Deze actie is soms nog al lastig omdat men niet weet waar te beginnen. Het zijn redelijk wat schroeven die je moet verwijderen dus daarom deze pictorial met uitleg.
- Verwijder je zadel.
Verwijder de deksels van de zijkoffers om bij de montage bouten van het zadel te kunnen komen.
- Aan beide kanten zit het zadel vast met een inbusbout... (2 verschillende maten). Meestal zit er aan de linker kant ook een hendeltje om het zadel te verzetten.
- Verwijder deze bouten.
- Van model tot model zitten er verschillen in (dit is een LTD 1985) bij het merendeel van de motoren zou je nu klaar zijn. Je kan je zadel er dan zo richting de topkoffer af schuiven.
Andere modellen hebben een hendel onder het benzine klepje zitten welke eerst verzet moet worden om het zadel vrij te geven (model 1984)
- Viola het zadel is er al af. (op onderstaande foto zijn de zijkapjes ook verwijderd )
Tip: let op bij het terug plaatsen van het zadel dat de kunststof lip aan de onderkant van het zadel goed in de daarvoor bestemde uitsparing gedrukt zit!
Vergeet bij de modellen met een vergrendel hendel in de dummy tank de vergrendeling niet terug er op te zetten anders schuif je telkens heen en weer met het opschakelen en afremmen.
Mijn tip: leg bij demontage de bouten in de betreffende koffer (links en rechts) zodat je niet je onderdelen kwijt raakt maar ook niet de verkeerde bout aan de verkeerde kant terug zet. - Nu terug naar de dummy tank.... de zijkappen van de accu en de benzine tank moet je voor deze actie verwijderen. (zie bovenstaande foto.)
Verwijder het linker en rechter kuip vak (meestal 4 kruiskop schroeven per bakje.) - Met de bakjes
- Zonder de bakjes.
- Verwijder gelijk met de bakjes ook de kuip rubbers. Deze trek je aan de kant van de dummytank met redelijke kracht recht omhoog. Vervolgens trek je de rubbers richting de achter zijde van de motor uit de vergrendeling (een lipje onder het plaatje. Deze goed terug steken voor het terug monteren!)
Hier de montage beugel van de rubber lippen en gelijk 1 van de 4 MONTAGE bouten van de dummy tank. (sleuteltje 10)
- Dus de locatie van de 2 bovenste bouten zijn nu bekend. De 2 onderste bouten zaten verstopt achter de kapjes onder het zadel zoals te zien op onderstaande foto.
- De 4 bouten zijn verwijderd dan kun je bij de Interstate en Aspencade modellen door gaan met het verwijderen van de dummy tank. De LTD en SEI hebben echter een tank computer, deze moet je eerst afkoppelen.
- Close-upje van de stekkers
- Als de stekkers los gemaakt zijn kun je doorgaan met het verwijderen van de dummytank.
Voor alle types geld denk na en voel goed of het gaat lukken het is niet moeilijk alleen een beetje krap.
Plaats aan de linker en rechterzijde je vingers onder de rand van de dummytank en trek de helften aan de onderzijde een beetje uit elkaar.
Vervolgens trek je de hele dummytank omhoog en naar de achter zijde van de motor.
- De reden dat je de dummytank een beetje uit elkaar moet trekken is dat de onderkant taps toe loopt en aan de binnen kant de spanningswisselaar e.d. redelijk in de weg kunnen zitten (op deze motor zit geen spannings wisselaar... daarom is het ook een sloper!
(zie artikel VERWIJDER JE 3PHASE STEKKER) bij deze motor hebben ze dat niet gedaan daarom is deze helemaal doorgebrand. )
Bij het terug plaatsen hou rekening met alle kabeltjes dat je deze op de juiste plek drukt zodat de dummytank met een beetje gewiebel terug geplaatst kan worden.
Nu heb je zicht op de hele inhoud van je dummytank.
Disclaimer: Voor de voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels