Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
Gebruikersavatar
director
Berichten: 3914
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door director » 30 jul 2019, 18:45

sterfreak schreef:
30 jul 2019, 14:31
Dat is een stevige prijs, als ik hier in Belgie kijk en configureer kom ik voor mezelf op een totaalprijs van ongeveer 44500 euro inclusief accessoires. Dus welke extra's jij hebt bij mekaar gepuzzeld wil ik toch wel eens weten.
Ik heb zo'n beetje alles aangeklikt wat mogelijk was, sommige opties waren niet mogelijk in combinatie met een pakket. Eén matje in de zijkoffer-mat (alleen dat zwarte matje :!: )kost al €79. Dat zijn toch wel erg luxe prijzen. Gelukkig zijn de prijzen van de motor in België wel iets vriendelijker, maar ja ons belastingsysteem he :evil: .
pieter schreef:
30 jul 2019, 16:51
Met alle respect, maar je kan dit met de beste wil van de wereld geen testdrive noemen, net zo min als die van RonalT en van mij !!!

Met 133,333333 hele km PP op de klok, wat kan je dan daadwerkelijk vertellen? Laten we hopen dat Harry Nelissen (Wingnut) zijn ervaringen hier eens weg pent, want die heeft er inmiddels alweer meer dan 40000 km opzitten. :wink:
Ik zie nergens staan dat we allemaal hetzelfde aantal kilometers hebben gereden? :?
Van de (bijna) 400 kilometer hebben Antoon en Nick er samen zo'n 130 gereden, ikzelf zo'n 270 km. We hebben gezamenlijk goed besproken wat we er van vonden en daar is bovenstaand verslag uit gekomen.
Naast het rijden hebben we gekeken naar de bagagemogelijkheden en werking van het multimedia-systeem. Natuurlijk zullen er mensen zijn die er al duizenden kilometers op hebben zitten, hun mening lezen we dan ook graag hier.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door pieter » 30 jul 2019, 18:59

Vader en zoon hebben allebei lange teentjes zo te lezen, maar waar heb jij gelezen Nick dat ik iets negatiefs geschreven heb? tussen de regels doorlezen is ook een kwaliteit.

Sorry dat mijn reactie als zodanig ervaren wordt, maar als je het verslagje van RonalT en mij gelezen hebt komen we op een paar details na op dezelfde conclusie uit.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

sterfreak
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2017, 12:47
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Brecht

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door sterfreak » 30 jul 2019, 19:00

Geconfigureerd op Nederlandse website, met full option pack en alarm, zonder voetschakel dct, met middenbok en nog een paar andere kleine opties, waaronder onderste windgeleider kit die ook in het pakket zit maar wel kan aangevinkt worden.En een rugleuningkit rijder. Dat is het eigenlijk zo een beetje. In het pakket zitten die dure matjes erbij met veel andere zaken.Hier de nl prijs. En dan hebben we het nog niet over al de accessoires die er nadien nog op moeten, lichtjes in de koffers en voorvork enzovoort. Heb daar ook al eens naar gekeken en dan kom ik met nog 2500 à 3000 euro aardig in de buurt. Zijn stevige prijzen.


GL1800 Gold Wing Touring Deluxe 2019
OPSPLITSING VAN PRIJS
Variant
ADVIESPRIJS INCL. 21% BTW EN BPM: 42 499 €
: 42 858 €
Kleur
0 €
Toegevoegde accessoires (4)
8 440 €
Kosten rijklaar maken
359 €
CONSUMENTENADVIESPRIJS 51 298 €*

Gebruikersavatar
JanHeijnis
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2010, 23:19
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Midwoud

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door JanHeijnis » 31 jul 2019, 14:57

Enkele opmerkingen bij het testverslag:

De automatische versnellingsbak is idd. "zelflerend".
Persoonlijke noot: de "sportstand" gebruik ikzelf amper tot niet. De standaard ingeschakelde "tourstand" bij starten van de motorfiets kan er al voor zorgen dat duopassagier bij optrekken ed. eea. al als een "kermisattractie" ervaart.
Na snelweg op "tour" stand schakel ik (wel of niet rijdend) voor het rustige toeren door bijvoorbeeld dorpjes soms over naar de "economy" stand; de versnellingsbak schakelt dan wat eerder over naar versnelling 4 of 5, bij lage snelheden. Uiteraard kun je ten allen tijde handmatig op het schakelen ingrijpen of van auto op manueel overgaan.

Multimedia systeem/radio/navigatie: het is méér dan handig! om de handleiding goed door te nemen; zowiezo! vóór ingebruik name van deze motorfiets.
Uiteraard heeft het gehele multimedia/navigatie systeem - evenals de digitale motorfiets instellingen - fabriek-af pre/vóór instellingen welke vóór maar tijdens rijden veiligheidshalve deels gewijzigd kunnen worden.
Bij gelijktijdig gebruik van audio/navigatie kan navigatievolume gewijzigd worden op het moment van spreken van de navigatie. Stopt spreken van navigatie dan kan audiovolume weer gewijzigd worden.

Tijdens rijden werken de meeste instellingen (overigens ook niet alle, veiligheidshalve) via de unit op de linker stuurhelft. De centrale unit op de motorfiets móet je ook eigenlijk niet willen gebruiken, tijdens rijden.
Motorhistorie sinds 1987:
1987: Honda XL 600R - wit
1988: Honda CB 900 FII Bol d'Or - rood/wit
1990: Honda CBR 1000 I rood/zwart nieuw
1992: Honda CBR 1000 II two tone grey nieuw
1993: Honda Pan European ST 1100 blauw nieuw
1995: Honda Super Magna - zwart
1996: Honda Pan European ST 1100 rood nieuw
2000: Honda GoldWing GL 1500 two tone mint groen
2002: Honda GoldWing GL 1500 two tone blauw nieuw
2005: Honda GoldWing GL 1800 dark grey metallic nieuw
2019: Honda GoldWing GL 1800 2019 blauw nieuw

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door peter n.d. » 02 aug 2019, 21:02

Beste Erik en de andere testrijders en forumrijdsters en rijders , ik vind het een mooie en leerrijk verslag .De verschillende punten zijn mooie uitgelegd .Ondanks dat de nieuwe 1800met alle lof word bewierrookt , ( nieuwe bezems vegen altijd goed en de tijd blijft niet stilstaan ) en met nieuwe technieken is uitgerust ( als de eerste 1800 uitkwam en vergeleken werd met de 1500 die dan ook al enkele jaren op de markt was waren de verschillen ook zeer groot , denk nog maar aan de prijs en het uitrustingsniveau ) is het voor mij niet echt een waardige opvolger van de vorige 1800, ik vind het eerder een veredelde Pan ( maar natuurlijk smaken verschillen ) .Mijn persoonlijke menig is dat een Goldwing een robuste uitstraling moet hebben .Met koffers waar je niet , bij wijze van spreken , een extra paar handschoenen en nog wat prullen in kan wegbergen en dat dan het bakske vol zit .Een GoldWing moet een motor zijn waar je 14dagen of nog langer ,met vakantie kunt meegaan en je niet moet beginnen te besparen op kledij omdat de koffers al vol zitten ( natuurlijk voor sommige mensen kan het nooit groot genoeg zijn en die zouden hun hele hebben en houwen meezeulen ) als je ze vergelijkt met de Koffers op een B.M.W., lijken die op de nieuwe iets waar dwergen juist genoeg plaats voor hun kledij hebben .En ook de kuip mocht vooraan wat groter zijn , natuurlijk de moderne look is mooi meegenomen en heeft wel iets , maar toch blijft het beeld van een Pan door mijn hoofd spoken als ik weer een nieuwe in mijn achteruitkijkspiegel zie .En dat hij beter rijd , het zou erg zijn als de nieuwe met geenstokken vooruit te krijgen is en de wegligging weer verbeterd is tegenover de oude 1800 is natuurlijk een pluspunt .Een nieuw model van iets is ( normaal ) gezien steeds een verbetering ten opzichte van het oude model .Maar dat heeft dan ook weer een prijs en het scheelde weer heel wat duiten . Maar hij is er en zal weer een x -aantal jaren in het gamma zitten en wie weet wat de toekomst ons nog brengt :?: Persoonlijk vind ik de koffers van de 1500 , het frame van de vorige1800 en de wegleging van de nieuwe en de motoren de technische nieuwe snufjes ( elektrische windscherm ) van de nieuwe eigenlijk een beetje mijn droommotor annex Goldwing .Ik wil degene die reeds een nieuwe model van de 1800 niet tegen hun schenen stampen en wens hun zeer veel plezier en vele vellige kilometers met hun 1800 :mrgreen: .Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door peter n.d. » 03 okt 2019, 18:03

Beste forumrijders , de huidige nieuwe 1800 zal worden aangepast nadat Honda klachten kreeg in verband met de kleine koffers en de windbescherming van de kuip .Waarschijnlijk komt er xxxl versie van de huidige 1800 GoldWing .Wanneer hij te koop is staat niet in het bericht vermeld .Ik kreeg een bericht van motoren en toerisme ( mijn motorblad ).Bij het bericht stond er geen foto , dus het is even afwachten hoe de dikkere versie er gaat uitzien . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door Wingnut » 03 okt 2019, 18:31

Hier het betreffende online bericht van M&T.

https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... ld-wing-xl

Wat mij wel opvalt is de opmerking dat de te kleine kuip zou gelden voor het basis (bagger model) GoldWing. Echter deze heeft dezelfde kuip als de Goldwing Tour modellen, met uitzondering van een lagere ruit. Dit is makkelijk op te lossen door een hogere ruit te monteren. De capaciteit van de koffers is een bekende issue, maar over de kuip hoor ik weinig kritiek bij collega 2018+ rijders en ook bij de diverse GoldWing forums.

Voor het 2020 model moet de GoldWing aan Euro 5 norm voldoen en zal daarom technisch aangepast moeten worden. Dit zou mooi gecombineerd kunnen worden met de aanpassing aan de bagage capaciteit.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Testdrive, de nieuwe Gold Wing GL1800

Bericht door pieter » 03 okt 2019, 18:43

We gaan het zien TZT.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie