Voorwiel demonteren en monteren (B29)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1025
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Voorwiel demonteren en monteren (B29)

Bericht door appieabc » 05 nov 2012, 22:52

Je voorwiel moet eruit om de wiellagers, band en remschijven te vervangen of te balanceren
Het is eigenlijk een simpele klus die je met eenvoudig gereedschap klaart.

Verwijderen van het wiel
  1. Met een krik gaat het het makkelijkst, je moet de motor 5 a 10 cm kunnen liften. Zorg altijd voor ondersteuning (houten balk) Zie foto met de motor op de middenstandaard (bok).
    Let met gebruik van krik erop dat je de krik zover mogelijk naar de voorkant van het motorblok plaatst. Ook weer wat hout gebruiken om schade te voorkomen (tip: Een plank geeft steun onder gehele motor) Krik midden voorkant blok de plank (hout) NIET onder de uitlaten, alleen onder het blok (carter).

    Afbeelding
  2. Je kan de kilometerkabel vast losmaken d.m.v. kruiskopschroef uit de km behuizing te draaien en de kabel er in de lengte richting uit te trekken Die kan je straks indien nodig wat vet geven

    Afbeelding
  3. Verwijder de remklauwen aan beide zijde door de remklauwbout + remklauw olie bout te verwijderen en schuif de klauw van de schijf en laat deze hangen.

    Afbeelding
  4. Verwijder de bout van de km kabel beugel aan de linker klauw en verwijder de beugel.

    Afbeelding
  5. Draai de bouten die de remklauwbeugel vasthouden los aan beide zijde.

    Afbeelding
  6. Haal de remklauwbeugel aan beide zijden weg.

    Afbeelding
  7. Draai de bouten van de linker asvasthouder los maar verwijder ze NIET. (1 slag los).

    Afbeelding
  8. Rechts, de beide bouten van de asvasthouder los. Kijk nu goed naar de as, binnenkant voorpoot en remschijf. Op de as zitten twee vlakken kanten.

    Afbeelding
  9. Op deze vlakke kanten kan en moet je een steeksleuten of Baco (smalle bek) plaatsen, dit voorkomt meedraaien van de as , als je de as moer los draait.

    Afbeelding
  10. Terwijl de sleutel rechts op de as vasthoud draai je links de as moer los.

    Afbeelding
  11. Verwijder nu de moeren en asvasthouders aan beide kanten Krik de motor iets op of neem het gewicht van het wiel. Verwijder de as moer (er af draaien) van de as.

    Afbeelding


    “Til” de motor nog iets op zodat je het km huis uit het wiel van de as af kan trekken.

    Afbeelding
  12. Verwijder het wiel uit de voorvork. Let op dat je voorzichtig bent met de remschijven. Niet stoten en zeker niet het wiel op de schijven laten steunen om krassen te voorkomen.

    Afbeelding
  13. Trek aan de rechterkant de as uit het wiel.

    Afbeelding
  14. Met dop/ringsleutel verwijder je de bouten die de remschijf vasthouden. Links op het wiel, daarna de rechterkant. Nogmaals voorzichtig met de schijven. Deze kan je separaat in een doek opbergen

    Afbeelding

    Afbeelding
  15. Verwijder de afstandsbus uit rechterzijde van het wiel.

    Afbeelding

MONTEREN VAN HET WIEL
  1. Monteer de linkerremschijf d.m.v. de 5 bouten op het wiel. Draai de bouten handmatig om en om vast.

    Afbeelding
  2. Monteer ook de rechterremschijf op het wiel. Ook hier eerst met de hand om en om vast zodat de schijf goed op zijn plaats komt. Draai de vijf bouten met dop + ratel vast. (niet te vast want je moet nog natrekken met moment sleutel) Doe dit met de klok mee en om en om. Begin met 1 dan 3 dan 5 dan 2 en dan 4.

    Afbeelding
  3. Dit herhaal je nogmaals maar dan met een moment sleutel cq pondensleutel. Trek de bouten aan tot 3,04kgm/29,85Nm.

    Afbeelding
  4. Plaats de afstandsbus rechts.

    Afbeelding
  5. Maak de wiel as schoon en vet deze licht in met koper vet.

    Afbeelding
  6. Steek de as vanaf de rechterkant van het wiel door de afstandbus.

    Afbeelding
  7. Plaats het wiel onder de voorvork/poten.

    Afbeelding
  8. Smeer het km huis

    Afbeelding
  9. Schuif het km huis over de as LET OP: dat de uitsparing (2x) gelijk zit met die in het wiel.

    Afbeelding
  10. Monteer de as bout handmatig en hand vast.

    Afbeelding
  11. Houd de as recht tegen met een sleutel zodat deze niet meedraait.

    Afbeelding
  12. Gebruik voor het aantrekken van de moeren weer een momentsleutel 5,81kgm/57Nm.

    Afbeelding


    Draai het km huis zodat het “nok” stuit tegen nok voorpoot. Dit voorkomt dat het km huis niet meedraait met het wiel.

    Afbeelding
  13. Laat de motor zakken zodat de voorpoten op de wielas rusten. Let erop dat de as moer goed op zijn plek zit. Zeskant, buitenkant, voorpoot rechts.

    Afbeelding
  14. Monteer de ashouders onder de voorpoten.

    Afbeelding
  15. Let erop dat elke ashouder een pijl en letter F ingegraveerd / gegoten heeft en dat de pijl naar voren wijst. (de F staat voor Front).

    Afbeelding
  16. De volgorde van de ringen is: Eerst de ring dan de sluitring (doorbroken ring,veerring) dan de moer.

    Afbeelding
  17. Voorste moer aandraaien en dan de moer achter. (nog niet vastzetten, dit gebeurd met een moment sleutel)

    Afbeelding
  18. Monteer de remklauwhouders.

    Afbeelding
  19. Door middel van een momentsleutel de bouten tot 3,46 kgm/34Nm voor bouwjaar 80/82. Voor bouwjaar 83 4,01kgm/40Nm voor de bovenste bout. 2,35kgm/23Nm voor de onderste bout.

    Afbeelding
  20. Stop een 0,7 mm voelentje tussen remklauwbeugel en remschijf om zo te controleren of deze vrijloopt. (wiel draaien om te controleren of de schijf vrijloopt) Doe dit aan beide kanten, schijven links en rechts. Loopt deze aan dan de kan moeren van de asvasthouder losser draaien en voorpoten bewegen zodat deze zich kan positioneren, dan moeren weer vastdraaien.

    Afbeelding
  21. Door middel van moment sleutel voorste moeren links en rechts vastzetten. 3,56kgm/35Nm voor bouwjaar 80/82. Voor bouwjaar 83 2,21kgm/22Nm. Eerst de voor moeren vastzetten en dan de achterste moeren.

    Afbeelding
  22. Monteer de kmkabelhouder links op de remklauwbeugel.

    Afbeelding
  23. Smeer de glijbout met silicium vet (hoge temperaturen)

    Afbeelding
  24. Monteer de remklauwen. Zet de glijbout vast met 2,77kgm/27Nm voor bouwjaar 80/81 Voor bouwjaar 82/83 2,35kgm/23Nm.
  25. Knijp aantal malen in de voorrem om te controleren of deze naar behoren werkt (tegendruk) Bij bouwjaar 1983 ook de achterrem (voetrem) in trappen tot je druk hebt.

    Afbeelding
  26. Controleer nog een keer of de schijven vrij lopen van de steunen.

    Afbeelding
  27. Maak de schijven goed schoon van eventuele montage, vet en vieze vingers.

    Afbeelding
  28. Persoonlijke tip: Als je deze klus klaart wen je aan om altijd even rustig te rijden en flink te remmen ter controle. Overtuig je ervan dat de remmen ook remmen.

    Afbeelding



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast