tijdens het werken met de vrachtwagen...

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Black Wing » 17 nov 2012, 20:21

mooi verslag weer, ik lees het graag :D
dus ga zo door 8)
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6772
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door De Motormuis » 18 nov 2012, 00:20

Hoi Johan.

Helemaal met Black Wing eens, mooi verhaal weer en mooie foto's.
Weer benieuwd naar het vervolg.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door zwolsman » 18 nov 2012, 09:15

Johan,

Mooie verhalen, ik lees het met veel plezier.
Ga vooral zo door.

Groet, Wim.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 23 nov 2012, 18:55

Dag 14. Zondag 18 november: Carcassonne - Carcassonne. Vandaag dan de verplichte weekendrust gemaakt in Carcassonne. Leuke plaats om het weekend te staan. Altijd fijn als er wat te beleven is, dat je wat kan wandelen en niet de hele dag in of om je auto hoeft te hangen. Hieronder nog 2 foto's van La Cité in Carcassonne, omdat het er zo mooi is:

Afbeelding

Afbeelding

Dag 15. Maandag 19 november: Carcassonne - Cavia. Maandag optijd weggereden bij het winkelcentrum waar ik het weekend heb gestaan. De planning was om dinsdag te lossen in Portugal, dus nog de nodige uurtjes te gaan. Alles bij elkaar iets van 1.300 km nog naar het losadres. Via Auch en Mont de Marsan naar Bayonne gereden, daar bij Irun de grens over. Dit keer was de controle post wel open, maar ze hadden al een andere auto aangehouden die ze aan het controleren waren, en ondanks dat er nog plaats was om een 2e vrachtwagen te parkeren, mocht ik toch doorrijden. Foto van de beruchte controle plaats in Irun:

Afbeelding

Daarna verder gereden naar Altsasua, daar bij de IDS pomp even gestopt om 3 kwartier te maken, en tevens te douchen en een lekker broodje Lomo te pakken. Evenals de weg van Irun naar Altsasua is ook de IDS pomp en het restaurant met douches wat erbij zit helemaal vernieuwd.

De nieuwe IDS in Altsasua:

Afbeelding

En het broodje Lomo met kaas, niet echt gezond, maar wel lekker, en standaard hap als ik in Spanje ben:

Afbeelding

Ik maak trouwens heel veel foto's van eten. Mijn dochter zag dat toen ze laatst op mijn laptop bezig was, en zei: papa, wat ben jij ook een gek zeg. Wie maakt er nou foto's van zijn eten? Weet ook niet waarom ik het doe. Maar vind het zelfs leuk om die foto's terug te kijken. Dat je dan denkt van: zo, dat was toen toch wel lekker zeg, dat zou ik nou wel lusten. Één ding is zeker, in de kookboeken van Sonja Bakker zullen die foto's nooit gaan komen :wink: .

Dat stukje van Irun via Tolosa naar Altsasua vind ik niet het meest prettige stuk. Bochtig, heuvelachtig, druk. Ben altijd blij de Zwijnekop over te zijn. Hotel Alaska zie je nog steeds liggen vanaf de weg. Vroeger kwam je er direct langs. Stonden we de weekenden met Wijntrans, Breda, Jan de Lely. Nu stond er helemaal niets. Geen enkele vrachtwagen. Jammer. Benieuwd hoelang die het nog trekt daar. Wat me ook opviel, dat jaren terug je op elke hoek wel een span van Willy Betz zag in Spanje. Heb nu op 1.600 spaanse kilometers deze week exact 3 auto's gezien van Willy Betz. Ook Bulgaren en Roemenen viel tegen daar. In tegenstelling als bij ons, is daar toch 80% wat je tegen komt spaans of portugees kenteken. Wat wel mooi is in Baskenland is de omgeving. Als je over de weg rijdt van San Sebastian naar de IDS pomp, op het viaduct, en je kijkt naar links, zie je dit hier, mooi toch?:

Afbeelding

Daarna de dag en de uurtjes volgereden, en wilde in Cavia komen, en dat lukte ook, al was het krap. De tacho tikte precies 10:00 rij-uur aan vandaag. Daarmee zat dag 15 er ook weer op.

Dag 16. Dinsdag 20 november: Cavia - Santarem. Strak 11 uurtjes rust gemaakt en om 04:10 uur vertrokken richting het losadres. Op het traject Burgos - Vilar Formosa is het nooit niet druk, rijdt lekker relaxed. Kwam mooi optijd over de grens in VIlar Formosa:

Afbeelding

Daarna nog tot de 1e pomp gereden en daar even 3 kwartier gemaakt. Daarna het laatste stuk naar Santarem. De ochtendspits op de A23 tussen Guarda en Castelo Branco viel mee:

Afbeelding

Rond 12:15 uur kwam ik in Santarem aan. Adres volgens papieren was Quinta de Mocho in Santarem. Was bij dit adres nog niet eerder geweest. De laatste navigatie die ik heb gekocht, een Mio, kon het adres. De TomTom die ik bij had kon het niet, dus was wel blij met de hulp van de Mio. Bij afslag Santarem stuurde hij me de stad in. Okay, kan zijn. Op een gegeven moment krijg je daar een klim. Die is zeker 12%, denk eigenlijk nog wel meer, eerder 15%. En dat met een totaalgewicht van 38.000 kg, da's best stoer. Net voor de klim was een stoplicht, dat stond op rood. Dus beetje gas terug om de auto te laten rijden. Voor het stoplicht stond een Portugees met zijn Mercedes 190. En het werd groen, dus da's mooi, maar de Portugees bleef stil staan, en dat was minder mooi. Dus kwam ik ook stil te staan. En dan vanaf stilstand omhoog met dat gewicht, dat is niet fijn. Had medelijden met de vrachtwagen. Wat ik me op dat moment afvroeg: dit kan toch nooit de route zijn naar een brouwerij? Dagelijks hier 30-40-50 trucks die hier moeten rijden? Was paar kilometer terug wel andere brouwerij tegen gekomen, Super Bock, en aan de snelweg zat er ook nog één, maar ik moest bij Unicer zijn, en wel op adres Quinta de Mocho. Eenmaal boven kreeg je nog paar rare rotonde's, en uiteindelijk, 300 meter van het adres af, stuurde de Mio me linksaf. Nee. Dat werd hem niet. Kon ook niet zijn dat het daar was. Dus maar rechtdoor gereden. Na paar honderd meter zag ik een man buiten bij een winkel staan. Even gestopt. Hem de papieren laten zien, en gevraagd waar het was. Het bleek helemaal niet daar in de buurt te zijn, maar kilometers er vandaan. Hij gebaarde dat ik naar beneden moest (dat zal dan die klim zijn die ik heb gehad), en dan paar kilometer verderop lag het. Daar ben ik toch langsgekomen dacht ik. Ik zei hem dat ik wel een brouwerij van Santa Bock had gezien. Nou, daar moest ik ook zijn. Maar er stond geen Unicer op zei ik de man. Unicer = Santa Bock zei hij. Okay, duidelijk. Je moet het maar weten. Paar minuten later reed ik er de parking op, en daar stonden al best veel auto's. Dat zag er niet goed uit. Ik mezelf aangemeld bij de portier. Wachten zei hij. Half uur later terug. Over anderhalf uur kon ik terugkomen zei hij nu. Nou, daar ga je dan. Was om 04:07 uur vertrokken vanuit Cavia. 7:59 rij-uren erop zitten, en de diensttijd loopt ook maar door. Na 1,5 uur weer wezen melden, en moest maar wachten, hij zou naar me toe komen. De tijd liep door. Het was inmiddels 17:00 uur onze tijd, ik er weer naartoe en de beste man gezegd dat ik nog 2 uur diensttijd had, en na die 2 uur de auto 9 uur stil moest hebben staan. Of dat nog wel ging lukken in die 2 uur. Dat ging lukken zei hij. 10 minuten later mocht ik binnen rijden, half uur later was ik leeg. Mocht daar buiten op de parking mijn rust maken. Dat was wel weer aardig van die Portugezen. Vandaag 8:06 rij-uur. Einde van dag 16.

Dag 17. Woensdag 21 november: Santarem - Torquemada. Om 06:39 uur vertrokken uit Santarem, en binnendoor naar de grens bij Badajoz. Nu wordt het daar pas rond 07:45 uur ligt, en de Portugese binnendoor weggetjes staan niet bekend als veilig of goed verlicht. Bochtig en heuvelachtig. Leuk om met de motor te rijden, maar met de vrachtwagen in het donker? Nee. Maar het zou er toch van moeten komen. Bij Badajoz zou ik tomatenpoeder gaan laden voor Polen. Alleen was de lading voor 22 november te laden, dus voor morgen. Maar ik kon het natuurlijk proberen. Had gehoopt op die matrassen die ik vorige keer in Santarem had geladen voor Zwitserland, maar dat zat er deze week niet in. Verder niet echt veel interessants te laden in Portugal. Vandaar naar Badajoz gereden. 210 km leeg. Ik meld me vriendelijk aan op het kantoor bij laadadres. Geef het laadnummer, en de mevrouw begint in haar papieren te zoeken. En ja hoor, ze heeft een dossier met mijn nummer erop. Rij maar om de hoek, daar staat een blauw platform, daar kun je laden zei de mevrouw. Mooi. Er was nog een Portugees voor me aan het laden, maar die was al bijna klaar. Toen hij klaar was, en de heftruckchauffeur weg was, reed de Portugees naar voren. Alleen zat dat platform (waar je normaal containers mee doet laden) nog vast aan zijn oplegger. Na 6 meter en veel herrie en getoeter van mij besloot hij toch maar te stoppen. De halve fabriek was inmiddels op die herrie afgekomen. Het platform kon electronisch omhoog en omlaag gezet worden, maar de electro kabel was door deze actie kapotgetrokken, dus het platform werkte niet meer. Moest iemand voor komen. Dat duurde uiteindelijk ruim 1,5 uur voor het gemaakt was, en toen kon ik alsnog laden. Ja men zegt wel eens wat over Polen die niet handig zijn. Nou deze Portugees kon er ook wat van.

Tijdens het wachten zat er een kat links van mijn auto. En een kat, ongeacht of die nu uit Portugal, Turkije of Nederland komt, doet altijd hetzelfde. Hij gaat zitten, staart langs zijn lichaam, begint zijn pootje te lekken. Die kat heeft me paar minuten aan zitten kijken. Iets later liep hij naar een zilvere container. En daar sprong hij op. Het was een dikke roodwitte kat. Wat zag mijn oog op die container? Nog een paar roodwitte katten. Dus ik dacht: hee dat is de moederkat, en dat zijn kleintjes. Ik had nog wat bifi-worstjes liggen, en gunde die de kat wel. Dus de raam open, paar keer miauw en psst-psst geroepen, en de kat kwam terug. Gooide de worstjes in stukjes naar buiten, en daar kwamen die andere ook aan. Maar dat waren geen kleintjes, dat waren 2 broers van hem denk ik! Maar maakt niet uit, de bifi-worstjes vonden ze lekker :-) :

Afbeelding

Ik had die dag al 2:57 rij-uur, en het waren nog 2.100 km naar huis toe. Als ik alles nu volgas rij, en optijd Paris voorbij ben, moet dat lukken zat ik te rekenen. Want wat ThermoTransit met 2 Polen doet, kan een Hollander natuurlijk wel in zijn uppie. Na het laden via Caceres, Salamanca en Vallodolid richting Burgos gereden. Bij Torquemada gaf de tacho 8:59 rij-uur aan, mooie tijd om te stoppen en 9 uurtjes rust te maken. Dat was het einde van dag 17.

Dag 18. Donderdag 22 november: Torquemada - Chatellerault. Ik had gekeken, en het waren nog 1520 km naar huis. 1x 10 rij-uren mocht ik nog, daarna nog 2x 9 uur. 1.520 / 19 = precies 80. Dus alles volgas, en het zou moeten lukken. in 2 dagen. Om 04:34 uur vertrokken, 08:10 uur op de grens bij Irun. Wederom was er controle, en ze hadden er al 3 aangehouden. Maar ik kon doorrijden. Na de 1e betaling in Frankrijk wel weer, zoals elke keer controle van de douane. Votre CMR. Ici. Produits de tomates. Pour Pologne zei ik. Ah, vous etes Polonais? Non-non, je suis de Pays-Bas, mais le prix de l'Espagne au Pays Bas n'est pas très bon, alors j'ai chargé pour Pologne. Et maintenant, les Polonais ont de bon tomates de l'Espagne grapte ik. De vrouw kon er wel om laggen, en gaf me rap de CMR terug. Bon journée madame wenste ik haar. Bon route à vous, lachte ze terug. Mooi. Gas erop. Betaling 2 en 3 geen douane dit keer. Daarna begint de ellende van Bayonne naar Bordeaux. Iets van 150 km met wegwerkzaamheden en het totale stuk inhaalverbod. Ik schreef het het vorige verslag al, die A63 daar is nu nog gratis, maar die wordt dus omgebouwd naar tolweg. De betaalhokken staan er al:

Afbeelding

Bordeaux liep wel goed. Daarna een nieuwe tirenade, de N10 van Bordeaux naar Poitiers. Ruim 200 km inhaalverbod en alles 80 km/u voor vrachtverkeer. Inhalen is er groot risico, want het wemelt er van de politie. En die 90 euro hou ik liever in mijn zak. Dus met max 80 km/u naar Poitiers gereden. Daar de snelweg op en nog even gasgegeven tot voorbij Chatellerault. 9:56 rij-uur gaf de tacho aan op de parkeerplaats. Hier maar 9 uurtjes maken.

Dag 19. Vrijdag 23 november: Chatellerault - Helmond. 730 km zei de Map & Guide tot huis. Had er 9 rij-uren voor. Om 01:14 uur vertrokken, en alles volgas tot afslag Artenay. Liep goed, amper verkeer op de weg. De N20 liep ook goed. Wel wat andere vrachtwagens, maar die reden ook vlot met 90 door. De laatste 10 km N20 zijn verboden voor vrachtverkeer, dus daar de N104 op, daarna de via de A6B naar de A6A périphérique, en bij Porte de Bagnolet er weer af. Van Palaiseau naar Charles de Gaulle in 30 minuten, dat is lekker. Haal je overdag niet. 04:40 uur was ik bij Charles de Gaulle.

Foto Paris by night:

Afbeelding

Alles nog mooi op schema. Bij Ressons even 2 uur gelegen, want kwam anders in de drukte bij Valenciennes uit, en de rijtijd was kostbaar vandaag. Via Lille wilde ik niet, want daar sta je tusen 6 en 9 altijd in de file. 09:15 uur bij Valenciennes. En voor Valenciennes stond het al stil. Dat viel tegen, had ik niet verwacht. Er bleken wegwerkzaamheden te zijn, alles moest naar de linkerstrook. En in de file was nog een ongeluk gebeurd met een vrachtwagen en 2 personenwagens. Eenmaal bij de wegwerkzaamheden bleek er helemaal niet gewerkt te worden. Alleen de pionnen stonden er, verder geen mens, geen voertuig te zien. Fraai, zo effe een file creëren voor niets, midden in de spitstijd, wat ook nog een ongeluk veroorzaakt. Heb er bijna half uur verloren. En dat was cruciaal. Brussel en Antwerpen daarna liepen goed. Maar bij Eindhoven zaten de 9 rij-uren erop voor vandaag. En moest ik dus officieel 11 uur rust gaan maken, en dan de laatste 16 km naar huis rijden. Nee, sorry. Heb me de hele maand netjes aan de rijtijdenwet gehouden, maar nu wilde ik naar huis. Met 9:16 rij-uur kwam ik thuis aan. 16 minuten teveel gereden, 28 dagen lang probleem bij controle nu. Dat was het voor deze week. 46:14 rij-uur. Van 25 oktober tot en met 23 november 15.185 kilometers gereden, op die 16 minuten na alles legaal. De drukste weken van het jaar gaan echter nog komen. Als er tussen nu en de kerst nog een keer 15.000 km bijkomen, kan ik het jaar mooi afsluiten. Doel bereikt :-). Nu weekend. Maandagavond mogen we weer. Woensdagochtend lossen in Poznan.

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door inside » 23 nov 2012, 19:34

welkom thuis,

geweldige verhalen, met veel plezier lees ik ze.

groet Hans

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 23 nov 2012, 19:43

Ja je hebt er even over moeten doen hè Hans :-).

Ja thuis zijn is ook fijn. En als het maandag niet regent, ga ik weer effe met de Goldwing rijden. Kijken of ik nog wat kasteeltjes kan spotten :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door RonalT » 23 nov 2012, 21:39

Jij krijgt er ook geen genoeg van Johan.... wagen - motor maakt niet uit wat. Maar rijden zal het.



Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6772
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door De Motormuis » 23 nov 2012, 22:26

Johan, welkom thuis weer. Een heel fijn welverdiend weekend.
Weer een mooi verhaal en foto's.
Hoop voor je dat het maandag droog weer is, kan je nog
even gaan Wingen.
En weer een goede rit maandagavond.
We zullen je verhaal weer volgen.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 04 mar 2013, 20:21

Ik ben een gelukkig man. Ja echt. Als ik bij mijn vrachtwagen kom zijn er altijd 480 paardjes die klaar staan om met me te werken. Wat een luxe, niet dan? En bijkomend doe ik m'n werk met plezier. Zou eigenlijk niets anders willen doen. Kom wel eens in fabrieken, en daar zie je de mensen de hele dag met oordopjes in, helmen op, in de herrie werken. Of als je je papieren gaat halen op kantoor, mensen die de hele dag telefoon op moeten nemen, naar een beeldscherm kijken, en dat de hele dag. Nee, moet er niet aan denken. Tuurlijk zijn er wel eens mindere momenten op de vrachtwagen, maar als je kijkt hoeveel leuke dingen je mee maakt, stellen die paar mindere momenten niet veel voor.

Ik had donderdag geladen in België, en moest de weekendrust maken (tsja, de weekendrust hoeft niet altijd in het weekend te zijn, maar wel uiterlijk na 144 uur van je dienstaanvang). Dus donderdagochtend thuis, zaterdag dan maar vertrekken. Had een vrachtje erin voor Noorwegen. Er zijn mensen die betalen geld ervoor om naar Noorwegen te kunnen reizen. Ik kreeg er wederom geld voor betaald. Altijd te weinig, maar toch nog net voldoende om kostprijsdekkend te rijden, en een paar euro's over te houden om thuis de rekeningen nog te kunnen betalen.

dag 1. Zaterdag 2 maart: Helmond - Travemünde. Als eerste naar de Esso in Deurne. Daar even voltanken. 810 litertjes gingen erin, waarmee de paardjes dus weer even vooruit konden. Noorwegen is de diesel duur. Om Maut in Duitsland te besparen (jaja, de eigen rijder doet in 2013 niet onder voor de Roemeen die ook Maut moet besparen van zijn werkgever) besloot ik om niet bij Venlo over de grens te gaan, maar via Denekamp te rijden, om daar nog een keer vol te tanken, en daarna via de B213 naar Cloppenburg om daar de A1 op te gaan. Uiteraard niet helemaal tot aan Travemünde, maar bij Oyten er weer af en met 65 km per uur over de Bundesstrasse tot Dibbersen. 25 euro Maut kwijt van thuis naar Travemünde. Mooi.

In Denekamp zit een goedkoop tankstation. In Deurne betaalde ik incl BTW 1,439. In Denekamp was de diesel op dezelfde zaterdag slechts 1,359 incl btw. Dan denk je waarom heb ik eerst 810 liter in Deurne getankt, en niet maar 60 liter in Deurne en de rest in Denekamp? Nou, omdat het gewoon niet klopt. Als ik dalijk de factuur krijg blijkt toch dat Esso Deurne waarschijnlijk goedkoper was dan Denekamp. Terwijl ik geen korting krijg bij Esso. Heb dat nooit begrepen hoe dat kan. Maar we wachten de factuur wel af.

Het pompje in Denekamp:

Afbeelding

Alles liep lekker. Was om 13:00 uur vertrokken, en er was amper vrachtverkeer op de weg. Met 82 km/u naar Denekamp, daarna met 65 km/u over de Bundesstrasse, daarna weer met 82 km/u naar Travemünde. De vracht woog nog geen 3.000 kg, dus de paardjes zijn niet dorstig en 1 op 4,2 zit er wel in deze rit. Was 22:45 uur in Travemünde, wachten tot ik de boot op mocht. Vandaag 8:33 rij-uren.

dag 2. Zondag 3 maart: Malmö - Hvittingfors. Om 00:15 uur mocht ik de boot op. Gemeld bij de receptie en naar de kamer. De boot van 01:30 zondagochtend doet er langer over dan de andere doordeweekse dagen. Weet niet waarom. Misschien vaart hij langzamer. Had lekker geslapen en rond 09:30 uur werd er omgeroepen dat we over een uur in Malmö aan zouden komen. Deze toren zie je van veraf al staan. Een herkenningspunt van Malmö:

Afbeelding

Je vaart verder nog onder de brug door die van Denemarken naar Zweden loopt. Die komt ook in Malmö aan. Vanaf de boot ziet de brug er zo uit:

Afbeelding

Ik stond op het boven / buitendek. Dat betekend dat je als één van de laatsten eraf gaat. En dat was niet eens zo erg, want had er inmiddels 11:17 uur rust op staan toen ik van de boot af mocht rijden. Beter dan 10:58 uur, voor het geval dat er deze week nog haast bij te pas zou komen. Geen controle van de Zweden en op het gemakje richting Göteborg. Wederom met 82 km/u. Normaal rij ik wel wat harder, maar het heeft totaal geen zin. Had door die weekendrust die ik doordeweeks had gemaakt nog niet veel rij-uren deze week, zou amper vandaag op 34 rij-uren uit komen, dus volgende week mogen het er 56 zijn. Dus daarom lekker rustig rijden, en in Zweden is bijna nergens inhaalverbod, dus andere collega's erger je er niet mee. Na 3 uur en een kwartier kwam ik in Göteborg aan bij de truckstop. Even een broodje kebab gehaald, haal ik hier altijd als ik er kom. Hot of medium zei de man in het eettentje? Hot zei ik. Are you sure? zei hij. Jaja, sure, no problem. antwoordde ik. Ik liet hem een foto zien van de laatste keer dat ik hier had gegeten. You've been here before, it's here? zei hij. Ik knikte ja. Hij pakte het eten in en met een gemeen lachje zei hij: enjoy your meal. Het was lekker. En heet. M'n lippen hebben 20 minuten nagebrand ;-).

Foto van het eetkraampje bij de truckstop in Göteborg:

Afbeelding

3 kwartier hier gemaakt, en verder richting de grens. Göteborg is altijd wat drukker. Ook op zondag. Richting zuiden stond er file. Zweden is bijna helemaal tolvrij. Maar dat veranderd hier in Göteborg ook. Camera's hangen al boven de weg. Hoe ze de tol willen gaan innen weet ik niet.

De brug van Malmö naar Denemarken is uiteraard tol, en de Svinesundbrug net voor Noorwegen is ook tol. 115 Zweedse Kronen voor de vrachtwagen. De brug hieronder is niet bij Svinesund maar bij Uddevalla:

Afbeelding

Voordeel van Skandinavië is dat je er op zondag gewoon mag rijden. Geen rijverbod waar je pas zondag om 22:00 uur de hele nacht mag gaan zitten trappen in het donker. Nee lekker in het goede schema. De douane en de douaneboer op de grens zijn zondag ook gewoon open. Dat is lekker makkelijk. Weet niet hoe het komt, maar kom bijna altijd zaterdag of zondag op de Noorse grens aan, die keren dat ik daar naartoe rij dan. Want het is maar 2-3-4 keer per jaar dat ik er kom. Wat me opgevallen is, is dat het zondag altijd druk is aan de grens met vrachtwagens. Nu ook weer. 20 minuten staan aanschuiven voordat ik op de parking kwam. Daar staan mensen van de Noorse douane die je een vak aan wijzen waar je kunt parkeren (is niet altijd dat die er staan, maar vandaag in ieder geval wel). Ook liep er de hele tijd een douanier met een drugshond rond langs de vrachtwagens.

Aanschuiven voor de Noorse grens:

Afbeelding

Ik moest dit keer niet eerst langs KGH, maar direct naar de douane. 7 balies waren open, was zo aan de beurt, en binnen 8 minuten zat ik weer in de vrachtwagen. Verder geen controle en op naar het bootje in Moss. Ik had nog aan Willem gevraagd afgelopen week hoe het weer was richting Bergen. Willem zei niet zo goed. Vandaag in Zweden was het lekker weer, zie je op de foto's. Lekker onbewolkt, blauwe lucht. De voorspellingen zeiden maandag bij Bergen +6 graden en zon. Hopen dat dat klopt. Verder zei Willem dat ik beter via de E16 kon rijden via Honefoss. Maar ik was beetje eigenwijs. Was paar jaar terug ook in Bergen geweest, en was toen ook via Horten gegaan. Scheelt veel tol bij Oslo, want die tol is ook duur geworden. Maar het bootje Moss-Horten was ook duur, had ik me beetje in vergist.

Afgelopen jaar was ik naar Trondheim geweest. Had een Autopass tolkastje, maar dat ding deed niks. Geen groen licht bij tolhok. Geen piep, niets. Pas geleden kreeg ik de rekeningen thuis van die rit. 140 euro. Dus het zonder tol te betalen doorrijden zit er niet meer in. Toch maar een tolkastje halen dus. Had het er afgelopen week op het forum nog over. Alain zei dat bij de Esso bij Sarpsborg je zo'n kastje kon halen. Maar er zijn 3 afslagen Sarpsborg. En zag bij alle 3 geen Esso. Ja, toch wel. Bij de 3e en laatste afslag Sarpsborg zit die Esso. Maar toen was ik de afslag al voorbij toen ik hem zag. Nou, er zal nog wel ergens anders zo'n tolkastje te krijgen zijn. Iets verderop stond KR aangegeven. Ik stoppen. Bij de Shellpomp. Die hadden geen tolkast. Ik zei dat ik naar Moss moest, en hun zeiden dat net voor de boot een Esso zat waar je tolkast kon krijgen. En dat klopt. Ca 2 km voor het bootje zit een Esso en daar kun je tolkast krijgen. Borg 200 Noorse Kronen. Betalen van die borg middels DKV gaat. Je moet daar een heel blad invullen met gegevens. Heb het allemaal ingevuld, nu maar kijken of het goed gaat. Dit tolkastje piept in ieder geval ook niet heb ik gemerkt.

Het bootje in Moss kon ik nog mooi oprijden, volgens mij de laatste van de zondag, dikke 20 minuten later in Horten eraf, en heb toen nog 50 minuten gereden en een parking opgezocht. Goed is goed. Eigen-rijder die meer tijd dan geld heeft moet niet te veel uren maken. 7:51 rij-uren vandaag. Daarmee komt het weektotaal op 31:07 rij-uren. Dus komende week mogen we de maximale 56 rij-uren gaan proberen te halen.

Dag 3. Maandag 4 maart: Hvittingfors - Dale. Had niet zo goed geslapen. Stond vlak aan de doorgaande weg, en het leek wel of er de hele nacht auto's langs kwamen. Vaak wakker geweest. Om iets na 08:00 uur maar eens vertrokken, na een ruime 11 uur nachtrust. Het ging richting Kongsberg (dus Willem, niet via Drammen). Kongsberg is een beetje het laatste grote plaatsje wat je tegen kwam. Er is ook een soort watervalletje. Dat was bevroren. Vorig jaar was ik in Turkije, hadden ze ook zo'n watervalletje. Nog minder spectaculair dan dit. Maar daar moest je gewoon 5 euro betalen om erbij te mogen. En wilde je op de kameel dan kostte de foto 10 euro. Ja die Turken weten het wel hoe ze mensen geld af moeten troggelen. Hier in Noorwegen was het watervalletje gratis:

Afbeelding

Het liep verder wel aardig. Na Kongsberg is het met het verkeer ook wel gedaan. De lucht zag er redelijk uit, de straten schoon. Nee, ik maakte me nog niet druk:

Afbeelding

Zo was het +3 graden, zo was het paar minuten later -3 graden, daarna weer +3. Het zal wel. Er was wel veel sneeuw gevallen de weken ervoor, maar de wegen waren goed te rijden. Af en toe nog wat mooie dingen gezien die door de natuur zijn gemaakt, zoals dit bevroren water in de berm:

Afbeelding

Het eerste grotere plaatsje wat je tegen komt na Kongsberg is Geilo, dat ligt 195 km verderop. Geilo is ook een ski-oord. Was er wel eens geweest, deze weg had ik al eens gepakt, maar dat was in de zomer. 40 km voor Geilo, bij Uvdal, stond een bord dat de komende 40 km 3 pieken had, met 6-8% klim en afdaling en dat je beter je sneeuwkettingen kon leggen. Maar ik ben lui en eigenwijs. Dus tuf gewoon verder richting Geilo.

Afbeelding

Het ging allemaal wel. Afentoe tijdens een klimmetje waar een U-bocht in zat slipte hij een beetje weg, maar het was wel te doen. Beetje rustig gereden, weinig verkeer, en eigenlijk wilde ik bij Geilo via Al via de 7 en de 52 naar de E16 rijden. Maar net voor de E16 heb je een paar haarspeldbochten, en ook een tunnel met een haakse bocht erin. Ben daar toen ook eens geweest. Het gaat wel met de vrachtwagen, maar de weggetjes zijn smal, afentoe zelfs heel smal. En met dit winterweer om dat nu te gaan proberen. Nee, leek me geen strak plan. Dan maar via de 7 richting Eidfjord. Had die weg ook al eens gereden. Was ook 40 km korter. Alleen zit er dan nog wel een pontje in. De weg werd er niet beter op:

Afbeelding

Soms ging het, soms ging het wat minder. Het was niet erg koud, -4. Maar bepaalde stukken waren niet zo geweldig te rijden. Het zou +6 graden en zonnig worden, maar in plaats van warmer en zonniger werd het juist alleen maar kouder in donkerder. Net voor Eidfjord begon het een beetje heel erg triest te worden. Kwam eigenlijk niet meer boven de 40 km/u uit. Helemaal geen verkeer meer te zien:

Afbeelding

Net voor Eidfjord krijg je een afdaling. Wederom werd er aangeraden sneeuwkettingen te leggen. De afdaling ging eigenlijk wel. Naar boven zag er vervelender uit dan naar beneden. Je krijgt er 3 tunneltjes, normaal tussen de tunneltjes in best een mooi uitzicht, maar nu niets. Alles mistig. Beneden aangekomen was het +1. Al iets beter. Maar nog geen zon te zien. Laatste stukje naar het bootje. Ook daar het ik me weer in de prijs vergist. 551 Noorse Kronen, bijna 75 euro. Voor amper 8 minuten varen. Uiteindelijk, na de kosten van die 2 bootjes, moet ik Willem toch gelijk geven en was het beter geweest om via Honefoss te rijden, gewoon alles E16.

Laatst zat ik een keer TV te kijken, en als ik TV kijk, is dat meestal Discovery Channel. Dat ging over een brug in Noorwegen die ze aan het bouwen waren. Hoeveel ton staal er in ging, hoe die staaldraden van de ene kant naar de andere kant gingen. Het pontje wat ik moest hebben ging van Bruravik naar Brimnes. En die brug die ik toen op TV heb gezien, die werd dus hier gemaakt. Meer info over de brug (the hardangar bridge): http://kb-electrotech-dk.temp7.domaindi ... &Itemid=67" onclick="window.open(this.href);return false;

De brug zou in juni 2013 open moeten gaan voor verkeer. Tot die tijd dus nog met het dure pontje. Hier een foto van de brug. Niet zo heel duidelijk, maar een betere kon ik niet maken, je kon er niet goed stoppen:

Afbeelding

Als je van het pontje afkomt rij je een tunnel in, en in die tunnel is een rotonde, waar 1 kant naar de nieuwe brug gaat, 1 dan naar het pontje, en 1 richting Voss / Bergen. Ik reed richting Voss / Bergen. Bij Voss zijn ze een nieuwe soort randweg aan het maken. Maar die is dacht ik in december 2013 klaar. Ben nog een stukje doorgereden, en bij Dale bij de truckstop vond ik het genoeg voor vandaag. 60 km voor Bergen besluit ik om hier maar m'n rust te gaan maken. Had 600 Noorse Kronen bij een bank gepint, het pontje was 551 Noorse Kronen, dus had nog 49 Noorse Kronen over (jaja, de eigen-rijder kan wel rekenen :D ). Bij de truckstop binnen zag ik een broodje worst met een beker cola voor, jawel, 49 Noorse Kronen. Ik dus maar dat gepakt, ben ik meteen van die losse munten af. Morgen een nieuwe dag. Lossen, en eens kijken wat er terug te laden is. Op het moment helemaal niets. M'n gevoel zegt leeg naar Oslo, of misschien wel naar Zweden. Maar dan wel via de route die Willem zei. En niet meer 2 dure pontjes betalen! Vandaag 7:32 rij-uur. Die 56 ga ik deze week niet halen heb ik nu al het vermoeden.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6772
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door De Motormuis » 04 mar 2013, 23:13

Hoi Johan.

Weer een mooi verhaal met mooie foto's.
Ben net als de andere keren weer heel benieuwd
naar het vervolg van de rit.
Goede rit en veel plezier onderweg.


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door RonalT » 04 mar 2013, 23:26

En ik vind het zo grappig, vandaag beleefd en wij zien het al.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 mar 2013, 09:53

Ja sneller kan niet :-). Had zoveel te schrijven en zoveel foto's, denk maak er na 3 dagen al een verhaaltje van, want na een week ben ik de helft al vergeten.

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Pux » 05 mar 2013, 12:27

Was weer leuk om te lezen :D
Wacht weer af op het volgende verhaal :lol:
Greets Erny

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 mar 2013, 20:56

speciaal voor Ernie en Wil dan vandaag dag 4, in 1 aparte posting. Ga hem nu maken :-).
Laatst gewijzigd door Honda GL Castlebiker op 05 mar 2013, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Pux » 05 mar 2013, 21:02

hahahaha schitterend !!! :lol: :lol: :lol:
Greets Erny

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten