Hoe verwijder je de zijkoffers (alle modellen) (C43)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3300
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe verwijder je de zijkoffers (alle modellen) (C43)

Bericht door harmdeboer » 25 okt 2012, 14:18

Wanneer moet je een koffer verwijderen... nou ja met een beetje pech om je cardan olie te vervangen, remblokken vervangen, achterwiel verwijderen... enz...

Hoe doe je dat dan....

Beide koffers verwijder je op dezelfde manier... maar het begint met het verwijderen van het zadel.
(op onderstaande foto's is de topkoffer al verwijderd.)

  1. Verwijder de deksels van de zijkoffers. Om bij de montage bouten van het zadel te kunnen komen.

    Afbeelding
  2. Aan beide kanten zit het zadel vast met een inbusbout... (2 verschillende maten). Meestal zit er aan de linker kant ook een hendeltje om het zadel te verzetten.

    Afbeelding
  3. Verwijder deze bouten.

    Afbeelding
  4. Van model tot model zitten er verschillen in (dit is een LTD 1985) bij het merendeel van de motoren zou je nu klaar zijn je kan je zadel er dan zo richting de topkoffer af schuiven.
    Andere modellen hebben een hendel onder het benzine klepje zitten welke eerst verzet moet worden om het zadel vrij te geven (model 1984).

    Afbeelding
  5. Viola het zadel is er al af. (op onderstaande foto zijn de zijkapjes ook verwijderd :mrgreen: )

    Afbeelding
  6. Let op bij het terugplaatsen van het zadel dat de kunststof lip aan de onderkant van het zadel goed in de daarvoor bestemde uitsparing gedrukt zit!
    Kijk op bovenstaande foto op het frame waar de dummy tank ophoud.
    Vergeet bij de modellen met een vergrendel hendel in de dummy tank de vergrendeling niet terug er op te zetten anders schuif je telkens heen en weer met het schakelen en afremmen.


    Mijn tip: leg bij demontage de bouten in de betreffende koffer (links en rechts) zodat je niet je onderdelen kwijt raakt maar ook niet de verkeerde bout aan de verkeerde kant terug zet.
  7. Nu je zadel verwijderd is ga je door naar de achterzijde van de motor.

    Afbeelding
  8. Niet alle modellen zijn voorzien van een chromen rand om de koffers alleen de LTD en SEI hebben dit standaard.
    Verwijder de chroom brug. Wip de 2 rubber dopjes uit de rubber rand (indien nog aanwezig) en verwijder de 2 schroefjes. RAAK ZE NIET KWIJT!

    Afbeelding

    Afbeelding
  9. Daarna volgt het verwijderen van de reflector of lamp hangt er vanaf wie wat heeft gemonteerd voordat jij de eigenaar werd.
    In beide gevallen zul je eerst de vleugel moeren moeten verwijderen die op de achter zijde zitten dus... op goed gevoel zoeken en hopen dat ze makkelijk los komen...

    Afbeelding
  10. Nu kun je de rubbers verwijderen die links rechts onder de reflector/lamp geborgd zijn (sommige modellen hebben nog een klein stukje chroom wat los onder de reflector/lamp zit... zie 2de foto naar boven) deze onderdelen niet vergeten terug te plaatsen bij montage.
    Draai de 2 schroeven los aan de linker en rechter zijde (zitten onder de rubbers.)

    Ook nu geld weer afhankelijk van welk type je hebt kun je verder naar de volgende stap. Echter bij de LTD en SEI zitten onder de koffer en het achter spatbord een 3 tal ijzeren spoilers gemonteerd. Om de middelste spoiler te verwijderen moet je onder de linker en rechter spoiler een M10 boutje verwijderen.

    Afbeelding
  11. Voor het verwijderen van je spatbord hoef je nu nog maar 1 schroef los te draaien... achter je kentekenplaat. Daarna trek je je spatbord er zo af. Zie je de schroef in de verte?

    Afbeelding
  12. Zo dat was al een hele klus... Nu de reden om het zadel te verwijderen.
    Je koffers hebben lampen en evt. overige verlichting in de koffer.. deze zitten aangesloten onder je zadel.
    Om deze stekkers goed te kunnen demonteren moet je zadel er af.
    Aan de linkerzijde van de motor zit (overigens ook aan de rechterzijde echter die hebben we nu niet nodig) een zwarte "kabelmof" met daarin een aantal stekkers en een diode.

    Deze 2 stekkers heb je nodig, ze zijn namelijk van de koffers.

    Afbeelding
  13. En dan de laatste stap... het eindelijk los draaien van je koffer.
    Verwijder aan de binnenzijde van de koffer de 4 montage bouten. (let op de onderste bouten kunnen een losse moer hebben dus hou een extra sleuteltje 10 bij de hand zodat je met de ene hand kan ratelen en met de andere de moer op de plaats houden... sommige types hebben de moeren vast op de beugels zitten andere modellen weer niet. net waar ze gemaakt zijn... handig he!)

    Afbeelding
  14. De koffer is los en je hebt nu vrij zicht op de achterzijde van de motor.
    In mijn geval heb ik beide koffers verwijderd en ook het achter spatbord.

    Afbeelding
  15. Da's een kaal kontje!

    Afbeelding
  16. Het spreekt voor zich dat montage in omgekeerde volgorde van demontage is... :mrgreen: succes en veel sleutel plezier....


Disclaimer: Voor de voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten