Hoe vervang je de cornering light lampen (D36)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13158
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Hoe vervang je de cornering light lampen (D36)

Bericht door RonalT » 08 okt 2012, 00:40

De cornering lights van een GL1500's gaan aan als de richtingaanwijzers actief zijn, om in de richting die je gaat wat licht te verzorgen. Veel GL1500 bezitters hebben deze lichten aangepast zodat ze altijd branden, zodat ze meer licht hebben en beter opvallen. Toch hangen er een aantal bezwaren samen met deze modificatie:
  • De lamp (is volgens de typische Honda traditie, bijzonder, duur en moeilijk verkrijgbaar) brand behoorlijk snel door,
  • zorgt voor een behoorlijk hoge belasting van relais nr 3 omdat de lamp altijd aan is, wordt te warm en valt eerder uit, wat in houd dat je geen spanning meer op het achterlicht heb, brandstof en temperatuurmeter vallen uit, en diverse andere dingen doen het niet meer
Als je niet geinteresseerd bent in LED's, maar alleen de lamp wil vervangen kan je een aantal dingen overslaan. Ik wil de lampen vervangen door low-power, high-brightness LED's zodat bovenstaande problemen voorkomen worden. De LED's zullen nooit doorbranden en het energieverbruik is een fractie van het normaal verbruik zodat relais problemen worden voorkomen.

Bij Goldwings 1998 en later branden de lampen altijd en er wordt gebruik gemaakt van Halogeen H6M lampen in plaats van de grotere niet-Halogeen lampen van de eerdere Goldwings. Maar ook deze lampen branden net zo vaak door.

Er zijn al veel artikelen geschreven over het vervangen van de cornering lights door LED's, waarbij de lamp zelf dikwijls vervangen wordt. Ik was op zoek naar een simpele snelle manier die iedereen kan uitvoeren en die ook weer ongedaan kan worden gemaakt als de eigenaar dat wil.
Na wat zoekwerk besloot ik de H3-WHP9 LED van superbrightleds.com te gaan gebruiken. Het is een standaard vervanger voor de H3 dagrijverlichting, helder en een verbruik van 65 milliampere:
  1. Afbeelding
  2. In dit artikel zie je steeds het rechter licht. De linker is hetzelfde, maar dan in spiegelbeeld. Als je accessoires op je motor heb die er af moeten voordat je de onderste kuipdelen kunt verwijderen, is het nu het moment om dat te doen. Op mijn motor zitten wind-wings die ik eerst moet verwijderen.

    Afbeelding
  3. Ook de luchthoornset moet losgekoppeld, losgemaakt en uit de weg gedraaide worden.

    Afbeelding
  4. Om de voorkant van de kuip te verwijderen druk je in het midden aan de bovenzijde van het kuipdeel. Hierdoor zie je de pinnen die in de rubber ringen vastzitten.

    Afbeelding
  5. Trek voorzichtig de bovenste hoeken naar voor, stuk voor stuk om de pinnen uit de ringen te krijgen. Let op de zwarte lip waarmee de voorkant van het onderste kuipdeel op zijn plaats gehouden wordt - Het is belangrijk dat het onderste kuipdeel achter deze lip valt als het terug gemonteerd wordt.

    Afbeelding
  6. Als biede pinnen uit de rubbers zijn kan het voorste kuipdeel verwijderd worden.

    Afbeelding
  7. Verwijder de schreven aan beide zijden uit de onderbak.

    Afbeelding
  8. Houd de onderbak op zijn plaats en draai de middelste schroef los.

    Afbeelding
  9. Leg de onderbak weg.

    Afbeelding
  10. Haal de 'kuipdruppel' voorzichtig van de schroef.

    Afbeelding
  11. En nu kan je de druppels voorzichtig verwijderen - als je ze te ver trek zullen de haakjes afbreken. Kijk goed hoe de haakjes in de kuip steken. Trek de binnenste rand naar achter en trek de druppel recht naar buiten.

    Afbeelding
  12. Verwijder de schroef uit het onderste kuipdeel.

    Afbeelding
  13. Verwijder de kuiphoekstukken. Je kan hem aan de onderkant 2 - 3 cm naar buiten trekken, dan naar beneden trekken totdat de haakjes aan de bovenkant loshaken.

    Afbeelding
  14. Dit is het bovenste haakje wat je los moet maken.

    Afbeelding
  15. En dit is het voorste haakje.

    Afbeelding
  16. De kuiplichten is het volgende wat gedemonteerd moet worden.De OEM Honda kuiptrim is zwart plastic en ziet er heel anders uit dan mijn aftermarket chrome trim. Deze trim heeft kappen over de schroeven die eerst verwijderd moeten worden om bij de schroeven te kunnen.

    Afbeelding
  17. Draai de drie schroeven die de sierlijst (trim) en de lamp vasthouden los.

    Afbeelding
  18. Als de schroeven er uit zijn en het kuiplicht zit los de lamp kan je het onderste kuipdeel van zijn plek afhalen.

    Afbeelding
  19. Trek de rubber beschermhoes aan de achterkant van de cornering light naar achter.

    Afbeelding
  20. Druk de fitting naar voor (in de richting van de lamp) en draai hem linksom (tegen de klok in).

    Afbeelding
  21. De fitting kan nu naar achter gehaald worden, de lamp blijft dan in de behuizing liggen.

    Afbeelding
  22. Haal de lamp uit de behuizing. Als je de lamp door eenzelfde type halogeenlamp wil vervangen let er dan op dat je het glas van deze nieuwe lamp niet met je vingers aanraak. Het huidvet van je handen zal er de oorzaak van zijn dat de lamp eerder kapot gaat. Mocht je het glas toch aanraken dan kan je het beste schoonmaak alcohol en een niet pluizende doek gebruiken om het glas te reinigen.
    Als je de lamp niet gaat vervangen door een LED-lamp kan je de nieuwe lamp plaatsen en naar stap 34 gaan. (dat scheelt een hoop werk) :wink:

    Afbeelding
  23. Dit is de LED lamp die als vervanger voor de originele lamp gaat dienen.

    Afbeelding
  24. Trek aan de bruine draad zodat de veer helemaal ingetrokken wordt, houd deze ingedrukt en knip de bruine draad zo kort mogelijk af.

    Afbeelding
  25. Als de draad door geknipt is zal het contactplaatje door de veer terug gedrukt worden. Het plaatje wordt op zijn plek gehouden door twee uitsteeksels.

    Afbeelding
  26. Druk een van de uitsteeksels naar beneden zodat de andere uit de fitting springt. Haal de veer en het plaatje uit de fitting en leg ze apart.

    Afbeelding
  27. Dit is de fitting zonder contactplaatje en veer.

    Afbeelding
  28. Hier zie je hoe de LED in de fitting past, de witte draad kan door het gat aan de achterzijde.

    Afbeelding
  29. De druk van de fitting tegen de basisplaat van de lamp zorgt voor de negatieve aansluiting als hij in het lamphuis gedaan wordt.

    Afbeelding
  30. Strip het einde van de bruine draad en krimp een standaard "blauwe" AMP-connector aan de draad.

    Afbeelding
  31. Trek de LED-draad door de veer en schuif hem tegen de basisplaat van de lamp.

    Afbeelding
  32. Rek de veer uit zodat hij ongeveer 25 mm lang is.

    Afbeelding
  33. Trek de LED-draad door het gat in de fitting en door de rubber beschermkap. Doe een stuk krimpkous over de draad en steek de draad in de blauwe connector van de bruine draad.

    Afbeelding
  34. Verwarm de krimpkous zodat hij om de connector heen krimpt. U kunt ook isolatieband gebruiken om dit af te schermen, maar in verband met opspattend water is het gebruik van krimpkous aan te bevelen.

    Afbeelding
  35. Steek de fitting in het lamphuis en draai hem rechtsom (met de klok mee) zodat het vast klikt. Als de fitting niet goed vast komt te zitten draai je de fitting los en trek de veer nog meer uit en draai alles weer vast.

    Afbeelding
  36. Schuif de rubber kap over de fitting en zet het einde mat tape vast zodat het waterdicht is.

    Afbeelding
  37. Houd het onderste kuipdeel op zijn plaats. Zorg er voor dat het binnenste lipje (met het gat) past achter het zwarte lipje wat in 4 genoemd is. Hierdoor blijft de voorkant van het onderste kuipdeel op zijn plaats.

    Afbeelding
  38. Nu is het een goed moment om het contact aan te zetten en te kijken of het licht brandt. Als alles goed gaat kan je nu verder met het in elkaar zetten.

    Afbeelding
  39. Nu kan het kuiplicht en de trim weer gemonteerd en vastgeschroefd worden.

    Afbeelding
  40. Als je kapjes over de schroeven had moet je deze weer op zijn plaats drukken.

    Afbeelding
  41. Nu is het hoekstuk aan de beurt. Eerst de voorste haakjes op zijn plaats, daarna de bovenste en druk het hoekstuk daarna op zijn plaats. Zorg er voor dat de gaten op de juiste plaats zitten.

    Afbeelding
  42. Draai de schroef vast.

    Afbeelding
  43. Druk de 'kuipdruppel' op zijn plaats - eerst zorgen dat het haakje op zijn plaats zit en druk hem dan over de schroefkop.

    Afbeelding
  44. Nu is het tijd om ditzelfde aan de andere kant van de motor te doen. Als dit alles gedaan is kan je de puntbak op zijn plaats monteren.

    Afbeelding
  45. Draai de middelste schroef vast. Zorg dat de puntbak op de juiste plaats zit.

    Afbeelding
  46. Zorg er voor dat de pinnen aan de onderkant van de onderste kuipdelen in de gaten passen aan de bovenkant van de onder puntbak (zichtbaar aan de voorzijde waar het onderste kuipdeel en de puntbak tegen elkaar zitten) - en dit aan beide zijden! Zodra dit op zijn plaats zit, draait u de schroeven er aan beide zijden in.

    Afbeelding
  47. Let er ook op dat de haakjes aan de onderkant van de plaat onder de radiator achter de puntbak haken en de pinnen moeten in de gaten vallen. Zorg dat de plaat op de juiste plek zit en druk de pinnen aan beide zijden in hun rubber ringen.

    Afbeelding

Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten