Hoe vervang je je ruit (B54)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe vervang je je ruit (B54)

Bericht door harmdeboer » 14 jul 2013, 22:18

Omdat mijn ruit wel eens betere tijden had gekend werd het tijd om hem te vervangen. Ik heb er voor gekozen om een slipstream ruit te plaatsen, maar wel een wat grotere ruit zodat ik minder last zou hebben van de rijwind. Dit zou ook comfortabeler zijn voor mijn vrouw omdat ze ook redelijk wat windslag kreeg met de standaard ruit. Dus voor haar comfort een iets grotere ruit.
  1. Verwijder de 2 schroeven in het midden van de kuip plaat.

    Afbeelding
  2. Verwijder beide knipperlichten, verwijder ze voorzichtig de reflectors willen nog al eens op de grond vallen en daar kunnen ze niet zo goed tegen.

    Afbeelding
  3. Achter de knipperlichten vinden je de vleugelmoeren waar de speakers mee gemonteerd zitten in de kuip. 4 voor iedere speaker!

    Afbeelding
  4. Verwijder de speakers, je hoeft ze niet helemaal af te koppelen gewoon een beetje aan de kant leggen is al voldoende.

    Afbeelding
  5. Zo nu zie je de vreemd gevormde moeren die de spiegels op zijn plaats houden. Al lijkt het er op de de kuip de moeren op zijn plaats houd indien je aan de schroeven gaat draaien... DIT IS NIET HET GEVAL. Je zal een steeksleutel op deze moeren moeten plaatsen om de schroeven uit je spiegel te kunnen draaien. Hou je de moeren niet vast met een steeksleutel loop je de kans dat je je binnenkuip beschadigd! (ervaring zitten de moeren MOERVAST dan kan helpen om de moeren te verwarmen met een soldeerbout! Gewoon op de moer zetten tot hij redelijk warm is en dan aan de schroef draaien terwijl je de moer op zijn plaats houd met een steeksleutel. LET OP de schroef 1 slag los draaien en dan de moer laten afkoelen de schroef pas helemaal verwijderen als de moer afgekoeld is)

    Afbeelding
  6. Verwijder de kuipplaat.

    Afbeelding
  7. Verwijder het raamrubber.

    Afbeelding
  8. Verwijder de oude ruit.

    Afbeelding
  9. Nu is het een kwestie van de nieuwe ruit monteren in de omgekeerde volgorde van demontage. Het makkelijkst gaat dit met 2 personen om de nieuwe ruit even op zijn plaats te houden. Maar in je eentje moet het ook lukken. Geduld in een schone zaak...

    zZet de spiegels goed vast zodat deze tijdens de eerst rit niet los trillen...!
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie