Startmotorproblemen
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
- Type Goldwing: GL1000
Startmotorproblemen
Oke, en dan hier mijn grote raadsel, cq probleem....
Ik heb een Goldwing GL1000 uit 1975 die 7 jaar in iemands schuur had gestaan en die ik na veel bloed, zweet en (geen) tranen, weer in topconditie heb gekregen. Carburateurs gereviseerd, ontsteking gedaan (punten) en verder bijna elk boutje en moertje zo'n beetje wel een keer vastgehad. Hij rijdt weer top dus!
Maar.....hier komt het (en waar ik geen snars van begrijp)
Starten gaat prima. Startmotor zwiept hem full power in 1 keer aan. Dan ga ik rijden, alles ok, maar dan komt hij op bedrijfstemperatuur, goed warm dus, ventilator slaat aan en als ik hem dan uitzet en weer probeer te starten, komt de startmotor bijna niet meer rond, alsof ik geen stroom meer heb.
De startmotor is op dat moment ook heel erg warm, maar daar kun je natuurlijk niets aan doen, hij zit vlak tegen het blok aan.
Vervolgens laat ik hem een uurtje afkoelen en is er geen vuiltje meer aan de lucht. Weer goed starten dus!!
Is er iemand hier die dit probleem herkend of wel eens aan de hand heeft gehad?
PS: Een vriend van me heeft eens geopperd dat de startmotor misschien al eens uit elkaar is geweest en er toen teveel (of te weinig) vulringen op de as van de spoel zijn gezet, zodat als deze warm wordt, teveel kan uitzetten, waardoor hij vast gaat lopen.
Maar misschien heeft hier iemand een ander idee?
Ik heb een Goldwing GL1000 uit 1975 die 7 jaar in iemands schuur had gestaan en die ik na veel bloed, zweet en (geen) tranen, weer in topconditie heb gekregen. Carburateurs gereviseerd, ontsteking gedaan (punten) en verder bijna elk boutje en moertje zo'n beetje wel een keer vastgehad. Hij rijdt weer top dus!
Maar.....hier komt het (en waar ik geen snars van begrijp)
Starten gaat prima. Startmotor zwiept hem full power in 1 keer aan. Dan ga ik rijden, alles ok, maar dan komt hij op bedrijfstemperatuur, goed warm dus, ventilator slaat aan en als ik hem dan uitzet en weer probeer te starten, komt de startmotor bijna niet meer rond, alsof ik geen stroom meer heb.
De startmotor is op dat moment ook heel erg warm, maar daar kun je natuurlijk niets aan doen, hij zit vlak tegen het blok aan.
Vervolgens laat ik hem een uurtje afkoelen en is er geen vuiltje meer aan de lucht. Weer goed starten dus!!
Is er iemand hier die dit probleem herkend of wel eens aan de hand heeft gehad?
PS: Een vriend van me heeft eens geopperd dat de startmotor misschien al eens uit elkaar is geweest en er toen teveel (of te weinig) vulringen op de as van de spoel zijn gezet, zodat als deze warm wordt, teveel kan uitzetten, waardoor hij vast gaat lopen.
Maar misschien heeft hier iemand een ander idee?
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Startmotorproblemen
Nou de startmotor er af halen en eens bekijken van binnen.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
- Type Goldwing: GL1000
Re: Startmotorproblemen
Heb ik gedaan. Spoel gereinigd en opgeschuurd, nieuwe koolborstels erin enz. Hij werkt ook perfect verder, alleen als hij warm is dus niet meer.
En dat vind ik zo vreemd....
Er zitten aan beide zijden van de spoel-as ook gewoon die vulringetjes, ik dacht 3 aan iedere kant. Maar hoe kan ik weten of dat goed is en of het hier wel echt aan ligt?
En misschien zit het probleem wel heel ergens anders?
En dat vind ik zo vreemd....
Er zitten aan beide zijden van de spoel-as ook gewoon die vulringetjes, ik dacht 3 aan iedere kant. Maar hoe kan ik weten of dat goed is en of het hier wel echt aan ligt?
En misschien zit het probleem wel heel ergens anders?
-
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: Startmotorproblemen
Wel s geprobeerd de Kickstarter bij koud....EN bij warm te gebruiken? Niet om m te laten aanslaan maar om veel verschil in weerstand te voelen.
Iedereen weet alles maar... Niemand weet iets...
Groetjes Rob.
Groetjes Rob.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
- Type Goldwing: GL1000
Re: Startmotorproblemen
Dat heb ik nog niet geprobeerd en dat zal ik gaan doen! Ik hou je hiervan op de hoogte.
Kun je ook uitleggen waar die eventuele weerstand dan zou moeten kunnen zitten?
Kun je ook uitleggen waar die eventuele weerstand dan zou moeten kunnen zitten?
- 25 jaar k2
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: IJmuiden
Re: Startmotorproblemen
Ik heb hier het zelfde probleem in wat mindere mate wat mij op valt is als je tijdens het starten
wat gas geeft het makkelijker gaat en de motor wel rond komt.
Ik volg dit draadje dus ook even kijken wat er uit komt.
Gerard
wat gas geeft het makkelijker gaat en de motor wel rond komt.
Ik volg dit draadje dus ook even kijken wat er uit komt.
Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.
-
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: Startmotorproblemen
Wat ik hiermee bedoel is om uit te sluiten dat in t blok iets...."klemt"..Kan van alles zijn dan.
Starter is los geweest vermeld je Geen overmatige slijtage bronzen lagerbus/rotorasje? ZOU....denk ik dan, bij warmte door uitzetting kunnen zorgen dat de rotoras iets scheef in t starterhuis komt te zitten en wellicht kan klemmen. Andere kant zit meen ik n kogellager. En vanzelf de merkstreepjes huis tegenover elkaar he?
T laatste wat t bronzen lagertje betreft schoot mij te binnen, had ik eens met n K2 destijds. Lang.....geleden. Heb er n deksel voor gevonden toen en klaar.
Starter is los geweest vermeld je Geen overmatige slijtage bronzen lagerbus/rotorasje? ZOU....denk ik dan, bij warmte door uitzetting kunnen zorgen dat de rotoras iets scheef in t starterhuis komt te zitten en wellicht kan klemmen. Andere kant zit meen ik n kogellager. En vanzelf de merkstreepjes huis tegenover elkaar he?
T laatste wat t bronzen lagertje betreft schoot mij te binnen, had ik eens met n K2 destijds. Lang.....geleden. Heb er n deksel voor gevonden toen en klaar.
Iedereen weet alles maar... Niemand weet iets...
Groetjes Rob.
Groetjes Rob.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
- Type Goldwing: GL1000
Re: Startmotorproblemen
Bedankt voor jullie reakties.
Ik heb vandaag weer warmgedraaid en ditmaal de gegeven suggesties uitgeprobeerd. Eerst koud kickstarten, dan starten en warmdraaien, daarna warm kickstarten. Geen enkel verschil, het blok komt net zo soepel rond in beide gevallen. Dus dat zit wel goed.
Overigens is natuurlijk het blok iets eerder heet dan de startmotor en kon ik zelfs tussendoor nog steeds uitzetten en opnieuw starten.
Maar eenmaal als de startmotor heet wordt, is het afgelopen met starten en doet hij op een kwartslag na, niets meer.
(@Gerard ik heb trouwens nog een keer geprobeerd met die gashandel, maar dat leek me al niet zo logisch ivm blok wat niet rondgaat en had ook geen effect)
Daarna zelfde verhaal: Uurtje af laten koelen en starten als vanouds!
Ik ben er nu dus wel van overtuigd dat de starter zelf het probleem is (ja de merktekens op het huis zitten goed )
Hij gaat er deze week onder vandaan en dan ga ik hem eens grondig inspecteren op slijtage van rotor-as, lagers, bussen enz.
_Wordt vervolgd_
Groeten, Willem
Ik heb vandaag weer warmgedraaid en ditmaal de gegeven suggesties uitgeprobeerd. Eerst koud kickstarten, dan starten en warmdraaien, daarna warm kickstarten. Geen enkel verschil, het blok komt net zo soepel rond in beide gevallen. Dus dat zit wel goed.
Overigens is natuurlijk het blok iets eerder heet dan de startmotor en kon ik zelfs tussendoor nog steeds uitzetten en opnieuw starten.
Maar eenmaal als de startmotor heet wordt, is het afgelopen met starten en doet hij op een kwartslag na, niets meer.
(@Gerard ik heb trouwens nog een keer geprobeerd met die gashandel, maar dat leek me al niet zo logisch ivm blok wat niet rondgaat en had ook geen effect)
Daarna zelfde verhaal: Uurtje af laten koelen en starten als vanouds!
Ik ben er nu dus wel van overtuigd dat de starter zelf het probleem is (ja de merktekens op het huis zitten goed )
Hij gaat er deze week onder vandaan en dan ga ik hem eens grondig inspecteren op slijtage van rotor-as, lagers, bussen enz.
_Wordt vervolgd_
Groeten, Willem
Re: Startmotorproblemen
Het probleem zit vaak in plus vanaf het boutje waar je de kabel opzet. Bij het vast draaien van het moertje verdraai je soms het boutje iets waardoor je het gesoldeerde half lostrekt. Dan heeft de startmotor tijdens starten veel stroom nodig en dat gaat er dan niet doorheen. Koud gaat het vaak wel maar warm verdomd hij het. Los maken en opnieuw solderen dus. Je hebt wel een flinke soldeerbout nodig, met een hobby modelletje gaat het niet lukken.
- 25 jaar k2
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: IJmuiden
Re: Startmotorproblemen
Wat Peter net oppert is dus heel goed mogelijk bij mij is het probleem dus
stukken minder maar doet zich wel degelijk voor alleen draai ik aan het gas is
de weerstand van het blok blijkbaar net iets minder dus zit ik hier op de grens blijkbaar.
Ik ga dit van de winter maar eens goed bekijken of breng de boel naar koltd daar gaan mijn
carbs deze winter waarschijnlijk ook naar toe die weet er wel raad mee.
Gerard
stukken minder maar doet zich wel degelijk voor alleen draai ik aan het gas is
de weerstand van het blok blijkbaar net iets minder dus zit ik hier op de grens blijkbaar.
Ik ga dit van de winter maar eens goed bekijken of breng de boel naar koltd daar gaan mijn
carbs deze winter waarschijnlijk ook naar toe die weet er wel raad mee.
Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.
- 25 jaar k2
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: IJmuiden
Re: Startmotorproblemen
en verder Willem maak alle kabels plus en massa goed schoon vooral
achter de drie hoek van je blok ophanging /massa kabel/je zal niet de eerste zijn
die met een vers gespoten blok start problemen heeft/grijns/.
achter de drie hoek van je blok ophanging /massa kabel/je zal niet de eerste zijn
die met een vers gespoten blok start problemen heeft/grijns/.
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
- Type Goldwing: GL1000
Re: Startmotorproblemen
Goeie suggesties. Thanks!
-Voorlopige Update:
Startmotor ligt voor 3 kwart uit elkaar. Delen met remmenreiniger schoongemaakt. Aan de kant waar de 2 tandwieltjes lopen in de kap (de zijde die het blok in gaat) zit het lager waar ik geen narigheid aan kon ontdekken. Wel een hele lichte speling gevoeld op de as die in de bronzen bus (in het lager) draait.
Maar ik vraag me af of dat een probleem is. Morgen even met het spul naar een bevriende motorgaragehouder, vragen wat hij daarvan vindt.
(het probleem is altijd dat losse onderdelen zoals lager, bronzen bus, niet voor het oprapen liggen...)
Koolborstels waren goed, naar verwachting want die zitten er nog niet zolang nieuw in. Morgen rotor eruit en weer netjes opschuren en polijsten, vetvrij maken. En dan kan ik meteen de binnenkant bekijken en dat soldeerpunt checken (goeie tip!)
En ja, zal ook de min-aansluiting controleren. Verweerde/geoxydeerde aansluitingen is een steeds terugkerend probleem bij een motor van 43 jaar oud
-Wordt Vervolgd-
-Voorlopige Update:
Startmotor ligt voor 3 kwart uit elkaar. Delen met remmenreiniger schoongemaakt. Aan de kant waar de 2 tandwieltjes lopen in de kap (de zijde die het blok in gaat) zit het lager waar ik geen narigheid aan kon ontdekken. Wel een hele lichte speling gevoeld op de as die in de bronzen bus (in het lager) draait.
Maar ik vraag me af of dat een probleem is. Morgen even met het spul naar een bevriende motorgaragehouder, vragen wat hij daarvan vindt.
(het probleem is altijd dat losse onderdelen zoals lager, bronzen bus, niet voor het oprapen liggen...)
Koolborstels waren goed, naar verwachting want die zitten er nog niet zolang nieuw in. Morgen rotor eruit en weer netjes opschuren en polijsten, vetvrij maken. En dan kan ik meteen de binnenkant bekijken en dat soldeerpunt checken (goeie tip!)
En ja, zal ook de min-aansluiting controleren. Verweerde/geoxydeerde aansluitingen is een steeds terugkerend probleem bij een motor van 43 jaar oud
-Wordt Vervolgd-
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
- Type Goldwing: GL1000
Re: Startmotorproblemen
---Update startmotorverhaal---
Startmotor is compleet uit elkaar geweest. Het lager was in goede conditie, de speling op de bronzen bus zo weinig dat het te verwaarlozen was.
Onder de kap met de tandwieltjes alles gereinigd en van nieuw vet voorzien. Het soldeerpunt van de plus aan de binnenkant van het huis was goed. En zoals gezegd waren de koolborstels goed. De rotor opgezuiverd/gepolijst met fijn schuurpapier en de groeven schoongemaakt. Vervolgens vetvrij gemaakt. Zelfs het asje van de rotor dat in de kap loopt, voorzichtig nog wat gepolijst. Vulringen klopten ook. 4 dunne aan de koolborstelzijde en 3 (dun-dik-dun) aan de tandwielzijde. Zelfs de 3 lange bouten van het huis niet overdreven vast gedraaid (doe ik trouwens toch nooit bij motoren, té vast draaien) om de kappen niet nóg meer naar elkaar te trekken. Vooraf getest met startkabels en werkte als een zonnetje. Alles terug gebouwd. Gestart, motor warm, uitgezet en startte weer goed!
Vreugde alom!
Maar........
Vandaag een heel eind wezen rijden, kom thuis, motor natuurlijk heet, ventilator draait, zet ik hem uit, en.....precies hetzelfde verhaal. Startmotor komt praktisch niet meer rond. Uurtje gewacht, afgekoeld en start weer gewoon.
Ik ben dus eigenlijk gewoon weer terug bij af en het vervelende is dat ik nu een beetje ben uitgeluld, want beter mijn best als deze keer had ik niet kunnen doen en toch is het probleem nog daar....
Ik vind sleutelen helemaal niet erg, integendeel zelfs en al moet ik hem 3 keer uit mekaar halen, no problem, als ik maar zou weten wat de oplossing was.
Ik kan natuurlijk op internet een gebruikte zoeken (als ik die al zou kunnen vinden) maar het risico bestaat altijd met een oude 2de hands dat je hetzelfde probleem krijgt. En er zijn wel nieuwe (immitatie) startmotoren te koop, maar dan ben je ook zo 190 euries verder.
Hmmm.... 's effe diep nadenken....
Tenzij er nog iemand met de 'gouden tip' komt natuurlijk
Startmotor is compleet uit elkaar geweest. Het lager was in goede conditie, de speling op de bronzen bus zo weinig dat het te verwaarlozen was.
Onder de kap met de tandwieltjes alles gereinigd en van nieuw vet voorzien. Het soldeerpunt van de plus aan de binnenkant van het huis was goed. En zoals gezegd waren de koolborstels goed. De rotor opgezuiverd/gepolijst met fijn schuurpapier en de groeven schoongemaakt. Vervolgens vetvrij gemaakt. Zelfs het asje van de rotor dat in de kap loopt, voorzichtig nog wat gepolijst. Vulringen klopten ook. 4 dunne aan de koolborstelzijde en 3 (dun-dik-dun) aan de tandwielzijde. Zelfs de 3 lange bouten van het huis niet overdreven vast gedraaid (doe ik trouwens toch nooit bij motoren, té vast draaien) om de kappen niet nóg meer naar elkaar te trekken. Vooraf getest met startkabels en werkte als een zonnetje. Alles terug gebouwd. Gestart, motor warm, uitgezet en startte weer goed!
Vreugde alom!
Maar........
Vandaag een heel eind wezen rijden, kom thuis, motor natuurlijk heet, ventilator draait, zet ik hem uit, en.....precies hetzelfde verhaal. Startmotor komt praktisch niet meer rond. Uurtje gewacht, afgekoeld en start weer gewoon.
Ik ben dus eigenlijk gewoon weer terug bij af en het vervelende is dat ik nu een beetje ben uitgeluld, want beter mijn best als deze keer had ik niet kunnen doen en toch is het probleem nog daar....
Ik vind sleutelen helemaal niet erg, integendeel zelfs en al moet ik hem 3 keer uit mekaar halen, no problem, als ik maar zou weten wat de oplossing was.
Ik kan natuurlijk op internet een gebruikte zoeken (als ik die al zou kunnen vinden) maar het risico bestaat altijd met een oude 2de hands dat je hetzelfde probleem krijgt. En er zijn wel nieuwe (immitatie) startmotoren te koop, maar dan ben je ook zo 190 euries verder.
Hmmm.... 's effe diep nadenken....
Tenzij er nog iemand met de 'gouden tip' komt natuurlijk
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Startmotorproblemen
Hoe weet je nou wat een imitatie startmotor is? Die op internet lijken er precies op. De prijzen lopen nogal uiteen. Ik zag er eentje....een nieuwe en OEM staat erbij voor 305 euro. Dat is nogal wat.
Zoek maar in google op startmotor gl1000.
Trouwens misschien zit er wel een breukje of breukjes in je wikkelingen die in koude toestand nog contact maken maar als de motor heet is niet meer.
Zoek maar in google op startmotor gl1000.
Trouwens misschien zit er wel een breukje of breukjes in je wikkelingen die in koude toestand nog contact maken maar als de motor heet is niet meer.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
- Type Goldwing: GL1000
Re: Startmotorproblemen
Dat laatste, daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Maar hoe meet je een breuk(je) in je wikkelingen, laat staan, hoe repareer je dat?
Googlelen op startmotor GL1000 heb ik uiteraard allang gedaan. En als erbij staat: "deze startmotor heeft dezelfde specificaties als de originele", dan kun je ervan uitgaan dat het een immitatie is
Googlelen op startmotor GL1000 heb ik uiteraard allang gedaan. En als erbij staat: "deze startmotor heeft dezelfde specificaties als de originele", dan kun je ervan uitgaan dat het een immitatie is