Hoe bouw je een koplamp modulator in (D22)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Hoe bouw je een koplamp modulator in (D22)

Bericht door RonalT » 16 feb 2013, 19:58

Een koplamp modulator is volgens mij een van de nuttigste veiligheids modificaties voor een motorfiets. Het "moduleert" je koplamp ongeveer vier maal per seconde van 20% naar 100% Hierdoor valt je motor beter op tussen het drukke verkeer.

Koplamp modulatoren zijn legaal in de US en Canada als de auto's dagrijlichten aan hebben. Het enige waardoor motoren kunnen opvallen zijn de brandende koplampen. Maar sinds de invoering van dagrijverlichting in auto's vallen de motoren weer minder op. Een koplamp modulator herstelt deze achterstand weer.

Werkt het? Reken maar dat het werkt! Elke keer als ik een motorfiets zie met een koplamp modulator, springt hij gelijk in het oog en trekt de aandacht naar zich toe. Ik heb er een aantal jaar mee gereden en kan het aantal keren niet tellen dat mensen naar me toe kwamen met de opmerking "Hey, je koplamp knippert". Het feit dat ze het gezien hebben, zegt me genoeg - ze zien me!

Nadelen? Sommige mensen zullen zeggen dat een automobilist je knipperende koplamp als het signaal zien "ga verder en draai voor me naar links." Ik heb NOOIT gemerkt dat dit gebeurt - het constante knipperen is volslagen uniek en lijkt niet op de snelle flits van een koplamp waarmee je wil zeggen "rij maar door."

Het belangrijkste nadeel op de autoweg met een grote motorfiets zoals de Gold Wing (en dan is de mijne nog wit) met een brede kuip, omhoogstekende antennes en een modulerende koplamp lijkt op 'Politie'. Mensen laten hun gas los of het grootste nadeel, ze gaan naar rechts zodat je kan passeren. :lol:

Ik heb op drie motorfietsen de Kisan PathBlazer gemonteerd. Hij is iets duurder dan vele andere modulators, maar wel erg simpel te installeren. Ook is hij extreeem solide gebouwd. Eenvoudig te installeren en te controleren.

De PathBlazer functioneert in het grootlicht circuit, als je overschakelt naar dimlicht wordt de modulator compleet uitgeschakeld. Als je overschakelt naar grootlicht wordt de PathBlazer weer ingeschakeld en begint het moduleren van de koplamp weer. Dit is heel mooi - want je gebruik 's nachts hoofdzakelijk je dimlicht en je grootlicht meer overdag. Als je in een groep rijdt en je wil niet dat diegene die voor je rijdt last heeft van het constant geflits schakel je simpelweg je dimlicht in en schakel daardoor de modulator uit.

Als het donker is detecteert de fotocel dat en schakelt je modulator uit en je grootlicht werkt dan normaal. Elke modulator dient deze functie volgens de wet te hebben. Meer over wetten en modulators aan het einde van dit artikel. En nu, aan het werk!!!



  1. Zet de voorruit verstel hendels aan beide zijden in de hoogste stand.

    Afbeelding
  2. Maak de rubberen rand los van de spiegelranden, begin aan de achterkant en werkt van daar naar boven.

    Afbeelding
  3. Ga door met het losmaken van de rubberen rand van de spiegelrand tot deze volledig rondom los is. Let op dat aan de onderkant, het rubber in de richting van de achterzijde van de motor moet worden getrokken om het los te maken - dit moet worden gedaan nadat de rest van het rubber is losgemaakt.

    Afbeelding
  4. Trek voorzichtig aan de onderkant van de spiegelrand zodat de clip loskomt van de kuip.

    Afbeelding
  5. Duw het rubber naar achteren, zorg dat de spiegelrand vrij is van de kuip, en laat de rand naar beneden zakken.

    Afbeelding
  6. Maak de twee schroeven waarmee de chrome kuipplaat vastzit vrij en draai ze los (zie afbeelding). Goldwings 1994 en eerder; verwijder de twee schroeven waarmee de zwarte kunststof rand vastzit (onder de voorruit trim) en verwijder de zwarte plastic trim.

    Afbeelding
  7. Verwijder de twee schroeven van de voorruit trim.

    Afbeelding
  8. Schuif de kuipplaat naar rechts om de onderste lipjes los te maken, til het van de kuip.

    Afbeelding
  9. Verwijder de schroef waarmee de richtingaanwijzer aan de kuip vastzitten. Het is niet nodig om de richtingaanwijzers te verwijderen, maar het maakt het manoeuvreren met de koplamp een stuk makkelijker, ik raad je aan dat te doet.

    Afbeelding
  10. Haal de richtingaanwijzer voorzichtig uit de kuip. Er is genoeg draad zodat je ze naar beneden kunt laten bungelen. Verwijder de andere richtingaanwijzer op dezelfde manier.

    Afbeelding
  11. Verwijder de twee bevestigingsschroeven van het grilletje onder de koplamp.

    Afbeelding
  12. Verwijder het het grilletje uit de kuip.

    Afbeelding
  13. Met behulp van een 10mm dop draai je de twee bouten los uit de bovenkant van de koplamp. Op latere model GL1500's, houden deze bouten houden ook de beugel op zijn plaats waarmee de onderkant van de kuipplaat vast zit - houd de beugel vast bij het verwijderen van de bouten.

    Afbeelding
  14. Met behulp van een 10mm dop draai je de twee bouten los waarmee de onderkant van de koplamp vast gezet is. Voorzichtig - dit zijn de enige bouten die de koplamp nog op zijn plaats houden! Houd de koplamp goed vast in de kuip bij het verwijderen van de laatste bout. Merk op dat er in deze bouten een gat met schroefdraad zit - waar de schroeven van de kuipplaat in gedraaid zaten.

    Afbeelding
  15. Voorzichtig haal je de koplamp uit de kuip. Hij zal nog vast zitten met een draadboompje.

    Afbeelding
  16. Nu hoort u achter de koplamp delen naar beneden vallen. Raak niet in paniek - dit zijn vier metalen afstandsringen waar de koplamp bouten doorheen vast zitten. Op de foto ziet u een van.

    Afbeelding
  17. Hier ziet u waar de bovenste afstandsring in de kuip hoort. Leg de vier afstandhouders opzij bij de rest van de kleine delen.

    Afbeelding
  18. Bekijk de connector aan de achterkant van de koplamp, druk op de vergrendelnok van de connector. Hierdoor kan je de connector van de aangesloten koplamp losmaken, maar pas op, u loopt de kans dat u krassen of schade aan de koplamp lens krijgt.

    Afbeelding
  19. Trek de connector voorzichtig uit elkaar. Hierdoor zal de koplamp los komen van je motor, zodat hij uit de kuip kan worden verwijderd. Leg de koplamp met de voorkant naar beneden op een zachte ondergrond om te voorkomen dat krassen op de lens komen.

    Afbeelding
  20. Nu de koplamp is verwijderd, kunt u zien waar de onderste afstandhouders in de kuip horen te zitten. Goed wegleggen bij de rest van de kleine onderdelen zodat ze niet kwijt raken! Het plaatsen van de koplamp zonder de ringen zal zorgen voor een verkeerd gerichte koplamp.

    Afbeelding
  21. Zoals gezegd, ik gebruik de Kisan PathBlazer modulator. Voor de GL1500, gebruik ik het 150GW model.

    Afbeelding
  22. De modulator is maar een klein ding, en bevat een microprocessor en geheugen, het omgevingslicht circuit en het grootlicht controle circuit. Verder is hij zodanig gebouwd dat bij uitval de verlichting ingeschakeld blijft. Hij laat je dus nooit in donker staan.

    Afbeelding
  23. Schroef het beugeltje los waarmee de connector vast zit en haal de connector los.

    Afbeelding
  24. Steek de koplampconnector en de koplampmodulator in elkaar en leg dit even terzijde.

    Afbeelding
  25. De fotocel van de modulator moet goed zich op de lucht hebben. Ik heb verschillende plaatsen geproberd, bv met een Ty-Rap aan kabels vast, maar de beste plaats is het dashboard. Omdat er maar weinig ruimte is moet het windscherm er af - maar niet getreurd, dat is redelijk simpel! Begin met het verwijderen van de schroeven uit de ovale plaatjes. Begin met de buitenste twee en daarna de binnenste twee. Zie je dat de twee buitenste plaatjes groter zijn dan de andere drie. Hou ze apart.

    Afbeelding
  26. Hou de bovenkant van de ruit vast, draai de middelste schroef los, trek het windscherm naar boven uit de kuip.

    Afbeelding
  27. Boor een heel klein gaatje op de plaats waar de fotocel moet komen. De plaats op de foto is een goede plaats, er zitten geen vitale delen, luidsprekers en instrumenten in de weg.

    Afbeelding
  28. Als het kleine gat is geboord kan je een grotere boor in de machine zetten en het gat groter maken. Volgens de gebruiksaanwijzing moet een 10mm gat voldoende zijn, maar 10,5mm lijkt me beter passend.

    Afbeelding
  29. Steek het eind van de kabel waar de connector zit door het gat en voer deze door.

    Afbeelding
  30. Steek de kabel door het gat in de richting van de koplamp.

    Afbeelding
  31. Doe de twee delen van het kraagje rond de kabel van de fotocel.

    Afbeelding
  32. Schuif de kraag zo ver omhoog als maar kan over de fotocel.

    Afbeelding
  33. Steek de fotocel in het gat en schuif alles door het gat op zijn plaats.

    Afbeelding


    34. Druk de fotocel goed aan. Je zou de buitenrand eventueel mat kunnen verven, maar let wel op dat de binnenkant schoon blijft. Hierdoor valt het licht beter in de cel.

    Afbeelding
  34. Zet het windscherm terug en hou het ongeveer op de juiste hoogte. Leg het middelste plaatje op zijn plek en schroef het vast.

    Afbeelding
  35. Kijk nog eens goed of de hoogte juist is en leg de volgende plaatjes op zijn plek en schroef ze vast. Hou er wel rekening mee dat je de grotere in de buitenste gaten leg.

    Afbeelding
  36. Zoals je zien kan past de fotocel mooi onder het windscherm, helaas is er onvoldoende ruimte om de fotocel te monteren terwijl de ruit op de motor zit.

    Afbeelding
  37. Steek de fotocelkabel in de modulator en let er op dat deze vastklikt.

    Afbeelding
  38. De modulator wordt geleverd met een Ty-Rap om het het te veel aan kabel netjes vast te zetten. Zet de draad wel vast, want hij kan bekneld raken tussen de voorvork of stuurinrichting.

    Afbeelding
  39. Hou de koplampunit bij de kuip en steek de connector van de kabelboom in de male-connector van de modulator zoals op de afbeelding.

    Afbeelding
  40. Eenmaal geinstalleerd moet het er als onderstaande foto uitzien. Ook kan je zien dat hij gemakkelijk verwijderd kan worden als je dat zou willen.

    Afbeelding
  41. Leg de vier koplamp afstandhouders in de onderste en bovenste gaten, zoals afgebeeld.

    Afbeelding

    Afbeelding
  42. Werk de draden netjes achter het koplamphuis weg en druk de koplampbehuizing voorzichtig op zijn plaats tegen de druk van de koplampafstellingveer in.

    Afbeelding
  43. Steek de onderste bouten er in en draai ze met een 10mm dop vast. Let op dat hier de bouten met de gaten in de kop moeten zitten.

    Afbeelding
  44. Draai ook de bovenste bouten er in, let op dat je hier de beugel bevestig waarmee de chromen kuipplaat op zijn plaats blijft zitten (indien je een nieuwe kuipplaat heb).

    Afbeelding
  45. Nu is het de tijd om alles te testen voordat je verder ga met opbouwen. Schakel het contact in en kijk of de koplamp het normaal doet. Ik gebruik LED's in de positielichten, vandaar de blauwige tint op de foto.

    Afbeelding
  46. Daarna schakel je het grootlicht in. Als je motor binnen staat zal de koplamp niet gaan moduleren. Dan zal gewoon het grootlicht gaan branden.

    Afbeelding
  47. Om de modulator te testen kan je met een zaklamp recht op de fotocel schijnen. De koplamp moet nu gaan flinkeren en als je de zaklamp uit doe moet het moduleren stoppen.

    Afbeelding
  48. Hou de minigrill (onder de koplamp) op zijn plaats en draai de schroeven aan.

    Afbeelding
  49. De richtingaanwijzers op zijn plaats en vasatzetten. Denk er om, niet te vast draaien anders zal het plastic scheuren.

    Afbeelding
  50. Leg de kuipplaat op zijn plaats en schuif de plaat naar links om de plaat vast te zetten.

    Afbeelding
  51. Draai de schroeven van de kuipplaat vast. Als je een GL1500 van 1994 of eerder heb moet je de plastic strip en de twee schroeven aanbrengen.

    Afbeelding
  52. Duw het rubber terug en leg de spiegelranden op zijn plaats.

    Afbeelding
  53. Druk de spiegelklemmen aan totdat ze vasklikken op de kuip.

    Afbeelding
  54. Haak het rubber van de spiegels over de spiegelranden, doe dit langs de hele rand.

    Afbeelding
  55. Als de rubber rand helemaal rondom vast zit kan je de lipjes in de gaten duwen.

    Afbeelding
  56. Druk de ruitvergrendeling naar beneden.

    Afbeelding
  57. De Kisan PathBlazer wordt geleverd met een standaard instelling. Je kan het lichtniveau waarbij het flashen stopt naar eigen wens instellen. Om dit te doen zet je de motor buiten en als het zo donker is dat het flashen moet stoppen schakel je het dimlicht in. Je stopt de motor, wacht een paar seconden, zet het contact weer AAN en onmiddelijk schakel je het grootlicht drie maal aan. Start dus met dimlicht en schakel DIM-GROOT-DIM-GROOT-DIM-GROOT (laat grootlicht aan) binnen twee seconden. Als je deze exercitie goed uitgevoerd hebt flitst de koplamp vier maal. Hiermee laat de modulator weten dat deze lichtintensiteit in het geheugen staat en zal omschakelen.

    Als je acht flitsen in plaats van vier zie heb je niet snel genoeg geschakeld, of het omgevingslicht is minder dan de limiet waarop het apparaat u toestaat om het schakelpunt in te stellen.

    Afbeelding


Of dit legaal is in de US / Canada vertaal ik niet. Dit is alleen van belang in deze landen.

In one word, yes. Federal law in both Canada and the US states that headlight modulators on motorcycles are legal. Federal law trumps state, local, or any other law.

But the police in my town says they're not legal!

They're wrong. Federal law is binding, making any local ordinance illegal and unenforceable. For this reason, I suggest you print out a copy of the DOT (in Canada, Transport Canada) regulations and keep it in your bike. This way you can show it to any misinformed law enforcement officer who may pull you over for having a "flashing headlight." You can find a small file containing the regulations (also reprinted below) that is perfect for printing in the Manuals section - look for "Motorcycle Headlight Modulator Regulations - USA and Canada".


Headlight Modulator regulations (USA)

This Federal law supersedes all state laws and makes motorcycle headlight modulators legal in all 50 states. FMVSS 108 (Federal Motor Vehicle Safety Standards) (49 CFR Part 571.108 S7.9.4) allows motorcycle headlight modulation systems all 50 states provided they comply with the standards set forth in this section. Title 49 USC 30103 (b1) (US Codes) prohibits any state from forbidding a system that conforms to FMVSS 108.

Code of Federal Regulation - Title 49, Volume 5, Parts 400 to 999 - Revised as of October 1, 2000
From the U.S. Government Printing Office via GPO Access [CITE: 49CFR571.108] [Page 236-307]
TITLE 49: TRANSPORTATION - CHAPTER V, NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION, DEPARTMENT OF TRANSPORTATION
PART 571, FEDERAL MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARDS - Subpart B--Federal Motor Vehicle Safety Standards - Sec. 571.108 Standard No. 108;
Lamps, reflective devices, and associated equipment - S7.9.4 Motorcycle headlamp modulation system.
S7.9.4.1 A headlamp on a motorcycle may be wired to modulate either the upper beam or the lower beam from its maximum intensity to a lesser intensity, provided that:
  1. The rate of modulation shall be 240 ± 40 cycles per minute.
  2. The headlamp shall be operated at maximum power for 50 to 70 percent of each cycle.
  3. The lowest intensity at any test point shall be not less than 17 percent of the maximum intensity measured at the same point.
  4. The modulator switch shall be wired in the power lead of the beam filament being modulated and not in the ground side of the circuit.
  5. Means shall be provided so that both the lower beam and upper beam remain operable in the event of a modulator failure.
  6. The system shall include a sensor mounted with the axis of its sensing element perpendicular to a horizontal plane. Headlamp modulation shall cease whenever the level of light emitted by a tungsten filament light operating at 3000 deg. Kelvin is either less than 270 lux (25 foot-candles) of direct light for upward pointing sensors or less than 60 lux (5.6 foot-candles) of reflected light for downward pointing sensors. The light is measured by a silicon cell type light meter that is located at the sensor and pointing in the same direction as the sensor. A Kodak Gray Card (Kodak R-27) is placed at ground level to simulate the road surface in testing downward pointing sensors.
  7. When tested in accordance with the test profile shown in Figure 9, the voltage drop across the modulator when the lamp is on at all test conditions for 12 volt systems and 6 volt systems shall not be greater than .45 volt. The modulator shall meet all the provisions of the standard after completion of the test profile shown in Figure 9.
  8. Means shall be provided so that both the lower and upper beam function at design voltage when the headlamp control switch is in either the lower or upper beam position when the modulator is off.
S7.9.4.2 (a) Each motorcycle headlamp modulator not intended as original equipment, or its container, shall be labeled with the maximum wattage, and the minimum wattage appropriate for its use. Additionally, each such modulator shall comply with S7.9.4.1 (a) through (g) when connected to a headlamp of the maximum rated power and a headlamp of the minimum rated power, and shall provide means so that the modulated beam functions at design voltage when the modulator is off.
(b) Instructions, with a diagram, shall be provided for mounting the light sensor including location on the motorcycle, distance above the road surface, and orientation with respect to the light.


Headlight Modulator regulations (Canada)

Transport Canada Technical Standards Document No. 108, Revision 4 - Lamps, Reflective Devices, and Associated Equipment
S7.9.4 Motorcycle headlamp modulation system
S7.9.4.1 A headlamp on a motorcycle may be wired to modulate either the upper beam or the lower beam from its maximum intensity to a lesser intensity, provided that:
  1. The rate of modulation shall be 240 ± 40 cycles per minute.
  2. The headlamp shall be operated at maximum power for 50 to 70 percent of each cycle.
  3. The lowest intensity at any test point shall be not less than 17 percent of the maximum intensity measured at the same point.
  4. The modulator switch shall be wired in the power lead of the beam filament being modulated and not in the ground side of the circuit.
  5. Means shall be provided so that both the lower beam and upper beam remain operable in the event of a modulator failure.
  6. The system shall include a sensor mounted with the axis of its sensing element perpendicular to a horizontal plane. Headlamp modulation shall cease whenever the level of light emitted by a tungsten filament light operating at 3000 degrees Kelvin is either less than 270 lux (25 foot-candles) of direct light for upward pointing sensors or less than 60 lux (5.6 foot-candles) of reflected light for downward pointing sensors. The light is measured by a silicon cell type light meter that is located at the sensor and pointing in the same direction as the sensor. A Kodak Gray Card (Kodak R-27) is placed at ground level to simulate the road surface in testing downward pointing sensors.
  7. When tested in accordance with the test profile shown in Figure 9, the voltage drop across the modulator when the lamp is on at all test conditions for 12 volt systems and 6 volt systems shall not be greater than 0.45 volt. The modulator shall meet all the provisions of this TSD after completion of the test profile shown in Figure 9.
  8. Means shall be provided so that both the lower and upper beam function at design voltage when the headlamp control switch is in either the lower or upper beam position when the modulator is off.


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie