Belgische verkeersregels!

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
RonalT

Belgische verkeersregels!

Bericht door RonalT » 25 jul 2024, 20:07

Vandaag las ik een artikel over de nieuwe verkeersregels in België en daarin vielen me een paar dingen op.
Motorrijders mogen door Belgische files rijden

In België zijn de verkeersregels onlangs gewijzigd. Een opvallende verandering is dat motorrijders nu officieel door de file mogen rijden. We hebben overigens nooit geweten dat het niet mocht. We zijn ook nooit aangehouden.

Reddingsstrook België kan levens redden

De nieuwe regels in België hebben ook verduidelijkt dat het inhaalverbod – aangegeven door een bord waarop twee auto’s staan, net als bij ons – voortaan ook voor motoren geldt. Voorheen gold dit verbod alleen voor het inhalen van tweewielige voertuigen door auto’s en motoren. Eenwielige voertuigen zoals fietsen mochten nog wel ingehaald worden. Nu is inhalen door motoren in alle gevallen verboden als er een inhaalverbod geldt. Fietsers mogen nog wel ingehaald worden ondanks een inhaalverbod.

Wat betreft het doorrijden door de file: in België mogen motorrijders nu expliciet gebruik maken van de noodstrook tussen twee rijstroken. Net als in Duitsland zijn automobilisten in België verplicht een noodstrook te vormen bij filevorming op wegen met minstens twee rijstroken.

Heel bijzonder is dat er in België zoveel éénwielige fietsen op de weg rijden dat ze genoemd worden.
En het tweede opvallende is dat motorrijders nu niet meer mogen inhalen als er een inhaalverbod geldt. Volgens mij is dat de bedoeling van een inhaalverbod dat er niet ingehaald wordt.
Best wel bijzondere nieuwe regels...

RoelH
Type Goldwing: GL1800

Re: Belgische verkeersregels!

Bericht door RoelH » 26 jul 2024, 10:38

Tja blijft verwarrend, ene keer betekende een autotje op een bord alle motorvoertuigen, andere keer voertuig met 3 of meer wielen. Een verbod voor motoren (motorfiets was ook van toepassing op zijspancombinaties, dan was het dus een motor, maar bij andere verboden was het weer een "auto" voertuig 3 of meer wielen) blijven altijd leuk die regeltjes. Hoe het nu precies is durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Honda GL1000 (1977) | Honda GL1100 (1980) | Honda GL1800 (2001) | Honda VFR800VTEC (2005) | Kawasaki ZZR1400 Performance Sport (2016)