Alle vier de blokken moeten ALTIJD te gelijk vervangen worden zodat de remmen een gelijkmatig druk op de schijven uitoefenen.
- Trek de achterkant van de voorspatbord-cover uit de rubber ringen. Daarna haakt u voorzichtig de haakjes los, deze haakjes breken gemakkelijk af, dus voorzichtig! Leg de cover terzijde. Herhaal dit aan de andere kant van het wiel.
- Draai de inbusbout aan de bovenkant van de remschijfcover los. Het kan zijn dat je accessoires op de motor heb zitten zoals de bedrading en lichten zoals je op de foto zie. Als dat het geval is let dan op hoe alles vast zit, dan kan je straks alles weer vastzetten.
- Draai de twee inbusbouten los waarmee de remschijfcover aan de onderkant vast zit.
- Let even op, om deze imbusbouten zit een ring - zorg dat je deze niet kwijtraak!
- Leg de schijfremcover opzij. Herhaal de voorgaande stappen aan de andere zijde van het wiel.
- Heb je ook de beugels gezien die de remleiding op zijn plek houd. De bovenste inbusbout gaat door deze beide beugels, dan door de schijfremcover en wordt dan in de vork geschroefd. Er zitten aan beide zijden twee beugels, gemarkeerd met "L" of "R" zodat je kan zien aan welke kant ze horen te zitten. De twee beugels haken aan de achterkant in elkaar, zitten rond de remleiding, liggen aan de voorkant tegen elkaar en zitten vast met de bovenste bout van de remschijfcover. De binnenste beugel heeft een smalle flens die in een gat in de schijfremcover valt.
- De volgende aanwijzingen laten alleen de linker remklauw zien, maar bij de rechter remklauw is het precies hetzelfde. Verwijder de doppen die de pennen afdekken waarmee de remblokken vast zitten met een platte schroevendraaier.
- Als de doppen verwijderd zijn kan je de pinnen met een inbussleutel los draaien.
- Draai de onderste bouten waarmee de remklauw vast zit los.
- Draai de bovenste remklauwboute los.
- Hang de remklauw met elastiek, touw of een draad op zodat deze niet aan de remleiding komt te hangen.
- Je kan de remklauw nu draaien om de remblokvoering te bekijken. De blokken moeten minstens 1 mm voering hebben.
- Draai / trek de pinnen uit de remklauw totdat de schroefdraad helemaal zichtbaar is.
- Trek de pinnen er uit en leg ze apart.
- Als de pinnen verwijderd zijn kunnen de blokken uit de klauw gehaald worden.
- Als de blokken slijten komen de zuigers naar buiten. Omdat we er nieuwe blokken in gaan doen moeten we eerst de zuigers terug drukken.
- Door het terug drukken van de zuigers zal er remvloeistof uit de remklauw naar de mastercilinder gaan. Deze vloeistof heeft een tijd in de remklauw gezeten (het circuleert namelijk niet) waar het is blootgesteld aan opwarmen, vuil van de zuigers en andere verontreinigingen. Dit wil ik niet in de mastercilinder want daardoor kan de retour verstoppen. Om die reden draaien we de ontluchting open voordat we de zuigers terug drukken. Daardoor loopt de vloeistof uit de ontluchting komt in plaats van terug stromen naar de mastercilinder.
Haal de rubber dop van de ontluchting, doe er een passende slang over en draai de ontluchting met een 10 mm sleutel open.
- De slang die ik gebruik is aangesloten op de vacuüm-ontluchter. Hierdoor komt er tijdens het werk geen lucht in het remsysteem.
- Soms gaan de zuigers gemakkelijk terug, een beetje duwen is dan voldoende.
- Er is ook speciaal gereedschap te koop om de cilinders terug te drukken. Zorg er wel voor dat beide zuigers tegelijk worden terug gedrukt. Hierna kan je de ontluchting sluiten.
- Rem onderdelen moeten ook gesmeerd worden, remmen worden erg heet, gebruik dus speciaal high-temperature vet wat voor de remmen geschikt is.
- Wrijf de pennen met remvet in.
- Steek de pennen gedeeltelijk in de remklauw.
- Steek de nieuwe remblokken in de remklauw. Er bestaat geen binnenste of buitenste remblok, ze zijn beide gelijk. Let goed op dat er geen vet op de remvoering komt. Zie je dat de zuigers terug gedrukt zijn?
- Druk het remblok tegen de zuigers en zorg er voor dat beide pinnen door de gaten in het blok zitten. Je zal het remblok naar beneden tegen de veer onderin de remklauw moeten drukken anders lukt het niet.
- Steek het tweede remblok er in, maar dan andersom zodat de voering tegen de voering van het andere blok aanligt. Opnieuw tegen de veer indrukken en druk de pennen zo ver als mogelijk door.
- Leg een platte sleutel of een ander plat voorwerp tussen de blokken om ze uit elkaar te houden.
- Schroef de beide pennen geheel vast. Koppel 17 Nm (13 ft-lb). Leg de doppen op zijn plek en schroef ze vast.
- Maak met remmenreiniger de klauwen, nieuwe blokken en de schijven schoon. Hiermee haal je alle vuil en vet van de klauwen.
- Haal de bus uit het lager bij de anti-duik inrichting en maak deze schoon.
- Doe ook wat vet in het naaldlager. Hiervoor kan je gewoon vet gebruiken, er is geen remvet noodzakelijk.
- Doe de bus terug in het lager.
- Haal de sleutel tussen de remblokken vandaan en schuif de remklauw over de remschijf. De remklauw zo houden dat je de bovenste bout door de gaten kan steken. Vastzetten met 23 Nm (17 ft-lbs).
- Doe wat vet in het onderste naaldlager. (waar je de onderste remklauwbout doorheen schroef) schroef de onderste remklauwbout er in. Vastzetten met een koppel van 12 Nm (9 ft-lb).
Herhaal nu de stappen 7-34 aan de andere remklauw. Als aan beide kanten de blokken zijn vervangen kan je gaan ontluchten.
- Nu gaan we de remmen en remleidingen ontluchten om alle lucht die er in is gekomen te verwijderen. Dit gaat het handigst met een vacuüm-ontluchter zoals de Mity-Vac:
- Haal de rubber doppen van de ontluchtnippel, doe er een 10 mm sleutel over en sluit de slang van de vacuüm-ontluchter er op aan.
- Zet luchtdruk op de ontluchter totdat er een goed vacuüm is bereikt, open dan de ontluchtnippel met de sleutel. Laat er zo veel vleoistof uit dat er geen luchtbellen meer meekomen. Sluit de nippel direct (niet te vast!). Verwijder de ontluchter en de sleutel en doe de rubber dop op zijn plek. Herhaal het proces aan de andere zijde.
Geen vacuum-ontluchter? Je kan dit ook zonder ontluchter doen met behulp van een assistent. Doe een slang over de nippel. Hang het einde in een potje of fles - remvloeistof ruïneert verf en ABS plastic, een goede reden om er voorzichtig mee te zijn. Je assistent laat je de juiste rem indrukken (voor de rechtse remklauw de handbediende rem, voor het rempedaal de linkse klauw). Hij gaat zo lang door tot rem stevig aanvoelt...
Als de rem stevig aanvoelt de rem ingedrukt houden en de ontluchtnippel een k;ein beetje opendraaien en direct weer sluiten. Dan voel je de druk zakken. Direct de nippel dicht draaien. Laat in geen geval de remhandel of pedaal opkomen als de ontluchtnippel open is. Dan komt er weer lucht in het remsysteem. Herhaal dit proces totdat alle lucht uit het systeem is.
- Het is mogelijk dat je zo veel remvloeistof uit het systeem pomp dat bijvullen noodzakelijk is. Zorg er voor dat tijdens het ontluchten de vloeistof NOOIT te laag komt, want dan zou het kunnen gebeuren dat je lucht in het systeem zuig. Leg voldoende poetslappen weg om gemorste vloeistof op te vangen.
- Draai de schroef uit het deksel van het reservoir en pak het deksel er af.
- Verwijder ook het witte deksel uit het reservoir.
- Nu zie je een rubber deksel wat je er ook uit haal. Vul nu zo vlot mogelijk het reservoir met DOT-4 vloeistof uit een verzegelde fles. Zorg er voor dat er geen vuil of andere ongerechtigheden in het reservoir kunnen komen. Remvloeistof is hygroscopische, het ontrekt water aan de lucht, dus werk vlot en sluit alles zo snel mogelijk.
- Eenmaal hervuld, leg je het rubber deksel en het witte deksel er weer op.
- Leg het reservoirdeksel er op en draai de schroeven vast.
- Het reservoir van het rempedaal zit naast de accu. Verwijder het linkse zijschild. Aan de voorzijde-onderkant beginnen met het losmaken.
- Daarna haal je de achterkant-onderkant los. Voorzichtig naar je toe trekken, niet te ver anders loop je kans dat de pinnen afbreken. Haal het schild ook van de metalen pin (voorzijde-boven) en daarna uit de rubber ring (achterzijde-boven) en leg het cover weg.
- Draai de kap linksom (tegen de klok in) om hem los te maken.
- Haal het binnedeksel er uit.
- Haal het rubber deksel er uit en vul het reservoir bij.
- Leg het rubber deksel en het plastic deksel terug op zijn plaats.
- Het zijschild kan nu terug, eerst de bovenkant en daarna de onderkant. Zorg dat de pennen goed in de rubber ringen gaan.
- Als herhaaldelijk pompen niet tot 'stevige' remmen leidt pomp je nog een aantal keer en houd de rem vast en maak hem vast met een elastiek zoals je op de foto kunt zien. Laat dit een nacht zitten. Hierdoor zullen luchtbellen opstijgen naar het reservoir. Deze methode kan je ook voor het rempedaal gebruiken.
- Bevestig de twee beugels om de remleiding, haak ze in elkaar. Let goed op of je de juiste aan de juiste kant heb zitten.
- Doe de remschijfcover op zijn plaats, zorg dat het onder de remleidingbeugels kom te zitten en dat de rand in het gat van de cover past. Ook moet hij goed tegen het spatbord liggen. Schroef de bovenste bout er in, maar draai hem nog niet vast.
- Draai de twee onderste bouten er in en let op de ringen. Draai deze bouten vast en draai daarna ook de bovenste vast.
- Haak de twee haakjes achter het voorste spatborddeel, druk de achterkant van het cover op zijn plaats. De pinnen moeten in de rubber ringen zitten.
De remblokken moeten na het verwisselen inslijten. Op een rustige weg rem je van 100 km/uur naar 50 en rij daarna 750 meter om de remmen te koelen. Herhaal dit een aantal malen.
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels