Hoe bouw ik mijn radio om naar Europees bereik (C39)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Hoe bouw ik mijn radio om naar Europees bereik (C39)

Bericht door Borretje » 20 okt 2012, 04:23

klik hier voor de hele thread


Let op indien je deze procedure zelf uitvoert loop je altijd de kans dat je je radio dus danig aantast dat hij het kan begeven. ben dus uiterst voorzichtig.

Hier dan de met foto's ondersteunde handleiding om het afstembereik van de GL1200 radio op Europese Standaard te zetten.


Afbeelding
  1. Na de radio uit zijn slede te hebben gehaald draaien we hem om zodat de bodem boven ligt, die moeten we gaan verwijderen, verwijder daarvoor de vier schroefjes op de zijkant van de bodem plaat.

    Afbeelding
  2. Na het loshalen zul je het volgende tegen komen, de grote printplaat met daarop de chip die we moeten gaan aanpassen.

    Afbeelding
  3. Ik had al eerder in dit topic gezegd dat pootje 6 in plaats van op de printplaat, aan pootje 7 gekoppeld moest worden.
    Je zult al gezien hebben dat je niet echt lekker bij de pootjes 6 en 7kan komen door plaatsgebrek om te werken.
    Je kunt door het frontje te verwijderen (na eerst de volumeknoppen en de squelch van de intercom te hebben verwijderd) en de schroefjes die de printplaat op zijn plaatshouden te verwijderen, de printplaat iets optillen. Je heb dan net even meer plaats om te werken. Makkelijk is ook om de stekkers op de printplaat los te halen. Kijk wel uit met optillen, de printplaat is aan de onderkant met een klein " flat-cable-tje" verbonden met de onderliggende print.

    Afbeelding
  4. Als je dan het 6e pootje los hebt gekregen is het tijd om deze aan poort 7 te bevestigen, we doen dit met de soldeerbout (fijne punt). Kijk wel uit met het te lang verhitten van de IC (chip) dat kan funest uitpakken.
Daarna alles weer in elkaar zetten en je zult zien, er zijn meer zenders in NL dan we denken :-)))))))

Succes met de operatie

Rob Bekkering


AANVULLING andere types
auwerda schreef:Ha, heb ook een asp. '87 met RM1350 radio enne ... deze is ook om te bouwen.

Hoe dat te doen staat hier:

Europese Frequenties voor de Panasonic 1400A (GL 1200)
((In de tekst staat voor RM1400 radio maar werkt ook op RM1350))

Eigenlijk is het heel simpel als je weet wat je moet doen:

Radio uitbouwen, boven en onderkant verwijderen, verwijder het frontpaneel, maak alle aansluitingen los, verwijder de schroeven uit de printplaat, de moeren van de potentiometer op het frontpaneel losdraaien, verwijder voorzichtig de printplaat

Nu die Diode D50 er uit solderen en als D26 terug solderen.

Het komt erop neer dat je diode D50 uitsoldeert en op D26 weer insoldeert.
Let op dat je de richting van de diode hetzelfde houdt!
Je moet wel de hele print uitbouwen, dus het is wel wat werk.
Bij mij werkt deze wijziging goed.

Zie de fotos

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Plaats reactie