Hard solderen

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Hard solderen

Bericht door jellegs » 19 nov 2018, 11:29

Heeft er iemand ervaring met hardsolderen? Ik moet een staal pijpje met een diameter van 90 mm en een wand dikte van 0,8 mm op een plaat van 2 mm dik zetten. Lassen lukt niet met 0,8 mm staal dus had ik bedacht om het te hard solderen. Maar nou snap ik niet echt wat ik nodig heb aan brander.

Zou dit werken? https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gLqr_D_BwE

Of heb je een grotere brander nodig?

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee!
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13420
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Hard solderen

Bericht door RonalT » 19 nov 2018, 14:24

Je kent waarschijnlijk het verschil tussen hard en zacht solderen, anders zou je deze vraag niet stellen...
Zacht solderen doe je met een bout en de tegenwoordige kan je instellen. Op het werk staat hij meestal tussen de 300 en 400 graden, soldeertin smelt bij ca. 200 graden.
Maar hard solderen vraagt een een veel hogere temperatuur, tot wel 1000 graden aan toe. Dit is afhankelijk van het materiaal wat je toe wilt gaan voegen.
Een normale gasvlam (gasfornuis) komt aan de 300 en 1100 graden, ik denk dat de soldeerbrander ook aan zo'n temperatuur komt. Dus afhankelijk van het soldeerspul wat je wilt gaan gebruiken zou dat voldoende zijn. Belangrijker is de hoeveelheid warmte die je toe kunt voegen. Een te kleine vlam krijgt de buis niet op temperatuur en zal dus niet solderen.
Je hebt een dunwandige buis en een relatief dunne plaat... dus je hebt niet heel erg veel warmte nodig.

Wat je te doen staat is uitzoeken welk soort hardsoldeer je wilt gaan gebruiken, tin-, messing- of zilver-legering. Daar een passende brander bij zoeken. En dan een proefwerkstukje maken.... (bedenk wel, een brander kan nooit te groot zijn, wel te klein)

Om te beginnen zorgen dat de opening tussen buis en plaat minimaal is. Hoe minder ruimte hoe sterker de verbinding.....
Daarna het materiaal rondom wat opwarmen en op een plaats beginnen met goed warm stoken, materiaal toevoegen, zorgen dat het goed gaat vloeien en de boel nog eens goed opwarmen. Daarna een klein stukje verder schuiven en dit herhalen. Als je het goed doet kan je in een vloeiende beweging door blijven gaan.
De grootste fout die gemaakt kan worden is het staafje verwarmen zodat er druppels afvallen op je werkstuk. Dat werkt niet. Het werkstuk moet zo warm zijn dat het staafje daardoor smelt. Staafje weg en nog een beetje goed opwarmen zodat materiaal van het staafje lekker vloeit.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: Hard solderen

Bericht door jellegs » 22 nov 2018, 11:30

Goeie tips! Dankjewel!:D

Ik wil met zilver gaan solderen omdat het voor een Stirling motorblokje is. Die wordt aan de onderkant warm en Tin zou dan los kunnen springen.

Denk je dat je met het gasfornuis het staal naar 500 graden kan stoken ja? Alleen als je ze op elkaar zet wordt de buis niet meer verwarmd door een vlam... Dat is misschien niet praktisch. Maar zou een dakbrander op butaangas dan ook warm genoeg kunnen zijn??
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Hard solderen

Bericht door wingryder » 22 nov 2018, 12:09

De beste tip die je kan krijgen is, zoek iemand die goed kan lassen en laat het doen voor je.
met TIG lassen lukt zeker en hardsolderen is, als je dat nog nooit gedaan hebt, zeker met dat dunne materiaal een hele klus.
Met een dakbrander kun je e.e.a. waarschijnlijk wel heet genoeg krijgen maar je moet met hardsolderen een speciale brander hebben die een puntvlam genereert.
Acetyleen en zuurstof zijn daarvoor, samen met de juiste brander, het meest geschikt.

Maar nogmaals iemand die goed kan TIG lassen draait hiervoor zijn hand niet om.

Groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: Hard solderen

Bericht door jellegs » 23 nov 2018, 09:55

Gevonden. Ik ben zelf lasser.

Maar als jij iemand vind die 0,8 mm staal aan 2 mm last met TIG zonder Puls, dan is dat zeker een betere lasser dan ik ben. Het lukt echt niet, zelfs de 0,8 aan een 0,8 mm lassen is al tricky omdat de plaat direct weg smelt. Het wordt een kliederboel en dat is niks. Met een MAG apparaat zou het wel kunnen denk ik, maar die heb ik niet en ik werk in een aluminium fabriek dus daar is geen staaldraad te vinden.

Iets wat ik wel nog kan proberen is en dunner draad.. maar ik zet mij geld dan liever op solderen.

Vandaar dat ik op hardsolderen ben gekomen:P
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Plaats reactie