren maar eens voor gaan zitten had de choke as van carb 1 en3 al een paar keer ingespoten met wd 40
Na wat frutten met de choke knop kwamen ze weer netjes mee daarna goed schoon gemaakt en gesmeerd met wat teflon olie.
Ik denk dat je dat beter even elk voorjaar kan doen een klein beetje aandacht geven die asjes.
Mijne slaat nog wel wat moeilijk aan maar als hij start weer keurig op 4 cilinders en geen knallen meer uit de uitlaat dus ik ben een blij man:)
Maar mijn bobine`s zijn nog uit het jaar kruik dus die zouden het ook nog kunnen wezen al heb ik nog geen last van vocht enz enz
Bertrand kijk ook eens of jou vervroeging wel goed werkt even het dekseltje van de ontsteking er af halen en voelen of het asje draaien wil (klein stukje 1 kant op ) en netjes weer terug springt

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Goldiefan » 17 apr 2021, 16:11

Heel veel ervaring mee. Die oude bobines en bougiekabels moet je onmiddellijk vervangen. Behouden van dit soort essentiele onderdelen uit zuinigheid is in de regel vragen om problemen. Probleem daarbij is dat je de preciese oorzaak van niet of niet gemakkelijk ziet en kan meten, dus ik zou het blind vervangen en daarna pas verder kijken.

Succes,

Jeroen.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 17 apr 2021, 19:51

Ik heb toch even verder geprobeerd om de ontsteking dynamisch te controleren dmv een stroboscoop. Daarvoor heb ik een "timing degree wheel" zelf in elkaar geknutseld.
Een plexischijf gemaakt en een schaal geprint ( je kan dit naar eigen wensen ontwerpen via https://www.blocklayer.com/circle-divider.aspx ). In elk geval : dit systeem werkt wel behoorlijk. Eerst de schijf monteren op de riemschijf van de nokkenas, statisch op BTDC zetten, schijf op nul graden draaien ,fixeren en starten maar. Zo kan je met de stroboscoop perfect alles zien werken. Morgen print ik een betere schijf, ik ga dit nog eens verder uitspitten.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 17 apr 2021, 19:52

Foto van de opstelling.
Afbeelding

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door DonvanVliet » 17 apr 2021, 20:18

Er zijn andere glaasjes die je in je blok draait om je timing te controleren. Dat glas steekt dan verder naar buiten zodat er niet zo snel olie op komt als de motor draait. Ik heb het niet meer en hoe ik er ooit aan kwam weet ik ook niet. Wat ook helpt is met een witte merkstift die streep op je vliegwiel accentueren.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 07 mei 2021, 08:54

Ik heb deze week een IR-temperatuurmeter aangeschaft. Als ik bij een (moeizame) koude start de uitlaattemperaturen meet kom ik tot de volgende constatatie: cilinder 1 en 2 lopen snel op tot boven 200°, temperatuur van cilinder 3 en 4 blijven zeer lang hangen. Dus dan kan ik Peter en Jeroen volgen ivm de bobines : cilinder 1en 2 zitten samen op één ontstekingsspoel , cilinder 3 en 4 op de tweede. In de opwarmfaze kan ik dus de kabels van bougie 1 of 2 lostrekken zonder grote invloed. Eénmaal warm draait hij perfect. Het zou al erg toeval moeten zijn dat er op carburator 3 en 4 problemen zouden zijn met benzinetoevoer. Het gaat dus richting bobines...
Zijn er naast Dyna nog andere ( goede ) merken?

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 07 mei 2021, 09:07

Wissel eens bij de bobines de gele en blauwe draad om, daarna ook even de bougie kabels ruilen. Rechts wordt dan links en andersom. Als je dan de motor start en opnieuw meet zou het probleem ook gedraait moeten zijn. Je weet dan zeker dat het de bobines zijn.

Andere merken bobines ken ik eigenlijk niet, je ziet wel vaker in advertenties bobines voorbij komen maar ik vrees dat dit chinese exemplaren zijn die hier voor teveel geld worden verkocht.

Recent heb ik op mijn gl1000ltd een setje krausers gemonteerd, totaal geen last van tijdens rijden op hogere snelheid.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 07 mei 2021, 21:34

Peter, dat wisselen van de bobines en de draden had ik deze morgen willen proberen maar voorlopig lukt het niet. De bougiekoppen zitten per paar door een rubber waardoor ik ze niet gedraaid krijg. Ik moet daar iets op vinden zonder dit stuk te maken. Maar ik vind het een goed idee, als het probleem zich verplaatst ligt het zeker aan de bobines.
De ballastweerstand is 3,3 ohm ipv de 3 ohm die het theoretisch zou moeten zijn maar ik denk niet dat het een probleem vormt.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door DonvanVliet » 07 mei 2021, 21:42

Bougiekappen kan je toch uit die rubbers trekken. Beetje siliconenspray om het te vergemakkelijken.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 08 mei 2021, 10:08

Inderdaad, met wat vaseline is het ook gelukt. Bougies en draden gewisseld : probleem blijft hetzelfde dus het is dan toch een carburatieprobleempje. Mengselschroeven staan op 2 toeren uitgedraaid. Is OK denk ik. Voor de zekerheid ga ik nog eens de synchronisatie controleren. Het is geen megaprobleem, na een minuutje opwarmen komt alles goed.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door DonvanVliet » 08 mei 2021, 11:00

Carbs er af. Alles demonteren maar dan ook alles. Cleanen,vlotterhoogtes controleren, misschien ultrasoon reinigen. Gebruik dan een waterpik om te kijken of alle kanalen open zijn. Neem de tijd bij het monteren van alles. Het is geen wedstrijdje.

Plaats reactie