Hoe gebruik je een relais in de verlichting (D62)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Hoe gebruik je een relais in de verlichting (D62)

Bericht door RonalT » 05 feb 2013, 21:44

Een gemiddelde schakelaar is bedoeld om enkele amperes te schakelen. De koplampen of bv verstralers zijn dikwijls lampen van 60 Watt. Twee lampen samen vragen dus 120 Watt en de stroom die er dan loopt is 120 / 12 = 10 Amp. Dat vinden de meeste schakelaars niet fijn. Vooral het in of uit schakelen van dit soort stromen vinden ze niet fijn. En dat gaat ten koste van de contacten in de schakelaar. Die hebben elke keer het idee dat je probeert te lassen. En zo gaan ze er ook uit zien, ingebrand.

Ten tweede gaat de stroom van 10 ampère door relatief dunne draden, dat is ook niet lekker. En als de draad van de accu via een stuurschakelaar naar de lampen gaat heb je het al snel over enkele meters en dan kan spanningsverlies meespelen. Vooral omdat we maar met 12 volt beginnen is enkele volts verlies veel, soms te veel.

Door een relais te gebruiken worden deze tekortkomingen teniet gedaan.
  1. Het relais wat hiervoor wordt gebruikt is bij elke goed gesorteerde autoshop of garagebedrijf te koop. Vraag naar een zogenaamde Bosch relais.

    Afbeelding
  2. Het aansluitschema ziet er zo uit.

    Afbeelding
  3. Aan 30 maak je een draad vast 'met zekering' die van de accu vandaan komt,
  4. 86 maak je mbv een draad vast aan het frame (de min),
  5. aan 85 maak je de draad vast die via de bedieningsschakelaar van de accu vandaan komt.
  6. en 87 gaat naar de lamp(en)....
en het werkt. Als je de schakelaar bedient hoor je het relais 'klik' doen en moet de lamp aan gaan.

Als je extra lampen mbv een relais aansluit heb je ook de mogelijkheid om er voor te zorgen dat de extra-lampen uit gaan als je het contact af zet. Sluit dan de draad van de accu naar de bedieningsschakelaar niet op de accu aan, maar op een draad die naar een lamp gaat (bv de oranje in de zijkant van de kuip). Als de lamp uit is staat er geen spanning op de schakelaar en kan het relais ook niet inschakelen.

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie