Starten

Technische vragen, tips, trucs, enz.
hennie van w
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 12:09
Type Goldwing: GL1000

Starten

Bericht door hennie van w » 07 apr 2015, 16:09

Na anderhalf jaar stilstand door een defecte waterpomp en een operatie aan mijn schouder , dit weekend de GL 1000 maar eens proberen te starten.
Hij start wel maar als ik de startknop loslaat stopt hij gelijk weer .
Het is net of na het loslaten van de startknop de noodstop in werking treed,
Eerst dacht ik dat de benzinepomp het niet deed maar die pompt volop.
Iemand een idee wat dit kan zijn of ervaring met dit euvel ?

peter

Re: Starten

Bericht door peter » 09 apr 2015, 22:26

Als ik de carburateurs schoon gemaakt had dan deed de mijne exact hetzelfde, kwestie van de aanhouder wint. Ook even helpen met een plantenspuit met benzine eerst het luchtfilter even eruit trekken en tijdens het starten in het plenum wat spuiten. Sprinht hij aan dan even blijven helpen met de plantenspuit. Daarna liep de mijne altijd weer zelfstandig.

f.schuiling
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:44
Type Goldwing: overig

Re: Starten

Bericht door f.schuiling » 10 apr 2015, 11:58

Maar geen pocon in de plantenspuit doen :lol: :lol: :lol:

Ernestee0
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:08
Type Goldwing: GL1200

Re: Starten

Bericht door Ernestee0 » 10 apr 2015, 13:22

Mogelijk 2 oorzaken ( buiten de vele anderen :D )

1)Normaal gezien , ook bij mijn volledig gereviseerde en 99% nieuwe gl1000 is het benzine niveau in de vlotterbakken te laag en daarom start ie slecht en loopt maar op enkele cylinders.De benzine pomp draait me op de nokkeas ( rechts ) maar heeft moeite om in enkele seconden de vlotterbakken te vullen .Vandaar dat de plantenspuit of het voorvullen van de bakken helpt , door of in de inlaat te spuiten ,(wel even luchtfilter eruit ) of met een techterr of handpompje te zorgen voor voldoende benzine .
2)Verder zijn de stationair sproeiers erg klein en verstoppen deze als er rommel in komt ( tsja die komt er uiteindelijk altijd in ) of als de motor te lang staat waardoor er een soort hars gevormd wordt die de sproeiers verstopt .

Remedie :

1) een goede volle accu , of inderdaad benzine voorvullen
2) revisiesetje kopen , carbs reviseren ( koop wel het beste spul wat er is van Randakk ) dit is echt een heel nauwkeurig werkje en ga vooral geen vlotternaalden vervangen door rotzooi van Ebay , maar koop altijd eerste kwaliteit ( Honda ) .


Hope this helps .

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Starten

Bericht door Goldiefan » 10 apr 2015, 17:48

de oorzaak is hoogst waarschijnlijk een defecte voorschakelweerstand, 'ballast resistor', of een van de draadjes daarvan zit los of maakt niet goed contact door corrosie. De stroom van de primaire wikkeling van de bobines loopt via de voorschakelweerstand, behalve op het moment dat je de motor start, dan wordt hij kortgesloten en loopt de stroom via de startknop. 1+1 = 2, tenzij zoals je zoals ik de bobines hebt vervangen door 3 ohm dyna's en de voorschakelweerstand is komen te vervallen. Is dat niet het geval dan moet je eerst dat controleren, doet hij het nog niet, pas daarna verder denken. Als het een slecht / geen contact is is dit probleem in 5 minuten opgelost.

Succes en snel weer rijden.

Groet,

Jeroen.

hennie van w
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 12:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Starten

Bericht door hennie van w » 12 apr 2015, 10:18

Hallo Jeroen, dat zou het zo maar kunnen zijn , maar waar vindt ik die, het boek van Peters staat hij niet in.
Zou je mij dat uit kunnen leggen , b.v.d. Hennie.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Starten

Bericht door GL-1800 » 12 apr 2015, 10:25

Volg de bougiekabels, kom je bij de bobines, zitten op elke bobine n witachtig rechthoekig blok, dat is m. Typ maar s in op google, ballast resistor gl 1000.....wel snel. T is mooi weer!!!! :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Starten

Bericht door Goldiefan » 12 apr 2015, 22:16

Nog een tip: zet dat boek van Peters in de kast en kijk er vooral niet teveel in.

Zie topic 'bedradingsschema GL1000' waar ik ook al een pleidooi gaf; http://www.gl1000.info/Manual.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; . Dit vind ik het beste werkplaatsboek, en zeker wanneer het om elektriciteit gaat, tweede keuze Clymer.

Groet,

Jeroen.

hennie van w
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 12:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Starten

Bericht door hennie van w » 13 apr 2015, 11:31

Hallo Jeroen, ik heb de voorschakelweerstand gevonden, er zit er maar een op .
Ik heb hem doorgemeten en meet geen weerstand , die moet volgens schema 3 omh zijn , dus defect?
Is er iemand die er nog een heeft liggen ?
Trouwens wel een gepiel om bij die draadjes te komen.
Groeten Hennie.

hennie van w
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 12:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Starten

Bericht door hennie van w » 13 apr 2015, 11:54

Nog even over die voorschakelweerstand, is dat een onderdeel wat vaker stuk gaat ? heeft iemand daar ervaring mee ?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Starten

Bericht door Goldiefan » 13 apr 2015, 18:20

Diagnose dus gesteld lijkt me, voorschakelweerstand overleden. Of ze vaak kapot gaan weet ik niet. Als het goed is moet ik er nog 2 hebben liggen, ik heb namenlijk 2 GL1000's waarvan ik de originele ontsteking heb vervangen door Dyna's. Je mag ze wel van mij hebben, heb alleen geen gelegenheid om ze op zeer korte termijn op te sturen. http://www.cmsnl.com" onclick="window.open(this.href);return false; levert ze voor 45 euro, exclusief verzenden, bikers best voor 40 euro, gebruikt !!!, knap duur. Maar je kunt ook zoeken op internet voor alternatieven. En het klopt dat er maar een op zit, ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom er twee op zouden zitten. Heb je het luchtfilter wel verwijderd? Als je dat doet is het volgens mij geen 'gepiel' om er bij te komen :wink:

Groet,

Jeroen.

PS: ik heb de gehele hoogspanning van de ontsteking op beide motoren vervangen omdat ik ooit problemen er mee had, 'vonkoverslag' bij regen, daar kun je op wachten met bougiekabels van bijna 40 jaar oud die je bij een GL1000 niet kunt vervangen zonder ook nieuwe bobines te monteren, het zijn namenlijk 'units', erg mooi en degelijk bedacht, behalve wanneer je in de toekomst kijkt en men in 1975 had bedacht dat een GL1000 wel eens probleemloos 40 jaar oud kan worden. Omdat ik betrouwbare motoren wil hebben en niet onderweg stil wil staan heb ik dat gedaan, wanneer jij aspiraties hebt om nog lang te rijden op die van jou, dan zou ik hetzelfde doen. Kost ca. 200 euro, maar daar heb je ook wat voor en dan heb je die voorschakelweerstand dus niet meer nodig, zie eerdere inzendingen van mij op dit forum .....
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 13 apr 2015, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Starten

Bericht door RonalT » 13 apr 2015, 18:55

hennie van w schreef:Hallo Jeroen, ik heb de voorschakelweerstand gevonden, er zit er maar een op .
Ik heb hem doorgemeten en meet geen weerstand , die moet volgens schema 3 omh zijn , dus defect?
Wat meet jij? Geen weerstand i NUL ohm, maar 3 ohm is niet veel. Met heel veel meetinstumenten kan je dat bijna niet vaststellen. De meetsnoeren van de meter die jij gebruik geven al een (paar) ohm weerstand.
Om dit soort weerstanden te meten gebruiken wij een speciale opstelling, de brug van Wheatstone.Hiermee kan je heel nauwkeurig weerstanden meten door vergelijken met de andere zeer nauwkeurige weerstanden die bekende waardes hebben....

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Starten

Bericht door Goldiefan » 13 apr 2015, 19:12

mooi verhaal, en vast niets op af te dingen, maar een pragmaticus vervangt gewoon met name op basis van mijn post scriptum, De brug van wheatstone ligt niet in mijn werkplaats ;-), wel een goede multimeter, die vast wel het verschil kan maken tussen 3 ohm en oneindige weerstand ..... Zo heb ik ook nooit die 'vonkoverslag' met geavanceerde methodes kunnen bewijzen, 'boerenverstand' was voldoende en de tijd heeft overtuigend bewezen dat dat toch een heel bruikbaar instrument is .....

hennie van w
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 12:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Starten

Bericht door hennie van w » 16 apr 2015, 15:42

Vanmiddag met de Honda K 7 een nieuwe voorschakelweerstand bij de Japanse motorsloperij van Woesthof gehaald voor 35 euro .
Volgens hem gaan ze vaker kapot, ik meet op de nieuwe 2,8 ohm en op de oude 1,8 ohm nu ik er beter bij kan.
Wordt vervolgd.

hennie van w
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 12:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Starten

Bericht door hennie van w » 18 mei 2015, 16:07

Help!!!! na montage van de voorschakelweerstand nog geen verandering.
De bougies vonken bij gebruik van de startmotor/knop.
Bij gebruik van de kickstarter vonken ze niet.
Op de bovenste aansluiting van de weerstand staat stroom bij ingeschakeld contact,
Iemand een oplossing of een suggestie? b.v.d. Hennie.

Plaats reactie