Beste Forumlezeressen en lezers , gisteren reden we een rit op Turnhout en omstreken .Zoals jullie al eerder konden lezen was Pieter er ook bij als gastrijder . Hoe dit komt zal ik eens vlug neerschrijven .Met de laatste forumrit ( herhaling van een eerder gereden rit : Klap van de molenrit ) wist Pieter dat ik een rit gemaakt had rond Turnhout en had hij besloten om deze rit mee te rijden als gastrijder .Ook Anjer werd uitgenodigd ,maar zij had dat weekend andere verplichtingen . Ook zij had al eens aangegeven dat ze een rit met de Zellikse Motorrijders ( vroeger de Werkmakkers ) wel zag zitten .Maar niet getreurd , het zal er wel eens van komen . Zaterdag kreeg ik per mail een berichtje dat Pieter meereed . Er werd afgesproken in Hoogstraten , onze eerste drinkpauze . Zondag morgen verschenen er 10 rijders en 3 duo's aan de startplaats , een mooie groepje ondanks dat het weer niet echt meezat , geen regen maar wel grijze tot donkergrijze wolken kleurden de hemel .Om 8uur 30 werden de motoren gestart met uitzondering van 1 exemplaar dat koppige weigerde te starten .Na verschillende keren op de startknop te hebben geduwd , kwam er eindelijk leven in de brouwerij . Voor de start had ik van een andere deelnemer ook al een bericht gehad dat ze meereden maar dat 1 motor startproblemen had . Dus de dag begonnen al goed met twee motoren die er duidelijk geen zin in hadden .Eens de startproblemen van de baan waren werden de neuzen van de motoren richting ring van Brussel gedraaid en even later werd de E 19 aangepakt . Juist nadat we het pompstation van Rumst waren gepasseerd kwam onze Wegkapitein ( de oudste van het groepje en een trouwe rijder ) met zijn B.M.W. langs om duidelijk te maken dat zijn voorband wat aan de platte kant stond . De ring van Antwerpen en even later waren we weer op de E 19 richting Breda . Maar wegenwerken , die juist dat weekend van start gingen verplichten ons om de snelheid te verlagen tot 50 km per uur , het was of de duivel deze dag had uitgekozen om ons een loerken te draaien .Na de werken juist voor afrit Brecht heb je een parking en daar werd de band van onze Wegkapitein even gekeurd , de druk bleef stabiel op 19 bar ( normaal 2.3 bar) en werd er besloten dat hij zijn band best kon opblazen in Hoogstraten ., een 10tal kilometers verderop .In Hoogstraten aangekomen en aan het afgesproken punt stond Pieter al te wachten , wij waren ondanks de tegenslagen maar een 5 tal minuten te laat ( gelukkig had ik een ruimetijdsmarge voorzien zodat Pieter niet te lang moest wachten ) .Handen werden geschud en iedereen stelde zich voor .Terwijl wij genoten van kop koffie en een chocolademelk met slagroom begaf onze wegkapitein zich naar een iets verder gelegen bezinestation om zijn band wat lucht bij te geven . Even later voegde hij zich weer bij ons , maar hij had zijn band niet kunnen opblazen daar er aan het bezinestation geen pistool was voorzien . Gelukkig beschikte er iemand van onze groep over een mini compresser en werd besloten om de band na de koffiepauze hiermee op te blazen .Toen ik afrekende ( de pot word steeds gespijzigd door de aanwezige deelnemers met 5 euro de man ) werd aan de diensters gevraagd of er in de beurt nog ergens een benzinestation was en ja hoor iets verderop was er ook nog eentje maar wel richting Rijkevorsel en wij moesten de andere kant uit .Onze wegkapitein besloot op goed geluk daar zijn platte band wat lucht te geven .De rest besloot dan om nog een rondje koffie te nuttigen .Omdat hij zo lang wegbleef (' weg -kapitein ) werd er telefonische contact met hem gezocht en de brave deelde mee dat het gelukt was en alweer op de terugweg was . Afrekenen en vesten en helmen werden aangetrokken en vastgemaakt . Net voor wij vertrekken komt de deelnemer wiens motor startproblemen had met het bericht dat hij nog ergens zou moeten tanken .Hij had deze morgen niet getankte daar hij al wat later was en tijdens de koffie pauze er niet aan gedacht had om samen met onze wegkapitein naar een benzinestation te rijden , de ene voor lucht , de andere voor bezine . Deze rijder is geen vaste meerijder van De zellikse motorijders , normaal weet elke deelnemer dat hij / zij moet tanken voor aanvang van de rit .En alsof het afgesproken was liet onze koppige motor ook weer van zich horen , of juist niet , het beestje weigerde weer te starten . Na verschillende keren weer geprobeerd te hebben sloeg het blok weer aan . Met een ferme draaie aan de gashendel ( aan zijn oor als straf ) .Gelukkig kon de rit nu echt van start gaan en reden we in colonne richting Meer . Even voor Meer draaien we een binnenwegje in en rijden zo richting Baarle -Nassau .Kronkelend door velden en even later tussen de bomen is de trend gezet voor vandaag .Hoofdwegen worden zoveel mogelijk gemeden en kleine wegen word er op het bord van de Zellikse motorrijders geserveerd .Soms met grote stukken rechtdoor en dan weer afgewisseld met een wegje naar links of rechts .Daar we wat tijd hadden verloren liet ik een stuk van het eerste deel van de rit vallen en schakelde ik over op plan B .Ik leg het even uit , als ik rit uitstippel rij ik deze rit tweemaal : Plan A alles gaat goed , geen tijd verspeeld door pech of onverwachte werkzaamheden , het weer is prima .Plan B : Is een aangepaste versie van plan A en in plaats dat het bijna altijd in plan A kleine wegen zijn word er bij plan B meer grote verbindingswegen gebruikt wel eens afgewisseld met een kleinere weg van plan A maar het einddoel of bestemming blijft het zelfde ,in dit geval Turnhout .Even buiten Baarle -Nassau kunnen de niet getankte motoren bijgevuld worden .Onze wegkapitein zet de weg af zodat de andere rijders weer netjes achtermij kunnen ansluiten , maar daar is weer de pechduivel van dienst .De rijder die deze morgen niet getankt heeft is nog bezig als de colonne zich al weer in gang heeft getrokken en het duurt even voor ik word gewaarschuwd dat er achterblijvers zijn .Even van kant en ik besluit om weer op mijn stappen weer te keren om de achtergebleven rijders op te pikken .Gevonden , weer draaien en ons weer bij de wachtenden aansluiten en weer de kop te trekken .Iets na 12 uur bereiken de plaats waar we het middagmaal nuttigen .Maar hier weer een verassing van onze duiveltje : wij eten meestal in een Lunchgarden , goedkoop en keuze uit verschillende menu's en regelmatige met promoties van maaltijden ( vooral sezoensgebonden , zoals mosselen ) .En laat dat nu juist de het probleem zijn , promotie op de mosselen tussen twaalf en 14 uur . Het was of heel Turnhout goesting had in mosselen .Een drukte van je welste , lange wachtrijen .Ik besloot om dat mijn warme maaltijd te vervangen door twee stukken taart en een potje chocolademousse en een koffie niet echt goed voor de lijn maar nood breekt wet , en ik was niet alleen .De rest stond nog aan te schuiven als ik mijn eerste stuk taart al binnen had , weldra kon iedereen aan tafel en werd er gelachen met mijn dessertbord .Na dat spijs en drank hun weg gevonden hebben naar de lege magen , worden motoren met kleinere tanken bijgevuld en gaan we van start met het tweede deel van de rit .Eerst richting Oud-Turnhout , Arendonk , brug over van de autosnelweg en dan beginnen we weer aan een reeks kleine wegen , onder de bomen zetten we ons weg verder , even afgewisseld met langs velden en hier en daar een boerderij of ergens een grote villa afgeschermd van de boze buitenwereld met een grotehek en een haag waar menig tuinman meer dan een week snoeiwerk aanheeft en dan spreken we nog niet van het perfecte onderhouden gazon , niks voor mij , ik rij liever met mijn Wingske rond . Even een hoofdweg opdraaien en deze weer zo snel mogelijk verlaten om weer tussen het groen te rijden .Brug over en weer even naar links en weer naar rechts en weer een brugje over en hier gaat het ven mis en belanden we even op een afgezet fietspad en besluit het er op te wagen , gelukkig niet te veel fietsers , ben even het noorden kwijt en moet wat inproviseren en we komen aan een kanaal uit met een doodlopende straat en heel de colonne weer draaien en even verder zie ik weer een herkenningspunt en zitten we weer op de juiste weg .Zo bereiken we de zijkant van het pretpark Bobbejaanland.gelegen in Kasterlee .Even verderop passeren we de voorkant en zetten aan het rode licht de richtingaanwijzer links naar Herentals .Even voor Herentals rijden we richting Lille en daar verlaten we weer de hoofdweg en rijden we weer tussen de bomen .En daar is onze pechduivel weer : een vrachtwagen geladen met boomstammen verspert de weg , de chauffeur doet teken dat hij nog 1 boom moet laden . We zetten de motoren stil en sommigen maken er een plaspauze van .Even later is de man geladen en kunnen we weer verder , draaien en keren en we blijven tussen de bomen rijden en bereiken zo weer ongemerkt Herentals van de andere kant .Hier sla ik richting centrum en komt de 2 drinkpauze eraan .De motoren worden gestald binnen zichts bereiken wij nestelen op een buitenterrasje .Ook hier worden tweemaal de dorstige kelen gesmeerd .Na deze stop rijden we de ringweg over en even voor het kanaal draaien we weer een kleine baan in .Zo bereiken we uiteindelijk het industriepark van Herentals en zetten nu koers richting Grobbendonk , Pulle , Zandhoven .In Zandhoven nemen we afscheid van Pieter .En wij rijden richting Lier , Duffel , Mechelen , Leest , Kapelen Op Den Bos , Londerzeel , Merchtem en tenslotte onze thuisbasis Asse .Hier word nog een terras gedaan en word de pot nog even bijgevuld .Weldra gaan de werkenden deelnemers naar huis , de ouderen genieten nog wat van de drank . De rit zelf was goed voor een 270 km op de tellers bij te zetten , thuis gekomen rond 18uur 30.Ondanks dat de pechduivel een paar keer een stok tussen de wielen staken hadden de deelnemers weer genoten van de rit en word de volgende rit 1 van opa Willly ( Verrassing ) en moet ik mij dan voor 1keer niks aantrekken en kan ik eens den toerist uithangen .
Groeten Bob , Christine , Peter n.d.