Hoe reviseer je de hoofd achterrem cilinder (B27)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3300
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe reviseer je de hoofd achterrem cilinder (B27)

Bericht door harmdeboer » 20 nov 2012, 17:04

  1. Verwijder de rechter deksel onder je zadel, zodat je het reservoir van de remcilinder ziet en de benzine tank.
  2. Verwijder de remleiding (banjo bout) en vang de olie op die er uitkomt.

    Afbeelding
  3. Verwijder de bout waarmee het reservoir aan het frame zit.

    Afbeelding
  4. Draai de dop van het reservoir en gooit het leeg..

    Afbeelding
  5. Verwijder de slang klem en haal het reservoir van de slang.

    Afbeelding
  6. Verwijder de 2 bouten waarmee de remcilinder aan het frame zit. Aan deze bouten zit ook een montage van de luchtvering deze hoef je verder niet te verwijderen maar hier moet je wel rekening mee houden bij het terug monteren.

    Afbeelding
  7. De tang wijst naar de plaats waar het rempedaal aansluit op de remcilinder. Hier zit een borgpen/ een as waarmee de rempomp aangestuurd word.

    Afbeelding
  8. Verwijder de split pen (engels= Cotterpin) en het ringetje waarmee de borgpen/as op zijn plaats gehouden word en verwijder de pen.

    Afbeelding
  9. Nu kan het geheel onder je motor uit, laat hem langs je uitlaat naar onderen zakken.

    Afbeelding
  10. De master / hoofdrem cilinder van de achterkant ziet er zo uit.

    Afbeelding
  11. Indien de rubber sok nog heel is laat deze stap achterwegen!! Verwijder het koppel deel van de rem as.

    Afbeelding
  12. Indien de rubber sok nog goed is laat deze stap achterwegen! Je kan nu de rubber sok verwijderen.

    Afbeelding
  13. Aan de voet van de rem as zit een circlip die een metalen ring op zijn plaats houd.

    Afbeelding
  14. Verwijder de circlip, gebruik een punttang met dunne punten of een circliptang en het de metalen plaat. LET OP de zuiger komt nu al naar buiten en ook de achter gebleven olie komt er nu uit.

    Afbeelding
  15. Het kan zijn dat alle onderdelen behoorlijk vast zitten door corrosie, probeer de onderdelen zo recht mogelijk van elkaar te trekken zodat er geen schade ontstaat aan de wanden van de remcilinder. Alle onderdelen die uit je remcilinder komen gooi je weg je gaat niks hergebruiken. Let goed op de volgorde van demontage en onthoud deze voor de montage.

    Afbeelding
  16. Verder zit er nog een springveer en een rubbertje in de remcilinder. Ik gebruik een luchtslang om de onderdelen er uit te blazen. Je kan natuurlijk ook een schroevendraaiertje of een tang gebruiken. Let wel KIJK hoe de veer in de cilinder zit dit is van belang bij de montage van de nieuwe onderdelen.

    Afbeelding
  17. Verwijder iedere aanslag uit de remcilinder, het vuil bestaat uit oude remolie en uit corrosie. Dit geld ook voor de reeds gedemonteerde onderdelen die je niet gaat vervangen.

    Afbeelding
  18. Verwijder de 2 schroeven waarmee de slang van het reservoir op de hoofdremcilinder vast zit. Maak ook daar alles schoon met remreiniger.

    Afbeelding
  19. Voor de volgende stap heb je een dun sterk stukje ijzer nodig. Ik heb zelf een "haar" van een staalborstel afgeknipt en gebruik een tang om de dunne kanaaltjes schoon te maken.

    Afbeelding
  20. Maak het terugloop gaatje goed schoon zodat je geen onaangename verrassing krijgt als je remt (rem kan blijven aan lopen.) Spuit daarna alles nog een keer goed schoon met remreiniger. Monteer de slang weer op zijn plek.

    Afbeelding
  21. De nieuwe veer met het metalen kapje (dit kan verschillen van producent tot producent) REK DE VEER NIET UIT, er zijn mensen die denken dat het nodig is om de veer uit te rekken voor een betere werking doe dit vooral niet hierdoor loop je juist kans dat de rem niet meer naar behoren werkt na montage!

    Afbeelding
  22. Het rubberen dopje past precies op de veer.

    Afbeelding
  23. Zo ziet het er gemonteerd uit. smeer een beetje rem olie op het rubber dopje.

    Afbeelding
  24. Voer de veer voorzichtig in, in de hoofdremcilinder.

    Afbeelding
  25. Plaats het met olie voorziene dopje op de veer.

    Afbeelding
  26. Let op er zijn setjes waarbij het rubbertje nog niet op de zuiger gemonteerd zit. Monteer het rubber op de juiste wijze zie hiervoor het oude onderdeel. Hou er rekening mee dat je geen gereedschap gebruikt om dit rubbertje te monteren hierdoor kun je de zuiger en het rubbertje beschadigen. DAT WILLEN WE NATUURLIJK NIET!!! Voorzie ook dit rubbertje van een beetje olie.

    Afbeelding
  27. Druk de rem as plaat met de ronde kant op de zuiger. Druk vervolgens alles op zijn plaats door de zuiger een keer helemaal in de hoofd rem cilinder te drukken.

    Afbeelding
  28. Terwijl je druk houd op de onderdelen plaats je de circlip en bevestig je deze met behulp van een daarvoor bestemde tang. Controleer of de circlip overal goed in de zetel zit. Dit voorkomt het los springen van de onderdelen.

    Afbeelding
  29. Deze stap is niet noodzakelijk indien je geen nieuwe rubber sok monteert. Smeer de binnenkant van de rubber sok in met een vet of olie.

    Afbeelding
  30. Monteer de rem as en de rubber sok terug op de hoofdremcilinder. Kijk of de sok goed aansluit in de daarvoor bestemde zetel.

    Afbeelding
  31. Deze stap kun je overslaan indien je deze niet gedemonteerd hebt! Monteer het scharnierpunt weer terug op de rem as. Zorg er voor dat de borgbout goed vast zit!

    Afbeelding
  32. Breng de hoofdremcilinder weer op zijn plaats op het frame van de motor en monteer deze weer in dezelfde volgorde (denk aan de montage van de onderdelen van de vering) als bij de demontage.

    Afbeelding
  33. Gebruik nieuwe knelringen om de banjo bout weer te monteren.

    Afbeelding
  34. Smeer vet op de verbindende rem as

    Afbeelding
  35. Breng het rempedaal in de juiste stand druk de pin/as op zijn plaats en monteer het ringetje en de split pen.

    Afbeelding
  36. Sluit het reservoir aan op de slang draai de slang klem aan.

    Afbeelding
  37. Bevestig het reservoir terug aan het frame.

    Afbeelding
  38. Vul het reservoir met DOT 4 olie en ontlucht de remmen! LET OP de GL1100 uit 1983 (overgangsmodel) heeft een gecombineerd rem systeem je moet voor en achter ontluchten! dit is een behoorlijk arbeidsintensief klusje. Je kan hier het beste een rem ontluchter voor gebruiken en een extra paar helpende handen kan ook geen kwaad.


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten