Modificatie van een verwarmd zadel (E8)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1800 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Modificatie van een verwarmd zadel (E8)

Bericht door wingryder » 27 dec 2013, 00:19

Laat me om te beginnen even vertellen waarom ik deze modificatie heb uitgevoerd.
Ik heb dit gedaan omdat ik voelde dat ik meer/ zachtere vulling in mijn zadel wilde hebben.
Dit vanwege het gebrek aan voldoende “opvulling” aan “mijn achterkant”. Het zadel is dus gewoon te hard voor me. Als je geen zachter zadel wilt moet je overwegen deze klus niet te doen, of aanpassingen te doen om tot het door jou gewenste resultaat te komen.

DEZE PROCEDURE IS NIET GOEDGEKEURD DOOR HONDA

Ik heb soortgelijke “zadel modificatie” publicatie’s op het net gezien en ik wil deze mensen ook publiekelijk bedanken voor hun inspiratie.
Maar ik moet de eerste “van start tot finish”publicatie voor een verwarmd zadel nog tegenkomen.
Dat is dus nu mijn uitdaging.
Deze modificatie is, van begin tot eind, in minder dan één dag te doen, dwz zonder alle onderdelen te verzamelen. Ik ben een redelijk volleerde monteur en op geen enkel moment dacht ik dat deze klus te hoog gegrepen was. Ik zou zeggen, als je je eigen service doet en een groot gedeelte van je onderhoud, dan ben je goed genoeg om dit ook te proberen. Maar …. Alleen jij weet wat je kunt.
Ik bepaal niet of er iets wel of niet fout kan gaan, bepaal zelf waar je talenten liggen.
Mijn grootste angst was dat ik de bijzonderheden van de verwarmingselementen niet wist, daardoor was het mogelijk dat ik ze, voordat ik er erg in had, volledig “naar de knoppen” zou helpen.
Maar ik zag al snel dat als ik rustig aan zou doen het allemaal goed zou gaan. Ik schat dat de totale klustijd, pak em beet, een uur of 8 à 9 is. Het totale kostenplaatje is minder dan ca 20 euro, daarvan is het grootste deel aan lijm uitgegeven. Zelfs als ik het nieuwe schuim had moeten kopen dan zouden de kosten onder de 40 euro zijn gebleven. En dat is zeker niet slecht, gegeven het goede resultaat.

En ja, mijn zadelverwarming werkt nog steeds zoals het hoort.

Het eerste wat je moet doen is het zadeldek verwijderen, dat is simpel, haal de nietjes aan de onderkant uit het zadel en haal die vervelende lusjes los van hun houdertjes.
De eerste foto laat de plek van sommige van die houdertjes zien, op mijn model 2008 zadel zijn er 21 aanwezig.

Afbeelding

Om de houdertjes er uit te krijgen doe je dit:
1) trek met een haakje wat ruimte in het lusje. Ik gebruikte een soort van simpel tandarts haakje om het touwtje te kunnen pakken, daarna met een kledinghangertje, zo’n draadgeval van de stomerij moet lukken.

Afbeelding

2) Gebruik een kleine platte schroevendraaier of iets dergelijks om een uiteinde van het houdertje er uit te wrikken. Het klikt er uit als een soort miniatuur versie van het cd/cb deksel in de topkoffer. Wrik het zo hoog mogelijk zonder het kapot te maken.

Afbeelding

3) Wrik vanaf de zijkant nog wat meer tot die kant volledig los komt. Nu moet het mogelijk zijn om, op de zelfde manier, ook de andere kant los te maken.
Afbeelding

4) Zo zien de houdertjes er uit als ze losgemaakt zijn. Als alles in elkaar zit rust het lusje in het “deukje” in het midden van het houdertje.

Afbeelding

Nu is het tijd om het zadel om te draaien en te beginnen. Dit is het zadel zonder het dek.
Het hele zadel, behalve het zit gedeelte van de bestuurder, was bedekt met een op huishoudfolie gelijkend plastic, ik heb het er zo goed mogelijk afgehaald en tijdens het weer in elkaar zetten weer terug geplaatst.
Op verdere foto’s is deze folie terug geslagen zodat het niet in de weg zat.

Afbeelding

De volgende 3 foto’s laten zien waar de verwarmingselementen zich bevinden, en wat info over de plek waar de bedrading door het zadel heen gaat.

Het bestuurders zitgedeelte.
Afbeelding

Rugleuning bestuurder.
Afbeelding

Passagiers zitgedeelte
Afbeelding

Hier heb ik de de element “afgepeld” van het schuim van de zitting. WEES VOORZICHTIG.
Doe het langzaam en probeer de draad vast te laten aan de schuimrug. Doe de zijkanten en het middendeel tegelijkertijd zodat je niets uitrekt.

Dit is het bestuurdersdeel.
Afbeelding

En dan deze.
Afbeelding

Nu een paar foto’s van het passagiersdeel
Afbeelding

Ik koos er voor om de zijkant van het passagierszadel uit te snijden om het er later makkelijk weer in te kunnen plakken. Dit was puur persoonlijke voorkeur.
Je kunt het wel of niet doen. Als je het gaat uitsnijden zorg dan dat je ver genoeg naar voren gaat zodat je het element niet beschadigt.

Zie de volgende foto
Afbeelding

Vervolgens is het tijd om wat snijwerk te verrichten. Ik gebruikte een stanleymes om een flap uit beide zitgedeelten te snijden. Een nieuw mesje is noodzakelijk. Werk langzaam, ik begon in een hoek en werkte vervolgens schuin over het hele zadel. Ik gebruikte min of meer de “trek het losse schuim omhoog” techniek waarbij ik het mes lichtjes langs de snede liet gaan.
Toen ik eenmaal genoeg ruimte had kon ik het mes plat op het schuim leggen, zo bleef het mesje meer horizontaal en leek het minder te “happen”. Kontroleer de dikte van het losse deel terwijl je werkt en pas het zo nodig aan. Ik gebruikte de bestaande indrukken in het schuim als vorm voor het uit te snijden deel. Probeer het stuk er in één geheel uit te krijgen. Het uitgesneden stuk is een perfecte mal voor het nieuwe schuim. Hier zijn wat foto’s van het snijproces.

Afbeelding

Afbeelding

Na het uitsnijden van het schuim, moet het snijvlak glad gemaakt worden zodat het nieuwe schuim mooi vlak ligt en de lijm goed zal houden. Doe dit langzaam en zorgvuldig, denk er aan, je bewerkt slechts schuim en geen hout!! Ik gebruikte een boormachine met een schijf uit het setje dat op de volgende foto staat. De schijf die het beste werkte was de rode in het midden van de foto. Dat setje komt van een automaterialen zaak. Ik heb geprobeerd om een haakse slijptol te gebruiken maar die was te moeilijk te controleren.
Gebruik wel een stofmasker want er komt een hoop stof vrij.

Afbeelding

Zo zagen de zitgedeelten er uit na het schuren. Tip: maak het zo glad mogelijk. Deze zijn klaar om weer in elkaar te zetten.

Afbeelding

En de passagierszitting.
Afbeelding

Ik gebruikte de uitgesneden stukken schuim als mal voor het nieuwe schuim en knipte deze uit met een schaar. De randen werkte ik bij terwijl ik knipte. Ik heb het schuim bij een plaatselijke bekledingszaak gehaald, kosten: niets, ik kreeg wat restjes van de eigenaar.
In het bestuurdersdeel gebruikte ik twee stukken van 2,5 cm dik en in het passagiersdeel maar één. Het materiaal is niets speciaals, gewoon recht toe recht aan kussenschuim.
Ik zag het in een plaatselijke stoffenzaak, daar zou het, genoeg voor de hele klus, ongeveer 15 euro gekost hebben. Nogmaals, niets bijzonders. Voor het lijmen legde ik alles waar het zou komen, legde het zadeldek er overheen en legde het zadel weer op de motor om het te proberen. Tot nu toe was alles goed. Over naar de montage fase. Zoals op de foto te zien is gebruikte ik spuitlijm van 3M , speciaal gemaakt om schuim te lijmen.
De lijm kocht ik bij de stoffenzaak. Kosten ongeveer 12 euro.

Afbeelding

Deze foto’s zijn van het zadel met de nieuwe schuim delen er in gelijmd, en daarna met de elementen weer op hun plaats gelijmd.

Bestuurders deel
Afbeelding

Bestuurdersdeel met elementen er weer in gelijmd
Afbeelding

Passagiers deel
Afbeelding

Passagiersdeel met de elementen er weer ingelijmd. Let op de route van de bedrading van de elementen van het passagiersdeel. (linker onderhoek van de foto)

Afbeelding

Na het, volgens de gebruiksaanwijzing op de bus, drogen van de lijm, was het tijd om alles weer in elkaar te zetten. Ik vond het makkelijker om te beginnen met de lendesteun van de bestuurder bij het terugplaatsen van het zadeldek. Ik maakte zelf of acht haakjes van wat binddraad. Ze waren ongeveer 30 cm lang met een bijna 180⁰ bocht aan het eind. Nadat ik het haakje om het lusje had gedaan maakte ik het oogje helemaal dicht. Dit zorgde er voor dat de haakjes nergens achter bleven zitten terwijl ik het lusje door het zadel heen trok.
Het is heel prettig als je er een derde handje bij hebt tijdens het eerste deel, dus iemand die kan helpen is zeer welkom. De eerste twee lussen die ik er in deed zie je op de volgende foto, (in de rode cirkels).Deze lussen trekken het dek netjes en strak tussen de lendesteun en de zitting. Ze gaan bijna horizontaal door het zadel heen en waren de moeilijkste om weer vast te maken aan de bodem. Het houdertje weer vastzetten aan het lusje is eigenlijk de omgekeerde volgorde van het verwijderen. Vanuit het midden werkte ik naar twee kanten tot alle lusjes weer op de plek en stevig vast zaten. Ik maakte steeds draadjes aan twee of drie lussen, die dicht bij elkaar zaten, en maakte deze goed vast voor ik verder ging met de volgende. De groene cirkels op de foto geven wat andere plaatsen van de houdertjes aan.

Afbeelding

Alles wat er nu nog rest is het vastnieten van het zadeldek. Ik gebruikte een simpele handnietmachine die 6 mm nietjes kan schieten.

Afbeelding

Ik begon met 10 mm lange nietjes, maar dat is te lang aan de voorkant van het zadel. ( vraag me niet hoe ik dat weet) de fabrieksnietjes blijken ook 6 mm te zijn. Voor het grootste deel ging het goed met de nietmachine, sommige nietjes moest ik wat verder slaan met een hamer en een drevel, maar ik kreeg ze er ver genoeg in tot ik alles gehad had. Als je een pneumatische nietmachine hebt moet je die zeker gebruiken, maar de handtacker heeft mij goed geholpen ik deed met de nietmachine hetzelfde wat ik met de lussen ook deed, ik begon in het midden en werkte zo via weerszijden naar het eind. Met andere woorden ik deed er een paar aan de linker kant in en dan een paar aan de rechter kant, op een heen en weer gaande manier.ik ging eerst naar voren en daarna terug, maar ik denk niet dat het wat uitmaakt in welke richting je begint. Op mijn zadel was duidelijk te zien waar de fabrieksnietjes hadden gezeten, dus ik liet me daardoor leiden bij het strak en in positie houden van het zadeldek. Ik heb overigens geen van de originele gaatjes gebruikt omdat ik bang was dat het leer dan zou scheuren of het plastic van het zadel zou verzwakken.
Ik heb geen foto van deze fase maar het eindresultaat leek erg op het zadel zoals het was voor ik aan deze klus begon. Het dek zat er mooi omheen zonder veel bulten of kreukels.

En hier is het uiteindelijke resultaat. Op de eerste foto heb ik geprobeerd de twee lichte kreukels die ik er niet uit kon krijgen, vast te leggen. één aan elke achterhoek van het zit gedeelte van de bestuurder. De andere twee laten zien hoe de zitgedeelten van bestuurder en passagier omhoog gekomen zijn. Nogmaals, ik heb geen foto’s van deze delen van voor de klus. Maar het zadel was vlak in het midden van het zitgedeelte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie