Hoe smeer je je cardan vertanding (B20)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3300
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Hoe smeer je je cardan vertanding (B20)

Bericht door harmdeboer » 15 nov 2012, 21:23

Hoe je je achterwiel moet verwijderen staat in een andere how to beschreven hier heb ik het alleen even over het smeren van je meenemer en je cardan vertanding.
De vertandingen in je cardan hebben maar weinig ruimte ten opzichte van elkaar om te bewegen. (mits er geen slijtage is) om er voor te zorgen dat slijtage tot een minimum beperkt word moet je altijd het juiste vet gebruiken. Molybdeen vet is het vet wat hier bij uitstek voor geschikt is. Wegens de hoge bewegings snelheid ontstaat er warmte en centrifugaal kracht, je moet dus een vet gebruiken dat bij hoge temperaturen zijn werking behoud en ook op zijn plaats blijft zitten.

Bij het gebruik van het verkeerde vet of soms zelfs geen vet zal je cardan binnen de kortste keren "verbranden" de vertandingen zullen als vijlen op elkaar werken waardoor je cardan en meenemer vervangen moeten worden... (dat kost een fortuin... dus koop het dure vet en gebruik het...)

Gebruik geen spuitbare variant maar echt het dikke vet in een potje... (helaas is het lastig om een internet pagina te vinden waar het verkocht word maar je kan bijvoorbeeld bij heuts en keulen automaterialen deze vet potten kopen.)

Afbeelding

GEBRUIK ALLEEN MOLYBDEEN er zijn geen andere varianten die je cardan beschermen.

Bij deze 1100 zitten de vertandingen van het cardan aan de buitenkant. (Bij andere modellen kan dit afwijken)

Afbeelding

Bij deze 1100 zitten de vertandingen in het wiel aan de binnenkant. (Bij andere modellen kan dit afwijken)

Afbeelding

Indien je je motor zo ver gedemonteerd hebt dat je deze klus aan het doen bent... hou dan bij je 1100 ook de vetspuit bij de hand om de eindaandrijving te smeren (vetnippel op het verloop van je achterbrug richting de cardanklok.)


JE MOET JE CARDAN IEDERE KEER SMEREN ALS JE WIEL ER UIT GAAT/GEWEEST IS!!!!

Dit is de meenemer van een GL 1200

Afbeelding

Dit is de cardan vertanding van een GL 1200

Afbeelding


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast