Lekke koppakking na montage nieuwe

Technische vragen, tips, trucs, enz.
rode buffel
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Eindhoven

Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door rode buffel » 06 mar 2020, 11:40

Vaak lees ik dit forum om ervaringen van anderen te gebruiken bij het herstellen van mijn Wing. Vorige week begonnen om de linker koppakking te vernieuwen omdat deze lekt. Het is niet de eerste keer dat ik dit doe bij een wing. Na alles gedemonteerd te hebben, schoongemaakt, oude pakking resten verwijderd, kleppen opnieuw ingeslepen, gecontroleerd of de kop vlak was weer begonnen alles te monteren. Toen dit gebeurt was het blok voorzien van olie en koelvloeistof. Tijd voor een kop koffie. Na een half uur teruggekomen bij de wing stond er koelwater op het blok. Na lang zoeken bleek het koelwater tussen de kop en het carter uit te komen. Langs de nieuwe pakking boven op het blok. Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt en wat heb ik fout gedaan? Hoe kan dit opgelost worden of moet alles weer uit elkaar?
Afbeelding

Dacher
Berichten: 208
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door Dacher » 06 mar 2020, 13:05

Bouten op moment aangetrokken volgens volgorde ?

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1413
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door Antoon Aarts » 06 mar 2020, 16:02

Is het niet de O-ring van het waterpijpje ?
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012) heden.
CB350F 1976 / CB400F 1977 / 2x CB500F 1975 -1976 / CB550F2 76 / K3.78 / 2x GL1000 bj.1978

rode buffel
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Eindhoven

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door rode buffel » 07 mar 2020, 00:04

Bedankt voor jullie reactie, maar ik heb de kopbouten in stappen volgens handboek aangetrokken. De o-ring is het ook niet want volgens mij komt het water door de pakking. Voor mij klinkt dit onbegrijpelijk, ik zal er een filmpje van maken.

rode buffel
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Eindhoven

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door rode buffel » 08 mar 2020, 11:18

Gisteren bezig geweest de oorzaak op te sporen, o-ringen vernieuwd, kniestuk vervangen, alles met hetzelfde lot, water door de pakking. Morgen ga ik de kop weer demonteren en kijken wat daar fout is gegaan.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 562
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door DonvanVliet » 08 mar 2020, 14:14

Het lijkt of er iets tussen de pakking zit. Zou zomaar kunnen.

rode buffel
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Eindhoven

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door rode buffel » 08 mar 2020, 16:09

moet ik een nieuwe pakking of de oude gebruiken? Het blok heeft niet gelopen.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 562
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door DonvanVliet » 08 mar 2020, 16:16

Heb je die kop er al af?

rode buffel
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Eindhoven

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door rode buffel » 08 mar 2020, 19:25

Nee, ik ga hem er morgen weer afhalen.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 562
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door DonvanVliet » 08 mar 2020, 20:12

Ik zou een nieuwe monteren.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2388
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door pieter » 08 mar 2020, 20:35

De kop laten vlakken is volgens mij ook een normale procedure?

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door Jos1959 » 10 mar 2020, 17:15

Ik zou even kijken of de nieuwe pakking wel deugt, heb je een orginele gebruikt?

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 7333
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door peter » 11 mar 2020, 08:36

Ik zou de kop er af halen en nakijken of hij niet iets krom is. Het is een vrij kleine cilinderkop die normaal niet krom trekt, daar is hij te kort voor. Ook het pasvlak op het blok goed controleren op bramen, krassen of andere schade. Dan een nieuwe pakking nemen en opnieuw monteren maar dan staps gewijs en kruislings de kopbouten aantrekken. Vertrouw je het niet dan kan je eventueel (liever niet) een heel DUN laagje vloeibare pakking aanbrengen waar de lekkage zat.

Lees ook de link hieronder even door.
https://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=8348
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd

rode buffel
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Eindhoven

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door rode buffel » 12 mar 2020, 08:41

Ik had dus bij een bekend Nederlands bedrijf twee koppakkingen besteld en een daarvan afgemonteerd. Nadat ik de lekkage had alles weer gedemonteerd en gecontroleerd. Geen oorzaken van de lekkage kunnen vinden. Dus naar een vriend gegaan en om advies gevraagd. Hij had hetzelfde gehad met een zes cilinder. Het bleek dat de pakking niet goed was. Bij hem een Altena pakking voor de 1000 meegenomen en alles nagemeten. Van de altena waren de maten van de stalen ring 1,55 mm dik en van het papier 1,45 mm dik. Het papier was in diverse lagen opgebouwd. Van de eerder gekochte pakking waren de maten van de stalen ring 1,45 mm en van het papier 1,05 mm. Bij de verwijderde pakking na aantrekken van de kop waren de maten van de stalen ring 1,20 mm en van het papier 1,05 mm. Gevolg lekkage op de waterkanalen van de kop. Ik had beter een goeie pakking moeten kopen in plaats van die rotzooi. Maar ik ben blij dat het nu is opgelost al kost het flink wat geld en heel veel werk. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik kreeg ook nog de tip om na 500 km de kop even na te trekken.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 562
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lekke koppakking na montage nieuwe

Bericht door DonvanVliet » 12 mar 2020, 10:00

Inderdaad. Gebruik goed spul en anders niks.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast