Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 09 sep 2019, 13:16

Molenaars onderscheiden met penning van verdienste.

Afbeelding
Links op de foto staat De Oude Molen in Kruiningen en Rechts De Rozeboom in Krabbendijke.

Twee molenaars zijn door de gemeente Reimerswaal onderscheiden met een heuse penning van verdienste. Het gaat om de molenaars Bas Verbiest uit Krabbendijke en Hans Oele uit Kruiningen.

Afbeelding
Bas Verbiest en Hans Oele krijgen de penning overhandigd door wethouder Jaap Sinke.

Molenaars krijgen penning van verdienste.
De gemeente beloont de molenaars voor hun jarenlange inspanningen en hun werkzaamheden voor het behoud van de Reimerswaalse molens. Verbiest is werkzaam op molen 'De Rozeboom'

Afbeelding
Hans Oele is in januari gestopt op De Johanna in Huijbergen (NB) en in februari op 'De Oude Molen' in Kruiningen.

Molen Johanna in Huijbergen
https://woensdrecht.nieuws.nl/molen-joh ... stichting/

Allebei de molenaars zijn meer dan 30 jaar actief of actief geweest voor de gemeente Reimerswaal.

Bron, Reimerswaalse & Kapelse Bode - Omroep Zeeland - Woensdrechtnieuws.nl.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 30 sep 2019, 22:43

Nieuwe molenaar op molen van Spengen

Afbeelding
John van Schaik als gediplomeerd molenaar bij de molen van Spengen. Een paar buurtjochies kwamen langs om hem te feliciteren.

De molen van Spengen heeft er een molenaar extra bij. Linschotenaar John van Schaik (55) is sinds afgelopen week gediplomeerd molenaar, en gaat op de molen van Spengen malen. ,,Hier keek ik al acht jaar lang naar uit.”


Dat Van Schaik juist molenaar wordt op de molen van Spengen, is voor hem een extra cadeau. ,,Met deze molen heb ik een speciale band. Ik wist helemaal niets van molens totdat ik in 2011 de opdracht van mijn schildersbedrijf Rutgers kreeg om deze molen te schilderen. De molen heeft toen mijn hart gestolen. De kracht als-ie draait en dan op deze prachtige en rustige locatie midden in de polder. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik kan het nog steeds niet geloven dat ik nu als molenaar op deze molen mag malen.”

Topfit

De twee huidige molenaars Chiel Meinema en Pieter Lemmens zijn blij met de komst van Van Schaik. Lemmens: ,,Chiel en ik zijn de jongsten niet meer. Onze pensioengerechtigde leeftijd hebben we een tijdje geleden al bereikt. John is topfit, dat is wel nodig voor dit werk. Maar vooral zijn enthousiasme en bereidheid om te leren, is prettig samenwerken.” Van Schaik werkte twee jaar lang aan zijn diploma: theorie en praktijk. ,,Dat was best pittig naast mijn baan als schilder. Ik ben blij dat het achter de rug want ik was aardig zenuwachtig voor het examen dat op de molen van Kockengen werd gehouden.”

Een joggende vrouw die vanaf het dorp richting de molen rent, stopt even om te vragen of ze de molen mag bekijken. ,,Kun je hier ook meel kopen?”, is haar eerste vraag. Pieter glimlacht. ,,Nou John, ik denk dat jij deze jongedame even mag rondleiden en uitleggen dat we hier iets anders malen dan meel.” John opent voor haar de deur naar de historische molenaarswoning die niet onderdoet voor wat er in het Openluchtmuseum te vinden is. Alleen wordt deze nog echt gebruikt.

De molen is iedere zaterdag te bezoeken vanaf 13.00 uur, maar ook op aanvraag. Van Schaik: ,,Maar ik denk dat ik vanaf volgende week er om 10.00 uur er al ben. Bezoekers kunnen ook dan al aankloppen.”

Naast John van Schaik slaagden afgelopen week ook Marloes Stofferis uit Utrecht en Heiko Prak uit Nieuwegein voor hun molenaarsdiploma. Het eindexamen werd afgenomen op de molen van Kockengen.

Bron, AD/Utrecht

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 10 okt 2019, 12:13

Korenmolen De Lelie is de winnaar van de BankGiro Loterij Molenprijs 2019.

Afbeelding

Korenmolen De Lelie wint Molenprijs van 75.000 euro: ‘we hebben het geflikt’

De molenprijs van 75.000 euro gaat dit jaar ‘De Lelie’. De korenmolen uit Puttershoek kreeg 10.762 e-mailstemmen, ruim 1.500 meer dan de molen uit Beesd en bijna twee keer zoveel als de molen uit Rotterdam-Kralingen.

,,We hebben ’t weer geflikt!”, zegt voorzitter Jan Booden van de molenstichting Hoeksche Waard na bekendmaking van de uitslag. In een opperbeste stemming en met een cheque van 75.000 euro op zak keert hij terug naar de Hoeksche Waard.

Afbeelding
Dit is molen De Lelie in Puttershoek

Er was maar veertien dagen kans om te stemmen. “Via uitgekiende acties en met hulp van veel vrijwilligers hebben we heel veel mensen overgehaald om op ons te stemmen”, zegt Booden. Zo was er een molenmarathon met rondleidingen en demonstaties en mochten kinderen zelf graan malen. Ook via de social media is flink wat steun binnengehaald. ,,Zelfs een woonwijk uit de stad Groningen heeft op ons gestemd”, weet Jan. En een buurmeisje ging met een zelf gemaakt molentje langs de deuren om stemmen te verzamelen.

De uitslag werd bekengemaakt op het jaarlijkse molencongres in Den Bosch. Zo’n 25 supporters waren in een oude ZWN bus uit de Hoeksche Waard vertrokken naar Den Bosch. Daar werd vanmiddag tijdens het jaarlijkse molencongres de uitslag bekendgemaakt. De blijdschap bij het gezelschap is groot. Een van de meegereisde supporters is Peter van Leeuwen. In 2007 won hij met de molen van Goidschalxoord een miljoen euro. “Ik heb weer hetzelfde gevoel als toen”, zegt hij. ,,Gewoon kippenvel!”

Terug in de Hoeksche Waard is er een bescheiden feestje bij Jesse in ’t Veld. De trotse molenaar van ‘De Lelie’ loopt rond met een glimlach van oor tot oor: “Wat een fantastisch resultaat, iedereen die op ons heeft gestemd ontzettend bedankt!” Met het prijzengeld kan hij doorgaan met de restauratie van het molenhuis achter de korenmolen. Voor het voltooien komt hij nog enkele duizenden euro’s tekort. Maar daarover maakt Jesse zich voorlopig geen zorgen. “Die komen er vast wel.”

Het is de tweede keer dat de molenstichting deze prijs wint. In 2007 werd 1 miljoen euro gewonnen voor de restauratie van de molen in Goidschalxoord. Drie jaar geleden liep molen ‘De Goede Hoop’ in Mijnsheerenland de prijs net mis. De BankGiro Loterij Molenprijs wordt jaarlijks toegekend aan de molen met een restauratieplan of een op verbetering gericht project dat de meeste publiekstemmen krijgt.

Bron, AD - Hoeksche Waard

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door RonalT » 10 okt 2019, 17:52

Met deze bus is een bont gezelschap vertrokken naar de prijsuitreiking van de #Molenprijs in 's-Hertogenbosch! En ze gingen met een heel mooi bedrag weer terug naar huis!

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 10 okt 2019, 22:05

Gorcumse Molen De Hoop staat komende maanden in de steigers

Afbeelding
In augustus was er nog een festival bij de molen.

De Gorcumse molen De Hoop staat de komende maanden in de steigers. In opdracht van Molenstichting SIMAV wordt dan onder meer het metselwerk aangepakt. Zo worden er scheuren gedicht en voegen vernieuwd. Ook de 'staart' en het 'kruirad' - waarmee de molenaar de molen in de juiste richting zet - zijn aan vervanging toe.

De operatie moet in februari zijn afgerond, aldus de SIMAV. Tot die tijd is de molen aan de Dalemwal niet toegankelijk voor bezoekers. De voortgang van het herstel is te volgen via de website van de molenstichting: https://simav.nl/

Bron, BNdeStem - Rivierenland

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 14 okt 2019, 19:56

Monumentale korenmolen Aeolus in Adorp gered

Afbeelding
Dorpsbelangen Adorp is dolblij dat de molen kan worden gerestaureerd.

De molen in Adorp lijkt gered. Molenstichting Winsum is er in geslaagd hem aan te kopen.

Afbeelding
De Molenstichting heeft de Adorper molen met drie meter grond aangekocht.

Dat is gelukt dankzij bijdragen van stichting De Hollandse Molen, het Prins Bernhard Cultuurfonds en door zelf in de buidel te tasten.

De molen was eigendom van de bv Dutch Windmill Aeolus Adorp met als adviseur voormalig eigenaar Georg Tóth. Dat is een investeerder en belegger uit het midden van het land. Wie hem googelt leest vooral dat hij bij meerdere zakelijke conflicten was betrokken.

Moeilijk onderhandelingen

Het waren uiterst moeilijk onderhandelingen, zegt Pauw. ,,Er ontstonden steeds weer discussies en meermaals dachten we: we stoppen er mee.’’ Afgelopen donderdag werd de verkoop definitief beklonken. Voor hoeveel geld de molen is aangekocht, wil Pauw niet zeggen: ,,Dat willen onze twee geldschieters niet. Maar ik moet bekennen dat de bv wel rendement heeft gemaakt.’’

Korenmolen Aeolus in Adorp is een monument, staat al jaren leeg en verkeert in slechte staat. Het houtwerk is groen uitgeslagen, rondom missen raampjes en het hout begint te rotten. Het kost tonnen de molen op te knappen, zegt Pauw. ,,De restauratie van de Wetsinger molen kostte vier ton maar die van Adorp veel meer, vrees ik.’’

Subsidie van gemeente en provincie

De stichting gaat de komende maanden achter fondsen aan en hoopt van gemeente Het Hogeland, de provincie en particuliere fondsen geld voor de restauratie te krijgen. ,,We willen dat de molen weer maalvaardig wordt.’’

De Molentichting is trouwens eigenaar geworden van de molen en drie meter grond daarom heen. De rest van de kavel, met boomgaard en schuur, is verkocht aan een mevrouw die anoniem wil blijven, zegt Bas van Hagen, directeur van Dutch Windmill.

Dorpsbelangen Adorp

Dorpsbelangen Adorp is dolblij met de aankoop, zegt Johannes Nijmeijer. Het dorp vecht al bijna tien jaar voor behoud van de molen die sinds de jaren negentig niet meer draait. De laatste restauratie was begin jaren tachtig. In 2013 dacht Dorpsbelangen de molen in handen te krijgen toen te elfder ure Georg Tóth de eigenaar werd. Volgende week overlegt Dorpsbelangen welke bijdrage zij aan de restauratie kan leveren.

Bron, Dagblad v/h Noorden

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 16 okt 2019, 20:08

RonalT mag zich vanaf vandaag officieel vrijwillig Molenaar noemen.

Afbeelding

Ronald Troost,

Vandaag het Landelijk Examen afgelegd op molen de Lelie in Puttershoek. De examencommissie vond mijn kennis voldoende en ik mag me dus sinds 16 oktober 2019 om 16 uur vrijwillig molenaar noemen.
En natuurlijk wil ik alle molenaars waar ik te gast ben geweest hartelijk danken voor de gastvrijheid en/of hulp.


Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 23 okt 2019, 13:34

Molen De Swaen in Nieuw-Beijerland staat in rouwstand

Afbeelding

Er is ook minder leuk nieuws over de molens in de Hoeksche Waard,

Molen De Swaen in Nieuw-Beijerland staat in de rouwstand, vanwege het droeve feit dat eigenaar M. Kievit zaterdag 19 oktober overleden is.

Bron, Hoeksch Nieuws.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 23 okt 2019, 13:41

Toevalligerwijs heb ik afgelopen zaterdag de molen nog een bezoek gebracht i.v.m. de molendag op de Hoeksche Waard.

Afbeelding

Bij deze wil ik de familie M. Kievit en molenaar Marie-Theres Wilhelmi veel sterkte toe wensen met dit verlies.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 28 okt 2019, 17:50

Koningin Maxima reikt oeuvreprijs Cultuurfonds uit aan De Hollandsche Molen

Afbeelding
Vlnr Adriana Esmeijer (directeur Cultuurfonds), Nicole Bakker en Leo Endedijk (De Hollandsche Molen) en Henk Dijkstra (Cultuurfonds) proosten op de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs.

25 oktober 2019

De Hollandsche Molen krijgt een grote oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds, een bedrag van 150.000 euro waarmee de vereniging nog meer molens kan ondersteunen en erfgoed in Nederland levend (draaiend) kan houden.

Koningin Máxima reikt de award op maandag 4 november uit in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Ook prinses Beatrix, beschermvrouwe van De Hollandsche Molen, is aanwezig.

Sinds 1923

Vereniging De Hollandsche Molen krijgt de prijs omdat ze al bijna 100 jaar – sinds 1923 – actief is met molenbehoud. Aanvankelijk ter ondersteuning van de molen als werktuig, tegenwoordig als werkend monument en icoon in het Nederlandse landschap.

De vereniging is modern, kijkt voorbij het tulpen/klompen/molenbeeld en zet de molen neer als eigentijds monument met een speciale rol in de samenleving, een plek waar mensen werken, samenkomen en wonen.

Nederland telt nog ruim 1.200 molens; meer dan 2.000 molenaars hebben via De Hollandsche Molen een echt molenaarsdiploma.

UNESCO

In 2017 is het molenaarsambacht ingeschreven op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed bij UNESCO.

In de nationale molenwereld zijn 6.000 – 8.000 vrijwilligers actief, als bestuurder, gids, winkelier, vrijwilliger, klusjesman/vrouw. Circa 300 mensen in ons land verdienen hun dagelijks brood in en met molens.

Het Koninklijk Huis is van oudsher verbonden aan De Hollandsche Molen als beschermheer/vrouw: prins Hendrik, koningin Juliana, prins Claus, prins Friso en prinses Beatrix.

Zie ook het nieuwsbericht met een filmpje over het bekendmaken van de prijs https://www.cultuurfonds.nl/nieuwsberic ... onds-prijs

Bron, Monumentaal.com

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 05 nov 2019, 11:41

Drie ‘goede’ Duitsers bliezen molen met 93 burgers niet op: ‘Wat een geluk’

Afbeelding
Streekarchief © Langstraat Heusden Altena

75 JAAR VRIJHEID

De piepjonge Martin van Rooijen ligt 4 november 1944 in de molen van Drunen, die moet worden opgeblazen door drie Duitsers. Het raakt hem nog steeds dat het niet is gebeurd, terwijl iets verderop een stadhuis met 134 burgers de lucht in vloog.

Eerder deze week neemt 50Plus-senator Martin van Rooijen het woord bij de algemene beschouwingen in de Eerste Kamer. Hij blijft zijn emoties net de baas als hij vertelt dat hij 75 jaar geleden met zijn gezin en een kleine honderd Drunenaren door toeval ontsnapte aan de dood.

Het einde van de Tweede Wereldoorlog nadert het zuiden van Nederland in de herfst van 1944. De Duitsers trekken zich terug maar blazen alle potentiële uitkijkposten op die door de geallieerden kunnen worden gebruikt.

Dikke muren

In een van die uitkijkposten, de Drunense molen, de Hertogin van Brabant, bevindt zich het gezin Van Rooijen. In die molen met de dikke muren hopen 93 burgers te kunnen schuilen tegen granaten van de geallieerden.

,,Ik was 2 jaar en 3 maanden oud en lag op de grond in het stro. Ik keek uit op twee paarden, die in de molen de wieken moesten laten draaien als het windstil was’’, zegt Van Rooijen.

Afbeelding
Zus Joan, Martin van Rooijen (oudste jochie) en zijn baby broerje Johan in 1945.

Codewoord

Hij heeft meer flarden van herinneringen. Zo kreeg hij een kussen op zijn hoofd als de Duitsers radiocontact hadden met hun terugtrekkende leger en het codewoord ‘Vorarbeiter’ werd uitgesproken. ,,We lagen daar met dertig baby’s, heb ik teruggezien op de lijst van namen en geboortedata die in de molen is gemaakt. Dus het moest stil zijn.’’

Later in zijn jeugd krijgt Van Rooijen vaak van zijn ouders te horen: ,,Wij hebben het gewoon overleefd. Ze spraken er toch wel veel over. En ze zeiden dat er ook goeie Duitsers waren. Dat intrigeerde mij.’’

Afbeelding
Drunense molen © Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Onschuldige burgers

Als de NOS zo’n 65 jaar later een documentaire uitzendt waarin te zien is dat het stadhuis van Heusden, met daarin 134 onschuldige burgers, door vier Duitsers werd opgeblazen, snapt hij dat het helemaal niet gewoon was dat hij het overleefde.

,,Toen vielen bij mij alle kwartjes’’, zegt Van Rooijen. ,,Ik realiseerde me dat er naast slechte Duitsers ook goede Duitsers waren. Dat is het verschil tussen goed en kwaad, tussen leven en dood. Want het had net zo goed gekund dat de drie Duitsers uit Drunen hetzelfde hadden gedaan als de vier kwaaie Duitsers uit Heusden en ook onze molen hadden opgeblazen.’’

Goede duitsers

De drie jonge ‘goede Duitsers’ die hoogstwaarschijnlijk gedwongen de oorlog in zijn gestuurd, koesteren sympathie voor de 93 burgers in de molen. ,,Mijn vader had goed contact met die drie Duitsers. Het ging zo ver dat er ook eentje de fles aan een baby gaf.’’ Dagelijks komt er een voedseljeep, zo ook 4 november. ,,Maar er kwam ook een vrachtwagen met munitie. Twee soldaten gaven de opdracht de molen op te blazen en die drie deden het gewoon niet.’’

Het drietal onderzoekt een paar dagen voor hun vlucht hoeveel tijd het kost om de brug over de Maas in Heusden te halen, die ook wordt opgeblazen. ,,Dat was 12 minuten. Mijn vader heeft het geklokt toen ze wegreden. Bij de 15de minuut ontplofte de brug.’’

Afbeelding
De restanten van het oude Stadhuis gezien vanaf de Botermarkt kort na de ramp in de nacht van 4 op 5 November 1944. Het stadhuis werd door terugtrekkende Duitse troepen opgeblazen. Hierbij kwamen 134 burgers om het leven. © Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Onder de indruk

Van Rooijen wil misschien een poging doen te achterhalen of een van de drie Duitse soldaten nog leeft. Hij weet dat één van het drietal Koch heet. ,,Ik heb mijn verhaal recent aan de Duitse ambassadeur verteld. Hij was onder de indruk.’’

In de vijftiger jaren zakt de oorlog een beetje weg bij Van Rooijen. ,,Het is vrij algemeen dat de oorlog werd verdrongen. Als het slecht gaat, verdring je dat en kijk je vooruit, en als het goed gaat ook. Maar door die NOS-documentaire uit 2009 over Heusden dacht ik: daar hebben wij toch heel veel geluk gehad.’’

Bijzonder

Bij een boekpresentatie in 2015 over de Drunense molen, ontmoet Van Rooijen tal van lotgenoten, die destijds ook in de molen schuilden. ,,Dat was heel bijzonder.’’ Als Van Rooijen er lucht van krijgt dat er in het naburige Heusden de moord op 134 burgeres wordt herdacht, gaat hij ook. ,,Ik vond dat ik als Drunenaar naar Heusden moest om mee te doen aan de herdenking.’’

Dit weekend staan er verschillende activiteiten op stapel voor Van Rooijen. Op vrijdag is er een lezing in Drunen, op zondag is daar een herdenking en op maandagavond wordt jaarlijks met een stille tocht herdacht wordt de aanslag op Heusden herdacht.

Afbeelding
Martin van Rooijen

,,Met mijn kinderen heb ik er regelmatig over gesproken. Mijn vrouw heeft een andere en heel verdrietige herinnering. Zij heeft haar vader nooit gekend, die stierf bij het Engelse vergisbombardement op Den Haag toen zij één jaar oud was. Zo wreed kan de oorlog zijn.’’

Bron, Brabants Dagblad

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 05 nov 2019, 12:16

Mooi nieuws voor de toekomst van de molens!

Afbeelding
Vlnr. Koningin Máxima, Nicole Bakker, directeur De Hollandsche Molen, Adriana Esmeijer, directeur Prins Bernhard Cultuurfonds en Leo Endedijk, Hoofd Belangenbegartiging De Hollandsche Molen

Directeur Nicole Bakker daagt bij uitreiking Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs jongeren uit: ‘Kom maar op met ideeën!’

De Hollandsche Molen richt Jongerenfonds Molens op

De Hollandsche Molen gaat een Jongerenfonds Molens oprichten. Met dit fonds geeft de landelijke molenvereniging jonge mensen de kans zich actief voor molens én molenbehoud in te zetten. “Hoe zij dat willen doen, mogen ze zelf bepalen. Het is een fonds vóór en dóór jongeren. Dus kom maar op met ideeën!”, zei directeur Nicole Bakker op 4 november tijdens de uitreiking van de Prins Bernhard Cultuurfondsprijs 2019 aan de vereniging in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. De helft van het totale geldbedrag van 150.000 euro dat aan de prijs is verbonden is bestemd voor dit doel.

Met de andere helft wordt het Molenambachtfonds opgericht. De vereniging wil met dit fonds initiatieven stimuleren, gericht op het ontwikkelen van ambachten die direct of indirect met molens en molenbehoud te maken hebben.

Jongerenfonds Molens

De Hollandsche Molen stelt dat als meer jongeren als molenaar, molengids, klusser of bestuurslid actief zijn, dit een bewijs is dat molens ook in de toekomst midden in de samenleving staan. Door de verantwoordelijkheid bij de jongeren zelf te leggen, verwacht de vereniging dat er meer activiteiten worden georganiseerd met een vernieuwend karakter. Daarmee gaan molens letterlijk met hun tijd mee. Een speciale jongerencommissie beslist over de aanvragen bij dit fonds.

Molenambachtfonds

Ook de ambachten rond het molenbehoud dienen zich volgens de vereniging eigentijds te ontwikkelen. In eerste instantie het molenaarsambacht, dat sinds 2017 op de UNESCO-lijst van het immaterieel erfgoed staat. Tegelijkertijd is het behoud van het vakmanschap van molenmakers, roedenmakers, smeden, rietdekkers essentieel voor de toekomst. Met deze prijs wil De Hollandsche Molen mensen belonen die ideeën op dit terrein ontwikkelen. De vereniging draagt jaarlijks een kandidaat voor bij het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Bron, De Hollandsche Molen

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 03 dec 2019, 10:46

Roosendaler schrijft na bijna 25 jaar tweede boek over verdwenen molens bij Ieper (B)

Afbeelding
John Verpaalen met boek over windmolens in Ieper tijdens Tweede Wereldoorlog © Pix4Profs/Peter van Trijen

ROOSENDAAL - Hoe komt een geboren en getogen Roosendaler ertoe om een boek te schrijven over 65 verdwenen molens in het gebied rond het West-Vlaamse Ieper? Met die vraag begon verslaggever Kees Buijsen in 1995 in Brabants Nieuwsblad een verhaal over het boek Molens van de frontstreek dat docent John Verpaalen dat jaar schreef over de verdwenen molens in Ieper en omgeving.

In de Eerste Wereldoorlog zijn in West-Vlaanderen 440 molens vernietigd. Verpaalen ging op onderzoek uit en dat leidde tot zijn boek.

Update

Nu, bijna 25 jaar later, brengt hij een update van zijn werk uit. ,,Door de uitgave kreeg ik in 1995 en daarna heel veel nieuwe foto's, informatie en documenten. Ik heb daar in tijdschriften zoals Vlaamse Molens over geschreven om te zorgen dat de documentatie zwart op wit staat. Op een gegeven moment had ik zo veel nieuwe gegevens dat ik besloot het boek uit 1995 aan te passen", zegt de oud-docent Nederlands en geschiedenis van het Da Vinci College.

En dan toch weer de vraag waar ook dit artikel mee begint. Waar komt die passie voor Vlaanderen vandaan? ,,Ik woon in Roosendaal op de grens. Vlaanderen is dichterbij dan Nederland. Sinds we getrouwd zijn gaan we vaker die kant op. Ik ontdekte dat in West-Vlaanderen de Grote Oorlog nog overal aanwezig is. Er zijn tweehonderd grote soldatenkerkhoven en nog veel bunkers. Op veel plaatsen zitten de kraters van bommen nog goed te zien. Het zijn nu vaak drinkplaatsen voor het vee", doceert Verpaalen (67).

© Alfred de Bruin/BNdeStem
Afbeelding
Op De Heimolen in Rucphen leerde John Verpaalen het molenaarsvak.

De Heimolen

Aan de andere kant is John Verpaalen al heel lang geïnteresseerd in molens. In de jaren '70 is hij tot molenaar opgeleid door Theo Franken, molenaar van de Heimolen in toen nog Bosschenhoofd en nu in Rucphen. ,,In Vlaanderen was ik gastdocent bij een molenaarscursus", zegt Verpaalen. Helaas is hij zelf een beetje gevoelig voor al het stof dat altijd in molens hangt.

Vooral in het eerste jaar van de Eerste Wereldoorlog werden veel molens vernield. Vanuit de krijgskunde gezien logisch. Immers, molens zijn hoge uitkijkposten en ze kunnen aan de hand van de stand van de wieken of van de romp worden ingezet om geheime signalen door te geven.

De Belgische Molenaar

Verpaalen werd een gerespecteerd molenkenner. Via Theo Franken kwam hij in contact met de redactie van De Belgische Molenaar en voor hij het wist zat ie in de redactie. ,,Paul Bauters werkte daar ook. Hij was overdag rechter en in zijn vrije tijd molenaar. In 2012 is hij overleden en aan hem draag ik mijn nieuwe boek op.”

Het boek uit 1995 is uitgegeven door De Klaproos maar die bestaat niet meer. Nu staat de Stichting Levende Molens garant voor de uitgave. Verpaalen is voorzitter van deze club. Intekenen kan tot en met 30 juni via de website www.molencentrum.nl. De tweede uitgave van Molens van de frontstreek verschijnt dit najaar.

Vervolg

Roosendaler John Verpaalen scoort met boek over molens in Ieper.

Bij de presentatie in Ieper waren 150 mensen aanwezig. Verpaalen: ,,Het bijzondere vond ik, dat er ook landgenoten aanwezig waren: uit Roosendaal, Breda en Tilburg bijvoorbeeld, tot zelfs uit Groningen! Maar ook uit Wallonië en Noord-Frankrijk vond men de weg naar Ieper.”

Afbeelding
Naast het Bakkerijmuseum in Geel staat Molen in 't Veld. © Beeldbank Stichting Levende Molens

Roosendaler schrijft na bijna 25 jaar tweede boek over verdwenen molens bij Ieper (B)

Sinds de eerste druk in 1995 verscheen, heeft Verpaalen veel reacties verzameld. En veel nieuwe informatie en onbekende foto's ontvangen. ,,Op een gegeven moment had ik zo veel nieuwe gegevens dat ik besloot het boek uit 1995 aan te passen”, zei de oud-docent Nederlands en geschiedenis van het Da Vinci College eerder. Er zijn zeshonderd exemplaren gedrukt. De helft is al verkocht. Het boek is voor 34,95 euro te bestellen via info@molencentrum.nl.

Foto uit 2010 van Leen Devulder.
Afbeelding
John Verpaalen (met Ina Munnik) bij een waarheidsgetrouwe maquette van de 19e-eeuwse bergmolen in Nispen.

Bron, BNdeStem Roosendaal.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 12 dec 2019, 10:52

Zuidzande heeft zijn ‘skyline’ weer terug

Afbeelding
VIDEO https://www.bndestem.nl/zeeland/zuidzan ... ~ac300453/


ZUIDZANDE - De Zeeuwse vlag wappert weer hoog boven Zuidzande. Molenaar Jan Leen van Immerzeel oogt content. Zijn molen ziet er na een dag werk al weer uit als een echte molen.

Een paar dozijn mensen staat woensdag 's ochtends in de modder naar boven te kijken. Een grote kraan tilt de opgeknapte kap weer op de molen. Collega-molenaars en molenmensen kwamen er op af. Als de kap echt goed past en er van boven geroepen wordt dat het gelukt is, klinkt er een applausje. Het is nog geen moment voor champagne of pannenbier voor molenaar Van Immerzeel. ,,Nee, hij is nog niet klaar. Er is nog genoeg werk.”

In ruim een half jaar werd er dankzij subsidies voor een half miljoen aan de molen verspijkerd. De naamloze beltmolen staat al sinds 1784 aan de rand van Zuidzande. ,,Het meeste is wel gebeurd aan de buitenkant", vertelt Van Immerzeel. Zo'n zevenduizend stenen zijn vervangen, het grootste deel van de molen is opnieuw gevoegd. Met mortel, niet met cement. Vloerbalken zijn vervangen. Die waren flink aangetast door houtworm, de bonte knaagkever en de houtmier. Van die laatste, de houtmier had ik nooit gehoord. Die had hele balken van binnen uitgehold.”

Afbeelding
De molenkap is sinds woensdag weer terug op de romp © Camile Schelstraete

Nieuwe Neuten

De molenaar wijst naar de raampjes in de kap van de molen. ,,Een nieuwe achterkeuvelens, de dakbedekking is ook vervangen.” Hij somt verder op: ,,Als de wieken zijn gestoken wordt er opgehekt, De schoren komen terug tussen de staart, de korte en de lange spruit, worden geplaatst...” Een collega-molenaar onderbreekt Van Immerzeel: ,,Zijn de neuten ook vervangen?” ,,Nee, dat niet”, antwoordt hij. ,,Neuten”, verklaart hij, ,,dat zijn de glijblokken in de molen, die zijn van pokhout gemaakt.”

Door het werk slim te verdelen, kon de omvangrijke klus snel geklaard worden. De kap is meegenomen en door een gespecialiseerd molenbedrijf aangepakt. Het gaf de mannen van aannemer Leenhouts meer ruimte om de bouwkundige klussen te klaren.

Voor de molenaar is de molen pas weer af als ie draait. Want hoewel het allemaal relatief snel gaat, zeven maanden niet draaien is toch wel lang, frustrerend lang. ,,Een molen moet draaien", doceert Van Immerzeel. ,,Stilstand is achteruitgang. Een molen die draait, trekt geen houtworm aan. Die beestjes houden niet van de trillingen.” Maar bovenal wil de molenaar weer aan de slag.

Dopen

Op 13 juni staat er een feestje gepland voor de opgeknapte molen van Zuidzande. ,,Dat zou op zich een gelegenheid zijn om de molen een naam te geven en te dopen. Of we dat dan ook doen? De molenaar grijnst. ,,Misschien, misschien. Dat zien we dan wel.”

Bron, BNdeStem - Zeeland/Zuidzande

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 20 dec 2019, 14:17

De Heimolen straalt

Rucphen, 19-12-2019

Vandaag waren de molenaar Ronald en mio Jan op de molen. Ze werden ondersteund door Pieter.

En ondersteuning was vandaag wel nodig, de ster moest in de top...
Dus de ster vastgezet op het onderste end (wiek), een kabel van de wiekenas naar beneden, het gevlucht een halve slag gedraaid zodat de ster bovenin komt. en de stekker in het stopcontact. Licht! Daarna de schakelklok ingesteld en ....

Op de foto die gemaakt is vanaf de Gebrande Hoefstraat/Gastelsebaan is te zien dat de molen nu een baken in de stikdonkere nacht is...
Afbeelding

Tot 9 januari laten we de ster 's nachts branden....
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Molenaar Ronald Troost & M.i.o Jan Blonk leggen de "prik" aan die de ster moet doen stralen

Afbeelding Afbeelding

Bron, https://www.facebook.com/deheimolenrucp ... K-R[b][/b]

De Kerstster in vogelvlucht


youtu.be/S4Zj6Bn_ADI

Groet RonalT & Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie