Het ontluchten of verversen van de koppelingsvloeistof (D16)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Het ontluchten of verversen van de koppelingsvloeistof (D16)

Bericht door RonalT » 10 okt 2012, 00:51

Het ontluchten van de koppeling van een GL1500 is een zeer eenvoudige taak die maar een paar minuten in beslag neemt. Ontluchten van de koppeling betekend dat alle lucht uit de hydraulisch leiding naar de koppeling verwijderd wordt.
Lucht kan er in komen door een lek, doordat het niveau in het reservoir te lag was of na het vervangen van componenten van het hydraulisch koppelingssysteem.

Het hydraulisch systeem van de koppeling is vrijwel identiek aan het remsysteem, een hoofdremcylinder bediend door een hendel en een cylinder die feitelijk de koppeling bedient. Het ontluchten wordt nodig als het schakelen moeilijk wordt, als het ontkoppelen onmogelijk wordt of als de motor blijft "kruipen" als de motor in de versnelling staat met de koppeling ingeknepen.

De eenvoudigste methode is met een vacuüm-ontluchter:

Afbeelding


Als je dit stuk gereedschap niet heb, heb je alleen een stukje slang, die op de ontluchtingsnippel past, en een sleutel 10 nodig. En iemand die je even wil helpen is ook erg gemakkelijk.
Als je de rem of de koppeling eenvoudig en zonder assistentie wil ontluchten is het te overwegen om een vacuüm-ontluchter aan te schaffen.

En over verversen? Verversen is eenvoudig gezien de oude vloeistof vervangen door nieuwe vloeistof. De eenvoudigste manier om dit te doen is continue ontluchten terwijl u de vloeistof in het reservoir steeds bijvult totdat er schone vloeistof in de vacuüm-ontluchter komt. Zorg er wel voor dat het reservoir nooit leeg komt terwijl u hier mee bezig bent, want dan zuigt u lucht in het systeem.
  1. 1. Verwijder het linker zijschild. Voorzichtig aan de onderzijde, voorzijde trekken totdat de pennen uit de rubber ringen komen.

    Afbeelding


    2. Vervolgens de achterste-onderste pen uit de ring trekken. Het zijschild voorzichtig iets naar u toe trekken - niet te ver, want dan breken de nog vast zittende pennen vast en zeker af! Trek het schild van de metalen pen aan de boven-voorzijde. Daarna voorzichtig aan de bovenste-achterste trekken en leg het zijschild op een veilige plaats.

    Afbeelding


    3. Het verwijderen de motorcover van de motor. (de cover voor de zijdeksels)

    Afbeelding


    4. Trek de motorcover aan de achterzijde uit de rubbers en leg ook deze op een veilige plaats weg.

    Afbeelding


    5. De koppelings ontluchtingsnippel zit onder de alternator / dynamo.

    Afbeelding


    6. Haal de rubber dop van de ontluchtingsnippel.

    Afbeelding


    7. Doe de 10 mm ringsleutel om de nippel en de slang over de nippel. Zet druk op de vacuüm-ontluchter en tijdens het pompen draai je de ontluchtingsnippel met de sleutel open. Zorg dat de druk op de ontluchter blijft staan. Nu zal er remvloeistof door de slang stromen met (waarschijnlijk) luchtbelletjes. Dat is de goed, want dit is de lucht die uit de de remleiding gehaald moet worden. Draai de nippel dicht voordat je de slang van de vacuüm-ontluchter van de nippel haal. Draai de nippel niet te vast, net vast is ook vast. :wink:

    Afbeelding


    8. Als er te veel remvloeistof uit het systeem is gekomen met je dit vervangen. Om dit te doen draai je het stuur zo dat het reservoir horizontaal staat. Leg er een handdoek (of twee) onder om de druppels op te vangen. Draai de twee schroeven los die het deksel op zijn plaats houden.

    BELANGRIJK: Zorg dat er GEEN vloeistof op plastic delen of verf komt. Het vernielt verf en ABS wordt er door verzwakt zodat het breekt of scheurt.

    Afbeelding


    9. Onder dit deksel ligt een plastic deksel. Pak het op en leg het op een schoon oppervlak.

    Afbeelding


    10. Als laatste ligt er een rubber deksel. Pak dit ook voorzichtig op en leg het naast het plastic deksel op het schone oppervlak.

    Afbeelding


    11. Vul het reservoir met DOT4 remvloeistof uit een verzegelde fles. Bijvullen tot de bovenkant van het kijkglas. Remvloeistof is hygroscopisch, wat betekent dat het water uit de atmosfeer opneemt. Zorg dus dat het zo kort mogelijk met lucht in aanraking komt, zodra je klaar ben met bijvullen rubber en plastic deksel er op.

    Afbeelding


    12. Leg het metalen deksel er op en schroef het vast. Dit moet stevig, maar niet te vast, want je ben in aluminium aan het schroeven en dit kan gemakkelijk kapot.
    Gemorste vloeistof direct opruimen en let er op dat het uit de buurt van verf of plastic blijft.

    Afbeelding


    13. Maak de omgeving van de nippel ook goed schoon en doe de rubber dop er weer op.

    Afbeelding


    14. Druk de motorcover aan de voorzijde vast en daarna in de rubber ring.

    Afbeelding


    15. Steek het zijschild onder het zadel en druk dan de onderzijde op zijn plaats.

    Afbeelding
Ontluchten zonder vacuüm-ontluchter

Dit is iets ingewikkelder en vraagt wat coördinatie. Het is erg handig als je een helper heb. In plaats van de slang van de vacuüm-ontluchter doe je een gewoon stuk slang over de nippel, zorg dat het in een fles of bak hangt om de vloeistof op te vangen. Laat de helper de koppelingshandel een aantal maal in knijpen, en laat hem stoppen met de handel ingeknepen. Open de ontluchtnippel en sluit hem direct weer (het zal zeker spuiten als je geen slang over de nippel hebt zitten). Het is de bedoeling dat je de nippel open en weer sluit voordat alle druk weg is, zodoende komt er geen lucht in het systeem. Herhaal dit een aantal malen totdat alle lucht uit het systeem is.



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie