Hoe repareer ik de rem/cruisecontrol schakelaar (C45)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe repareer ik de rem/cruisecontrol schakelaar (C45)

Bericht door harmdeboer » 16 feb 2013, 20:01

Deze schakelaar zit niet op de Interstate en aspencade uitvoering van de goldwing die niet af fabriek voorzien zijn van Cruise controle!
Voordat je een schakelaar demonteert en open maakt kijk altijd eerst of er een mogelijkheid is om de schakelaar vanaf de buitenkant te smeren met contactspray of WD40.
Indien dat mogelijk is bespaar je je een hoop gepriegel en wellicht frustratie van missende onderdelen.!

Onderdeel nummer 35340-MG9-951


Gereedschap
  1. Scherp hobby mes / stanleymes
  2. Kruiskop schroevendraaier
  3. ABS / Hardplastic lijm
  4. Zeer fijn water schuurpapier (om evt. de contacten schoon te schuren)
  5. Een dun Punt tangetje
  6. Mini schroevendraaier
  7. Isolatie tape
  8. Een stuk papier met daarop links de tekst "Cruisecontrole" en rechts de tekst "REM"
  9. (eventueel) krimpkousjes.

Hoe verwijder je de schakelaar.
  1. Haal het bescherm rubber van het handvat.
  2. Knijp de remhendel in om de schakelaar makkelijker te zien.
  3. Maak de draden los van de schakelaar. (De grote aansluitingen zijn van de cruisecontrole de kleinere zijn van de remlichten. Controleer gelijk de staat van je rubbers e.d)
  4. Draai de schroef uit de schakelaar om deze te demonteren.
De reparatie van de schakelaar.

Deze schakelaar is eigenlijk een dubbele schakelaar, de ene namelijk permanent onderbroken en de ander permanent gesloten. Mits je niet remt. Voor de technici, een NO (normally open) en een NC (normally closed) contact.
Dit betekend dat het intrekken van de rem hendel het ene circuit verbreekt om het andere te verbinden.
(LET OP ER ZITTEN KLEINE VEERTJES IN DIE MAKKELIJK KAPOT GAAN.)
  1. Snij voorzichtig met je hobby mes over de randen van de schakelaar. Snij VOORZICHTIG en snij eventueel herhaalt over het te snijden stukje dit om doordrukken te voorkomen. Doe dit tot het dekseltje los komt.

    Afbeelding
  2. Leg het plaatje op de rechterkant van het stuk papier "Rem" (kleine contacten rem) (grote contacten Cruise control).
  3. Verwijder slechte 1 kant per keer. Kijk goed hoe het gemonteerd zit en plaats de onderdelen bij de betreffende tekst op je papier.

    Afbeelding
  4. Was beide zijden en het schakelhuis met afwasmiddel en zorg er voor dat je het goed droogt.
  5. Inspecteer en reinig de contactjes goed. (gebruik contactspray of een ander reinigend middel.
  6. Controleer de veertjes op schade. ( Je kan ze ook vervangen maar dan moet je wel weten waar ze deze veertjes verkopen.)
  7. Plaats het mechanisme weer terug in het schakel huis. Zorg er voor dat het goed vast zit en niet bewegen kan.
  8. Zoals je kunt zien heb ik een beetje smelt schade in mijn schakelaar, hij is om een of ander reden een beetje warm geworden ( dit is de reden van deze reparatie) Het midden stuk zit dus iets verder in het schakelhuis. Deze schade is makkelijk te repareren met een plastic tandenstoker. Deze druk je bij in zodat de contacten op hun plaats blijven zitten.

    Afbeelding
  9. Gebruik het waterschuurpapier (of een nagel vijl zeer fijn) om de contacten op te poetsen
  10. Zet de schakelaar weer voorzichtig in elkaar.
  11. Als alles schoon is en weer in elkaar zit plak je de dekseltjes terug met hard plastic lijm.
  12. Om alles een beetje extra te beschermen breng 1 maximaal 2 lagen isolatie tape aan (maak het niet te dik!)
  13. Zet alles weer op je motor.
veel plezier alles zou nu weer moeten werken naar behoren.



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie