stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Iemand
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 21:24
Type Goldwing: GL1000

stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door Iemand » 18 sep 2018, 21:35

Ik heb al enige tijd een GL 1000 bj ,79 staan waar al heel wat sleutel uurtjes in zitten. Carburateur diverse keren gecontroleerd en schoongemaakt.
Vacuum gesteld en ontsteking gecheckt(zit elektronische ontsteking op) dus geen contactpuntjes.
Maar het probleem blijft, niet stationaire lopen en onder de 1800 omw slaat de motor af.
Ik zit even op een dood spoor, wie heeft er een tip of heeft dit ook al eens meegemaakt.
bvb dank.....

peter

Re: stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door peter » 19 sep 2018, 13:42

Heb je de rubber dopjes op de stationarsproeiers terug gezet? Zonder dopjes gaat het niet werken.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door DonvanVliet » 20 sep 2018, 10:06

Er zitten inderdaad van die kleine dingetjes in die carbs die je zo vergeet of kwijt raakt. Bijvoorbeeld die rubber dopjes waar Peter het over heeft of die kleine alluminium schijfjes die in je vlotterkamer zitten. Of ze zitten vast en daaronder een berg vuil. Je leest wel vaker dat de carbs schoongemaakt zijn en dat ie dan helemaal ruk loopt.
Als je ze schoonmaakt moet echt alles maar dan ook alles uit elkaar. Controleer met een bus WD40 met een rietje of alle kanaaltjes open zijn enzo. En nieuwe afdichtingen er in.
En wat bedoel je met vacuum gesteld?

Iemand
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 21:24
Type Goldwing: GL1000

Re: stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door Iemand » 30 sep 2018, 16:52

sorry voor de late reactie,

ik heb de rubber dopjes geplaatst na het schoonmaken van de carburateurs.
Wat bedoel met de aluminium schijfjes in de vlotterkamer?
vacuüm van de carburators gecontroleerd na het veelvuldig niet goed lopend krijgen van de motor, en deze staan gelijk bij toeren boven de 1800-2000 omw/min.
daaronder moet ik de motor aan de praat houden, anders slaat hij af.
Haal deze week de carbs er weer af en ga er weer een studie van maken.......

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door Cas » 30 sep 2018, 16:59

Weet je zeker dat er geen verweerde vacuumslangetjes opzitten. Dit verhaal ruikt sterk naar het aanzuigen van valse lucht.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door DonvanVliet » 30 sep 2018, 20:02

Deze.

Afbeelding

peter

Re: stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door peter » 01 okt 2018, 13:00

Onder de rubber dopjes zitten je stationair sproeiers, deze moet je er uitschroeven en doorblazen. Laten zitten doorblazen werkt niet. Als je ze eruit hebt blaas je stevig perslucht door dat kanaal. Je draait de luchtschroeven eruit en kijkt of daar lucht komt. Ook haal je de alu schijfjes weg. Daar moet ook lucht doorkomen. Ook moet je lucht voelen uit de messing staafjes die voor je gasklep zitten.
Vlotterhoogte op 21mm zetten is ook belangrijk.
Staan je nokkenassen wel goed op tijd?

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: stationaire niet lopen en afslaan tijdens het rijden bij terug schaklelen

Bericht door Willem Wing » 06 okt 2018, 15:53

Bij het lezen van je verhaal dacht ik meteen aan 1 ding: De luchtafsluitklep die bovenop het luchthuis gemonteerd zit. Hij werkt dmv een diafragma en regelt automatisch de hoeveelheid lucht die door het stationaire luchtsysteem van de carbs stroomt. Wanneer de motor snel gedraaid heeft en het gas dicht wordt gedraaid, zorgt het hoge vacuum in de inlaatspruitstukken ervoor dat de klep dichtgaat zodat er een rijk mengsel wordt gevormd en de motor stationair blijft lopen. Als het diafragma of de rubber Oringen die eronder zitten voor de afdichting beshadigt zijn, laat de rest zich raden...
Hij zit maar met 2 kleine boutjes vast op de bovenkant van de carbs en je hoeft die dan ook niet te verwijderen om hem eraf te halen.
Checken kan nooit kwaad! (er zit een rubberen slangetje aan die naar de eerste carburateur gaat, kan niet missen!) ;)

Plaats reactie