Android Auto en Apple Carplay

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Motorboy
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 jan 2019, 08:55

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door Motorboy » 02 sep 2020, 08:43

Bedankt Harry
Klein vraagje nog wanneer bent u aan de update geraakt en al dan niet via de dealer?

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door dejong » 02 sep 2020, 13:25

Android auto is in Nederland/België niet te downloaden vanuit de Google Play Store. De app is via een omweg te downloaden maar wordt niet automatisch ge-update als er een nieuwe versie uitkomt. Je zult dan weer opnieuw de installatie moeten uitvoeren zoals de eerste keer. De manier waarop je de app moet downloaden vind je o.a. op de site: https://www.androidplanet.nl/tips/andro ... downloaden.
Ik heb Android Care op de Goldwing uitgeprobeerd maar het kan niet tippen aan Apple Car Play.

Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door harryvbr46 » 02 sep 2020, 19:56

Motorboy schreef:
02 sep 2020, 08:43
Bedankt Harry
Klein vraagje nog wanneer bent u aan de update geraakt en al dan niet via de dealer?
Hoi motorboy. Ik heb het bestand van de dealer gekregen en zelf geinstalleerd

Motorboy
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 jan 2019, 08:55

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door Motorboy » 02 sep 2020, 20:03

Wanneer als ik vragen mag en bent u van België aub
Mijn dealer uit België zegt deze nog maar net te hebben ontvangen?

Motorboy
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 jan 2019, 08:55

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door Motorboy » 03 sep 2020, 10:44

Ze zouden beter zoals in de USA het gewoon online zetten honda de updates dat je het zelf kan downloaden en installeren. Desnoods met een account.

Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door harryvbr46 » 03 sep 2020, 11:28

Motorboy schreef:
02 sep 2020, 20:03
Wanneer als ik vragen mag en bent u van België aub
Mijn dealer uit België zegt deze nog maar net te hebben ontvangen?
Het moet de dealers mogelijk wat inkomsten opleveren als er een combinatie met onderhoud kan plaatsvinden. Maar inderdaad is het Amerikaanse programma van zelf downloaden idealer.
Ik heb een nederlandse dealer.

Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door harryvbr46 » 27 sep 2020, 10:13

Android Carplay werkt prima op mijn wing, maar nu wil ik zo nu en dan ook een iphone van Apple gebruiken. Tot nu toe krijg ik Apple carplay niet aan de praat. Misschien moet ik eerst mijn androidprofiel "ërgens" wissen alvorens apple te installeren. Heeft iemand hier iets voor ontdekt wat mij verder kan helpen?

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door dejong » 28 sep 2020, 06:10

Je kunt beide na elkaar gebruiken. Als op de iphone carplay voor de goldwing ingesteld is moet het werken als je de iphone op de motor aansluit.
Iphone: instellingen/algemeen/carplay/........

Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door harryvbr46 » 28 sep 2020, 14:52

Bedankt voor je reactie. Natuurlijk moet het met beide systemen kunnen. Maar met mijn iphone 7 en de nieuwste updates wil het ondanks vele pogingen nog niet lukken. Inschakelen bluetooth eerder of later met of zonder usb aansluiting en eerder of later inschakelen van de Sena s20 headset maakt ook geen verschil. Ander kabeltje maakt ook niets uit. De wing herkent de iphone wel, maar starten carplay no way. Maar ik geef de moed niet op.

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door dejong » 28 sep 2020, 17:27

Hoi Harry,

Ik heb ook een Iphone 7 met OIS 14. Ik combineer dit met de Sena SRL wat overeenkomt met een 20S. Het werkt zonder problemen. Sinds de nieuwe firmware update van de motor komt de koppeling zelfs makkelijker tot stand.

Enkele tips:
- instelling audio van de motor: is apple carplay geselecteerd (andere optie is ipod).
- verder moet je de optie ‘apple carplay-instellingen resetten’ zien.
- telefoon: instelling, carplay. Carplay indien vergrendeld moet aanstaan.

Gr. Jelle

Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door harryvbr46 » 28 sep 2020, 17:47

Hi Jelle.

Heb je ook met Android op de wing gewerkt of vanaf het begin direct met Apple. Mogelijk zit er bij mij iets van Android ""dwars"".
De reset Applecarplay krijg ik uiteraard ook niet te zien. Wel die van Android, maar dit resetten zal weinig zin hebben. Bovendien wil ik wel zoveel mogelijk het risico vermijden dat mijn Android toestel (Samsung S20+) straks niet meer wil werken.

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door dejong » 29 sep 2020, 23:52

Ik heb vanaf het begin met Apple CarPlay gewerkt en na de laatste update heb ik uit nieuwsgierigheid Android Car geïnstalleerd met behulp van een Android telefoon. Ik kan beide systemen gebruiken maar ik vind Apple CarPlay gebruikersvriendelijker.
Wordt je Iphone wel opgeladen als je die aansluit, zo niet dan weet je zeker dat je geen verbinding maakt.

Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door harryvbr46 » 30 sep 2020, 22:05

Zowel de Samsung als de Iphone7 worden opgeladen en ook herkent. Alleen start Apple carplay niet op.

athome
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Android Auto en Apple Carplay

Bericht door athome » 06 nov 2022, 17:56

Ik gebruik Android Auto vooral i.c.m TomTom GO. Dit voor het rijden van routes (GPX). Dit gaat erg lekker.
De grootste ellende is de volgorde van aansluiten.

Als je motor aanzet moet je eerst de primaire headset koppelen en daarna pas je smartphone via USB aansluiten. Anders doet Android Auto het niet (zal met Apple Carplay vast niet anders zijn). Wat een gedoe. :( :(
Sinds een tijdje bestaat er van Motorola het apparaat de MA1. Dit maakt de verbinding voor Android Auto draadloos. Tevens blijft het proberen te verbinden met de headunit totdat Android Auto werkt op de headunit Dit maakt dat de volgorde van aansluiten niet zo interessant meer is.
Helaas is de Motorola MA1 vrijwel niet te koop. In zoektocht naar een alternatief kwam ik de AAwireless tegen. Vergelijkbaar aankoopbedrag en lijkt ook te doen wat het moet doen voor ons Goldwingrijders. Daarom maar gekocht.

Na een weekje was het binnen (uit Duitsland). Aansluiten en ja hoor het werkt. Het was wel eerst spelen met een paar instellingen om er voor zorgen dat AAWireless blijft proberen te verbinden omdat toch eerst de primaire headset gekoppeld moet worden.
Een paar ritjes gedaan en het werkt erg prettig Veel minder gedoe. Vanwege de verouderde Bluetooth versie van de Goldwing (2.0) is helaas wel iedere keer een gedoe om de headset weer te koppelen.
Mensen die nog een headset met Bluetooth 4.0 of ouder hebben lijken veel minder problemen te hebben met koppelen.

Plaats reactie