Lastig starten GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 24 jul 2020, 08:39

Hallo iedereen,
Mijn GL1000 K3 laat zich al lang moeizaam starten. Ik moet steeds langdurig starten, eenmaal draaiende is er verder geen probleem meer.
Ik heb een paar jaar geleden de carburatoren gereviseerd met de Randakk kit.
Ik had gedacht aan de benzinepomp omdat het toerental na het aanslaan een paar malen versnelt en vertraagt, lijkt alsof de vlotterkamers te traag vullen?
Maar dan zou ik toch bij het rijden en versnellen ook problemen moeten krijgen.
De benzinepomp heb ik al eens gedemonteerd en getest op de werkbank, lijkt mij OK.
Is er iemand die mij tips kan geven?
groetjes
Bertrand

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door 25 jaar k2 » 26 jul 2020, 01:05

Hallo Bertrand
Een stomme vraag misschien maar hoe start hij als hij pas een dag stil staat ??
De mijne een k2 uit 78 is ook een slechte starter na 2 weken niet gebruikt te zijn geweest.
Hier is ook alles tip top in orde ik kan de hele riedel wel opnoemen maar hij rijd echt super dus ik wijt het
aan de kwaliteit van de brandstoffen van vandaag de dag al tank ik altijd e5 zonder ethanol

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 26 jul 2020, 21:20

Hallo Gerard,
Bedankt voor uw reactie. Na een dag stilstand duurt het al lang, na een paar weken moet er al flink doorgestart worden, doe ik niet graag omdat ik bang ben dat dit ten koste kan gaan van de startmotor .... maar ik laat dan de nodige tussenpauze. Eenmaal draaiende, geen enkel probleem meer. Ik tank al jaren enkel Euro 98 = nu E5 maar daar zit toch ( tot max. ) 5% ethanol in dacht ik. Ik denk ook dat het enkel een brandstofprobleem kan zijn. Maar ik denk niet dat carburatoren zo snel droog kunnen komen te staan.
Ik had al gelezen dat sommigen de originele benzinepomp vervangen door een elektrische maar ik heb ze dus getest op de werkbank en volgens mij is ze perfect in orde.
Heb jij nog de originele benzinepomp zitten? Nooit problemen mee gehad?
Heb jij ook dat fenomeen tijdens het starten dat het toerental enkele malen op en neer gaat en dan pas stabiel komt, precies alsof de vlotterkamers zich één voor één vullen...
groetjes
Bertrand

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 26 jul 2020, 21:34

Hallo Gerard,
In verband met dit probleem heb ik wel één en ander opgestoken via :
https://www.randakksblog.com/hard-starting/
mvg
Bertrand

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 27 jul 2020, 08:33

Sinds ik er alleen nog V-power in gooi start de motor veel vlotter. Eerder had ik hetzelfde probleem als jij. Ook rijdt de motor een stuk soepeler op dat spul. Gelukkig woon ik vlak bij de grens en de eerste Shell pomp in duitsland is maar 5 km verderop.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door 25 jaar k2 » 27 jul 2020, 20:15

Bij mij begint het op 2 cilinders te pruttelen Bertrand en na ong 20 seconde komt de 3e er bij na ong 1 minuut loopt de boel goed en mooi rond.
dit doet zich hier alleen voor als de motor ietwat langer stil staat.
in een benzine pomp geloof ik niet dan krijg je juist onderweg problemen.
nog even voor de duidelijkheid hier staat alles synchroon er zit een dyna S in dus geen puntjes
ik heb er bij tijd en wijle een co meter aanhangen en vorige winter zijn de carbs nagekeken door koltd(Harry)
en moet ook zeggen het blokje loopt als een zonnetje verbruikt bijna geen olie en met de vrouw achterop gem 1op17,5
alleen het starten is minder ik heb mij er bij neer gelegd en het karakter genoemd :)

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 01 aug 2020, 07:12

Dag Peter,
Ik ga dat eens uittesten met die Shell V-power. Ik tank altijd E5 maar ik ga eens proberen enkele beurten na elkaar enkel V-power te tanken om te zien als het verschil maakt.
Gerard,
Het startgedrag van mijn K3 verloopt ook ongeveer zoals bij bij uw K2.
Bedankt voor de tips.
Bertrand

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 02 aug 2020, 11:20

Zet hem eens weg met een volle tank en kijk dan eens hoe hij start. Het niveau in de tank staat dan hoger dan in de carberateurs.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Goldiefan » 09 aug 2020, 10:38

Allen,

Ik denk dat de GL1000 een prima starter is en dat de kwaliteit van de brandstof minder van belang is. Er moet wel voldoende brandstof zijn en dat is het probleem: het ontwerp; een mechanische pomp die onvoldoende werkt op de startmotor en een lange weg die de brandstof moet afleggen naar de laatste carb(s). Dommer kun je het niet verzinnen! Een elektrische pomp zou dit probleem uit de wereld moeten kunnen helpen, vaak overwogen maar nooit aan toe gekomen. Na de winter ga ik altijd aan de slag met trechtertjes en laat ik de motor een paar keer even zonder bougies op de startmotor draaien en dan start hij in de regel onmiddellijk, met de oude benzine van 'dubieuse kwaliteit'. Gemiddeld beduidend beter dan op mijn filmpje op de hier al genoemde Randakk site, een fenomeen dat hier al mooi werd beschreven. Maar een ding is volgens mij ook van groot belang: de choke. Die moet absoluut perfect sluiten zodat de motor (vrijwel) uitsluitend op het primaire brandstofcircuit loopt. Dat zou ik checken indien nog niet gedaan.

Succes,

Jeroen.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 11 aug 2020, 19:03

Dag Peter,
Betreft het niveau in de tank dat had ik ook al eens zitten bedenken maar dat zou betekenen dat de benzine doorheen de benzinepomp zou lopen zonder draaiende motor en dat betwijfel ik. Nu, dit zou eenvoudig te testen zijn, bij volle tank de uitgaande leiding van de pomp losmaken en de benzine zou dan moeten blijven stromen .. .. dan toch langzaam als het zo is ..
Ga ik eens proberen..
Dag Jeroen,
De tip van de choke : ga ik zeker eens controleren. Kan iets van aan zijn want ik moet wel heel hard trekken aan de chokeknop bij de start en uitgetrokken houden tijdens het starten anders trekt hij deels terug.
Bedankt voor de tips.
groeten
Bertrand

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 11 aug 2020, 19:53

Voor de choke: als je de zwarte ring onder de knop wat strakker draait gaat hij iets zwaarder en blijft hij staan. Hij loopt dan ook hoger stationair bij volledig uitgetrokken choke.
Om te controleren of de choke volledig werkt even de chokeknop uittrekken en dan kan je rechts achteraan op de carburateurs de kabel zien bewegen. Nadat je de coke hebt uitgetrokken even met je vinger kijken of je hem makkelijk verder kan drukken. Zo ja even het schroefje op de buitenmantel losdraaien en de kabel wat hoger plaatsen.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 12 aug 2020, 07:41

Dag Peter,
Bedankt voor de tip. Klopt het dat bij volledig uitgetrokken choke de gashendel eveneens een beetje geactiveerd wordt?
Hierdoor het licht verhoogd toerental bij uitgetrokken choke?
grts
Bertrand

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door 25 jaar k2 » 12 aug 2020, 14:13

Hallo Bertrand

Je laatste opmerking klopt en is juist op het laatste stukje neemt hij de
gas as waar je gaskabels aan hangen voor een deel mee

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Goldiefan » 14 aug 2020, 20:00

Klopt! Het mechanisme is extern overduidelijk identificeerbaar. Kijk je naar de smoorklep wanneer je de choke volledig uittrekt dan zie je nauwelijks iets gebeuren, het gaat om ieniemienie verplaatsingen. Dat dat mechanisme werkt test je in de praktijk doordat de motor direct na koude start te snel loopt (>3000 rpm) en je met de chokebediening, dit gaat ook om ienieminie verplaatsingen, subtiel en gecontroleerd het toerental omlaag kunt brengen. Ik laat de motor kort na de start afhankelijk van de weersomstandigheden een tijdje warmlopen op 2400 rpm, dan de choke helemaal in, direct wegrijden, rijdend verder opwarmen en dan moet je nooit problemen ondervinden. Overigens is deze procedure precies wat in het instructieboekje staat. Wat een nostalgie - heerlijk - het is anders dan starten en wegrijden met een moderne injectie! Maar dat maakt het ook wel weer leuk, het vrienden worden en een relatie opbouwen met je motor, de subtiele gebruiksaanwijzing leren kennen: GL1000's: het zijn net vrouwen :-), sorry ik begrijp dat ik mij op glad ijs begeef in 'me-too tijden'. Jullie zien mij binnenkort op de voorpagina van de telegraaf, ik verheug mij er op!

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 14 aug 2020, 20:20

Nee hoor Goldiefan, klopt helemaal. Het zijn net ook net vrouwen. Geef je te weinig aandacht gaan ze mekkeren, gewoon op hun donder geven als ze warm zijn, vinden ze lekker en gaan ze vanzelf beter rijden. Ook kosten ze geld zat 😂😂

Plaats reactie