Ten tweede gaat de stroom van 10 ampère door relatief dunne draden, dat is ook niet lekker. En als de draad van de accu via een stuurschakelaar naar de lampen gaat heb je het al snel over enkele meters en dan kan spanningsverlies meespelen. Vooral omdat we maar met 12 volt beginnen is enkele volts verlies veel, soms te veel.
Door een relais te gebruiken worden deze tekortkomingen teniet gedaan.
- Het relais wat hiervoor wordt gebruikt is bij elke goed gesorteerde autoshop of garagebedrijf te koop. Vraag naar een zogenaamde Bosch relais.
- Het aansluitschema ziet er zo uit.
- Aan 30 maak je een draad vast 'met zekering' die van de accu vandaan komt,
- 86 maak je mbv een draad vast aan het frame (de min),
- aan 85 maak je de draad vast die via de bedieningsschakelaar van de accu vandaan komt.
- en 87 gaat naar de lamp(en)....
Als je extra lampen mbv een relais aansluit heb je ook de mogelijkheid om er voor te zorgen dat de extra-lampen uit gaan als je het contact af zet. Sluit dan de draad van de accu naar de bedieningsschakelaar niet op de accu aan, maar op een draad die naar een lamp gaat (bv de oranje in de zijkant van de kuip). Als de lamp uit is staat er geen spanning op de schakelaar en kan het relais ook niet inschakelen.