Re: Hoe vervang je de 3fase stekker v.d. dynamo (A21/B69/C34

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Hoe vervang je de 3fase stekker v.d. dynamo (A21/B69/C34

Bericht door harmdeboer » 27 dec 2013, 00:07

Zoals allemaal zijn wij helemaal gek op onze 1200, maar ondanks dat het al op 100-den forums beschreven is... en handelaren er al jaren vanaf weten... komt het toch nog steeds voor dat mensen een belangrijke wijzigingen vergeten.

Meneer Honda heeft in al zijn wijsheid beslist dat onderdelen met een stekker aan elkaar verbonden dienen te worden. Echter stekkers zijn niet altijd DE oplossing....

De 3 fase stekker van de dynamo is daar een voorbeeld van... menig GL1200 eigenaar heeft al met tranen in zijn ogen langs de kant van de weg gestaan omdat 1 stekkertje van 20 cent overbelast raakte en daardoor hun droom in vlammen deed opgaan...

het verwijderen van de stekker is een klus van 20 minuten.


benodigdheden:
  • Isoleerband (tesa tape / iso 600)
  • soldeerbout
  • soldeertin
  • soldeerzuur / flux
  • strip tang
  • kniptang
  • 3x 10cm kabel 2mm hard meeraderig draad
.

  1. Op de onderstaande foto zie je links naast de accu en dan de rechtse van de twee stekkers. Daar gaat het om.
    Afbeelding

    De 3 aders dienen kanariegeel te zijn, maar door oververhitting van de steker kunnen deze bruin worden...
    en dat geeft GROTE ROBLEMEN
    DEZE STEKER MOET VAN DE MOTOR VERWIJDERD WORDEN!!
  2. bij de eerste inspectie zag ik al meteen dat het niet goed zat...
    kijk zelf maar eens naar onderstaande foto... hoezo kanarie geel.
    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Dit geeft mij al een heel slecht gevoel... je gaat gelijk denken aan dynamo's die doorgebrand zijn.. en... en... en...
    maar hier kom je pas achter als je de kabels door verbonden hebt... en ach ja wellicht is de stekker nog heel... maar toch je ziet al in een hoekje dat de stekker niet meer helemaal zijn juiste vorm heeft...
  3. Dan haal je de stekker uit elkaar... lukt het niet.. nee, de stekker wil niet uit elkaar... :x :x :x :x :x F*CK hij is i.d.d. versmolten...
    Laat de volgende foto's voor zich spreken...

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
  4. dus knippen maar... want wat kapot is geeft extra weerstand en dat leidt tot warmte en dan gaat het nog meer kapot. Ook wordt de spanning op de accu steeds lager. Dus er gaat van alles verkeerd

    Afbeelding
  5. Waar zitten deze ook al weer op de motor....
    Kijk in de rode ringen!!!

    Afbeelding
  6. Na het knippen en het maken van de verleng kabeltjes... alle uiteinden gestript... de kern gedraaid.... de uiteinden in het zuur gezet...
  7. Dan alle punten vertinnen met soldeer...

    Afbeelding
  8. Daarna de punten aan elkaar solderen (extra soldeertin toevoegen het moet een dikke verbinding zijn.
    Ze worden tijdens het rijden warm... Maar niet HEET, want dan is de soldeerverbinding niet goed... dus nog een keer solderen...)

    Afbeelding
  9. Het verpakken van de kabel met ISO-tape heb ik niet vernoemd of gefotografeerd... dat spreekt denk ik verder wel voor zich...


Dus haal je accu-kapje er af en zie je de genoemde stekker HAAL DEZE WEG!!!!


*Het maakt niet uit hoe je de kabels aan elkaar soldeert, ieder kabel zou de zelfde waarde door moeten geven. Dus je hoeft niet bang te zijn met wat je aan wat vast braadt !?

Ik heb tot nu en voor zo ver nu bekend geluk, de dynamo laad nog bij... 14,3 Volt.
Ik heb alleen niet de massa meting gedaan. Per fase... maar ik heb er goede hoop op....
Indien ik geen berichten meer plaats over het defect zijn... is het dus een gevalletje door het oog van de naald....


(mensen vergewis je van de cruciale punten waar je op moet letten van type tot type... en pas deze aan... )



Disclaimer: Voor de voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie