GL1800 2021

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

GL1800 2021

Bericht door pieter » 06 jan 2021, 21:18

Alles over de 2021 Honda GL1800 Goldwing Tour

06 JANUARI 2021
Afbeelding
PERSBERICHT

De luxueuze Gold Wing Tour, Honda’s vlaggenschip in het toersegment, werd in 2018 volledig vernieuwd met als voornaamste kenmerken een drastische gewichtsbesparing, een dubbele wishbone voorwielophanging, een gloednieuwe boxer zescilindermotor en een optionele DCT-versnellingsbak met 7 versnellingen. Vanaf 2021krijgt hij een grotere bagagecapaciteit, een nog comfortabelere zitpositie, nieuwe zadelvulling en verbeterde audioinstallatie. De omvangrijke uitrustingslijst met ondermeer 7-inch TFT-scherm, gyrokompas navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, elektrisch scherm, Smart Key-bediening, 4 rijmodi, HSTC en Hill Start Assist, zet zijn status ambassadeur voor nieuwe technologie nog eens dik in de verf.

Sinds de introductie als 1000cc naked bike in 1975, is de Honda Gold Wing altijd het summum geweest van reizen op twee wielen. Het is tevens een motorfiets die zelf ook een hele lange weg heeft afgelegd. De voorbije decennia is de Gold Wing gegroeid in omvang en cilinderinhoud, terwijl hij tegelijkertijd een duurzame en ongeëvenaarde reputatie heeft opgebouwd op het gebied van luxe, kwaliteit en comfort.

Vanaf 2018 is de Gold Wing, inspelend op de demografische evolutie en de motormarkt, radicaal afgeweken van wat een traditioneel updatetraject zou zijn geweest. De GL1800 Gold Wing en Gold Wing 'Tour' gingen een nieuwe richting uit en werden - gloednieuw vanaf de wielen - slanker, lichter en wendbaarder. Als gevolg daarvan kreeg de Gold Wing ‘Tour’ onmiddellijk een grotere aantrekkingskracht bij een jongere generatie motorrijders die het vorige model misschien over het hoofd zouden gezien hebben - of het gewoonweg nooit in overweging zouden genomen hebben. In 2020 kreeg de Gold Wing ‘Tour’ standaard LED mistlichten, grotere zadelbeugels en een aantal verbeteringen aan de vering en de wendbaarheid bij lage snelheden doorgevoerd als verdere aanvulling op het uitgesproken flat-six motorconcept dat het hart vormt van Honda's premium tourer.
In 2021 wint de Gold Wing ‘Tour’ aan bagagecapaciteit en krijgt hij een comfortabeler zadel en een audio-upgrade, wat zijn unieke aantrekkingskracht nog meer onderstreept.

De motor en het frame werden voor de nieuwe Gold Wing ‘Tour’ in 2018 als een eenheid ontworpen om de rijpositie naar voren te brengen en tegelijk een veel compactere motorfiets te creëren. Het aluminium balkenframe is geconstrueerd rond een dubbele wishbone voorvork, waardoor het motorblok meer naar voor kon komen te zitten – aangezien het voorwiel op en neer beweegt in een meer verticaal vlak - terwijl het geheel tegelijkertijd zorgt voor een hoogkwalitatieve veringskarakteristiek en stabiliteit in de voorpartij dankzij extra stijfheid en verminderde wrijving. De demping is elektrisch aanpasbaar.

De ultracompact gebouwde 24 kleps zescilinder boxermotor diende niet in te leveren op vlak van vermogen, noch op zijn torenhoge koppel of verslavende vermogensafgifte. De toepassing van Throttle By Wire (TBW) technologie introduceerde 4 rijdersmodi: TOUR, SPORT, ECON en RAIN. De werking van het Dual Combined Brake System (D-CBS) verandert afhankelijk van de gekozen modus. Hill Start Assist (HSA) en (enkel in combinatie met het optionele DCT) Idling Stop zijn aanzienlijke surplussen voor extra gebruiksgemak en een verbeterde brandstofefficiëntie. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) waakt over de tractie op het achterwiel.

De handgeschakelde transmissie heeft 6 versnellingen, terwijl de DCT versie 7 versnellingen heeft. Daarbij worden het aangrijpen van de koppeling, de schakelsnelheid en de toerentalregimes van de schakelmomenten specifiek afgestemd op elke rijmodus. Hij beschikt ook over een voor- en achterwaartse kruipfunctie. De versie met manuele bak maakt gebruik van hetzelfde elektrische achteruitrijsysteem als in eerdere ontwerpen.

Op de Gold Wing ‘Tour’ ervaar je een totaal gevoel van vrijheid, waarbij puur rijplezier en prestaties enkel worden geëvenaard door het stijlvol ontwerp. De aërodynamisch efficiënte kuip geleidt de rijwind om de rijder heen, terwijl het elektrische scherm zich naar wens laat aanpassen. De luxueuze zadels bieden de hele dag door comfort aan rijder en duo en krijgen voor 2021 een nieuwe bekleding in suède en kunstleder. Tevens werd inclinatie van de ruggensteun gewijzigd voor een meer ontspannen zithouding. De opgewaardeerde luidsprekers bieden een nieuwe, verbeterde geluidskwaliteit, en functies als Smart Key-bediening, Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth zorgen voor modern gebruiksgemak en connectiviteit.

Voor het modeljaar 2021 is de GL1800 Gold Wing ‘Tour’ verkrijgbaar in volgende kleurstellingen: Gunmetal Black Metallic en Candy Ardent Red ( enkel in combinatie met DCT).

Belangrijkste kenmerken - Styling & Uitrusting

• Strakke lijnen met een eigentijdse kantje benadrukken de motorfiets onder het design
• Voldoende bagagecapaciteit voor weekendtochten, grotere 61 liter topkoffer
• Nieuwe zadelbekleding in suède en kunstleder, meer ontspannen inclinatie van de ruggensteun
• Opgewaardeerde audiokwaliteit
• Elektrisch windscherm in helling en hoogte verstelbaar
• Soepel werkende cruise control via Throttle By Wire (TBW)
• 7-inch TFT-display toont rij-, navigatie- en audio-informatie
• Apple CarPlay en Android Auto maken het gebruik van een smartphone mogelijk
• Rondom LED-verlichting, LED mistlampen en zelfdovende richtingaanwijzers
• Slimme sleutelbediening voor extra gemak bij het starten en het ontgrendelen van de koffers
• Twee USB-C aansluitingen


De lijnen van de Gold Wing ‘Tour’ stralen een gepolijste, atletische autoriteit uit. De styling is die van een uniek silhouet waarbij de comfortverwachtingen gecounterd worden door de dynamische mogelijkheden van het rijwielgedeelte en de motor, met daarbij het traditionele premium niveau van pasvorm, afwerking en gebruikte materialen zoals men dat van een Gold Wing gewoon is. Het 'gezicht' is gedurfd vooruitstrevend, in combinatie met de compacte kuip tekent de Gold Wing ‘Tour’ voor een energieke frontale signatuur.
De dragende lijn van het koetswerk, die zich van voor naar achter uitstrekt, benadrukt de verschillende functies van de boven- en onderzijde van de koetswerkdelen. Een centraal element is de kuip, met zijn scherpe en solide vlakke oppervlakken, en zijn genuanceerde aërodynamische detaillering. Het voegt een visuele spanning toe die wijst op het potentieel aan prestaties.

Ook de motorfiets zelf - de dubbele wishbone voorwielophanging, de zescilinder boxermotor, de uitlaten - is in al zijn functionele schoonheid te aanschouwen. De gecombineerde ontwerpelementen zorgen voor een geavanceerde stijl, ondersteund door een ongelofelijk hoog niveau van techniek en elektronica.

Ook het comfort, het warmtemanagement en – niet te vergeten - het controleren van de luchtstromen staan hoog op de agenda van de Gold Wing ‘Tour’. De kuip kanaliseert de luchtstroom rond de rijder en de duopassagier en zorgt zo voor een aangenaam verkoelend briesje. Een klein elektrisch scherm dat vanaf de linker stuurhelft wordt bediend, biedt een uitstekende bescherming tegen de wind en geeft tegelijkertijd een gevoel van ruimte en vrijheid wanneer dat gewenst is. De helling en hoogte van het scherm zijn traploos instelbaar. Als opties zijn een groter scherm, een volledig instelbare deflector voor de armen en het bovenlichaam, alsook vaste deflectoren voor de onderbenen en voeten verkrijgbaar.

Wat de zitpositie betreft hebben rijder en duopassagier aparte zadels. De rijder kan zich volledig concentreren op het rijden met de motor. Het zadel van de rijder is comfortabel en ondersteunend gevormd, terwijl het toch toelaat in het zadel te bewegen en gemakkelijk de voeten op de grond te zetten. Zowel de rijder als zijn zadel kunnen genieten van een nieuwe en luxueuze zadelbekleding in suède en kunstleder; de inclinatie van de ruggensteun gaat van 16° naar een meer ontspannen 23°.

Alle verlichting is LED en dat geldt ook voor de dubbele LED miststralers op de Gold Wing ‘Tour’. Het onderste gedeelte van de koplampen maakt aan beide zijden gebruik van 5 gepolijste optische lenzen om een Jewel-Eye dimlichtsignatuur te creëren. Door gebruik te maken van het grootlicht (in het bovenste gedeelte) ontstaat een stereoscopische indruk. De voorste richtingaanwijzers bevinden zich in de spiegels en zijn zelfdovend; het systeem vergelijkt het snelheidsverschil tussen het voorwiel en het achterwiel en berekent wanneer het knipperen ten opzichte van de rijsituatie moet worden uitgeschakeld.

Tijdens het rijden wordt de ingestelde snelheid (cruisecontrole schakelaar op rechter stuurhelft) linksonder op de snelheidsmeter weergegeven. Door middel van TBW klimt de machine soepel naar de opgegeven snelheid en krijgt de cruisecontrole een ultrasoepel karakter, vooral bij het bergop rijden. Bij de modellen met manuele versnellingsbak wordt door het intrekken van de koppeling of de rem of door het draaien aan het gashendel de cruisecontrole gedesactiveerd.

Bij de DCT-variant (in AT-modus) keert de Gold Wing ‘Tour’ , wanneer de cruisecontrole is ingeschakeld en de hernemingsfunctie is geactiveerd, na de uitgevoerde vertraging terug naar de vooraf ingestelde snelheid met een passend schakelschema.

Door het luxueuze instrumentarium ontstaat een unieke cockpit. Verschillende contrastarme kleuren met donkere tinten sieren de wijzerplaten, waarvan de perifere gebieden kegelvormige hellingen vormen om een gevoel van diepte te creëren. Een ring met een metalen textuur omkranst elke wijzerplaat, en de schaalverdelingen lichten op in LED, wat zorgt voor diepte en een rustig, koel beeld.

Het 7-inch full colour TFT-scherm met vloeibare kristallen toont alle informatie voor de audio- en navigatiesystemen, evenals de rijmodi en de afstelling van de vering. De informatie wordt in gedifferentieerde segmenten weergegeven in een zeer functionele volgorde, zodat de rijder alle relevante gegevens met een minimum aan oogbewegingen in zich kan opnemen.

De helderheid wordt automatisch aangepast (de maximale lichtsterkte van het scherm is 1000 cd) en de rijder kan ook kiezen uit 8 helderheidsniveaus. De bandenspanning wordt weergegeven als een numeriek getal in het linker benedengedeelte van de instrumenten.
Op de middenconsole en de Smart Key prijkt trots het Gold Wing embleem. Het heldere tweekleurige chromen 3D- ontwerp combineert de kracht en waardigheid van een leeuwenkop met de majestueuze vleugels van een adelaar, klaar om met open klauwen aan te vallen. De Smart Key activeert alle systemen van de motorfiets en bevat ook de noodsleutel. Het contactslot en het stuurslot kunnen worden in- of uitgeschakeld terwijl de Smart Key wordt gedragen.

Vanaf modeljaar 2021 krijgt de topkoffer 11 liter extra ruimte, hetgeen de totale bagagecapaciteit op 121 liter brengt. Exclusief ontworpen binnentassen staan op de optielijst. De bediening van de bagageruimtes is eenvoudig. Met de Smart Key ontgrendel je met een simpele druk op de knop de koffers. Het is ook mogelijk om ze tijdelijk te ontgrendelen via de afstandsbediening; met de ontgrendelingsknop op de Smart Key krijgt de passagier direct toegang tot de koffers. Hydraulische dempers zorgen ervoor dat het openen en sluiten soepel verloopt. Als u de oproeptoets ingedrukt houdt, knipperen de lampjes.

De Gold Wing ‘Tour’ is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, zodat de bestuurder gebruik kan maken van de gepersonaliseerde informatie en content op zijn smartphone, zoals telefoonnummers en muziekafspeellijsten. Er is gebruik gemaakt van Bluetooth-connectiviteit en er zijn twee USB Type-C-aansluitingen om op aan te sluiten.

De opgewaardeerde lichtgewicht luidsprekers laten hun aanwezigheid levendig opmerken en bieden een uitstekende geluidskwaliteit. Er is een bedieningspaneel voor de passagier beschikbaar om de rijervaring nog te veraangenamen. De schakelaars bevinden zich op het bovenste gedeelte van de rechterkoffer en je kan er het volume mee wijzigen, een andere muziekbron kiezen of snel doorspoelen.

Het navigatiesysteem wordt getoond op het 7-inch, fullcolor TFT LCD display in het centrale gedeelte van de dashboard en bevat een gyrokompas - wat betekent dat de begeleiding ook in een tunnel wordt voortgezet. Een waypoint annuleren of thuisadres instellen tijdens het rijden is ook mogelijk. De kaarten worden bijgewerkt en een gedetailleerde reisplanning is geen enkel probleem aangezien je tot 99 verschillende waypoints kan invoeren.
De inhoud van de brandstoftank bedraagt 21 liter met een brandstofverbruik van 5,5 liter/100 km.

Chassis

• Gegoten aluminium twin-beam frame
• Dubbele wishbone voorwielophanging en Pro-Arm achterwielophanging
• Het dempingsniveau voor en achter past zich aan de geselecteerde rijmodus aan.
• Achterste veervoorspanning elektrisch verstelbaar
• ABS en Dual-Combined Braking System (D-CBS)


Het gegoten aluminium twin-beam frame van de Gold Wing ‘Tour’ is ontworpen om het motorblok strak te omvatten; de structurele dikte is in elke sectie geoptimaliseerd om al bij stapvoets rijden een soepel en stabiel rijgedrag te verschaffen, of het nu gaat om nauwe straten in de stad of om open landwegen.

Naast het naar voren duwen van het voorwiel onder volle belasting van de vering, is een ander voordeel van de dubbele voorwielophanging de vermindering van de wrijving die bij een standaard telescopische voorvork ontstaat wanneer de binnenste en buitenste poot op en neer schuiven in het vorkbeen (ingevolge het opvangen van oneffenheden en stuurinput). Alle asbussen die gebruikt worden voor de besturing en de vering zijn gelagerd, waardoor de wrijving nog verder afneemt.

De stuurinput - via de dubbele vorkhouders - verloopt gescheiden van de vering met haar enkele schokdemper, het giermoment van de Gold Wing ‘Tour’ maakt hem wendbaar en makkelijker te sturen. Bovendien verbinden gepatenteerde stuurstangen het stuur met de stuurarm en het balhoofd, waardoor de rijder een geheel natuurlijk stuurgevoel krijgt. Balhoofdshoek en naloop zijn ingesteld op 30,5°/109mm, bij een wielbasis van 1695mm. De Gold Wing ‘Tour’ weegt rijklaar 385kg, de DCT-versie 390 kg.

Het Dual Combined Brake System (D-CBS) verdeelt de remkracht optimaal over de voor- en achterwielen. Het gebruik van een enkele, lichte ABS-modulator - geïntegreerd met de rem-ECU - houdt het gewicht van het remsysteem laag. Het systeem is ook gelinkt aan de gekozen rijmodus, waarbij de remkarakteristieken automatisch worden aangepast. De dubbele 320 mm schijven vooraan worden vastgegrepen door 6-zuigerremklauwen, de achterste 316 mm schijf door een 3-zuigerremklauw.

De Gold Wing ‘Tour’ is voorzien van een Pro-Arm achterbrug, die aan de linkerkant aan het frame bevestigd is. De rechterzijde dient als toegangspunt voor het uitvoeren van onderhoud. Dit laat een veel grotere ontwerpvrijheid toe, maakt de machine gemakkelijker te beheren en draagt ook bij tot de stabiliteit. Pro-Link zorgt voor een progressieve vering en comfort. Overal waar mogelijk werden kogelgewrichten gebruikt om zoveel mogelijk torsie weg te nemen.

Het dempingsniveau wordt elektrisch aangepast aan de rijmodus. De stappenmotoren in de schokdempers voor- en achteraan bedienen naalden waarmee de oliecirculatie geregeld wordt, waardoor de dempingskracht wordt aangepast aan de rijsituatie. De veervoorspanning achteraan wordt eveneens elektrisch aangepast. Los van de 4 rijmodi zijn er 4 instellingen voor de voorspanning in verhouding tot de belasting: enkele rijder, enkele rijder met bagage, rijder met duo en rijder met duo en bagage. De instelling wordt weergegeven op het TFT-scherm en is aan te passen via een schakelaar.

Motor

• Zescilinder met horizontaal tegenover elkaar geplaatste cilinders (boxermotor), SOHC, 24-kleppen
• Throttle By Wire (TBW) met 4 rijdersmodi voor vermogensafgifte op maat
• Honda Selectable Torque Control (HSTC)
• De rijmodi beheren ook de demping van de ophanging en de remkracht
• Idling Stop en Integrated Starter Generator (ISG) op de DCT-versie
• Hill Start Assist (HSA)
• Handbediende 6-versnellingsbak met hulp-/slipperkoppeling en elektrische achteruit; DCT-versnellingsbak met 7 versnellingen


Om de rijkwaliteiten van het frame te kunnen benutten - en de verslavende vermogensafgifte en rijsensatie te behouden die zozeer deel uitmaken van de aantrekkingskracht van dit icoon - werd de 1.833 cc-motor van de Gold Wing ‘Tour’ volledig hertekend. Nog steeds als een zescilinder boxer met horizontaal tegenover elkaar geplaatste cilinders, maar wel met vier kleppen per cilinder in plaats van twee, veel compacter van formaat en 6,2 kg lichter.

Topvermogen van 93kW bij 5.500rpm, maximaal koppel van 170Nm bij 4.500rpm. De boring van 73mm komt overeen met de slag van 73mm; de linker en rechter cilinders hebben 4mm offset en de cilinderbussen zijn uit aluminium. De compressieverhouding is ingesteld op 10,5:1.
De Unicam cilinderkoppen maken gebruik van een co-axiale tuimelaaras voor zowel de inlaat als de uitlaat. De inlaatkleppen worden bediend door een vingertuimelaar, de uitlaatkleppen door een roltuimelaar. De verbrandingskamers zijn 'pentroof' ontwerp met 4-kleppen. De inlaatpoorten zijn ontworpen om de 'tuimel'-stromen in de cilinders te bevorderen en zo de efficiëntie te verbeteren. De zuigerrompen zijn bekleed met een molybdeen coating om de wrijving te verminderen.

Throttle By Wire (TBW) motormanagement voegt 4 rijdersmodi toe om het karakter en het vermogen te veranderen, gekoppeld aan de demping van de ophanging en het Dual Combined Brake System (D-CBS):
De TOURMODUS is de basisinstelling voor comfort en vermogen. Deze modus geeft een directe 100% openingsverhouding tussen het gashendel en de vlinder van het gasklephuis, met de 'standaard' instelling van de demping en de krachtverdeling van voor- en achterrem.
De SPORT heeft de hoogste gashendel-vlinderklepverhouding en levert een sterke acceleratie, met een stevigere demping en achterremdruk.
De ECON-modus biedt een maximale zuinigheid en makkelijk aan te houden kruissnelheden, bij een lagere gashendel-vlinderklepverhouding en standaard instelling van demping en remkracht.
RAIN draait de wijzers terug voor aangepast gebruik bij natte en gladde omstandigheden, met de laagste gashendel-vlinderklepverhouding, standaard remkrachtverdeling en zachte ophangingskarakteristiek.

Honda Selectable Torque Control (HSTC) bewaakt ook naadloos de tractie van het achterwiel, in alle rijomstandigheden, voor een extra portie rijvertrouwen. De mate waarin het systeem tussenkomt wordt via TBW aangepast aan de gekozen rijmodus.

Er zijn twee luchtinlaatkanalen vooraan links en achteraan rechts. Deze structuur genereert wervelingen wanneer de lucht wordt aangezogen - het resultaat is een effectiever gebruik van de volledige oppervlakte van het luchtfilter en een vermindering van de weerstand. De inwendige vormgeving van beide kanalen is geoptimaliseerd om zich aan te passen aan de inlaatpulsen van het lage toerenbereik van de motor, waardoor de respons en het koppel van kleinere gasklepbewegingen wordt verbeterd. Het gebruik van één enkel gasklephuis versnelt de luchtstroom en verbetert de respons.
In harmonie met de diepe bastonen van de motor roffelen de dempers krachtig door, zonder al te luid te klinken. De diameter van de uitlaat op twee van de zes cilinders wordt met 20% verminderd, waardoor het geluidsvolume en de diepte toenemen.

De ISG (Integrated Starter Generator) combineert de generator en de startmotor in één component, waarbij de generator effectief de startmotor wordt wanneer de stroom omgekeerd wordt. Het ISG is 2,4 kg lichter dan een standaard systeem. Voor de ISG-aandrijving worden schuine tandwielen gebruikt, waardoor het mechanische geluid wordt gereduceerd.

De belangrijkste kenmerken van Idling Stop (op de versie met optioneel DCT-optie) zijn de ultrastille start van de motor dankzij het gebruik van ISG, en het soepele startgevoel dat wordt bereikt door een combinatie van DCT en TBW. Bij het stoppen voor een verkeerslicht met Idling Stop aan, stopt de motor automatisch na 3 seconden en hoeft de rijder bij het herstarten alleen maar aan het gas te draaien, waardoor de motor direct wordt gestart.
Het systeem wordt zo geregeld dat de DCT-leiding die de koppeling activeert bij het starten van de motor, reeds op voorhand hydraulische druk krijgt, zodat het tijdsverloop vanaf het moment dat de rijder het gashendel opent tot aan de respons wordt gereduceerd. Om een eventuele abrupte reactie te ondervangen, laat de TBW de gashendel geleidelijk aan opengaan wanneer je het gas openzet - en daarmee bekomt men de soepele acceleratie die past bij een Gold Wing ‘Tour’ . De Idling Stop kan met de rechter stuurschakelaar worden in- of uitgeschakeld.

Vertrekken op een helling begint op een conventionele motorfiets bij het gelijktijdig loslaten van de remmen, het openen van het gashendel en het laten opkomen van de koppeling, afhankelijk van de hellingsgraad. Om dit te vergemakkelijken is de Gold Wing ‘Tour’ voorzien van Hill Start Assist (HSA) op zowel de manuele als de DCT-versie. Bij het stoppen op een helling zorgt het blijven inknijpen van het remhendel er voor dat de ABS-modulator hydraulische druk naar de achterste remklauw stuurt. Bij het wegrijden - zelfs als de remhendel wordt losgelaten - houdt de hydraulische druk tijdelijk de remkracht vast (ongeveer 3 seconden), zodat je bergop enkel op het gas kan vertrekken. Tijdens het gebruik wordt de HSA-indicator ingeschakeld om de rijder te informeren.

De handgeschakelde 6-versnellingsbak is voorzien van een 'nokdemper' tussen de koppeling en de transmissie, waardoor inertie wordt ondervangen, schakelgeluiden worden verminderd en de kwaliteit/duurzaamheid van het schakelen wordt verbeterd. Een nok assist en een slipperkoppeling (met minder schijven en minder hydraulische wrijving in het ontkoppelingsmechanisme) vervangen de traditionele hydraulische hulpkoppeling. Dit vermindert de belasting van de koppeling op het hendel met 20% en laat het terugschakelen soepeler verlopen; het slippermechanisme draagt ook bij tot het hoogwaardige terugschakelgevoel. De elektrische achteruitversnelling is bekend van het vorige ontwerp.

Dual Clutch Transmissie (DCT)

• Derde generatie DCT met 7 versnellingen
• Soepel en stil, met ultrasnel schakelen
• In de wandelmodus kan de machine naar voren of naar achteren 'kruipen'.
• De 4 rijmodi beheren ook DCT voor een optimale respons
• Geoptimaliseerde wendbaarheid bij lage snelheid


Honda's DCT-technologie is nu aan het elfde productiejaar bezig en er zijn meer dan 140.000 met DCT uitgeruste Honda-tweewielers verkocht in Europa. Het levert consistent, naadloos schakelgedrag op en wordt al snel een tweede natuur in het gebruik. De DCT gebruikt twee koppelingen: de ene voor de start en de 1e, 3e en 5e, de andere voor de 2e, 4e en 6e, waarbij de hoofdas voor elke koppeling zich binnenin de andere bevindt voor een compacte verpakking.

Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Wanneer er geschakeld wordt dan selecteert het systeem de gewenste versnelling vooraf door middel van de koppeling die op dat moment niet wordt gebruikt. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld, terwijl de tweede koppeling simultaan wordt ingeschakeld.

Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelgedrag. Omdat de dubbele koppeling de aandrijving van de ene naar de andere versnelling overbrengt met een minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, worden schokken en transmissiereacties tot een minimum beperkt, waardoor het schakelen direct en soepel verloopt. Extra voordelen zijn de duurzaamheid (omdat de versnellingen niet kunnen worden beschadigd door verkeerd schakelen), de onmogelijkheid tot bokken, het stressvrij rijden in de stad, de gereduceerde vermoeidheid bij de berijder en een groter vermogen om zich te concentreren op de rijlijnen, het remmen en de acceleratiepunten.

Het DCT-systeem biedt twee verschillende manieren van rijden: de automatische instellingen, met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de snelheid van het voertuig, de gekozen versnelling en het motortoerental aflezen om te bepalen wanneer er moet worden geschakeld, en de manuele instelling voor het schakelen met behulp van de paddles op het linkerhandvat.

Met de derde generatie - en de eerste met 7 versnellingen - is de DCT bak van de Gold Wing ‘Tour’ speciaal ontworpen voor lange afstands cruisen; het schakelen verloopt bovendien uiterst soepel en snel.

Het DCT-systeem is ook geoptimaliseerd voor wendbaarheid bij lage snelheden, met korte verhoudingen die schakelschokken beperken. Bij hoger snelheidsbereik liggen de overbrengingsverhoudingen verder uit elkaar om het motortoerental te verlagen. In elk snelheidsbereik is het comfort verbeterd, omdat het op- en afschakelen van superieure kwaliteit is.

Tijdens de ontwikkeling van de derde generatie zijn schakelgeluiden en -schokken aangepakt, met geluiddempende rubbers aan beide uiteinden van de vorkgeleider en de hoofdarm waardoor contactgeluid tijdens het schakelen sterk verminderd wordt.

Tussen de koppeling en de hoofdas is een veerdemper geplaatst om het koppel in de draairichting te absorberen en zodoende bij het schakelen het geluid en de schokken veroorzaakt door het contact tussen de koppeling en de hoofdas te verminderen.

De DCT van de Gold Wing ‘Tour’ is voorzien van een wandelmodus van 1,8 km/u vooruit en 1,2 km/u achteruit, direct te bedienen met een +/- schakelaar op de linker stuurhelft.

De hoofdas heeft een dubbele buisstructuur, waarbij de buitenste hoofdas (verbonden met het even aantal tandwielen) met een ketting verbonden is aan de binnenste as, door middel van de tandwielen op de tegenas. Deze structuur geeft de buitenste hoofdas de rol van vrijloopas voor de achteruit, wat heeft geresulteerd in een lichtgewicht omkeermechanisme met een compacte structuur - zonder dat er een aparte vrijloopas nodig is.
Bij het activeren van de wandelmodus worden de twee koppelingen van de DCT gebruikt om achteruit te kunnen bewegen met koppeling #1 en vooruit te kunnen bewegen met koppeling #2. Op deze manier is het nu mogelijk om vooruit of achteruit te manoeuvreren door alleen de koppeling te bedienen, zonder dat er geschakeld hoeft te worden. Bovendien regelt het throttle-by-wire systeem de snelheid door de koppeling minutieus te doseren bij een bepaald motortoerental, waardoor het geheel veilig aanvoelt en controleerbaarheid in uiteenlopende situaties gewaarborgd is. 

De 4 rijmodi zijn vervlochten met de DCT. Ze hebben allemaal hetzelfde motorkarakter en dezelfde instellingen voor vermogensafgifte en ophangingskarakteristiek als de manuele versie, maar voegen daar extra DCT-specifieke parameters toe:
TOUR gebruikt de standaard fabrieksinstelling van soepel aangrijpende koppeling en gangwissels in de AT-modus, met een laag-naar-hoog toerentalregime voor het schakelen.
SPORT maakt gebruik van een meer direct aangrijpende koppeling, met gangwissels die zijn geprogrammeerd in een midden- tot hoog toerentalbereik.
ECON heeft een zacht aangrijpende koppeling, en houdt de versnellingen vast in een laag- tot middentoerengebied bij een standaard schakelgevoel.
RAIN heeft eveneens een zacht aangrijpende koppeling, houdt de versnellingen vast in een laag- tot hoog toerentalgebied en heeft een langzamer schakelgedrag in de AT-modus.

TECHNISCHE GEGEVENS 2021 HONDA GL1800 GOLDWING TOUR
MOTOR

Type Vloeistofgekoelde 4-takt 24-kleps SOHC zescilinder boxermotor

Cilinderinhoud 1,833cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x slag 73mm x 73mm
Compressieverhouding 10.5:1
Max. Vermogen 93kW (125 pk)/5500tpm
Max. Koppel 170Nm/4500tpm
Carterinhoud 4,4 liter (MT) / 5,6 liter (DCT)
CO2 uitstoot 127g/km

BRANDSTOFSYSTEEM

CarburatiE PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Diameter gasklep 50mm
Luchtfilter cartridge papierfilter, kleverig
Brandstoftankinhoud 21.1 liter
Brandstofverbruik 5.5 liter/100km (1 op 17,8 km)
ELEKTRISCH SYSTEEM
Starter Geïntegreerd Starter Generator systeem

Batterijcapaciteit 12V/20AH
ACG Power Generation Capacity 12V/120A
Koppeling (MT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met spiraalveren, assist slipper nok.
(DCT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met oliedruk

Transmission Type Manuele 6 versnellingsbak (inclusief overdrive. Plus elektrische achteruit)
DCT 7-versnellingsbak vooruit en achteruit

Aandrijving Gesloten cardan

FRAME
Type Aluminum Aluminium, dubbele buis

CHASSIS
Dimensions (L´B´H) L: 2,615mm
B: DCT 905mm / MT 925mm
H: 1,430mm

Wielbasis 1695mm
Balhoofdshoek 30.5°
Naloop 109mm
Draaicirkel 3.4m
Zadelhoogte 745mm
Grondspeling 130mm
Rijklaar gewicht MT 385kg / DCT 390kg

OPHANGING
Type Front Dubbele Wishbone
Type Rear Pro Link

WIELEN
Type Voor 130/70R 18
Type Achter 200/55R 16
Velgmaat Voor 18 x MT3.5
Velgmaat Achter 16 x MT6.0

REMMEN
Systeem Type Elektronisch gestuurd gecombineerd ABS-systeem
Type Voor 320mm x 4,5mm dubbele hydraulische schijf met 6-zuiger remklauw, zwevende rotoren en gesinterde metalen remblokken
Type Achter 316mm x 11mm geventileerde schijf met 3-zuiger remklauw en gesinterde metalen remblokken.


youtu.be/zzxF_D9XGrI

Bron, nieuwsmotor.nl

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: GL1800 2021

Bericht door director » 07 jan 2021, 09:24

Mooi dat er kleine verbeteringen komen zoals een grotere topkoffer, betere zadelvulling ( :shock: ), betere speakers enz.
Ik las ook ergens dat de GL1800 niet aan de Euro-5 norm voldoet, maar dat de invoering hiervan een jaar is uitgesteld?

Toch wel knap dat Honda zoveel tekst kan maken over slechts een paar kleine wijzigingen. Complimenten aan de stagair daar :lol:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

peter

Re: GL1800 2021

Bericht door peter » 07 jan 2021, 11:02

Wilde net een 2018 kopen, toch maar niet gedaan want dan heb ik weer een “oud” model 😂

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GL1800 2021

Bericht door RonalT » 07 jan 2021, 15:58

Ik denk dat de mopperende GoldWing rijders die de topkoffer te klein vonden blij zijn. Dat lijkt me, alles gelezen te hebben, de meest gewenste verandering....
Alhoewel Hill Assist ook wel leuk is.... ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: GL1800 2021

Bericht door Marco1 » 07 jan 2021, 22:50

pieter schreef:
06 jan 2021, 21:18
Alles over de 2021 Honda GL1800 Goldwing Tour

06 JANUARI 2021
Afbeelding

Groet Pieter.
Heb je hem besteld Pieter?
Ik vind hem wel mooi in die kleuren.
Hij is mij alleen ietje te duur.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: GL1800 2021

Bericht door pieter » 08 jan 2021, 07:05

Ik vind hem ook wel errug fraai Marco, maar deze gaat het het (helaas) voor mij ook niet worden.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: GL1800 2021

Bericht door wingryder » 08 jan 2021, 12:34

heel fraai, blijven hopen op de staatsloterij :D maar ja dat zal wel ijdele hoop zijn, helaas. :?

groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: GL1800 2021

Bericht door director » 13 okt 2023, 13:51

Voor modeljaar 2024 zijn er door Honda een paar nieuwe kleuren in het programma opgenomen.
Meer informatie op deze Honda pagina.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: GL1800 2021

Bericht door Marco1 » 13 okt 2023, 14:57

Wanneer komt er nou weer een keer een oranje Goldwing?
Anders kan ik straks nooit meer upgraden.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: GL1800 2021

Bericht door director » 14 okt 2023, 22:20

Oranje, ik denk voorlopig niet.
Het zijn vooral de vele tinten grijs en zwart wat de klok slaat.
Er komt nu mat groen bij en een paar jaar geleden mat blauw, maar de lichte sprekende kleuren zijn niet meer zo populair denk ik.

Je kunt altijd nog een zwarte kopen en die wrappen ofzo?
Of je blijft gewoon doorrijden op die oranje GL1800 😉
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: GL1800 2021

Bericht door Marco1 » 15 okt 2023, 12:08

Ik denk dat dat laatste sowieso nog wel ff moet. Als ik zie wat die van jou gekost heeft.......
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

athome
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1800 2021

Bericht door athome » 21 okt 2023, 18:32

Ik zie op de genoemde Honda staan dat het 2024 model voorzien van 2 USB-C aansluitingen. De huidige is voorzien van 1 USB-A aansluiting.
Dat lijkt dus ook een verandering te zijn.

Plaats reactie