Het vervangen van de remblokken voor (D41)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Het vervangen van de remblokken voor (D41)

Bericht door RonalT » 11 okt 2012, 04:42

Remblokken zijn onderhavig aan slijtage en moeten vervangen worden als de blokken versleten zijn tot de slijtage markering.
Alle vier de blokken moeten ALTIJD te gelijk vervangen worden zodat de remmen een gelijkmatig druk op de schijven uitoefenen.

  1. Trek de achterkant van de voorspatbord-cover uit de rubber ringen. Daarna haakt u voorzichtig de haakjes los, deze haakjes breken gemakkelijk af, dus voorzichtig! Leg de cover terzijde. Herhaal dit aan de andere kant van het wiel.

    Afbeelding
  2. Draai de inbusbout aan de bovenkant van de remschijfcover los. Het kan zijn dat je accessoires op de motor heb zitten zoals de bedrading en lichten zoals je op de foto zie. Als dat het geval is let dan op hoe alles vast zit, dan kan je straks alles weer vastzetten.

    Afbeelding
  3. Draai de twee inbusbouten los waarmee de remschijfcover aan de onderkant vast zit.

    Afbeelding
  4. Let even op, om deze imbusbouten zit een ring - zorg dat je deze niet kwijtraak!

    Afbeelding
  5. Leg de schijfremcover opzij. Herhaal de voorgaande stappen aan de andere zijde van het wiel.

    Afbeelding
  6. Heb je ook de beugels gezien die de remleiding op zijn plek houd. De bovenste inbusbout gaat door deze beide beugels, dan door de schijfremcover en wordt dan in de vork geschroefd. Er zitten aan beide zijden twee beugels, gemarkeerd met "L" of "R" zodat je kan zien aan welke kant ze horen te zitten. De twee beugels haken aan de achterkant in elkaar, zitten rond de remleiding, liggen aan de voorkant tegen elkaar en zitten vast met de bovenste bout van de remschijfcover. De binnenste beugel heeft een smalle flens die in een gat in de schijfremcover valt.

    Afbeelding
  7. De volgende aanwijzingen laten alleen de linker remklauw zien, maar bij de rechter remklauw is het precies hetzelfde. Verwijder de doppen die de pennen afdekken waarmee de remblokken vast zitten met een platte schroevendraaier.

    Afbeelding
  8. Als de doppen verwijderd zijn kan je de pinnen met een inbussleutel los draaien.

    Afbeelding
  9. Draai de onderste bouten waarmee de remklauw vast zit los.

    Afbeelding
  10. Draai de bovenste remklauwboute los.

    Afbeelding
  11. Hang de remklauw met elastiek, touw of een draad op zodat deze niet aan de remleiding komt te hangen.

    Afbeelding
  12. Je kan de remklauw nu draaien om de remblokvoering te bekijken. De blokken moeten minstens 1 mm voering hebben.

    Afbeelding
  13. Draai / trek de pinnen uit de remklauw totdat de schroefdraad helemaal zichtbaar is.

    Afbeelding
  14. Trek de pinnen er uit en leg ze apart.

    Afbeelding
  15. Als de pinnen verwijderd zijn kunnen de blokken uit de klauw gehaald worden.

    Afbeelding
  16. Als de blokken slijten komen de zuigers naar buiten. Omdat we er nieuwe blokken in gaan doen moeten we eerst de zuigers terug drukken.

    Afbeelding
  17. Door het terug drukken van de zuigers zal er remvloeistof uit de remklauw naar de mastercilinder gaan. Deze vloeistof heeft een tijd in de remklauw gezeten (het circuleert namelijk niet) waar het is blootgesteld aan opwarmen, vuil van de zuigers en andere verontreinigingen. Dit wil ik niet in de mastercilinder want daardoor kan de retour verstoppen. Om die reden draaien we de ontluchting open voordat we de zuigers terug drukken. Daardoor loopt de vloeistof uit de ontluchting komt in plaats van terug stromen naar de mastercilinder.
    Haal de rubber dop van de ontluchting, doe er een passende slang over en draai de ontluchting met een 10 mm sleutel open.

    Afbeelding
  18. De slang die ik gebruik is aangesloten op de vacuüm-ontluchter. Hierdoor komt er tijdens het werk geen lucht in het remsysteem.

    Afbeelding
  19. Soms gaan de zuigers gemakkelijk terug, een beetje duwen is dan voldoende.

    Afbeelding
  20. Er is ook speciaal gereedschap te koop om de cilinders terug te drukken. Zorg er wel voor dat beide zuigers tegelijk worden terug gedrukt. Hierna kan je de ontluchting sluiten.

    Afbeelding
  21. Rem onderdelen moeten ook gesmeerd worden, remmen worden erg heet, gebruik dus speciaal high-temperature vet wat voor de remmen geschikt is.

    Afbeelding
  22. Wrijf de pennen met remvet in.

    Afbeelding
  23. Steek de pennen gedeeltelijk in de remklauw.

    Afbeelding
  24. Steek de nieuwe remblokken in de remklauw. Er bestaat geen binnenste of buitenste remblok, ze zijn beide gelijk. Let goed op dat er geen vet op de remvoering komt. Zie je dat de zuigers terug gedrukt zijn?

    Afbeelding
  25. Druk het remblok tegen de zuigers en zorg er voor dat beide pinnen door de gaten in het blok zitten. Je zal het remblok naar beneden tegen de veer onderin de remklauw moeten drukken anders lukt het niet.

    Afbeelding
  26. Steek het tweede remblok er in, maar dan andersom zodat de voering tegen de voering van het andere blok aanligt. Opnieuw tegen de veer indrukken en druk de pennen zo ver als mogelijk door.

    Afbeelding
  27. Leg een platte sleutel of een ander plat voorwerp tussen de blokken om ze uit elkaar te houden.

    Afbeelding
  28. Schroef de beide pennen geheel vast. Koppel 17 Nm (13 ft-lb). Leg de doppen op zijn plek en schroef ze vast.

    Afbeelding
  29. Maak met remmenreiniger de klauwen, nieuwe blokken en de schijven schoon. Hiermee haal je alle vuil en vet van de klauwen.

    Afbeelding
  30. Haal de bus uit het lager bij de anti-duik inrichting en maak deze schoon.

    Afbeelding
  31. Doe ook wat vet in het naaldlager. Hiervoor kan je gewoon vet gebruiken, er is geen remvet noodzakelijk.

    Afbeelding
  32. Doe de bus terug in het lager.

    Afbeelding
  33. Haal de sleutel tussen de remblokken vandaan en schuif de remklauw over de remschijf. De remklauw zo houden dat je de bovenste bout door de gaten kan steken. Vastzetten met 23 Nm (17 ft-lbs).

    Afbeelding
  34. Doe wat vet in het onderste naaldlager. (waar je de onderste remklauwbout doorheen schroef) schroef de onderste remklauwbout er in. Vastzetten met een koppel van 12 Nm (9 ft-lb).

    Herhaal nu de stappen 7-34 aan de andere remklauw. Als aan beide kanten de blokken zijn vervangen kan je gaan ontluchten.

    Afbeelding
  35. Nu gaan we de remmen en remleidingen ontluchten om alle lucht die er in is gekomen te verwijderen. Dit gaat het handigst met een vacuüm-ontluchter zoals de Mity-Vac:

    Afbeelding
  36. Haal de rubber doppen van de ontluchtnippel, doe er een 10 mm sleutel over en sluit de slang van de vacuüm-ontluchter er op aan.

    Afbeelding
  37. Zet luchtdruk op de ontluchter totdat er een goed vacuüm is bereikt, open dan de ontluchtnippel met de sleutel. Laat er zo veel vleoistof uit dat er geen luchtbellen meer meekomen. Sluit de nippel direct (niet te vast!). Verwijder de ontluchter en de sleutel en doe de rubber dop op zijn plek. Herhaal het proces aan de andere zijde.

    Geen vacuum-ontluchter? Je kan dit ook zonder ontluchter doen met behulp van een assistent. Doe een slang over de nippel. Hang het einde in een potje of fles - remvloeistof ruïneert verf en ABS plastic, een goede reden om er voorzichtig mee te zijn. Je assistent laat je de juiste rem indrukken (voor de rechtse remklauw de handbediende rem, voor het rempedaal de linkse klauw). Hij gaat zo lang door tot rem stevig aanvoelt...
    Als de rem stevig aanvoelt de rem ingedrukt houden en de ontluchtnippel een k;ein beetje opendraaien en direct weer sluiten. Dan voel je de druk zakken. Direct de nippel dicht draaien. Laat in geen geval de remhandel of pedaal opkomen als de ontluchtnippel open is. Dan komt er weer lucht in het remsysteem. Herhaal dit proces totdat alle lucht uit het systeem is.

    Afbeelding
  38. Het is mogelijk dat je zo veel remvloeistof uit het systeem pomp dat bijvullen noodzakelijk is. Zorg er voor dat tijdens het ontluchten de vloeistof NOOIT te laag komt, want dan zou het kunnen gebeuren dat je lucht in het systeem zuig. Leg voldoende poetslappen weg om gemorste vloeistof op te vangen.

    Afbeelding
  39. Draai de schroef uit het deksel van het reservoir en pak het deksel er af.

    Afbeelding
  40. Verwijder ook het witte deksel uit het reservoir.

    Afbeelding
  41. Nu zie je een rubber deksel wat je er ook uit haal. Vul nu zo vlot mogelijk het reservoir met DOT-4 vloeistof uit een verzegelde fles. Zorg er voor dat er geen vuil of andere ongerechtigheden in het reservoir kunnen komen. Remvloeistof is hygroscopische, het ontrekt water aan de lucht, dus werk vlot en sluit alles zo snel mogelijk.

    Afbeelding
  42. Eenmaal hervuld, leg je het rubber deksel en het witte deksel er weer op.

    Afbeelding
  43. Leg het reservoirdeksel er op en draai de schroeven vast.

    Afbeelding
  44. Het reservoir van het rempedaal zit naast de accu. Verwijder het linkse zijschild. Aan de voorzijde-onderkant beginnen met het losmaken.

    Afbeelding
  45. Daarna haal je de achterkant-onderkant los. Voorzichtig naar je toe trekken, niet te ver anders loop je kans dat de pinnen afbreken. Haal het schild ook van de metalen pin (voorzijde-boven) en daarna uit de rubber ring (achterzijde-boven) en leg het cover weg.

    Afbeelding
  46. Draai de kap linksom (tegen de klok in) om hem los te maken.

    Afbeelding
  47. Haal het binnedeksel er uit.

    Afbeelding
  48. Haal het rubber deksel er uit en vul het reservoir bij.

    Afbeelding
  49. Leg het rubber deksel en het plastic deksel terug op zijn plaats.

    Afbeelding
  50. Het zijschild kan nu terug, eerst de bovenkant en daarna de onderkant. Zorg dat de pennen goed in de rubber ringen gaan.

    Afbeelding
  51. Als herhaaldelijk pompen niet tot 'stevige' remmen leidt pomp je nog een aantal keer en houd de rem vast en maak hem vast met een elastiek zoals je op de foto kunt zien. Laat dit een nacht zitten. Hierdoor zullen luchtbellen opstijgen naar het reservoir. Deze methode kan je ook voor het rempedaal gebruiken.

    Afbeelding
  52. Bevestig de twee beugels om de remleiding, haak ze in elkaar. Let goed op of je de juiste aan de juiste kant heb zitten.

    Afbeelding
  53. Doe de remschijfcover op zijn plaats, zorg dat het onder de remleidingbeugels kom te zitten en dat de rand in het gat van de cover past. Ook moet hij goed tegen het spatbord liggen. Schroef de bovenste bout er in, maar draai hem nog niet vast.

    Afbeelding
  54. Draai de twee onderste bouten er in en let op de ringen. Draai deze bouten vast en draai daarna ook de bovenste vast.

    Afbeelding
  55. Haak de twee haakjes achter het voorste spatborddeel, druk de achterkant van het cover op zijn plaats. De pinnen moeten in de rubber ringen zitten.

    Afbeelding
Met een veiligheidskritisch systeem als de remmen is het aan te raden om een testrit te maken met lage snelheid in een rustig gebied, controleer of de remmen goed werken.

De remblokken moeten na het verwisselen inslijten. Op een rustige weg rem je van 100 km/uur naar 50 en rij daarna 750 meter om de remmen te koelen. Herhaal dit een aantal malen.


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie