- De lamp (is volgens de typische Honda traditie, bijzonder, duur en moeilijk verkrijgbaar) brand behoorlijk snel door,
- zorgt voor een behoorlijk hoge belasting van relais nr 3 omdat de lamp altijd aan is, wordt te warm en valt eerder uit, wat in houd dat je geen spanning meer op het achterlicht heb, brandstof en temperatuurmeter vallen uit, en diverse andere dingen doen het niet meer
Bij Goldwings 1998 en later branden de lampen altijd en er wordt gebruik gemaakt van Halogeen H6M lampen in plaats van de grotere niet-Halogeen lampen van de eerdere Goldwings. Maar ook deze lampen branden net zo vaak door.
Er zijn al veel artikelen geschreven over het vervangen van de cornering lights door LED's, waarbij de lamp zelf dikwijls vervangen wordt. Ik was op zoek naar een simpele snelle manier die iedereen kan uitvoeren en die ook weer ongedaan kan worden gemaakt als de eigenaar dat wil.
Na wat zoekwerk besloot ik de H3-WHP9 LED van superbrightleds.com te gaan gebruiken. Het is een standaard vervanger voor de H3 dagrijverlichting, helder en een verbruik van 65 milliampere:
- In dit artikel zie je steeds het rechter licht. De linker is hetzelfde, maar dan in spiegelbeeld. Als je accessoires op je motor heb die er af moeten voordat je de onderste kuipdelen kunt verwijderen, is het nu het moment om dat te doen. Op mijn motor zitten wind-wings die ik eerst moet verwijderen.
- Ook de luchthoornset moet losgekoppeld, losgemaakt en uit de weg gedraaide worden.
- Om de voorkant van de kuip te verwijderen druk je in het midden aan de bovenzijde van het kuipdeel. Hierdoor zie je de pinnen die in de rubber ringen vastzitten.
- Trek voorzichtig de bovenste hoeken naar voor, stuk voor stuk om de pinnen uit de ringen te krijgen. Let op de zwarte lip waarmee de voorkant van het onderste kuipdeel op zijn plaats gehouden wordt - Het is belangrijk dat het onderste kuipdeel achter deze lip valt als het terug gemonteerd wordt.
- Als biede pinnen uit de rubbers zijn kan het voorste kuipdeel verwijderd worden.
- Verwijder de schreven aan beide zijden uit de onderbak.
- Houd de onderbak op zijn plaats en draai de middelste schroef los.
- Leg de onderbak weg.
- Haal de 'kuipdruppel' voorzichtig van de schroef.
- En nu kan je de druppels voorzichtig verwijderen - als je ze te ver trek zullen de haakjes afbreken. Kijk goed hoe de haakjes in de kuip steken. Trek de binnenste rand naar achter en trek de druppel recht naar buiten.
- Verwijder de schroef uit het onderste kuipdeel.
- Verwijder de kuiphoekstukken. Je kan hem aan de onderkant 2 - 3 cm naar buiten trekken, dan naar beneden trekken totdat de haakjes aan de bovenkant loshaken.
- Dit is het bovenste haakje wat je los moet maken.
- En dit is het voorste haakje.
- De kuiplichten is het volgende wat gedemonteerd moet worden.De OEM Honda kuiptrim is zwart plastic en ziet er heel anders uit dan mijn aftermarket chrome trim. Deze trim heeft kappen over de schroeven die eerst verwijderd moeten worden om bij de schroeven te kunnen.
- Draai de drie schroeven die de sierlijst (trim) en de lamp vasthouden los.
- Als de schroeven er uit zijn en het kuiplicht zit los de lamp kan je het onderste kuipdeel van zijn plek afhalen.
- Trek de rubber beschermhoes aan de achterkant van de cornering light naar achter.
- Druk de fitting naar voor (in de richting van de lamp) en draai hem linksom (tegen de klok in).
- De fitting kan nu naar achter gehaald worden, de lamp blijft dan in de behuizing liggen.
- Haal de lamp uit de behuizing. Als je de lamp door eenzelfde type halogeenlamp wil vervangen let er dan op dat je het glas van deze nieuwe lamp niet met je vingers aanraak. Het huidvet van je handen zal er de oorzaak van zijn dat de lamp eerder kapot gaat. Mocht je het glas toch aanraken dan kan je het beste schoonmaak alcohol en een niet pluizende doek gebruiken om het glas te reinigen.
Als je de lamp niet gaat vervangen door een LED-lamp kan je de nieuwe lamp plaatsen en naar stap 34 gaan. (dat scheelt een hoop werk)
- Dit is de LED lamp die als vervanger voor de originele lamp gaat dienen.
- Trek aan de bruine draad zodat de veer helemaal ingetrokken wordt, houd deze ingedrukt en knip de bruine draad zo kort mogelijk af.
- Als de draad door geknipt is zal het contactplaatje door de veer terug gedrukt worden. Het plaatje wordt op zijn plek gehouden door twee uitsteeksels.
- Druk een van de uitsteeksels naar beneden zodat de andere uit de fitting springt. Haal de veer en het plaatje uit de fitting en leg ze apart.
- Dit is de fitting zonder contactplaatje en veer.
- Hier zie je hoe de LED in de fitting past, de witte draad kan door het gat aan de achterzijde.
- De druk van de fitting tegen de basisplaat van de lamp zorgt voor de negatieve aansluiting als hij in het lamphuis gedaan wordt.
- Strip het einde van de bruine draad en krimp een standaard "blauwe" AMP-connector aan de draad.
- Trek de LED-draad door de veer en schuif hem tegen de basisplaat van de lamp.
- Rek de veer uit zodat hij ongeveer 25 mm lang is.
- Trek de LED-draad door het gat in de fitting en door de rubber beschermkap. Doe een stuk krimpkous over de draad en steek de draad in de blauwe connector van de bruine draad.
- Verwarm de krimpkous zodat hij om de connector heen krimpt. U kunt ook isolatieband gebruiken om dit af te schermen, maar in verband met opspattend water is het gebruik van krimpkous aan te bevelen.
- Steek de fitting in het lamphuis en draai hem rechtsom (met de klok mee) zodat het vast klikt. Als de fitting niet goed vast komt te zitten draai je de fitting los en trek de veer nog meer uit en draai alles weer vast.
- Schuif de rubber kap over de fitting en zet het einde mat tape vast zodat het waterdicht is.
- Houd het onderste kuipdeel op zijn plaats. Zorg er voor dat het binnenste lipje (met het gat) past achter het zwarte lipje wat in 4 genoemd is. Hierdoor blijft de voorkant van het onderste kuipdeel op zijn plaats.
- Nu is het een goed moment om het contact aan te zetten en te kijken of het licht brandt. Als alles goed gaat kan je nu verder met het in elkaar zetten.
- Nu kan het kuiplicht en de trim weer gemonteerd en vastgeschroefd worden.
- Als je kapjes over de schroeven had moet je deze weer op zijn plaats drukken.
- Nu is het hoekstuk aan de beurt. Eerst de voorste haakjes op zijn plaats, daarna de bovenste en druk het hoekstuk daarna op zijn plaats. Zorg er voor dat de gaten op de juiste plaats zitten.
- Draai de schroef vast.
- Druk de 'kuipdruppel' op zijn plaats - eerst zorgen dat het haakje op zijn plaats zit en druk hem dan over de schroefkop.
- Nu is het tijd om ditzelfde aan de andere kant van de motor te doen. Als dit alles gedaan is kan je de puntbak op zijn plaats monteren.
- Draai de middelste schroef vast. Zorg dat de puntbak op de juiste plaats zit.
- Zorg er voor dat de pinnen aan de onderkant van de onderste kuipdelen in de gaten passen aan de bovenkant van de onder puntbak (zichtbaar aan de voorzijde waar het onderste kuipdeel en de puntbak tegen elkaar zitten) - en dit aan beide zijden! Zodra dit op zijn plaats zit, draait u de schroeven er aan beide zijden in.
- Let er ook op dat de haakjes aan de onderkant van de plaat onder de radiator achter de puntbak haken en de pinnen moeten in de gaten vallen. Zorg dat de plaat op de juiste plek zit en druk de pinnen aan beide zijden in hun rubber ringen.
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels