Update GPS 2018+

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Bartho
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Bartho » 19 jun 2019, 12:07

Heb juist een toer van 4000 Km achter de rug in de Spaanse Pyreneeën. Heb ongeveer dezelfde indruk zoals wingnut beschrijft. Alleen heb ik de routes gemaakt in MRA waarbij ik niets aanvink als vermijden. Hierdoor had ik veel tussenpunten. Vanuit MRA gpx(als here map) exporteren en direct inladen in de Goldwing. Heb dezelfde routes geladen in basecamp en bewerkt voor mijn zumo 396. De routes kwamen zeer goed overeen, zeer weinig afwijkingen ik denk te danken aan de vele tussenpunten. Alleen bij het overslagen van een tussenpunt loopt het verkeerd. Hij stuurt je steeds terug. Je moet goed in de gaten houden wanneer je zo'n punt overslaat, wat niet altijd evident is.
Vandaar ook hier , naar mijn mening, niet bruikbaar voor op voorhand gemaakte routes te rijden. Daar is nog veel werk aan de winkel. Wat mij ook stoorde is de de mevrouw enorm veel praat, dit is absoluut niet nodig.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Update GPS 2018+

Bericht door RonalT » 19 jun 2019, 19:12

Bartho schreef:
19 jun 2019, 12:07
....De routes kwamen zeer goed overeen, zeer weinig afwijkingen ik denk te danken aan de vele tussenpunten....
Dat is natuurlijk logisch. In een route van bv 100 km met daarin een begin-, een eind- en een tussenpunt kan het toestel 3 routedelen van 33 km zelf berekenen aan de hand van de kaart en instellingen van het toestel.
Als in diezelfde route 20 tussenpunten hebt zijn de stukjes kleiner dan 5 km en is er een behoorlijke kans dat er niet veel verschil te berekenen is.

Dat is ook het idee van een track als routebasis. Een track bevat over de afstand van 100 km vele duizenden punten en is de onderlingen afstand tussen deze punten maar 7-8 meter. Daar is niets anders te berekenen als de route.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door dejong » 20 jun 2019, 22:34

De opmerking van Roland om een track te gebruiken is een goede tip.
Ik zet een route altijd om naar een track en importeer deze in mijn Garmin. Op de Garmin verander ik dit weer naar een route. Op de motornavigatie importeer ik ook de track. Op de Garmin krijg ik de aanwijzingen en op het scherm van de motor kan ik de route uitzoomen en ook volgen. Bij een track wordt je wel naar het beginpunt geleidt, daarna blijft de track zichtbaar.

Gr. Jelle

Bartho
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Bartho » 21 jun 2019, 19:42

Ik weet niet hoe ik een track naar de wing zou sturen. Kan er niets van terug vinden. Zal het wel eens proberen.

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door dejong » 21 jun 2019, 20:50

In het navigatie menu moet je voor ‘set up’ kiezen. Dan de 3de (onderste) optie.
Je hebt dan een aantal opties, 1 optie is het importeren van tracks. Als je de track wilt starten wordt je eerst naar het beginpunt gebracht. Vanaf dan is de track zichtbaar. Indien nodig pas ik in basecamp het beginpunt van de track aan.

Gr. Jelle

Bartho
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Bartho » 22 jun 2019, 08:59

Merci zal eens proberen Eerst alleen tracks op mijn USB stick zetten .

Motorboy
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 jan 2019, 08:55

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Motorboy » 23 jun 2019, 20:37

dejong schreef:
21 jun 2019, 20:50
In het navigatie menu moet je voor ‘set up’ kiezen. Dan de 3de (onderste) optie.
Je hebt dan een aantal opties, 1 optie is het importeren van tracks. Als je de track wilt starten wordt je eerst naar het beginpunt gebracht. Vanaf dan is de track zichtbaar. Indien nodig pas ik in basecamp het beginpunt van de track aan.

Gr. Jelle
Na set up in navigatie staan er 3 keuzes gidsmodus instellingen/overzicht,instellingen/volgboek
Als ik op de derde klik staat er bij mij helaas niets over importeren tracks in die lijst dan

Bartho
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Bartho » 24 jun 2019, 15:09

Eventjes een poging gedaan met tracks iets te ondernemen. Een track vanuit basecamp exporteren kent hij niet. Hij ziet hem wel maar zegt dat er niet kan lezen. Dan een track vanuit MRA ziet hij wel en kan je importeren. Alleen doet hij dit maar gedeeltelijk. Zal iets te maken hebben met de lengte van de track. Op het eerste zicht kan hij maar iets importeren van zo'n 200 Km. Kan natuurlijk iets te maken hebben met het aantal punten in een track.
Hij kan ook ,tracks exporteren naar USB. Zal dit eens proberen en dan uitzoeken hoe deze track is opgebouwd.
Je kan dan een track tonen op de kaart en navigeren naar het beginpunt. Wat hij verder met de track kan ondernemen weet ik niet.

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door dejong » 24 jun 2019, 16:56

Motorboy: Als de USB aangesloten is zie je de mogelijkheid om tracks (nummers) te importeren.

Bartho: ik importeer zonder problemen tracks vanuit basecamp (gpx format). Afgelopen weekend heb tracks langer dan 200 km geïmporteerd en ben tegen hetzelfde probleem aangelopen, het laatste deel wordt weggelaten. Ik heb dit ondervangen door de track te splitsen. Einde waar ik een pauze neem en daarna het 2de deel opstarten. Wel weer een tekortkoming van het navigatiesysteem. De beste oplossing voor routes blijft toch een Garmin of TomTom.

Ik heb ook naar verschillende navigatie apps in apple CarPlay gekeken. Meer helaas heb ik hier nog geen app gevonden die een route kan importeren. Ik had gehoopt op de TomTom app, maar helaas geen optie om routes te importeren. Wel een optie voor kronkelroutes.

Gr. Jelle

Bartho
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Bartho » 24 jun 2019, 18:08

Jelle
Wat kan je met de track zoal doen. Enkel op het scherm tonen? Je kan er geen route met aanduidingen van maken. Dus heeft het niet veel nut.

dejong
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 apr 2012, 20:42
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door dejong » 24 jun 2019, 18:24

Voor mij is de track een extra. Ik gebruik mijn Garmin voor de route aanwijzingen. Op het Honda scherm zie ik de track verder uitgezoomd. Het kost me geen extra tijd aangezien ik routes altijd als track op mijn Garmin zet en dan omzet naar een route (MrGPS-methode). Dezelfde track importeer in de motornavigatie.

Gr. Jelle

Bartho
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Bartho » 24 jun 2019, 20:18

Ja dat is zoals gebruikt wordt in de zumo toestellen. Zo gebruik ik het ook. Maar werkt dit in de goldwing.

Motorboy
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 jan 2019, 08:55

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Motorboy » 25 jun 2019, 23:34

Ik zet tracks om naar routes met max 99 viapunten met basecamp
Als ik de route dan rij op de honda goldwing gps en de navigatie op kortste route zet gaat dit redelijk goed om een route te rijden.
Alhoewel na 2 routes nu reeds kan ik nog niet 100% oordelen
Binnenkort test ik eens route de Condroz 200 km in de Ardennen hopelijk gaat het goed dan weer op de honda gps..
Grt

Bartho
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Bartho » 26 jun 2019, 09:18

Wat ik lastig vind aan die vele (harde)waypoint is dat ,in geval van omleiding, er soms een aantal waypoits in die omleiding vallen. Dan moet je stoppen en al deze punten wissen. Heb juist een toer in de Spaanse Pyreneeen opzitten en het is vooral in Frankrijk overal gezaaid met omleidingen. Dus mijn zumo zal waarschijnlijk nog lang dienst doen. Ik voorzie in de goldwing wel alle routes als backup. Moest de zumo de geest geven. Volgende reis binnen 3 weken naar Kroatie en Balkan.

Motorboy
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 jan 2019, 08:55

Re: Update GPS 2018+

Bericht door Motorboy » 27 jun 2019, 10:37

Ik denk als je in een straal zit van een bepaald aantal meter dat die wel een waypoint kan overslaan
Dus als 2 waypoints dicht tegen elkaar liggen in een straal van een paar honderd meters
Ik heb al meegemaakt dat die een waypoint overslaat als ik rij met kortste route maar weet niet of dit invloed geeft hier op bij het rijden
van landelijke routes.
Sowieso is de gps van Goldwing niet de beste dat is waar.

Plaats reactie