Historische Motorendatabase
Moderator: pieter
Re: Historische Motorendatabase
Windlust in Goudswaard ( Z-H ) ( 03606 ) heeft een update gehad van een 4tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3606&id=84
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=974
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03606
In 1945 stopte toenmalig molenaar/eigenaar C. Roels met het malen van graan. Roels was een vooruitstrevend man, die altijd zeer goed voor de molen zorgde. Hij zat daarnaast in het bestuur van de ‘eilandenafdeling’ van de Algemeen Nederlandsche Molenaarsbond. Ook handelde hij in graan op de Rotterdamse beurs. Naar verluidt is er vroeger in de molen ook gepeld. In de schuur van de molenaarswoning stond een dubbele maalstoel, aangedreven door een Tangye petroleummotor. Ook was daar de stal voor het paard. Alle maalgoed en meel was opgetast in zakken van minstens 50 kg. Volgens Roels moest alles zo staan ‘dat het hondje er tussendoor kon’ om muizen te vangen. Er werd in die dagen (jaren ’30 en ’40) een productie van 10 ton per week gedraaid, door Roels en zijn knecht Henk Konijnendijk. Als de wind wegviel werd alles naar de schuur gebracht om met de motor gemalen te worden.
Van 1992 tot 1994 heeft Robert-Jan Prins enige tijd beroepsmatig gemalen. Hiertoe werden onder meer een tweede koppel (elektrisch aangedreven) maalstenen, een houten elevator, een mengketel en een pletwals aangebracht. Op aanwijzing van de vroegere molenaarsknecht Henk Konijnendijk (die hier in de jaren ’70 vaak als vrijwillig molenaar optrad), werden diverse zaken zoveel mogelijk naar de oorspronkelijke situatie hersteld. Ook de kleurstelling van het wiekenkruis werd weer de juiste.
Bron, Stichting Molens Hoekschewaard (SMHW).
Foto's Pieter.
Verticale montage van de motor, de aandrijving geschied middels vier snaren.
De aandrijflijn met een vaste opstelling van de steen as, links het spoorwiel waarop het 2e koppel stenen bijgezet kan worden om op de wind te malen.
Het rechtse steenkoppel op de foto wordt elektrisch aangedreven.
De SEW elektromotor en gegevens.
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3606&id=84
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=974
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03606
In 1945 stopte toenmalig molenaar/eigenaar C. Roels met het malen van graan. Roels was een vooruitstrevend man, die altijd zeer goed voor de molen zorgde. Hij zat daarnaast in het bestuur van de ‘eilandenafdeling’ van de Algemeen Nederlandsche Molenaarsbond. Ook handelde hij in graan op de Rotterdamse beurs. Naar verluidt is er vroeger in de molen ook gepeld. In de schuur van de molenaarswoning stond een dubbele maalstoel, aangedreven door een Tangye petroleummotor. Ook was daar de stal voor het paard. Alle maalgoed en meel was opgetast in zakken van minstens 50 kg. Volgens Roels moest alles zo staan ‘dat het hondje er tussendoor kon’ om muizen te vangen. Er werd in die dagen (jaren ’30 en ’40) een productie van 10 ton per week gedraaid, door Roels en zijn knecht Henk Konijnendijk. Als de wind wegviel werd alles naar de schuur gebracht om met de motor gemalen te worden.
Van 1992 tot 1994 heeft Robert-Jan Prins enige tijd beroepsmatig gemalen. Hiertoe werden onder meer een tweede koppel (elektrisch aangedreven) maalstenen, een houten elevator, een mengketel en een pletwals aangebracht. Op aanwijzing van de vroegere molenaarsknecht Henk Konijnendijk (die hier in de jaren ’70 vaak als vrijwillig molenaar optrad), werden diverse zaken zoveel mogelijk naar de oorspronkelijke situatie hersteld. Ook de kleurstelling van het wiekenkruis werd weer de juiste.
Bron, Stichting Molens Hoekschewaard (SMHW).
Foto's Pieter.
Verticale montage van de motor, de aandrijving geschied middels vier snaren.
De aandrijflijn met een vaste opstelling van de steen as, links het spoorwiel waarop het 2e koppel stenen bijgezet kan worden om op de wind te malen.
Het rechtse steenkoppel op de foto wordt elektrisch aangedreven.
De SEW elektromotor en gegevens.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
De Koornbloem in Goes ( ZL ) ( 01657 ) heeft een update gehad van een foto ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1657&id=74
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=877
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=01657
Foto Pieter.
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1657&id=74
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=877
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=01657
Foto Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
Hertogin van Brabant in Drunen ( NB ) ( 00378 ) heeft een update gehad van een 5tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 0378&id=86
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=514
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=00378
Foto's Pieter.
Fraaie Bauart Friedman smeerpomp
Machine handel G.J. Jentjens uit Oisterwijk heeft deze motor hier waarschijnlijk geplaatst
De maalstoel werd via de haakse overbrenging door de Deutz dieselmotor in werking gesteld
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 0378&id=86
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=514
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=00378
Foto's Pieter.
Fraaie Bauart Friedman smeerpomp
Machine handel G.J. Jentjens uit Oisterwijk heeft deze motor hier waarschijnlijk geplaatst
De maalstoel werd via de haakse overbrenging door de Deutz dieselmotor in werking gesteld
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
De Toekomst in Hoeven ( NB ) ( 02651 ) heeft een update gehad van een 10tal foto's ( op Motoredatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 2651&id=88
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=537
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02651
Foto's Pieter.
V.l.r Sachsenwerk maalmotor - maalmotor van 17der maalstoel - voorreiniger
Hamermotor op menketels
Mengketel
Aandrijving 17der maalstoel
Aandrijving Klopbuil
Elevator
Cycloon
De werking van een Cycloon
Luchtreiniging op soortelijk gewicht,
De bewaring van graanproducten begint bij de reiniging, goed gereinigd graan is de basis van de opslag.
Er kan direct voorgereinigd worden bij het combineschone graan met de zgn. soortelijk gewichtreiniger.
Deze machine kan zeer scherp schonen middels een sterker of zwakker af te
stellen luchtstroom, welke door het graan wordt gezogen. Alle delen met een soortelijk gewicht
lager dan de granen worden uitgesorteerd, dit zijn onder andere kaf, stro, breuk, lichte korrels enz.
De lichte afvallen worden middels een cycloon gescheiden van de luchtstroom, terwijl de
gesorteerde granen door de uitlaat van de voorreiniger vallen of door middel van
transportmiddelen op de plaats van bestemming worden gebracht.
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 2651&id=88
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=537
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02651
Foto's Pieter.
V.l.r Sachsenwerk maalmotor - maalmotor van 17der maalstoel - voorreiniger
Hamermotor op menketels
Mengketel
Aandrijving 17der maalstoel
Aandrijving Klopbuil
Elevator
Cycloon
De werking van een Cycloon
Luchtreiniging op soortelijk gewicht,
De bewaring van graanproducten begint bij de reiniging, goed gereinigd graan is de basis van de opslag.
Er kan direct voorgereinigd worden bij het combineschone graan met de zgn. soortelijk gewichtreiniger.
Deze machine kan zeer scherp schonen middels een sterker of zwakker af te
stellen luchtstroom, welke door het graan wordt gezogen. Alle delen met een soortelijk gewicht
lager dan de granen worden uitgesorteerd, dit zijn onder andere kaf, stro, breuk, lichte korrels enz.
De lichte afvallen worden middels een cycloon gescheiden van de luchtstroom, terwijl de
gesorteerde granen door de uitlaat van de voorreiniger vallen of door middel van
transportmiddelen op de plaats van bestemming worden gebracht.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
Molen De Korenhalm in 's-Gravenpolder (ZL) (03567) heeft een update gehad van een 6tal foto's (op de Motorendatabase)
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3567&id=64
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=858
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03567
Foto's Pieter.
Haakse overbrenging van de linker en rechter maalstoel.
Kafmolen
Elektrisch aangedreven luiwerk
Mengketel
Pletter
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3567&id=64
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=858
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03567
Foto's Pieter.
Haakse overbrenging van de linker en rechter maalstoel.
Kafmolen
Elektrisch aangedreven luiwerk
Mengketel
Pletter
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
De Lelie in Koudekerke ( ZL ) ( 03555 ) heeft een update gehad van een 5tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3555&id=89
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=886
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03555
Foto's Pieter.
Ontkoppelde aandrijflijn voor de drie aanwezige maalstoelen en een pelsteen
Aanzetweerstand
Buil
Elevator
Graanschoner (die dienst doet voor de pelsteen)
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3555&id=89
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=886
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03555
Foto's Pieter.
Ontkoppelde aandrijflijn voor de drie aanwezige maalstoelen en een pelsteen
Aanzetweerstand
Buil
Elevator
Graanschoner (die dienst doet voor de pelsteen)
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
De Hoop in Wolphaartsdijk ( ZL ) ( 03540) heeft een update gehad van een 9tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3540&id=94
Molendatabase molendatabase.nl/nederland/molen.php?te ... mmer=03540
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03540
In de (tegen de molen) aangebouwde schuur/werkplaats stond eerder een 28 PK dieselmotor opgesteld die in 1971 vervangen is door de huidige zes cilinder Volvo vrachtwagenmotor van het bouwjaar 1960.
Deze diesel van 100 PK zorgde er gelijktijdig voor dat de aandrijfas (die vanuit de invaart via de zolder naar het spoorwiel gaat om het maalmechanisme in werking te stellen) vervangen moest worden door een as met een grotere diameter, dit i.v.m het torderen van de de oude as die de vele extra PK's niet veilig kon verwerken.
De motor is op een tijdsbestek van ruim 47 jaar een van de beste knechten op de molen gebleken, zonder "morren" zorgde hij er samen met molenaar Ko de Visser en zoon voor dat er de nodige tonnen aan graan en andere ingrediënten verwerkt en geleverd kon worden aan het bakkersgilde en mengvoer handel in de regio en daarbuiten.
Na het overlijden van molenaar Ko de Visser in 2018 heeft er een hoognodige restauratie plaatsgevonden aan diverse balken en zoldervloeren.
Doordat de molen bedrijfsvaardig stil kwam te staan, is ook de bovengrondse dieseltank ontkoppeld en leeggehaald, daarna heeft Leo de Visser te horen gekregen dat de in 100% verkerende Volvo motor pas weer in gebruik genomen mag worden wanneer hij (na een keuring) voldoet aan de huidige milieu voorschriften.
De molen is op dit moment echter nog niet draai/maalvaardig op de wind, omdat het huidige gevlucht sporen van zware slijtage vertoond en de kap toe is aan een nieuwe bedekking.
Volgens molenaar Leo de Visser zijn de aanvragen hiervoor al een tijdje geleden gedaan, en hoopt hij dat deze restauratie snel zijn beslag gaat krijgen.
Foto's & info Pieter.
Zijingang van de werkplaats/motorhok aan de achterzijde van de molen
De 100 PK zware Volvo dieselmotor met 5 riemen op de poelie
Links, de ontkoppelde en leeggehaalde dieseltank op de oprit van de werkplaats, rechts, het "dashboard" en de overbrenging
Links, bovenaanzicht op in & uitlaat spruitstukken, rechts de giga radiator die in 2017 nog nieuw geplaatst is
De aandrijfriemen die via een nis in de muur lopen vanuit het motorhok naar de haakse overbrenging die in de kelder van de invaart van de molen zit.
De aandrijfas die vanaf de invaart via de steenzolder naar het spoorwiel gaat om het maalproces met de diesel in gang te kunnen zetten.
Technische gegevens van de motor, het blauwe plaatje is mij niet helemaal duidelijk, ik denk dat het van een onderdeel is wat uit GB afkomstig is.
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3540&id=94
Molendatabase molendatabase.nl/nederland/molen.php?te ... mmer=03540
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03540
In de (tegen de molen) aangebouwde schuur/werkplaats stond eerder een 28 PK dieselmotor opgesteld die in 1971 vervangen is door de huidige zes cilinder Volvo vrachtwagenmotor van het bouwjaar 1960.
Deze diesel van 100 PK zorgde er gelijktijdig voor dat de aandrijfas (die vanuit de invaart via de zolder naar het spoorwiel gaat om het maalmechanisme in werking te stellen) vervangen moest worden door een as met een grotere diameter, dit i.v.m het torderen van de de oude as die de vele extra PK's niet veilig kon verwerken.
De motor is op een tijdsbestek van ruim 47 jaar een van de beste knechten op de molen gebleken, zonder "morren" zorgde hij er samen met molenaar Ko de Visser en zoon voor dat er de nodige tonnen aan graan en andere ingrediënten verwerkt en geleverd kon worden aan het bakkersgilde en mengvoer handel in de regio en daarbuiten.
Na het overlijden van molenaar Ko de Visser in 2018 heeft er een hoognodige restauratie plaatsgevonden aan diverse balken en zoldervloeren.
Doordat de molen bedrijfsvaardig stil kwam te staan, is ook de bovengrondse dieseltank ontkoppeld en leeggehaald, daarna heeft Leo de Visser te horen gekregen dat de in 100% verkerende Volvo motor pas weer in gebruik genomen mag worden wanneer hij (na een keuring) voldoet aan de huidige milieu voorschriften.
De molen is op dit moment echter nog niet draai/maalvaardig op de wind, omdat het huidige gevlucht sporen van zware slijtage vertoond en de kap toe is aan een nieuwe bedekking.
Volgens molenaar Leo de Visser zijn de aanvragen hiervoor al een tijdje geleden gedaan, en hoopt hij dat deze restauratie snel zijn beslag gaat krijgen.
Foto's & info Pieter.
Zijingang van de werkplaats/motorhok aan de achterzijde van de molen
De 100 PK zware Volvo dieselmotor met 5 riemen op de poelie
Links, de ontkoppelde en leeggehaalde dieseltank op de oprit van de werkplaats, rechts, het "dashboard" en de overbrenging
Links, bovenaanzicht op in & uitlaat spruitstukken, rechts de giga radiator die in 2017 nog nieuw geplaatst is
De aandrijfriemen die via een nis in de muur lopen vanuit het motorhok naar de haakse overbrenging die in de kelder van de invaart van de molen zit.
De aandrijfas die vanaf de invaart via de steenzolder naar het spoorwiel gaat om het maalproces met de diesel in gang te kunnen zetten.
Technische gegevens van de motor, het blauwe plaatje is mij niet helemaal duidelijk, ik denk dat het van een onderdeel is wat uit GB afkomstig is.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
Molen Vogelzicht (Maalderij) in Kuitaart ( ZL ) ( 04201 ) heeft een update gehad van een 7tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 4201&id=52
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... mmer=04201
Molenkaart molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=04201
Vogelzicht is een korenmolen van het type grondzeiler. Hij staat aan de Frederik Hendrikstraat in Kuitaart, gemeente Hulst in Zeeuws Vlaanderen. Naast de molen staat een maalderij. Deze combinatie van een korenmolen en maalderij is uniek in Zeeland en komt nog maar op enkele plaatsen in Nederland voor.
De molen is in 1865 in opdracht van Josephus (Joos) van Jole door Gebr. De Moor uit St. Niklaas gebouwd. De stenen romp werd gemetseld door J. van Driessche uit Lamswaarde. In 1865 waren er twee koppels 16-ders blauwe maalstenen en een haverpletter aanwezig. In 1895 wordt in opdracht van zijn zoon Theodorus van Jole, door Eduard van Driessche uit Kuitaart, een maalderij gebouwd naast de molen.
Het bijzondere aan deze is dat de beide gebouwen verbonden zijn door middel van een smalspoor, dit om de goederen te kunnen transporteren van de molen naar de maalderij. Het geheel heeft een grote culturele en historische waarde en niet te vergeten een functionele samenhang.
In 1904 is hierin een petroleum ruw-oliemoter met twee grote vliegwielen van de machinefabriek Dekkers uit Roosendaal geïnstalleerd, die een dubbele maalstoel met een koppel 13er blauwe en een koppel 13er kunststeen aandreef. Op deze manier kon er ook gemalen worden als er geen of te weinig wind stond. In 1938 is de maalderij uitgebreid met een machinekamer, een maalplaats en opslagplaats.
Het houten gebouwtje naast de molen is in dat jaar vervangen door een gebouw van baksteen. In 1943 is er een 20 PK sterke (EMF Dordt) elektromotor geplaatst om het maalproces in gang te kunnen zetten. De oude petroleumvergasser doet dan dienst als vertragend tussenwerk, en dat gebeurd via de beide vliegwielen die met een "belt" verbonden zijn, verder is er ook nog een koekenbreker en een elektrisch aangedreven bloembuil aanwezig.
De molen is tot 1999 eigendom geweest van de familie van Jole. Stichting Molen Vogelzicht is sinds 1999 eigenaar van de molen en bijbehorende maalderij en heeft het complex door fa.J. Hoefkens laten restaureren. Deze ingrijpende restauratie werd in 2004 voltooid en sindsdien zijn de molen en de maalderij weer in oude glorie hersteld.
Bron, Daan van Jole, Stichting Molen Vogelzicht, De Hollandsche Molen, Rijksmonumenten, PZ
De historische Maalderij en Vogelzicht in een beeld gevangen
De 20 PK sterke EMF Dordt elektromotor met De Dekkers petroleum/ruwoliemotor als vertrager, deze combinatie is volledig bedrijfsvaardig.
De Dekkers ruwoliemotor is doormiddel van een dubbele aandrijfriem op het grote vliegwiel gekoppeld aan de EMF Dordt elektromotor, dit geeft de juiste vertraging om te kunnen malen met de aanwezige 13der maalstoelen.
De linker consumptiesteen is gelicht om gescherpt (billen) te worden.
Groepenkast met rechtsonder de EMF Dordt elektromotor en aanzetweerstand.
Bloem, gries & zemelenbuil die eveneens in gang gezet wordt door een (kleine) EMF Dordt elektromotor.
Het fraaie smalspoor dat van de molen naar de maalderij loopt, met een lorrie kunnen de gemalen producten hierop getransporteerd worden.
Vogelzicht & Maalderij TH.J.v.Jole in vogelvlucht
youtu.be/H9xJqFR0XAc
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 4201&id=52
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... mmer=04201
Molenkaart molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=04201
Vogelzicht is een korenmolen van het type grondzeiler. Hij staat aan de Frederik Hendrikstraat in Kuitaart, gemeente Hulst in Zeeuws Vlaanderen. Naast de molen staat een maalderij. Deze combinatie van een korenmolen en maalderij is uniek in Zeeland en komt nog maar op enkele plaatsen in Nederland voor.
De molen is in 1865 in opdracht van Josephus (Joos) van Jole door Gebr. De Moor uit St. Niklaas gebouwd. De stenen romp werd gemetseld door J. van Driessche uit Lamswaarde. In 1865 waren er twee koppels 16-ders blauwe maalstenen en een haverpletter aanwezig. In 1895 wordt in opdracht van zijn zoon Theodorus van Jole, door Eduard van Driessche uit Kuitaart, een maalderij gebouwd naast de molen.
Het bijzondere aan deze is dat de beide gebouwen verbonden zijn door middel van een smalspoor, dit om de goederen te kunnen transporteren van de molen naar de maalderij. Het geheel heeft een grote culturele en historische waarde en niet te vergeten een functionele samenhang.
In 1904 is hierin een petroleum ruw-oliemoter met twee grote vliegwielen van de machinefabriek Dekkers uit Roosendaal geïnstalleerd, die een dubbele maalstoel met een koppel 13er blauwe en een koppel 13er kunststeen aandreef. Op deze manier kon er ook gemalen worden als er geen of te weinig wind stond. In 1938 is de maalderij uitgebreid met een machinekamer, een maalplaats en opslagplaats.
Het houten gebouwtje naast de molen is in dat jaar vervangen door een gebouw van baksteen. In 1943 is er een 20 PK sterke (EMF Dordt) elektromotor geplaatst om het maalproces in gang te kunnen zetten. De oude petroleumvergasser doet dan dienst als vertragend tussenwerk, en dat gebeurd via de beide vliegwielen die met een "belt" verbonden zijn, verder is er ook nog een koekenbreker en een elektrisch aangedreven bloembuil aanwezig.
De molen is tot 1999 eigendom geweest van de familie van Jole. Stichting Molen Vogelzicht is sinds 1999 eigenaar van de molen en bijbehorende maalderij en heeft het complex door fa.J. Hoefkens laten restaureren. Deze ingrijpende restauratie werd in 2004 voltooid en sindsdien zijn de molen en de maalderij weer in oude glorie hersteld.
Bron, Daan van Jole, Stichting Molen Vogelzicht, De Hollandsche Molen, Rijksmonumenten, PZ
De historische Maalderij en Vogelzicht in een beeld gevangen
De 20 PK sterke EMF Dordt elektromotor met De Dekkers petroleum/ruwoliemotor als vertrager, deze combinatie is volledig bedrijfsvaardig.
De Dekkers ruwoliemotor is doormiddel van een dubbele aandrijfriem op het grote vliegwiel gekoppeld aan de EMF Dordt elektromotor, dit geeft de juiste vertraging om te kunnen malen met de aanwezige 13der maalstoelen.
De linker consumptiesteen is gelicht om gescherpt (billen) te worden.
Groepenkast met rechtsonder de EMF Dordt elektromotor en aanzetweerstand.
Bloem, gries & zemelenbuil die eveneens in gang gezet wordt door een (kleine) EMF Dordt elektromotor.
Het fraaie smalspoor dat van de molen naar de maalderij loopt, met een lorrie kunnen de gemalen producten hierop getransporteerd worden.
Vogelzicht & Maalderij TH.J.v.Jole in vogelvlucht
youtu.be/H9xJqFR0XAc
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
Grondzeiler / Ruston Dieselmotor in Goidschalxoord ( Z-H ) ( 03610 ) heeft een update gehad van een 6tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3610&id=62
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... mmer=03610
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03610
Foto's Pieter.
Ruston Dieselmotor in vogelvlucht.
youtu.be/0pFjWMIvaJw
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3610&id=62
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... mmer=03610
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=03610
Foto's Pieter.
Ruston Dieselmotor in vogelvlucht.
youtu.be/0pFjWMIvaJw
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
De Oude Molen in Fijnaart ( NB ) ( 01865 ) heeft een update gehad van een 2tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1865&id=98
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... ummer=1283
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=01865
Vanaf het jaar? / is er achter in de invaart een motorhok gecreëerd waarin tot 1928 een koppel 14-ers heeft gestaan dat door een Dekker gloeikopmotor werd aangedreven, daarna is de Dekker vervangen door een 50PK Gulder, deze krachtbron heeft zijn diensten verleent tot het jaar 1950.
In 1950 is de maalstoel vervangen door een Hamermolen die aangedreven wordt door een 120PK zware zes cilinder van ons Nationale merk DAF, deze combinatie heeft bedrijfsmatig dienst gedaan tot 1993, Na een grondige restauratie van de molen is het motorhok behouden gebleven en deze combinatie nog steeds aanwezig.
Ter info, ondanks dat de Hamermolen zwaar geleden heeft door de tand des tijds, is deze anno 2020 nog steeds draaivaardig en loopt de diesel nog als een zonnetje.
Bron, Stichting De Oude Molen - PZ
Foto's & video Pieter.
De Oude Molen in vogelvlucht.
youtu.be/nM1wJ-HDjYQ
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1865&id=98
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... ummer=1283
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=01865
Vanaf het jaar? / is er achter in de invaart een motorhok gecreëerd waarin tot 1928 een koppel 14-ers heeft gestaan dat door een Dekker gloeikopmotor werd aangedreven, daarna is de Dekker vervangen door een 50PK Gulder, deze krachtbron heeft zijn diensten verleent tot het jaar 1950.
In 1950 is de maalstoel vervangen door een Hamermolen die aangedreven wordt door een 120PK zware zes cilinder van ons Nationale merk DAF, deze combinatie heeft bedrijfsmatig dienst gedaan tot 1993, Na een grondige restauratie van de molen is het motorhok behouden gebleven en deze combinatie nog steeds aanwezig.
Ter info, ondanks dat de Hamermolen zwaar geleden heeft door de tand des tijds, is deze anno 2020 nog steeds draaivaardig en loopt de diesel nog als een zonnetje.
Bron, Stichting De Oude Molen - PZ
Foto's & video Pieter.
De Oude Molen in vogelvlucht.
youtu.be/nM1wJ-HDjYQ
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
-
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
- Type Goldwing: GL1800
Re: Historische Motorendatabase
Beste Pieter , zoveel windmolens en elk met motor waarbij er geen 1 gelijk is aan de andere . Sommige motoren zijn echte oldtimers en beste groot en andere kunnen best wel een likje verf gebruiken .Mooie foto's , doe zo verder Pieter , zo zien we dat sommige molens niet enkele op wind / waterkracht worden aangedreven . Groeten van Bob , Christine , Peter n.d.
Re: Historische Motorendatabase
Hoi Peter,
Thank's......ga ik zeker doen.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
De Doornboom in Hilvarenbeek ( NB ) (02523 ) heeft een update gehad van een 6tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Dit motorkoppel is afkomstig van De Kerkhovense Molen in Oisterwijk, die het ooit aangekocht hebben bij een bedrijf in Oirle.
De 16der kunststenen zijn gefabriceerd door Molensteenfabriek van Vugt uit Best. Het koppel is begin jaren negentig geplaatst in De Doornboom en wordt specifiek gebruikt voor het bakkersgilde.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 523&id=103
Molendatabase https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02523
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02523
Foto's & video Pieter.
De Doornboom in vogelvlucht
youtu.be/Sm17_y1_0oM
Groet Pieter,
Dit motorkoppel is afkomstig van De Kerkhovense Molen in Oisterwijk, die het ooit aangekocht hebben bij een bedrijf in Oirle.
De 16der kunststenen zijn gefabriceerd door Molensteenfabriek van Vugt uit Best. Het koppel is begin jaren negentig geplaatst in De Doornboom en wordt specifiek gebruikt voor het bakkersgilde.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 523&id=103
Molendatabase https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02523
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02523
Foto's & video Pieter.
De Doornboom in vogelvlucht
youtu.be/Sm17_y1_0oM
Groet Pieter,
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
Onvermoeid - Kerkhovense Molen in Oisterwijk ( NB ) ( 02010) heeft een update gehad van een 6tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 010&id=104
Molendatabase https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02010
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02010
Foto's & video Pieter.
De Franse stenen, (met diameter van 145 cm) en het ijzeren drijfwerk komen uit een maalderij in Lo-Reninge (West-Vlaanderen).
SGM (Société Generale Meulière) uit La-Ferté-sous-Jouarre (Fr.) is (vermoedelijk rond 1920) de Leverancier geweest.
Stichting De Kerkhovense Molen hebben deze spullen omstreeks 2001 aangekocht.
De stoel zelf werd door leden van het vrijwillige-molenaarsteam nieuwe gemaakt met gebruikmaking van oude eikenhouten balken, afkomstig van de houten (standerd) molen van Geel-Larum (B.)
Voor de vloer van de stoel en voor de opbouw (kuip en kaar) werd nieuw naaldhout gebruikt, omstreeks 2011 was het motorkoppel weer maalvaardig, en wordt het bij gebrek aan wind regelmatig ingezet.
Bron, Molenaar Jan Scheirs en PZ
Onvermoeid - Kerkhovense Molen in vogelvlucht
youtu.be/XBm5FTy9Ct0
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 010&id=104
Molendatabase https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02010
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02010
Foto's & video Pieter.
De Franse stenen, (met diameter van 145 cm) en het ijzeren drijfwerk komen uit een maalderij in Lo-Reninge (West-Vlaanderen).
SGM (Société Generale Meulière) uit La-Ferté-sous-Jouarre (Fr.) is (vermoedelijk rond 1920) de Leverancier geweest.
Stichting De Kerkhovense Molen hebben deze spullen omstreeks 2001 aangekocht.
De stoel zelf werd door leden van het vrijwillige-molenaarsteam nieuwe gemaakt met gebruikmaking van oude eikenhouten balken, afkomstig van de houten (standerd) molen van Geel-Larum (B.)
Voor de vloer van de stoel en voor de opbouw (kuip en kaar) werd nieuw naaldhout gebruikt, omstreeks 2011 was het motorkoppel weer maalvaardig, en wordt het bij gebrek aan wind regelmatig ingezet.
Bron, Molenaar Jan Scheirs en PZ
Onvermoeid - Kerkhovense Molen in vogelvlucht
youtu.be/XBm5FTy9Ct0
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Historische Motorendatabase
De Hoop in Oud-Alblas ( Z-H ) ( 02565 ) heeft een update gehad van een 6tal foto's ( op motorendatabase.nl )
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 565&id=105
Molendatabase https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02565
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02565
Foto's & video Pieter.
De Hoop in vogelvlucht.
youtu.be/be7ipJBozpM
Groet Pieter.
Motorendatabase https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 565&id=105
Molendatabase https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=02565
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=02565
Foto's & video Pieter.
De Hoop in vogelvlucht.
youtu.be/be7ipJBozpM
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast