GL 1500 klepseals vervangen

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Roel1500SE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2021, 16:10

GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door Roel1500SE » 13 feb 2022, 14:35

Mijn 1500 SE uit 1992 met 52000 miles op de klok, had af en toe last van behoorlijk rook
uitstoten bij koude motor. Niet erg, want geen olieverbruik dat aandacht behoefde.
Maar op een camping 's morgens starten, word je niet echt in dank afgenomen wanneer je in de omringende tentjes een kakofonie aan hoestende campinggasten tenore komt...
Dus: klepseals maar eens gaan vervangen.
Nooit eerder gedaan, wel enige sleutelervaring opgedaan in het verleden.
En: het is niet moeilijk, ik denk dat iedereen het met (bijna) standaard gereedschapsset moet kunnen doen.
Hieronder de beknopte werkwijze, veel standaard demontagewerk staat al beschreven hier op de site. Voor diegenen die dat fijn vinden: koelvloeistof hoeft niet afgetapt te worden, dus dat valt weer mee...en scheelt weer wat "gesmeer".
  1. demontage onderkuip
  2. demontage onderste delen (zijkanten) van de kuip waar de cornering light in zitten
  3. demontage valbeugels, onderste beplating kan blijven zitten (waar de voetverwarming bij de SE in zit)
  4. bougiedoppen verwijderen en met perslucht de schachten schoon blazen
  5. bouten van de kunststof cover voor de distributieriemen (inclusief het ronde plaatje voor de krukas) verwijderen
  6. kunststof cover kan nu naar links (rijrichting gezien) verwijderd worden
  7. kleine cover plaatje aan de rechterkant verwijderen
  8. distributie op de merktekens zetten, zie hiervoor handleiding op dit forum "riemen vervangen".
  9. distributietandwiel: bout losdraaien, let op stand krukas. Tooltje gemaakt om het nokkenastandwiel te blokkeren bij los- en vastdraaien:


    Afbeelding
    .
  10. klepdeksel verwijderen
  11. na bovenstaande punten was dit de situatie:


    Afbeelding
    .
  12. bouten losdraaien en verwijderen van de tuimelaars :


    Afbeelding

    Afbeelding
    .
  13. en voilá: nu is zichtbaar waar we zijn moeten:
Afbeelding


volgende stap is de cilinder waar aan gewerkt wordt, onder luchtdruk te zetten, zodat bij het verwijderen van de klepveer, de klep niet uit de geleider zakt en dus in gesloten positie blijft zitten.
Ik heb een oude bougie uit de 1500 gekannibaliseerd om te gaan functioneren als adapter waar een persluchtslang op aangesloten kan worden. Hier de "halve, maar lege" bougie, en het aansluitstuk voor een luchtslang:


Afbeelding


Afbeelding


Deze wordt op de plaats van de bougie geplaatst, en persluchtslang over het aansluitstuk geschoven. Een druk van 3 bar was genoeg om de klep in positie te houden.
Met een klep decompressie tool van nog geen tientje, kan nu de klepveer samengeperst worden, waardoor de halve maantjes er met een magneetje uitgepakt kunnen worden.


Afbeelding


Dan is het nog maar een kleine stap naar de klepseals:
oude eraf schuiven, nieuwe erop, veer en maantjes weer terug plaatsen


Afbeelding


Dit herhalen voor alle cilinders.
Klepdekselpakkingen goed gereinigd met thinner, opnieuw voorzien van dun laagje vloeibare pakking en weer dicht gebouwd.
Bij de montage goed letten op juiste positie merktekens.

Al met al was dit ongeveer 8 uurtjes werk (rookie), en zeer leerzaam. Koppen hoeven er dus niet af, koelvloeistof systeem blijft intact, alleen wat sleutelwerk aan de demontage van kuipdelen, kleppendeksels, nokkenastandwiel en tuimelaars.
Na vervangen van de seals liep de wing als vanouds, maar dat kon ook niet anders....

Plaats reactie