Alle Molens ... in Brabant zijn al eens gefotografeerd.
Moderator: pieter
Re: Molens ... in Brabant
Vandaag een Molenritje gedaan in het Brabantse, via Breda, Tilburg en Vucht naar Schijndel, Heeswijk-Dinter, Vorstenbosch, Zeeland-Oventje, Reek, Nistelrode, en als laatste tweemaal Geffen.
Catharina ( 01550 )
Bouwjaar, 1837 Schijndel
Type, Beltmolen.
Functie, Korenmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Aandrijving, Windmolen.
(Molendatabase) https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=01550
(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1550&id=41
Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs op dezelfde dag ook geweest is.
Zoals je op de laatste foto kan zien is hier een bedrijf gevestigd met loop en sloop auto's, dat zoiets toegestaan wordt !!!!!!! t'is 'n schande !!!!!
Groet Pieter.
Catharina ( 01550 )
Bouwjaar, 1837 Schijndel
Type, Beltmolen.
Functie, Korenmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Aandrijving, Windmolen.
(Molendatabase) https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=01550
(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1550&id=41
Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs op dezelfde dag ook geweest is.
Zoals je op de laatste foto kan zien is hier een bedrijf gevestigd met loop en sloop auto's, dat zoiets toegestaan wordt !!!!!!! t'is 'n schande !!!!!
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 aug 2017, 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
DE KILSDONKSE MOLEN IN HEESWIJK-DINTER
GESCHIEDENIS,
De molen van Kilsdonk is al heel erg oud. Reeds in 1433 werd de watermolen genoemd. Vroeger was er sprake van twee watermolens. De molens staan aan weerszijden van de molenloop, de oude, kronkelende waterloop van de later rechtgetrokken Aa. De molenloop begint net voor de stuw in de Aa. Via de molenloop en de molenkolk stroomt het water een stuk verderop weer in de Aa. Op de ene oever van de molenloop staat de korenmolen en op andere de oliemolen. In de rivier de Aa waren echter nogal wat waterafvoerproblemen. Wanneer er overstromingen waren, resulteerde dat in de gemeenten langs het Aa-dal tot schade aan de gewassen. Al in 1491 werd daarom bepaald dat de molens alleen in de winter mochten malen, zodat de afvoer van het rivierwater de rest van het jaar onbelemmerd doorgang kon vinden.
Deze regeling gold tot 1799. Toen werd de molen door de heer van Heeswijk verkocht. De nieuwe molenaar wilde in tegenstelling tot de oude regeling wél malen in de zomer. Hij vroeg daarom toestemming om een windmolen te mogen bouwen. De molen werd daarop in 1813 voorzien van een gevlucht, van wieken. Zo ontstond er naast de oliemolen die op waterkracht werkte, een korenmolen die zowel door wind als water kon worden aangedreven. In de korenmolen werd rogge en boekweit gemalen, en in de oliemolen werd koolzaad tot spijsolie en veevoer geslagen. In 1840 brandden beide molens af, waarna ze in steen werden herbouwd. In de vernieuwde molens, die in 1842 weer in bedrijf werden gesteld, werden veel ijzeren en stalen onderdelen verwerkt. De afwateringsproblemen bleven voortbestaan en met name op de landerijen in de toenmalige gemeente Veghel, waarvan de gemeentegrens bij de Kilsdonkse watermolen lag, was er wateroverlast. De gemeente kocht daarop in 1880 de molens en verwijderde de twee waterraderen en de molenstuw. Het afwateringsprobleem was daarmee verholpen. Gevolg was wel dat het molengebouw in verval raakte.
In 1882 werd een gedeelte van de oliemolen als woning gebruikt. Zo'n 45 jaar later kwam de korenmolen, die nu alleen nog op windkracht maalde, in eigendom van de familie Potters. Toen de molenstenen door motoren werden aangedreven en het gevlucht niet meer werd gebruikt, raakte de molen steeds verder in verval. In 1954 werden ten slotte de kap, de stelling en een deel van het metselwerk verwijderd en werd de oliemolen tot veevoedermaalderij omgebouwd. Hierna heeft de familie Potters verder verval van de molen voorkomen, maar later heeft het verval opnieuw toegeslagen.
Uiteindelijk zijn in de 21e eeuw de molens gerestaureerd en weer maalvaardig gemaakt, waarbij een nieuwe zijtak van de Aa werd gegraven voor de aandrijving van het dubbele rad. In november 2008 was de restauratie gereed.
INRICHTING KORENMOLEN
In de korenmolen staan twee maalkoppels, een koppel met blauwe stenen en een koppel met kunststenen. De kunststenen hebben een gatenscherpsel. Het linkse maalkoppel met kunststenen heeft een tweetaksrijn met pennetjeswerk. Het koppel blauwe stenen een bolspil. Doordat de molenromp vrij smal is zijn de muren ter plaatse van de maalkoppels gedeeltelijk uitgehakt. De maalkoppels kunnen zowel door de waterraderen als door het gevlucht worden aangedreven. Onder in de molen zit op de wateras een mechanisme om het waterwiel tegen het conische, ijzeren wiel op de koningsspil te schuiven. De bovenschijfloop kan van de koningsspil d.m.v. 4 pennen worden losgekoppeld, waardoor de wieken niet mee draaien als de maalkoppels door de waterraderen aangedreven worden. De staven van de rondsels van de korenmolen zijn van hout. De twee waterraderen kunnen afhankelijk van de benodigde kracht al dan niet aan elkaar gekoppeld worden. Hiervoor zit tussen de twee waterraderen op de wateras een koppeling.
De kap van de molen is met dakleer gedekt en heeft voor het op de wind zetten van het gevlucht een voor Nederland uniek kettingkruiwerk. Bij de bouw in 1842 werd een kettingkruiwerk aangebracht dat later werd vervangen door een staartkruiïng. Nu is dus de oorspronkelijke toestand weer hersteld. De kap draait op een Engels kruiwerk.
Het gevlucht is 20,80 m lang en heeft een oudhollands wieksysteem. De roewiggen zijn in de askop met bouten vastgezet in plaats van spitijzers en wiggen.
De molen heeft voor het vangen (stilzetten) een scharnierende Vlaamse vang met vier vangstukken.
Het luien (ophijsen) gebeurt met een sleepluiwerk.
INRICHTING OLIEMOLEN
De oliemolen heeft een voorslag en naslag. Het voorslag- en naslagblok en de zes stamperpotten zitten in dezelfde eikenbalk. Voor het fijnwrijven van het oliehoudende zaad zijn er de twee kantstenen. Tussen de kantstenen zit een waterbakje voor het bevochtigen van het zaad. De 16 m lange wentelas is een eikenhoutenas met stalen spaken. Oorspronkelijk is de wentelas waarschijnlijk van staal geweest. Het aswiel drijft via een tussenrondsel het wentelaswiel aan. Het rondsel op de wentelas drijft het steenwiel aan. Bij één omwenteling van de wentelas worden de heien twee keer en de stampers drie keer gelicht. Voor de aandrijving van de roermessen van de twee vuisters via de overbrengers en de kroonwieltjes zitten er op de wentelas twee kransen. De heien en stampers zijn van hout van de haagbeuk gemaakt.
De oliemolen heeft twee oliekelders gehad, waarvan de restanten nog zichtbaar zijn doordat ze met glasplaten zijn afgedekt.
Het steenwielrondsel en tussenrondsel hebben ijzeren staven in plaats van houten.
De Kildonkse olieslagers persten in 2009 olie uit lijnzaad, raapolie en zonnebloemolie, sinds 12 december 2009 ook walnotenolie.
Kilsdonkse Molen ( 01603 ) ( A ) ( De Watermolen is eerder gefotografeerd, maar niet gedocumenteerd door Marco1 )
Bouwjaar, 1842/2008 Heeswijk-Dinter
Type, Watermolen.
Kenmerken, Onderslagrad.
Functie, Oliemolen.
Aandrijving, Watermolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... =01603%20a
Kilsdonkse Molen ( 01603 ) Heeswijk-Dinter
Bouwjaar, 1842/2008 Heeswijk-Dinter
Type, Stellingmolen.
Kenmerken, Ronde stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... ummer=1305
http://www.kilsdonksemolen.nl/de-kilsdo ... chiedenis/
youtu.be/G-VLJlkU5GM
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
GESCHIEDENIS,
De molen van Kilsdonk is al heel erg oud. Reeds in 1433 werd de watermolen genoemd. Vroeger was er sprake van twee watermolens. De molens staan aan weerszijden van de molenloop, de oude, kronkelende waterloop van de later rechtgetrokken Aa. De molenloop begint net voor de stuw in de Aa. Via de molenloop en de molenkolk stroomt het water een stuk verderop weer in de Aa. Op de ene oever van de molenloop staat de korenmolen en op andere de oliemolen. In de rivier de Aa waren echter nogal wat waterafvoerproblemen. Wanneer er overstromingen waren, resulteerde dat in de gemeenten langs het Aa-dal tot schade aan de gewassen. Al in 1491 werd daarom bepaald dat de molens alleen in de winter mochten malen, zodat de afvoer van het rivierwater de rest van het jaar onbelemmerd doorgang kon vinden.
Deze regeling gold tot 1799. Toen werd de molen door de heer van Heeswijk verkocht. De nieuwe molenaar wilde in tegenstelling tot de oude regeling wél malen in de zomer. Hij vroeg daarom toestemming om een windmolen te mogen bouwen. De molen werd daarop in 1813 voorzien van een gevlucht, van wieken. Zo ontstond er naast de oliemolen die op waterkracht werkte, een korenmolen die zowel door wind als water kon worden aangedreven. In de korenmolen werd rogge en boekweit gemalen, en in de oliemolen werd koolzaad tot spijsolie en veevoer geslagen. In 1840 brandden beide molens af, waarna ze in steen werden herbouwd. In de vernieuwde molens, die in 1842 weer in bedrijf werden gesteld, werden veel ijzeren en stalen onderdelen verwerkt. De afwateringsproblemen bleven voortbestaan en met name op de landerijen in de toenmalige gemeente Veghel, waarvan de gemeentegrens bij de Kilsdonkse watermolen lag, was er wateroverlast. De gemeente kocht daarop in 1880 de molens en verwijderde de twee waterraderen en de molenstuw. Het afwateringsprobleem was daarmee verholpen. Gevolg was wel dat het molengebouw in verval raakte.
In 1882 werd een gedeelte van de oliemolen als woning gebruikt. Zo'n 45 jaar later kwam de korenmolen, die nu alleen nog op windkracht maalde, in eigendom van de familie Potters. Toen de molenstenen door motoren werden aangedreven en het gevlucht niet meer werd gebruikt, raakte de molen steeds verder in verval. In 1954 werden ten slotte de kap, de stelling en een deel van het metselwerk verwijderd en werd de oliemolen tot veevoedermaalderij omgebouwd. Hierna heeft de familie Potters verder verval van de molen voorkomen, maar later heeft het verval opnieuw toegeslagen.
Uiteindelijk zijn in de 21e eeuw de molens gerestaureerd en weer maalvaardig gemaakt, waarbij een nieuwe zijtak van de Aa werd gegraven voor de aandrijving van het dubbele rad. In november 2008 was de restauratie gereed.
INRICHTING KORENMOLEN
In de korenmolen staan twee maalkoppels, een koppel met blauwe stenen en een koppel met kunststenen. De kunststenen hebben een gatenscherpsel. Het linkse maalkoppel met kunststenen heeft een tweetaksrijn met pennetjeswerk. Het koppel blauwe stenen een bolspil. Doordat de molenromp vrij smal is zijn de muren ter plaatse van de maalkoppels gedeeltelijk uitgehakt. De maalkoppels kunnen zowel door de waterraderen als door het gevlucht worden aangedreven. Onder in de molen zit op de wateras een mechanisme om het waterwiel tegen het conische, ijzeren wiel op de koningsspil te schuiven. De bovenschijfloop kan van de koningsspil d.m.v. 4 pennen worden losgekoppeld, waardoor de wieken niet mee draaien als de maalkoppels door de waterraderen aangedreven worden. De staven van de rondsels van de korenmolen zijn van hout. De twee waterraderen kunnen afhankelijk van de benodigde kracht al dan niet aan elkaar gekoppeld worden. Hiervoor zit tussen de twee waterraderen op de wateras een koppeling.
De kap van de molen is met dakleer gedekt en heeft voor het op de wind zetten van het gevlucht een voor Nederland uniek kettingkruiwerk. Bij de bouw in 1842 werd een kettingkruiwerk aangebracht dat later werd vervangen door een staartkruiïng. Nu is dus de oorspronkelijke toestand weer hersteld. De kap draait op een Engels kruiwerk.
Het gevlucht is 20,80 m lang en heeft een oudhollands wieksysteem. De roewiggen zijn in de askop met bouten vastgezet in plaats van spitijzers en wiggen.
De molen heeft voor het vangen (stilzetten) een scharnierende Vlaamse vang met vier vangstukken.
Het luien (ophijsen) gebeurt met een sleepluiwerk.
INRICHTING OLIEMOLEN
De oliemolen heeft een voorslag en naslag. Het voorslag- en naslagblok en de zes stamperpotten zitten in dezelfde eikenbalk. Voor het fijnwrijven van het oliehoudende zaad zijn er de twee kantstenen. Tussen de kantstenen zit een waterbakje voor het bevochtigen van het zaad. De 16 m lange wentelas is een eikenhoutenas met stalen spaken. Oorspronkelijk is de wentelas waarschijnlijk van staal geweest. Het aswiel drijft via een tussenrondsel het wentelaswiel aan. Het rondsel op de wentelas drijft het steenwiel aan. Bij één omwenteling van de wentelas worden de heien twee keer en de stampers drie keer gelicht. Voor de aandrijving van de roermessen van de twee vuisters via de overbrengers en de kroonwieltjes zitten er op de wentelas twee kransen. De heien en stampers zijn van hout van de haagbeuk gemaakt.
De oliemolen heeft twee oliekelders gehad, waarvan de restanten nog zichtbaar zijn doordat ze met glasplaten zijn afgedekt.
Het steenwielrondsel en tussenrondsel hebben ijzeren staven in plaats van houten.
De Kildonkse olieslagers persten in 2009 olie uit lijnzaad, raapolie en zonnebloemolie, sinds 12 december 2009 ook walnotenolie.
Kilsdonkse Molen ( 01603 ) ( A ) ( De Watermolen is eerder gefotografeerd, maar niet gedocumenteerd door Marco1 )
Bouwjaar, 1842/2008 Heeswijk-Dinter
Type, Watermolen.
Kenmerken, Onderslagrad.
Functie, Oliemolen.
Aandrijving, Watermolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... =01603%20a
Kilsdonkse Molen ( 01603 ) Heeswijk-Dinter
Bouwjaar, 1842/2008 Heeswijk-Dinter
Type, Stellingmolen.
Kenmerken, Ronde stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... ummer=1305
http://www.kilsdonksemolen.nl/de-kilsdo ... chiedenis/
youtu.be/G-VLJlkU5GM
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 aug 2017, 12:26, 5 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
Windlust ( 01931 )
Bouwjaar, 1860/1900 Vorstenbosch
Type, Beltmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=01931
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Bouwjaar, 1860/1900 Vorstenbosch
Type, Beltmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=01931
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 aug 2017, 12:24, 3 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
Sint Victor ( 06398 )
Bouwjaar, 1938 Zeeland-Oventje.
Type, Stellingmolen.
Kenmerken, Achtkantige Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=06398
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Bouwjaar, 1938 Zeeland-Oventje.
Type, Stellingmolen.
Kenmerken, Achtkantige Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=06398
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 aug 2017, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
De Hellemolen ( 02577 )
Bouwjaar, 1832 Reek.
Type, Beltmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02577
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Bouwjaar, 1832 Reek.
Type, Beltmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02577
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 aug 2017, 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
WINDLUST NISTELRODE
De molen is oorspronkelijk gebouwd als een grondzeiler, dat wil zeggen dat de wieken van de molen dicht langs de grond scheren en de zeilen alleen vanaf de begane grond kunnen worden bediend.
In 1900 heeft men de molen ongeveer 2,5 meter verhoogd en er rondom een berg aangebracht. Tot 1950 is deze bergmolen (ook wel beltmolen genoemd) vervolgens in bedrijf geweest. Daarna raakte hij in verval. In 1970 kocht de gemeente Nistelrode de molen van de toenmalige eigenaar en vond er een restauratie plaats. Als gevolg van uitgesteld onderhoud is in 2006/2007 opnieuw een renovatie geweest
Windlust ( 12194 )
Bouwjaar, 1532/1898/1974 Nistelrode.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12194
Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
De molen is oorspronkelijk gebouwd als een grondzeiler, dat wil zeggen dat de wieken van de molen dicht langs de grond scheren en de zeilen alleen vanaf de begane grond kunnen worden bediend.
In 1900 heeft men de molen ongeveer 2,5 meter verhoogd en er rondom een berg aangebracht. Tot 1950 is deze bergmolen (ook wel beltmolen genoemd) vervolgens in bedrijf geweest. Daarna raakte hij in verval. In 1970 kocht de gemeente Nistelrode de molen van de toenmalige eigenaar en vond er een restauratie plaats. Als gevolg van uitgesteld onderhoud is in 2006/2007 opnieuw een renovatie geweest
Windlust ( 12194 )
Bouwjaar, 1532/1898/1974 Nistelrode.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12194
Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 aug 2017, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
ZELDENRUST GEFFEN
Molen Zeldenrust staat aan de Elzendreef in Geffen. Geffen heeft nog een tweede molen, de Vlijt.
Het is een standerdmolen met een vlucht van 24,80 meter. De molen heeft een gesloten voet. De kast is grotendeels donkerrood geverfd. De kap is gedekt met dakleer.
Oorspronkelijk daterend uit 1621 en in 1870 verplaatst voor de aanleg van de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen. In 1981 moest de molen opnieuw verplaatst worden naar zijn huidige plaats en is toen tegelijkertijd gerestaureerd.
De landschappelijke waarde is groot, maar hij wordt wederom bedreigd door de bouw van een nieuwe woonwijk en hoge beplanting.
Op 18 januari 2007 is de kast van de molen, inclusief het wiekenkruis, door de zware storm Kyrill van de standerd geblazen. Alleen de bakstenen voet en de standerd bleven overeind. Bij onderzoek bleek dat de stormpen van de in 1990 vernieuwde standerd geheel door schimmel was aangetast. De gemeente, die eigenaar is van de molen, heeft de molen voldoende verzekerd en laten herbouwen. De herbouw duurde anderhalf jaar, aanzienlijk langer dan gepland. Op zaterdag 9 augustus 2008 is Zeldenrust feestelijk in bedrijf gesteld.
Zeldenrust ( 12196 )
Bouwjaar, 1621/1870/1981/2008 Geffen.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12196
Groet Pieter.
Molen Zeldenrust staat aan de Elzendreef in Geffen. Geffen heeft nog een tweede molen, de Vlijt.
Het is een standerdmolen met een vlucht van 24,80 meter. De molen heeft een gesloten voet. De kast is grotendeels donkerrood geverfd. De kap is gedekt met dakleer.
Oorspronkelijk daterend uit 1621 en in 1870 verplaatst voor de aanleg van de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen. In 1981 moest de molen opnieuw verplaatst worden naar zijn huidige plaats en is toen tegelijkertijd gerestaureerd.
De landschappelijke waarde is groot, maar hij wordt wederom bedreigd door de bouw van een nieuwe woonwijk en hoge beplanting.
Op 18 januari 2007 is de kast van de molen, inclusief het wiekenkruis, door de zware storm Kyrill van de standerd geblazen. Alleen de bakstenen voet en de standerd bleven overeind. Bij onderzoek bleek dat de stormpen van de in 1990 vernieuwde standerd geheel door schimmel was aangetast. De gemeente, die eigenaar is van de molen, heeft de molen voldoende verzekerd en laten herbouwen. De herbouw duurde anderhalf jaar, aanzienlijk langer dan gepland. Op zaterdag 9 augustus 2008 is Zeldenrust feestelijk in bedrijf gesteld.
Zeldenrust ( 12196 )
Bouwjaar, 1621/1870/1981/2008 Geffen.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12196
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 17 aug 2017, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
DE VLIJT GEFFEN
Deze standerdmolen is van oorsprong niet een echt Geffense molen. De Vlijt is namelijk al in de 17e eeuw in Boxtel gebouwd. Als bouwjaar worden 1601 en 1685 genoemd. Bijna of ruim twee eeuwen heeft de molen daar gestaan en gedraaid. In 1857 verhuisde de molen eerst naar Sint-Michielsgestel (Genenberg). In 1875 kwam De Vlijt ten slotte naar Geffen.
Dat was op initiatief van de toenmalige oud-burgemeester van Geffen, Willem van Erp, die ook eigenaar van de molen was. Hij liet hem opbouwen iets ten noorden van de rijksweg, tegenover de Koksteeg. In datzelfde jaar liet hij ook een molen slopen, maar het is niet helemaal duidelijk welke molen dat geweest moet zijn.
In ieder geval was de 'nieuwe' molen niet veel rust gegund (het leek Zeldenrust wel), want vijf jaar later kreeg De Vlijt al weer een nieuwe plek, nu aan de Molenstraat. In die buurt had altijd de andere molen van Geffen, Zeldenrust, gestaan, maar die was enige tijd daarvoor van zijn plek weggehaald. In tegenstelling tot Zeldenrust stond De Vlijt ten zuiden van de spoorlijn.
Vanaf 1899 was de molenaarsfamilie De Kinderen uit Batenburg eigenaar van deze molen.
In 1973 kocht de gemeente Geffen De Vlijt, die inmiddels in verval was geraakt. Drie jaar later was de wederopbouw én de zoveelste verhuizing achter de rug. De Groenstraat werd de nieuwe locatie en daar staat De Vlijt nog steeds.
Bij gelegenheid van de ingebruikname van de gerestaureerde molen in 1976 werden in Geffen voor het eerst ‘Molenfeesten’ gehouden. Het succes van deze feesten was zo groot, dat men besloot dit jaarlijks te herhalen, maar onder een nieuwe naam: EFFE NOAR GEFFE
De Molenaar John van Hoeij vertelde mij dat de Vlijt op dit moment "effe" buiten werking is, omdat er na het terug plaatsen van het koppel ( natuurstenen ) molenstenen de "wieker" iets uit onbalans is geraakt, en dat er daardoor een tiental kammen uit het bovenwiel zijn geslagen.
Hij hoopte dat het e.e.a snel hersteld zou gaan worden om zodoende de molen alweer spoedig de wind van voren te kunnen geven.
De Vlijt ( 12195 )
Bouwjaar, 1875/1976.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
(Molendatabase) https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12195
(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 2195&id=21
youtu.be/217VqSngcsw
Molenaar John van Hoeij Het bovenwiel met schade.
Groet Pieter.
Deze standerdmolen is van oorsprong niet een echt Geffense molen. De Vlijt is namelijk al in de 17e eeuw in Boxtel gebouwd. Als bouwjaar worden 1601 en 1685 genoemd. Bijna of ruim twee eeuwen heeft de molen daar gestaan en gedraaid. In 1857 verhuisde de molen eerst naar Sint-Michielsgestel (Genenberg). In 1875 kwam De Vlijt ten slotte naar Geffen.
Dat was op initiatief van de toenmalige oud-burgemeester van Geffen, Willem van Erp, die ook eigenaar van de molen was. Hij liet hem opbouwen iets ten noorden van de rijksweg, tegenover de Koksteeg. In datzelfde jaar liet hij ook een molen slopen, maar het is niet helemaal duidelijk welke molen dat geweest moet zijn.
In ieder geval was de 'nieuwe' molen niet veel rust gegund (het leek Zeldenrust wel), want vijf jaar later kreeg De Vlijt al weer een nieuwe plek, nu aan de Molenstraat. In die buurt had altijd de andere molen van Geffen, Zeldenrust, gestaan, maar die was enige tijd daarvoor van zijn plek weggehaald. In tegenstelling tot Zeldenrust stond De Vlijt ten zuiden van de spoorlijn.
Vanaf 1899 was de molenaarsfamilie De Kinderen uit Batenburg eigenaar van deze molen.
In 1973 kocht de gemeente Geffen De Vlijt, die inmiddels in verval was geraakt. Drie jaar later was de wederopbouw én de zoveelste verhuizing achter de rug. De Groenstraat werd de nieuwe locatie en daar staat De Vlijt nog steeds.
Bij gelegenheid van de ingebruikname van de gerestaureerde molen in 1976 werden in Geffen voor het eerst ‘Molenfeesten’ gehouden. Het succes van deze feesten was zo groot, dat men besloot dit jaarlijks te herhalen, maar onder een nieuwe naam: EFFE NOAR GEFFE
De Molenaar John van Hoeij vertelde mij dat de Vlijt op dit moment "effe" buiten werking is, omdat er na het terug plaatsen van het koppel ( natuurstenen ) molenstenen de "wieker" iets uit onbalans is geraakt, en dat er daardoor een tiental kammen uit het bovenwiel zijn geslagen.
Hij hoopte dat het e.e.a snel hersteld zou gaan worden om zodoende de molen alweer spoedig de wind van voren te kunnen geven.
De Vlijt ( 12195 )
Bouwjaar, 1875/1976.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
(Molendatabase) https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12195
(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 2195&id=21
youtu.be/217VqSngcsw
Molenaar John van Hoeij Het bovenwiel met schade.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Molens ... in Brabant
Gisteravond 16 augustus ritje over de dijken langs de Maas en gestopt bij de Molen van Dieden.
De molen is een: Stellingmolen,
naam van de molen is: Stella Polaris
gebouwd in 1866 met als functie: korenmolen
nu buiten bedrijf en in gebruik als woning
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=511
De molen is een: Stellingmolen,
naam van de molen is: Stella Polaris
gebouwd in 1866 met als functie: korenmolen
nu buiten bedrijf en in gebruik als woning
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=511
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1640
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Molens ... in Brabant
Afgelopen Maandag heb ik nog een rondje Brabant gemaakt.
Hierbij ook nog wat molens gespot.
De eerste rode molen op de kaart was de Catharina in Schijndel.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende molen op de route was de Kildonkse molen in Dinther.
Dit is een combinatie van een watermolen en een windmolen. Hij staat ook 2x op de kaart.
Hier was ik 5 Juni 2016 ook al geweest, maar deze foto's zijn nooit op de kaart gekomen (wat heel raar is, want de andere molen van dezelfde dag in Eerde staat wel op de kaart).
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende was de Windlust in Vorstenbosch.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
Onderweg kwam ik nog langs een lief klein molentje bij mensen in de tuin.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ...... eh, oh nee, deze staat niet op de molenkaart.
Hierna was ik naar de Windlust in Nistelrode gereden.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende op de route was De Hellemolen in Reek.
Voor de liefhebbers, deze is nog te koop, kost maar €395,000.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De laatste op de route was de Sint Victor in Oventje (Nooit geweten dat die plaats bestond).
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
Misschien moet ik de foto's sneller op de kaart zetten, maar ja ik had niet eerder tijd.
Hierbij ook nog wat molens gespot.
De eerste rode molen op de kaart was de Catharina in Schijndel.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende molen op de route was de Kildonkse molen in Dinther.
Dit is een combinatie van een watermolen en een windmolen. Hij staat ook 2x op de kaart.
Hier was ik 5 Juni 2016 ook al geweest, maar deze foto's zijn nooit op de kaart gekomen (wat heel raar is, want de andere molen van dezelfde dag in Eerde staat wel op de kaart).
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende was de Windlust in Vorstenbosch.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
Onderweg kwam ik nog langs een lief klein molentje bij mensen in de tuin.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ...... eh, oh nee, deze staat niet op de molenkaart.
Hierna was ik naar de Windlust in Nistelrode gereden.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende op de route was De Hellemolen in Reek.
Voor de liefhebbers, deze is nog te koop, kost maar €395,000.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De laatste op de route was de Sint Victor in Oventje (Nooit geweten dat die plaats bestond).
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
Misschien moet ik de foto's sneller op de kaart zetten, maar ja ik had niet eerder tijd.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Re: Molens ... in Brabant
Sorry dat ik je voor was Marco, ( ik ben daar ook altijd een beetje bang voor ) maar ik heb je mooie foto's wel toegevoegd op de molenkaart.
Groet Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1640
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Molens ... in Brabant
Dank je wel dat ik erbij op de kaart mag.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Re: Molens ... in Brabant
Hoi Marco, ik heb je foto's ook een plekje gegeven in de verslagen op bladzijde 7ven viewtopic.php?f=39&t=11965&start=90
Groet Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1640
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Molens ... in Brabant
Zo is het net of we samen op pad zijn geweest.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Re: Molens ... in Brabant
Vandaag nog wat molens aangedaan in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland.
DE HAMSE MOLEN
In de volksmond ook wel "de Ster" genaamd, vanwege de grote ster welke geschilderd is op de beide flanken van de molen. Heeft een bewogen leven gehad.
Gebouwd in 1811 op het Hamse veld, waaraan de oorspronkelijke naam van de molen is ontleent heeft hij tot 1974 op de plaats gestaan waar anno 1999 Berdex is gevestigd.
In 1974 zakte de molen van ellende in elkaar vanwege jarenlange verwaarlozing. Na enkele jaren van onderhandelen werd de molen in 1978 herbouwd op de huidige plaats langs de molenstraat in de onmiddelijke omgeving van zijn oorspronkelijke standplaats.
Anno 1999 heeft de molen diverse grote en kleine onderhoudsbeurten gehad, waarbij o.a. de oorspronkelijke as van de molen welke nog stamde uit de oorspronkelijke molen is vervangen. Verder zijn er verlichtingen aan gebracht waardoor de molen nu ook 's avonds in volle glorie is te bewonderen.
De Hamse Molen ( 12219 )
Bouwjaar, 1811/1978 Wanroij.
Type, Standerd Molen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen met drie zolders.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12219
Groet Pieter.
DE HAMSE MOLEN
In de volksmond ook wel "de Ster" genaamd, vanwege de grote ster welke geschilderd is op de beide flanken van de molen. Heeft een bewogen leven gehad.
Gebouwd in 1811 op het Hamse veld, waaraan de oorspronkelijke naam van de molen is ontleent heeft hij tot 1974 op de plaats gestaan waar anno 1999 Berdex is gevestigd.
In 1974 zakte de molen van ellende in elkaar vanwege jarenlange verwaarlozing. Na enkele jaren van onderhandelen werd de molen in 1978 herbouwd op de huidige plaats langs de molenstraat in de onmiddelijke omgeving van zijn oorspronkelijke standplaats.
Anno 1999 heeft de molen diverse grote en kleine onderhoudsbeurten gehad, waarbij o.a. de oorspronkelijke as van de molen welke nog stamde uit de oorspronkelijke molen is vervangen. Verder zijn er verlichtingen aan gebracht waardoor de molen nu ook 's avonds in volle glorie is te bewonderen.
De Hamse Molen ( 12219 )
Bouwjaar, 1811/1978 Wanroij.
Type, Standerd Molen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen met drie zolders.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=12219
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 22 aug 2017, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten