Onderweg met de Nieuwe GL1800

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door pieter » 12 jun 2018, 20:36

Vandaag samen met RonalT richting Goes (Motoport) gegaan om de terugroepactie van de airbag te laten verzorgen op mijn Wing.

Toen ik na de briefing de motor aangemeld had heb ik gelijk een afspraak gemaakt om een proefrit te maken met de nieuwe GL.

Deze dus
Afbeelding
Met conventionele geschakelde 6bak

Wij hadden om 10 voor acht afgesproken bij de parkeerplaats 't Scheld om van daaruit naar Goes te rijden.
Eenmaal daar aangekomen, heb ik mijn Wing afgeleverd en zijn we een bakje koffie gaan drinken, in tussentijd had de verkoper (Erik Platschorre) de Wing al buiten gezet en voorzien van de groene kentekenplaat.

De Wing

Als je de Wing zo voor de eerste keer in het "eggie" ziet is het wel weer even wennen, maar ja hebben we dat al eens niet eerder gehoord ?
Wat heel erg opvalt is het ranke van de kuip, daardoor steekt het motorblok best wel ver naar buiten, maar daarentegen past het heel goed bij het Design.

Afbeelding
We vragen ons wel af hoe de regenbescherming van deze kuip is.

Keyless

De "sleutel" kan gewoon op zak blijven, door een draai aan de centrale knop gaat alle elektronica op de motor aan en met een druk op de "andere kant" van de dodemans-knop laat de motor zich starten.

onze ervaring

Na het zwarte nat en wat tekst en uitleg van Erik zijn we richting 's-Gravenpolder gereden om daar lekker wat rond te kunnen toeren op de dijkweggetjes, kortom een perfecte omgeving daar.

Wat gelijk opvalt aan deze fiets is dat hij ontzettend soepel is en van kiet af aan heel goed aanvoelt, ook laat de motor zich direct en vlot door al zijn versnellingen lopen en dat gebeurt haast geruis en geluidloos.
Ook opmerkelijk is de zithouding. Bij de 1500 en de vorige types 1800 zit je 'in de Wing' en bij de huidige 1800 zit je 'op de Wing'. Daardoor heb je een actievere houding wat een andere rijbeleving geeft, verder is er voldoende beenruimte ( ook voor de reuzen onder ons) aanwezig t.o.z van de kuip.

Het veersysteem

Is echt een verademing en doet zijn werk meer dan voortreffelijk, het is met andere woorden gewoonweg een genot zoals hij alle oneffenheden wegwerkt die de motor tegenkomt.
Er wordt wel eens wat geschreven over de voorvork. Gewoon opstappen en rijden, niet nadenken. Dan stuurt de motor gewoon strak en licht.

Afbeelding

Door zijn soepelheid, kan hij het bochtenwerk (ook in een iets hogere versnelling) gemakkelijk aan, omdat de wing dan nog steeds genoeg trekkracht van onderuit blijft houden en dat is prettig te noemen, ter info, wij hadden de modus op de tourstand staan. Hij trekt als een raket en remt als een malle.
De motor voelt veel lichter aan dan de vorige series GoldWings.

The Sound

Doordat het blok geheel opnieuw ontworpen is, en van een vijf naar een zesbak is gegaan (de conventionele schakelde versie !!), heeft hij ook een totaal ander geluid mee gekregen.
De machinekamer heeft een donkere sound maar is daardoor wel iets meer aanwezig dan zijn voorganger, ik moet zeggen ook dat is ffe wennen, want dat verwacht je niet zo 1.2.3 van een zes cilinder.

Bagageruimte

Dat is helaas een heikel punt vindt ik persoonlijk, het zal waarschijnlijk alles te maken hebben met het ontwerp, maar hier is duidelijk in tekort geschoten, dus dat wordt improviseren als je met je lief langer dan twee dagen op pad gaat.

Afbeelding
Twee Botsmutsen gaat moeilijk worden

Conclusie

Dit was een korte samenvatting onzerzijds, wij kunnen er niet meer van maken dan dat we vinden dat de fiets qua rijdgedrag perfect in ballans is en dat hij de concurrentie met zijn Duitse tegenhanger op den duur best wel aan kan.

paar plaatjes ter illustratie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan Motoport Goes

Groet Pieter en RonalT.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door director » 13 jun 2018, 19:48

Leuke rij impressie en mooi dat Motoport Goes de motor beschikbaar heeft gesteld.
Was de importeur ook maar zo soepel :?

Hoe lang hebben jullie de motor mee gekregen?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door pieter » 13 jun 2018, 20:16

We zijn na een paar uurtjes terug gegaan denk ik.

Ik heb de link van het verslag ook doorgestuurd naar Erik Platschorre ( verkoop medewerker ) bij Motoport Goes en die heeft het stuk ook op hun FB gezet.
Hij vond het idd ook een leuk verslagje, en het forum een goed podium om de Wing onder de aandacht te brengen.

Ze hebben inmiddels al een paar nieuwe modellen verkocht, waarvan er nog een in de showroom stond te wachten op zijn toekomstige eigenaar, dit was overigens het DCT model.

Verder vertelde Erik dat de motoren via de Importeur iets sneller uitgeleverd gaan worden, en dat er in Goes de komende week ook weer twee op het telraam staan.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door Marco1 » 13 jun 2018, 21:19

pieter schreef:
13 jun 2018, 20:16
..... en dat er in Goes de komende week ook weer twee op het telraam staan.
Die 2 hebben jullie natuurlijk besteld. Eens op zo'n motor gereden te hebben wil je natuurlijk niet meer anders?
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door pieter » 13 jun 2018, 22:26

Valt wel mee hoor Marco, ik ben meer dan tevreden met de Brommert die ik nu heb.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door RonalT » 13 jun 2018, 23:00

Valt wel mee hoor Marco, ik ben meer dan tevreden met de dinges die ik nu heb.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door peter n.d. » 14 jun 2018, 17:35

Beste Pieter en Ronald , mooie verslag over het rijden met de nieuwe 1800 .Natuurlijk nieuwe bezems vegen altijd beter dan de oude, spijtig dat de koffers kleiner zijn , vooral de topkoffer .Hij was al kleiner bij de 1800 , zowel bij model 2001 en ook bij 20012 model ten opzichte van de uitvoering 1200 / 1500. Ook de zijkoffers zijn kleiner .Natuurlijk heeft hij wel een modernere look , het windscherm dat nu lager en omhoog kan door een simpele druk op een knopje , een nieuw vering ( dat werd tijd ) .Ook de extra versnelling is een aanwinst .Maar ondanks alle vernieuwingen vind ik dat hij op een 1300pan lijkt , volgens mijn mening heeft Honda twee vliegen in 1 klap willen slaan .De oude Goldwing vervangen door een nieuwe model en de oude 1300panrijders overhalen om toch te kiezen voor de nieuwe 1800 door hem slanker te maken , maar ja dat is mijn mening . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Winger Wannes
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2015, 11:09
Type Goldwing: GL1800

Re: Onderweg met de Nieuwe GL1800

Bericht door Winger Wannes » 02 jan 2019, 19:04

Hey Wingers,
Ik heb enkele weken geleden met de nieuwe GL 1800 automaat gereden.
Het klakken telkens bij het schakelen vind ik Goldwing onwaardig.
Waar ik al 40 jaar oplet bij het schakelen is dat geen klak geeft.
Dit doet de GL 1800 DCT model 2018 elke keer bij het schakelen.
Alleen als je hem op ECO zet is het doenbaar
De wegligging, remmen en handelbaarheid bij lage snelheid is goed.
Het smalle windscherm geeft VEEL meer wind op je armen en schouders,
dat het automatisch verstelbaar is,is een pluspuntje.
De grondspelling is ook niet verberterd, bij een haarspelbocht of een rotonde
zit je zo weer aan de grond.
Ik heb een afspraak gemaakt om met nieuwe GL 1800 2018 (schakel versie).
Hopelijk geeft die test meer voldoening.
Het zou triest zijn na 40jaar Golwing te hebben gereden opzoek te gaan naar andere mogelijkheden.

Grtjs W.W.

Plaats reactie