Ethanol en je gl1000.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Ethanol en je gl1000.

Bericht door peter » 21 okt 2018, 04:26

Ik heb mijn carburateurs volledig uit elkaar gehad en de rubbers vervangen met origineel Honda spul. Ik vraag me af of deze “nieuwe” rubbers wel ethanol bestendig zijn :?: Het setje van Randakk is van ander materiaal en zou niet moeten oplossen. Problemen voorzie ik in de toekomst wel voor de brandstofpomp, het rubber wat daarin zit kan je volgens mij niet vervangen. Een elektrische pomp zou dan een oplossing kunnen wezen. Voorlopig gooi ik er maar premium brandstoffen in om de ellende zo lang mogelijk uit te stellen.

Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door Trekker » 21 okt 2018, 18:29

De problemen met ethanol beperken zich niet alleen tot rubber maar ook plastic onderdelen. Ethanol lost de weekmakers in plastic onderdelen op en maakt ze dus harder en brosser.
Als het nieuwe rubbers zijn die specifiek voor carburateurs zijn dan zou ik me geen zorgen maken. Maar als je generieke o-ringen gebruikt moet je op je hoede zijn. Geen nitriel-rubber, dat schijnt niet lekker te gaan met ethanol.
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk alcoholvrije brandstof te gebruiken.
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door Jos1959 » 22 okt 2018, 14:12

Zelf heb ik al een keer meegemaakt bij een cb750 dat de sproeiers van de carburateurs aangetast ( geheel groen geoxideerd) waren door e10, de eigenaar had ongeveer een half jaar e10 getankt, en het was een zootje in de vlotterkamer.
Een paar jaar geleden heeft ook de ANWB al een artikel gepubliceerd over e10, en getest op een Opel waarvan op relatief korte termijn de brandstofpomp van naar de vaantjes ging.
Nu weet ik dat Millers oil iet in het pakket heeft wat je kunt toevoegen aan de e10 wat het minder/of zelfs onschadelijk zou maken, hiermee heb ik echter geen ervaring.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door 25 jaar k2 » 22 okt 2018, 18:25

Ik tank al jaren gewoon euro 95 dus E5 het liefst bij de bp.
Mijn boeren verstand zegt mij dan dat ik maar 5% binnen krijg.
verder hebben ze bij firezone ook brandstof met 102 octaan daar zit bij mijn weten geen ethanol in
dit tank ik altijd voor de winterstop kost je wel ruim 1,80 de liter maar in het voorjaar start hij als een malle

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

peter

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door peter » 23 okt 2018, 08:05

Voorkomen is beter dan genezen denk ik maar dus ik hoop dat de revisieset heel blijft. De benzineslang is ook vervangen en ik weet zo 1,2,3 niet welke problemen er nog kunnen ontstaan buiten de brandstofpomp. Die pomp kan eventueel vervangen worden door een elektrisch exemplaar.

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door jellegs » 23 okt 2018, 20:23

Ik dacht dat het probleem van e10 ook is dat het minder explosief is dan ¨gewoon¨ benzine. Injectie houdt hier rekening mee en spuit er meer van in, maar carburateurs doen dat natuurlijk niet. Daarbij laat de ethanol bij lang stil staan (meer dan een paar weken) los van de benzine en krijg je als het water een laag pure ethanol in je tank. Nog vervelender is dat ethanol nog liever water aan trekt dan benzine al doet dus je krijgt ook een laag water in je tank. In die water gaan bacterien leven om vervolgens weer dood te gaan. Die dode bacterien gaan vlokken en dat gaat de boel verstoppen..

In het onderstaand artikel wordt ook iets over de rubbers gezegt maar daar weet ik zelf helaas te weinig over.

Niemand kan eigenlijk iets positiefs zeggen over dat spul. Het aller ¨leukste¨ van het verhaal vind ik zelf nog wel dat na een test met een injectie motor eruit kwam dat er zoveel meer e10 ingespoten werd dat het verbruik flink omhoog ging en het dus voordeliger wordt om duurdere brandstof te gaan rijden... Dus hier komt het daadwerkelijk ¨voordeel¨ we gaan met zijn alle veel meer brandstof verbruiken en de staat gaat dus meer accijns verdienen!!! Dat noemen ze nou goed voor het milieu! Welk milieu ze nou precies bedoelen weet ik eigenlijk niet.....



http://www.moto73.nl/2017/09/21/het-e10-dossier/ een artikel van de moto73 er over. Ze hebben er een heel groot artikel aan gewijd in een editie van vorige zomer. Die heb ik op zolder liggen en ik wil hem best scannen en op het forum zetten. Maar ik weet niet of dat in lijn is met de copyright regels???
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

peter

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door peter » 24 okt 2018, 08:16

Over dat verbruik met ik het wel met je eens. Door de lagere calorische waarde zal je meer gas moeten geven voor hetzelfde resultaat. Ik probeer nu al zoveel mogelijk premium brandstoffen te tanken. Mijn ervaring daarmee is dat hij zuiniger loopt en is het prijsverschil nihil.
Wel maak ik me zorgen over mijn rubbertjes in de toekomst. De premium brandstoffen zullen straks ook wel erhanol krijgen.

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door Jos1959 » 24 okt 2018, 13:22

Niet elke auto is geschikt voor de nieuwe brandstof E10. Auto's die hier niet geschikt voor zijn kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen doordat de juiste coating ontbreekt of krijgen te maken met aantasting van de rubber onderdelen. De aanwezige alcohol in de brandstof is namelijk agressiever dan de rest van de substantie.

Dit is een passage uit het stuk van de ANWB, dus ik denk dat er meer gaat spelen dan alleen rubbertjes.

Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door Trekker » 24 okt 2018, 14:32

peter schreef:
24 okt 2018, 08:16
Over dat verbruik met ik het wel met je eens. Door de lagere calorische waarde zal je meer gas moeten geven voor hetzelfde resultaat....
En niet zo'n klein beetje minder!
Ethanol 21,1 MJ/l
Benzine 32,0 MJ/l
Diesel 36,6 MJ/l
Zware stookolie 38,2 MJ/l (dat goedje waar zeeschepen op draaien)
Dat komt voor een groot deel doordat de lichte brandstoffen bestaan uit kortere moleculen.

Om evenveel oemph te krijgen uit je brandstof moet je dus bijna 1,5 keer meer liters (pure) ethanol verbranden dan benzine (het maakt niet uit of dat 95 of 98 is). Met E10 heb je dus bijna 4% minder energie in je tank. Super98 is over het algemeen ongeveer 5% duurder, maar als die 5% ethanol gaat krijgen, wordt dat dus wel duurder rijden.

En dan te bedenken dat er ook nog E85 is/komt, dan kun je nog maar 75% van de normale afstand rijden op 1 tank.... (en voor hoelang?)
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door DonvanVliet » 24 okt 2018, 16:11

Door Rob Strating

Ik val met de deur in huis en zeg: NEE, dat is niet verstandig!
Ik ga het zo goed mogelijk aan u uitleggen. We beginnen met de benzine. Wettelijk mag er in de EU en dus ook in Nederland 5% ethanol aan de benzine RON 95 toegevoegd worden. Dat heeft te maken met de uitstoot en dus met het milieu. In die wet staat ook dat dat mengsel met de naam E5 geen ethanolbrandstof genoemd mag worden, dat moet pas bij een percentage van 10%, zoals in die in Duitsland en Frankrijk wordt aangeboden.
Ethanol is een soort alcohol. Om niet onder de alcoholaccijns te vallen wordt er een denaturatiemiddel aan toegevoegd.



Nadelen RON 95

Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Daardoor zal het verbruik toenemen.
Nieuwe auto’s zijn in het algemeen geschikt voor ethanolbrandstof, bij iets oudere auto’s veroorzaakt die ethanol echter corrosie van aluminiumonderdelen, vooral van het brandstofsysteem, zoals brandstofpompen en het aanzuigtraject tussen inspuitpunt en inlaatklep. Bovendien kan de ethanol bepaalde kunststoffen aantasten, zoals slangen en afdichtingen. Dat geldt ook voor de brandstofleidingen die vaak van kunststof zijn. Ook bijzonder kwetsbaar zijn de eenlaags-brandstoftanks die in verschillende voertuigen worden gebruikt. De ethanol veroorzaakt bij dergelijke tanks sluipende lekkages.
Het aantal autobranden is door deze ontwikkeling de laatste tijd sterk toegenomen!

De ethanol wordt in raffinaderijen onder druk bewaard voordat ze aan de benzine wordt toegevoegd, daardoor kan er geen bacterievorming plaats vinden. Maar wat gebeurt er in uw tank? Daar kan wel zuurstof bij! Het is dus zaak de tank zo vol mogelijk te houden, zeker wanneer u uw auto niet dagelijks gebruikt. Schorst u de auto in de winter, zet hem met een volle tank weg!
Tankt u in de zomer in het buitenland E10, dus met 10% ethanol, loopt u het risico dat er bij warm weer ‘vapour lock’ ontstaat: de ethanol verdampt en de auto valt stil.
Oplossing

Tank RON 98 en in het buitenland zelfs RON 100 of 102! Door het hogere octaangehalte heeft u een veel betere verbranding en er is geen ethanol aan deze benzine toegevoegd. Bovendien rijdt uw auto beter en een stuk zuiniger. Deze benzine is iets duurder, maar voorkomt een hoop ellende en dure reparaties!

-------------------------------------------

Belangrijke informatie over dieseltanken

Evenals bij de benzinepompen zijn er ook twee soorten diesel verkrijgbaar: gewone en superplus diesel.

Ook hier geldt: het overgrote deel van de automobilisten tankt gewone diesel.
We kunnen de moderne dieselmotoren absoluut niet meer vergelijken met die van vroeger. Ik ken een automonteur die in zijn oude Volkswagen Camper slaolie ‘tankte!’
De oude voorkamerdiesel liep er prima op, het rook een beetje naar oliebollen als je achter hem reed en het was natuurlijk strafbaar.
De moderne dieselmotor is voorzien van een commonrail met minuscuul kleine gaatjes en hoogmoderne injectoren. De gewone dieselbrandstof blijkt echter de motor zó te vervuilen dat er een reiniger aan de brandstof moet worden toegevoegd.
In de werkplaatsen worden bij grote beurten de injectoren en het inspuitsysteem extra gespoeld en schoongemaakt, om kapitale motorschades te voorkomen, ook bij nieuwe auto’s.

Waarom diesel plus?

Ik noem deze duurdere dieselsoort zo, omdat die bij elk merk een andere naam heeft.

Door zijn betere samenstelling rijdt u goedkoper, soms zelfs tot 4%!
Diesel plus heeft een reinigende werking, de wrijving is minder, de verbranding is beter, de motor blijft daardoor schoner. Door de combinatie van deze factoren zal de motor minder slijten en dus langer meegaan.
De uitstoot van schadelijke stoffen is bij deze betere dieselsoort een stuk minder, dus beter voor het milieu.
De betere verbranding zorgt ervoor dat de prestaties, zoals het vermogen en de acceleratie toenemen. Hij trekt sneller en rijdt pittiger.
Het vermogen neemt toe, maar het geluidsniveau daalt aanmerkelijk.
Pas op in het buitenland: daar wordt Bio-diesel aangeboden die stukken goedkoper is dan de reguliere diesel. Niet tanken! De meeste auto’s zijn daarvoor niet geschikt.

In alle gevallen geldt: goedkoop is duurkoop! Laat u niet verleiden…

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door RonalT » 24 okt 2018, 23:06

DonvanVliet schreef:
24 okt 2018, 16:11
Door Rob Strating

.....
Tank RON 98 en in het buitenland zelfs RON 100 of 102! Door het hogere octaangehalte heeft u een veel betere verbranding en er is geen ethanol aan deze benzine toegevoegd
.....
Ik vraag me af in hoevere de uitspraak "veel betere verbranding" klopt. Ik heb namelijk altijd wat anders gehoord.
Door een hoger octaangetal ontbrand benzine minder goed / gemakkelijk.
Hoger octaangetal

Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen. Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.
Bron: diverse websites
En Goldwings kunnen volgens mij op benzine met een octaangetal van (ongeveer) 92 lopen.....
Waarmee ik niet wil zeggen dat je geen 98 mag of zou moeten tanken. Als er geen ethanol in zit.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door peter » 25 okt 2018, 03:15

Je kon wel eens gelijk hebben RonalT. In een opel die ik vroeger had zat een blokje in de kabelboom. Dat blokje moest je eventueel omdraaien waarbij het nummer zichtbaar werd van de benzine die je zou tanken. Er stonden dus 2 cijfers op, 92 en 98. Ik ga er dus vanuit dat dat blokje de ontsteking beinvloede.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door DonvanVliet » 25 okt 2018, 08:30

Tja ik twijfel ook een beetje aan de deskundigheid van die man omdat hij het heeft over octaangehalte ipv octaangetal. Maar goed verder snijdt het wel hout denk ik met dat ethanol verhaal. Het is nou eenmaal troep dat slecht is voor je brandstofsysteem. En op die benzines die hij noemt rij je meer kilometers want dat heb ik zelf ook een paar keer ondervonden met mijn auto.

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door Jos1959 » 25 okt 2018, 09:23

Goed heren, nu heeft Europa besloten om de aanduidingen bij de tankstations eenvoudiger te maken en voor iedereen begrijpelijk, euro 95 dus E10 gaat worden, dat zou dan consequent inhouden dat we dat dan ook gaan tanken. Want volgens europese richtlijnen is het "wat er in zit staat er op "

Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Ethanol en je gl1000.

Bericht door Trekker » 25 okt 2018, 13:46

Jos1959 schreef:
25 okt 2018, 09:23
.... Want volgens europese richtlijnen is het "wat er in zit staat er op "
Niet helemaal: de europese regelgeving bepaalt dat de aanduidingen het maximale volume percentage ethanol aangeven. En de labels zijn niet ter vervanging, maar ter aanvulling. Het kan dus zijn dat je nog steeds Super98 met 0%v/v ethanol kan tanken. Of zoals in NL, Euro95 met 5%v/v ethanol. Maar het zal niet echt duidelijk zijn hoeveel er daadwerkelijk in zit. Het schijnt dat ná 2020 er wél 10%v/v in E10 moet zitten. Voor E5 ben ik daar niet zeker van.
En er zal altijd wel een markt blijven voor alcoholvrije en/of 100+ octaan benzine. Overigens is er geen E0 label.
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

Plaats reactie