Opknappen gl1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
robertbies
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
Type Goldwing: GL1000

Opknappen gl1000

Bericht door robertbies » 01 apr 2020, 21:09

Hallo iedereen,

Mijn naam is robert 24jaar oud en bezig met het technisch in orde maken van een gl1000. Echter loop ik nu tegen een probleem aan. De bedrading was door de vorige eigenaar flink verkloot maar ben nu zo goed als klaar met de herbouw van de bedrading, echter bij het starten vandaag deed de motor in eerste helemaal niks,
Op een oude foto (zie eerste foto) bleek dad ik deze rode draad vergeten was aan te sluiten, deze zat met een knijpverbinding op de draad van het knipperlichtrelais? Na het aansluiten van deze kabel vonkte de motor wel en starten de motor wel.
Afbeelding

De rode kabel komt trouwens uit de dyna onsteking (zie foto 2, meest linker draad).
Afbeelding


Echter bij het starten van de motor deden cilinder 3 en 4 niet mee dit zijn de achterste cilinder links en rechts als ik het goed heb (uitlaatbochten bleef realatief koud). De motor loopt ook vrij beroerd. Nu verdenk ik de bobines uit als oorzaak, en ik merkte dat de weestand op de linker bobine zeer warm werd (wel 90 graden) (zie foto 3).

Afbeelding


Nu was mijn vraag waar dient deze weestand voor en hoe kan ik checken of de bobines en de weestand nog oke zijn? En wat is de correct aansluiting van de rode (spannings?) draad vanuit de onsteking?

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Opknappen gl1000

Bericht door rudolphwolven » 02 apr 2020, 00:24

*****

M.b.t de bobines heb ik geen idee...
Laatst gewijzigd door rudolphwolven op 03 apr 2020, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 7333
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Opknappen gl1000

Bericht door peter » 02 apr 2020, 09:12

Die weerstand is voor beide bobines en wordt inderdaad heel warm. Wat je kan proberen is de 2 gekleurde draden van de linker en rechter bobine om te draaien. Dan wissel je de ook voorste bougiekabels met de achterste. Indien het een bobine probleem is is je probleem mee verhuisd. Dan hoef je alleen een bobine te kopen.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen
Is vandaag jarig!

Re: Opknappen gl1000

Bericht door Goldiefan » 04 apr 2020, 11:22

Hallo Robert,

Het heet worden van een voorschakelweerstand is een normaal verschijnsel zoals Peter al meldt.

Ik zou in jouw geval er 2 nieuwe bobines opzetten met een primaire weerstand van minstens 3 Ohm (b.v. Dyna groen), dat heeft een paar voordelen:
- je bent van die voorschakelweerstand af (van het theoretische voordeel daarvan heb ik nooit iets gemerkt)
- bespaart je wellicht veel gezoek naar een oorzaak
- maakt je motor betrouwbaar: die 40 jaar oude bobines, maar zeker die 40 jaar oude bougiekabels gaan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid problemen geven, en geven mogelijk nu al problemen. (ik spreek uit ervaring).

zie hier installatie instructies Dyna, mocht je het nog niet hebben: http://www.dynaonline.com/skins/downloa ... /DS1-3.pdf

Je ziet dat de aansluiting zoals jij beschrijft in principe correct moet zijn, de stroom voor de primaire wikkeling van de bobine wordt afgetapt via de clignoteur, die uiteraard via het contactslot geschakeld is.

Succes,

Jeroen.



Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 562
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Opknappen gl1000

Bericht door DonvanVliet » 04 apr 2020, 19:46

Kijk je bedrading goed na. Haal stekkers los en kijk of er oxidatie zit. Schoonmaken en inspuiten met contactspray etc. Op die foto zie ik zo'n blauw verbindingsblokje en dat zijn bronnen van storingen.

robertbies
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
Type Goldwing: GL1000

Re: Opknappen gl1000

Bericht door robertbies » 05 apr 2020, 23:44

rudolphwolven schreef:
02 apr 2020, 00:24
*****

M.b.t de bobines heb ik geen idee...
Er mooie Gl heb je gebouwd, zou willen dat mijne er zou knap uit zou zien.
peter schreef:
02 apr 2020, 09:12
Die weerstand is voor beide bobines en wordt inderdaad heel warm. Wat je kan proberen is de 2 gekleurde draden van de linker en rechter bobine om te draaien. Dan wissel je de ook voorste bougiekabels met de achterste. Indien het een bobine probleem is is je probleem mee verhuisd. Dan hoef je alleen een bobine te kopen.
Had gemeten met infrarood thermometer maar werd wel warmer dan 120 graden. Lijkt mij niet helemaal oke. Maar bij wisselen draden bleven de problemen zich voordoen, slecht starten en lopen
Goldiefan schreef:
04 apr 2020, 11:22
.....
Ik zou in jouw geval er 2 nieuwe bobines opzetten met een primaire weerstand van minstens 3 Ohm (b.v. Dyna groen), dat heeft een paar voordelen:
.....
Hoi jeroen bedankt voor je bericht, hier heb ik echt wat aan. Ben inderdaad nu van plan nieuwe bobines te kopen. Is er nog werkelijk verschil tussen de 3 en b.v. 5 ohm bobines, en heeft iemand een goede link waar deze bobines te koop zijn?
Manual had ik inderdaad ook gevonden en dit zit gewoon goed, moet alleen nog wel even timing checken. Draad voor de spanning van primaire wikkeling zit dus inderdaad ook goed :)
DonvanVliet schreef:
04 apr 2020, 19:46
Kijk je bedrading goed na. Haal stekkers los en kijk of er oxidatie zit. Schoonmaken en inspuiten met contactspray etc. Op die foto zie ik zo'n blauw verbindingsblokje en dat zijn bronnen van storingen.
Alle stekkers en verbindingen zijn gecheckt en schoongemaakt, alle steekverbindingen zijn indien nodig opnieuw gesoldeerd of vernieuwd. De eerste foto was een oude foto hoe ik de motor van de vorig eigenaar had overgenomen. Het blauwe blokje is daarnaast standaard meegeleverd met de dyna onsteking zag ik online, deze heeft de vorige eigenaar dus verbonden met de spanning van het knipperlichtrelais.


Plan is dus zoals gezegd 2 nieuwe bobines halen. Echter heb ik binnenkort nog wel wat vragen waar ik niet helemaal uitkom, maar dat komt dan wel. Hieronder nog wat fotos van wat werkt dat ik heb verricht aan de gl :)

robertbies
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
Type Goldwing: GL1000

Re: Opknappen gl1000

Bericht door robertbies » 06 apr 2020, 00:15

De aankoop :D :D
Afbeelding

Bekabeling :(
Afbeelding

Achterwiel eruit voor nieuwe lagers en spaken
Afbeelding

Totdat bij het eruit kloppen van het lager dit tevoorschijn kwam :|
Afbeelding
Afbeelding

Oplossing bedacht voor het plaatsen van een bus met een kleiner lager, vanwege het niet kunnen uitdraaien van de naaf i.v.m. het schroefdraad wat ervoor zit.
Afbeelding
Afbeelding

Achterwiel spaken en weer okey :D
Afbeelding
Afbeelding

Schokbrekers opgeknapt en gepoetst
Afbeelding

Toen was het voorwiel aan de beurt :arrow:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast heb ik ook nog de achterste framebuis aangepakt waar de middenbok ongemonteerd zit. Deze was totaal door zijn voegen gezakt met als resultaat een bijna loshangende buis met aan één kant een gat in het frame. Helaas heb ik hier geen fotos van maar er zit nu weer een nette strakke buis tussen. Heb er alleen voor gekozen om geen middenbok meer terug te plaatsen. Al heb ik daar nu al wel wat spijt van.


Daarnaast nog een leuke tip. Zelf kon ik het rubber wat tussen de tellers en de covers als het ware zit niet meer vinden. Bij het bedrijf rubbermagazijn heb ik dit profiel kunnen vinden wat echt perfect aan- en afsluit https://www.rubbermagazijn.nl/mosrubber ... 10605.html.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Opknappen gl1000

Bericht door jwt67 » 06 apr 2020, 08:37

Nou nou Robert jij bent heel lekker bezig hoor! Leuk om het project verder te gaan volgen...... Succes!
GL1000 K2

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen
Is vandaag jarig!

Re: Opknappen gl1000

Bericht door Goldiefan » 06 apr 2020, 10:28

Beste Robert,

Hier heb ik 3 x Dyna bobines besteld: http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... s_id=10931

Snelle levering en prijs was toen goed, nu niet gecontroleerd. Bestel meteen van die mooie soepele Dyna bougiekabels + nieuwe bougiedoppenen en je motor is in principe ontstekingstechnisch weer prima in orde voor de komende decennia, maar let wel, ook nieuw spul kan kapot gaan. Een van genoemde bestellingen was omdat een nieuwe Dyna met slechts enkele duizenden km het begaf, dat hele drama staat hier ergens op het forum beschreven. De weerstand van 3 Ohm lijkt mij van belang omdat de voorschakelweerstand die in serie staat met de primaire wikkeling van de bobine komt te vervallen. In de Dyna instructies zie je ook dat je in principe die groene bobines moet hebben, dat zijn de 3 Ohms.

Succes,

Jeroenl

robertbies
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
Type Goldwing: GL1000

Re: Opknappen gl1000

Bericht door robertbies » 20 mei 2020, 14:16

Jeroen en de andere nog bedankt voor de informatie. Heb inmiddels de Dyna bobines met nieuwe bougiekabels geïnstalleerd en de motor start nu goed. Alles werkt nu op de motor, en heb een koplamp en origineel zadel weten te bemachtigen :)

Echter loopt de motor onderin nog zeer onregelmatig. Zelf zit ik te denken dat het probleem ligt aan de synchronisatie want rijdend is er weinig van te merken. Ook is het zo dat met choke uitgetrokken de motor lager stationair loopt dan zonder choke. Iemand bekend met deze problemen? Carburateurs zijn volledig gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Ook zitten er nieuwe bougies in, en zijn de o-ringen van de spruitstukken vervangen. De air-cutoff valve is echter niet vervangen. Ik zal komende week een video maken van hoe de motor loopt en reageerd.

Hier nog wat foto van de zaken waar ik afgelopen tijd mee bezig ben geweest.

de dyna bobines:
Afbeelding

Orginele koplamp gevonden:
Afbeelding

Busjes gedraaid voor spacers, vanwege het ontbreken van de originele reflectoren:
Afbeelding

Kort model achterspatbord en grabbar:
Afbeelding

Polijsten en voorspatbord gemonteerd:
Afbeelding

Eerste rit zonder zadel :)
Afbeelding


Mochten jullie nog advies of tips hebben hoor ik dat graag!
Grt Robert

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 562
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Opknappen gl1000

Bericht door DonvanVliet » 20 mei 2020, 14:51

Af laten stellen door iemand met verstand van zaken. Een ouderwetse monteur.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 apr 2020, 20:18
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Almelo

Re: Opknappen gl1000

Bericht door Vandaahl » 20 mei 2020, 22:55

Mooi hoor! Ziet er al top uit!

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 7333
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Opknappen gl1000

Bericht door peter » 21 mei 2020, 09:12

Het begint weer een nette motor te worden. Dat stationair wat ruw lopen kan inderdaad aan de synchronisatie liggen. Even na laten kijken dus door een specialist. Maar voordat je dat laat doen eerst je onsteking goed op tijd zetten, ook je vervroeger controleren op werking. Kleppen moeten ook goed gesteld zijn natuurlijk. En voor alle zekerheid ook de aircutoff valve vervangen met de kleine o-ringetjes. Slangetje valve ook even nakijken op lekkage als je bezig bent. Daarna alle luchtmengsel schroeven op de juiste uitdraai zetten.
Een setje meters hoeven niet duur te zijn en je hebt er jaren plezier van. Je kan ze voor bijna alle motoren gebruiken dus na je goldwing zullen ze niet verstoffen. Plus..... het is natuurlijk veel leuker om alles zelf te doen en al doende te leren.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: Opknappen gl1000

Bericht door Erik B » 25 mei 2020, 11:26

Mooi project! ga deze volgen. Succes
GL1000 '76
Yamaha R1 †

robertbies
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
Type Goldwing: GL1000

Re: Opknappen gl1000

Bericht door robertbies » 26 mei 2020, 13:30

peter schreef:
21 mei 2020, 09:12
Het begint weer een nette motor te worden. Dat stationair wat ruw lopen kan inderdaad aan de synchronisatie liggen. Even na laten kijken dus door een specialist. Maar voordat je dat laat doen eerst je onsteking goed op tijd zetten, ook je vervroeger controleren op werking. Kleppen moeten ook goed gesteld zijn natuurlijk. En voor alle zekerheid ook de aircutoff valve vervangen met de kleine o-ringetjes. Slangetje valve ook even nakijken op lekkage als je bezig bent. Daarna alle luchtmengsel schroeven op de juiste uitdraai zetten.
Een setje meters hoeven niet duur te zijn en je hebt er jaren plezier van. Je kan ze voor bijna alle motoren gebruiken dus na je goldwing zullen ze niet verstoffen. Plus..... het is natuurlijk veel leuker om alles zelf te doen en al doende te leren.
Iedereen hartelijk bedankt voor zijn reactie en opmerkingen.
De contactpunt ontsteking is voorheen door de vorige eigenaar al vervangen door een dyna onsteking, deze heb ik optijd gezet door middel van een lampje in serie te zetten met 1 van de 2 ontstekingsdraden die naar de bobine gaan. Dit heb ik gedaan voor zowel cilinder 1&2 en 3&4. Daarnaast heb ik alle kleppen gesteld. Aircutofvalve is besteld en zal binnekort gemonteerd worden. Luchtmengsel schroeven staan allemaal op 1.5 slag uitgedraaid. Voor de synchronisatie zat ik te kijken naar of inderdaad een setje meters of een vacuummate. En inderdaad ben van plan om alles zelf te doen, heb inmiddels de volledige motor opgeknapt dus ga ook proberen tot het eind alles zelf te doen :D

Hier nog wat fotos van de Gl hoe hij er nu bij staat. En wat fotos tijdens de eerste echte test (200km).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de montage van het achterlicht en de kentekenplaat :? . Dit is even tijdelijk omdat ik nog geen correcte achterlichtmodule heb kunnen vinden, en ik wou graag rijden dus was dit de snelste oplossing :).

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast