In tegenstelling tot de 4-cilinders komt er bij onze motoren, nogal wat demontage bij kijken
- Demontage
- De eerste stap is het er af halen van de onderste kuipdelen. Als je accessoires op je motor heb die er af moeten voordat je de onderste kuipdelen kunt verwijderen, is het nu het moment om dat te doen. Op mijn motor zitten wind-wings die ik eerst moet verwijderen.
- Ook de luchthoornset moet losgekoppeld, losgemaakt en uit de weg gedraaide worden.
- Om de voorkant van de kuip te verwijderen druk je in het midden aan de bovenzijde van het kuipdeel. Hierdoor zie je de pinnen die in de rubber ringen vastzitten.
- Trek voorzichtig de bovenste hoeken naar voor, stuk voor stuk om de pinnen uit de ringen te krijgen. Let op de zwarte lip waarmee de voorkant van het onderste kuipdeel op zijn plaats gehouden wordt - Het is belangrijk dat het onderste kuipdeel achter deze lip valt als het terug gemonteerd wordt.
- Als beide pinnen uit de rubbers zijn kan het voorste kuipdeel verwijderd worden.
- Verwijder de schroeven aan beide zijden uit de onderbak.
- Houd de onderbak op zijn plaats en draai de middelste schroef los.
- Leg de onderbak weg.
- Haal de 'kuipdruppel' voorzichtig los van de schroef.
- En nu kan je de druppels voorzichtig verwijderen - als je ze te ver trek zullen de haakjes afbreken. Kijk goed hoe de haakjes in de kuip steken. Trek de binnenste rand naar achter en trek de druppel recht naar buiten.
- Verwijder de schroef uit het onderste kuipdeel.
- Verwijder de kuiphoekstukken. Je kan hem aan de onderkant 2 - 3 cm naar buiten trekken, dan naar beneden trekken totdat de haakjes aan de bovenkant loshaken.
- Dit is het bovenste haakje wat je los moet maken.
- En dit is het voorste haakje.
- De kuiplichten is het volgende wat gedemonteerd moet worden.De OEM Honda kuiptrim is zwart plastic en ziet er heel anders uit dan mijn aftermarket chrome trim. Deze trim heeft kappen over de schroeven die eerst verwijderd moeten worden om bij de schroeven te kunnen.
- Draai de drie schroeven die de sierlijst (trim) en de lamp vasthouden los.
- Als de schroeven er uit zijn en het kuiplicht zit los, kan je het onderste kuipdeel van zijn plek afhalen. Koppel de bedrading van de corneringlichten los en leg het onderste kuipdeel apart. Herhaal de stappen 9 tot en met 17 aan de andere kant van de motor
De bougies er uit halen, controleren en terugzetten - Het is een goede gewoonte om steeds een bougie te vervangen, in plaats van alle draden in een keer van de bougies af te halen. Hiermee voorkom je dat je per ongeluk de verkeerde draden op de verkeerde bougies doe. Als dat gebeurt zal je motor in het beste geval slecht lopen, in het ergste geval loop je behoorlijke motorschade op.Trek voorzichtig aan de bougiedop (NIET aan de bougiekabel) totdat de bougiekap er af gaat.
- Zorg dat in ieder geval de ruimte waar de bougie in zit vrij van vuil en vocht is voordat je de bougie eruit draait. Het liefst met perslucht als dat voorhanden is. Blaas een paar keer in de bougie-kamer (dit is de ruimte aan de buitenkant van de cylinderkop). Je kan ook een poetslap gebruiken.
- Gebruik een goed passende bougie-sleutel en ratel (er zit een de bougie sleutel in de motorfiets set), draai de bougie los door linksom (tegen de klok in) te draaien. Als de bougie eruit is leg je hem op een schone doek en kijk je goed hoe de bougie er uit ziet. Hierover meer in hoofdstuk beoordelen staat van bougies.
- De nieuwe bougies hebben een elektrodeafstand van 0,8 tot 0,9 mm, controleer of deze correct is of dat je hem moet afstellen voor je ze installeert.
- Door middel van voelermaatjes kan je de afstand tussen de elektrodes afstellen. De juiste voelermaat zou er soepel tussen door moeten schuiven. Geweld toepassen is uit den boze.
- Gebruik altijd wat hittebestendige montagepasta als je de bougies terug monteer. Zorg er wel voor een pasta die niet isolerend is.
- Alleen het schroefdraad buitenkant bougie licht insmeren.
- Plaats de bougie in het gat en draai de bougie met twee vingers er in. Wees er alert op dat dit absoluut recht gebeurt. De cylinder is van aluminium dus kwetsbaar. Het moet met de hand lukken, draait dit te zwaar dan opnieuw. Je moet hem er zo in kunnen draaien!
- Pak nu de passende bougie sleutel en draai de bougie handvast.
- Gebruik een dopsleutel om de bougie nog een halve slag vaster te draaien. Hierdoor druk je het compressieringetje samen en zit de bougie vast genoeg. Let Op: dit geld enkel voor nieuwe bougies. Als je oude bougies opnieuw wil gebruiken is de compressiering al plat. Maar dan is een halve slag extra genoeg om goed om de boel kapot te laten gaan. In geval van oude bougies moet je een momentsleutel gebruiken, zet ze op een moment van 16 Nm (12 ft-lb). Maar omdat een set bougies niet zo duur is hergebruik ik de oude nooit.
- Druk de bougiekappen en stofrubber op de bougies, let er op dat ze goed afsluiten!
Weer opbouwen - Houd het onderste kuipdeel op zijn plaats. Zorg er voor dat het binnenste lipje (met het gat) past achter het zwarte lipje wat in 4 genoemd is. Hierdoor blijft de voorkant van het onderste kuipdeel op zijn plaats.
- Nu kan het kuiplicht en de trim weer gemonteerd en vastgeschroefd worden.
- Als je kapjes over de schroeven had moet je deze weer op zijn plaats drukken.
- Nu is het hoekstuk aan de beurt. Eerst de voorste haakjes op zijn plaats, daarna de bovenste en druk het hoekstuk daarna op zijn plaats. Zorg er voor dat de gaten op de juiste plaats zitten.
- Draai de schroef vast.
- Druk de 'kuipdruppel' op zijn plaats - eerst zorgen dat het haakje op zijn plaats zit en druk hem dan over de schroefkop.
- Nu is het tijd om ditzelfde aan de andere kant van de motor te doen. Als dit alles gedaan is kan je de puntbak op zijn plaats monteren.
- Draai de middelste schroef vast. Zorg dat de puntbak op de juiste plaats zit.
- Zorg er voor dat de pinnen aan de onderkant van de onderste kuipdelen in de gaten passen aan de bovenkant van de onder puntbak (zichtbaar aan de voorzijde waar het onderste kuipdeel en de puntbak tegen elkaar zitten) - en dit aan beide zijden! Zodra dit op zijn plaats zit, draait u de schroeven er aan beide zijden in.
- Let er ook op dat de haakjes aan de onderkant van de plaat onder de radiator achter de puntbak haken en de pinnen moeten in de gaten vallen. Zorg dat de plaat op de juiste plek zit en druk de pinnen aan beide zijden in hun rubber ringen.
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels