De Startmotor verwijderen GL1200 '84 (eenvoudig)(C31)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

De Startmotor verwijderen GL1200 '84 (eenvoudig)(C31)

Bericht door harmdeboer » 09 feb 2013, 16:31

Online en in de boeken staat dat het niet mogelijk is om de startmotor te verwijderen van een GL1200 uit 1984 zonder de startmotor uit elkaar te halen of zelf het blok onder de motor uit te halen. Ik spreek uit ervaring dat dit wel degelijk kan. Dit artikel is vertaald vanaf goldwingdocs.com echter ik de vertaler heb zelf ook een gl1200 uit 1984 gehad en heb dit zelf ook gedaan.

Er staat her en der dat de het niet mogelijk is om de startmotor te verwijderen zonder dat het tandwiel onder in het blok valt. Dit is onzin, tenminste als je het op een normale wijze doet. Indien je lomp en niet doordacht bezig bent zal er i.d.d. e.e.a verkeerd gaan.

Benodigd heden:
  1. lappen, schroevendraaier,
  2. 2 10mm steeksleutels,
  3. kleine ratel met een verlengstukje,
  4. 8mm dop,
  5. olie opvangbakje.
De te nemen stappen:
  1. Zet een kalmerend muziekje aan, zodat je rust hebt tijdens het priegel werk.
  2. Maak beide accu polen los
  3. Zet je motor op de midden bok en laat hem zo staan tot de start motor er weer in zit.
  4. Zet het bakje onder je startmotor en frot her en der wat lappen tussen. Er zal minimaal olie vrijkomen.
  5. Geduldig verwijder je het schakelpedaal - het is lastig om er bij te komen maar de bout moet er helemaal uit (10mm). Schuif het pedaal van de schakelas. Let op bij het terug plaatsen dat deze op de juiste stand staat.
  6. Verwijder de kabel van de start motor. 1 steeksleutel boven de aansluiting en 1 onder op om de moer te verwijderen. De bovenste sleutel gebruik je om de moer die op je startmotor zit op zijn plaats te houden. Als die namelijk mee draait maak je de soldeer-aanhechting aan de binnen kant van de startmotor kapot. DIT WIL JE NIET!!!
  7. FINGERSPITZEN GEFUHL Draai de 2 montage bouten (8mm) uit je blok hier door komt je startmotor los te liggen in je motorblok. er is niet veel ruimte maar het is te doen!!!
  8. LET OP! indien je hier een fout maakt word het lastiger... je drukt de start motor naar de voorkant van de motor (dit kan lastig gaan indien hij heel vast zit. Gebruik dan een hefboom/schroevendraaier om hem los te wrikken (bovenzijde). MAAR zorg ervoor dat hij recht naar voren uit het blok komt. Doordat je hem recht naar voren drukt komt het vertande gedeelte van de startmotor makkelijk los uit het tandwiel in je blok. Het tandwiel in je blok blijft op de ketting staan (ga hier niet aan liggen vroeten blijf er af dan valt hij ook niet naar beneden.) Achter het tandwiel zit een klein beetje ruimte deze ruimte is niet groot genoeg om het tandwiel vanzelf te laten vallen maar... indien je hem richting het midden van je blok drukt... kan dat wel gebeuren... dus afblijven.

    Afbeelding
  9. Rustig blijven draai de startmotor zodat je de bovenste montage oog vrij hebt van de onderkant van het blok. Dit gaat niet snel - dit gaat niet makkelijk heel veel wiebelen en draaien.... geduld is een schone zaak. zie onderstaande foto (helaas kon ik de tekst niet vertalen... :mrgreen: )

    Afbeelding
  10. Vanuit deze positie is het ineens mogelijk om de startmotor zo te draaien dat hij ineens uit het blok komt... KIJK GOED NAAR DE STAND EN HOE JE HEM VAST HOUD dit is heel belangrijk voor het terug zetten... achterkant van de startmotor omlaag tussen het blok en het subframe de voorkant (waar hij het blok in gaat) omhoog en naar buiten...


    Terug zetten gaat dus op de zelfde manier.

    LET OP!!!

    Zorg er voor dat het gat waar de startmotor in moet schoon is... en is ingesmeerd met olie (zie foto waarbij overigens wel de uitlaat verwijderd is.)
    Smeer ook wat olie op het rubber van de startmotor dan gaat het iets soepeler met het terug zetten.

    Afbeelding
  11. Bij het terugzetten van de startmotor EERST de startmotor in de juiste positie voor het gat plaatsen. De montage-ogen moeten tegen het blok zitten!!!
    Wiebel de startmotor voorzichtig terug in het tandwiel probeer te kijken of deze zo goed mogelijk uitgelijnd zijn voordat je de start motor terug drukt! NOGMAALS niet met je vingers aan het tandwiel zitten...

    Schrikt niet de eerste keer dat je de motor start je kan een kleine ratel horen dit is van je start koppeling deze moet zijn draai terug vinden. normaal hoor je niks raars maar het kan wel eens een beetje ratelen.

    De rest van de montage is weer het vast zetten van de kabels en de accu... schakel pookje. maar dat spreekt voor zich...
Het is niet makkelijk maar wel te doen gewoon de tijd nemen dan komt het allemaal goed, het zal uiteindelijk minder tijd kosten dan je uitlaat verwijderen.!

o ja... de lappen en het bakje kun je nu ook verwijderen. Gemorste olie kan zorgen voor rookontwikkeling indien je de motor start schiet dus niet gelijk in paniek!



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie