CB AM of FM??

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

CB AM of FM??

Bericht door Borretje » 28 apr 2012, 11:11

Ik ben bezig met een klein projectje voor mijzelf, een standaard mobiel "bakkie" netjes inbouwen met voorin een microfoon en een zgn. watchingspeaker.
(Ik ben waarschijnlijk erg lui 's avonds, want ik heb het forum maar een klein beetje lopen afstruinen over topics,..)
Waar ik naar op zoek ben is; in welke modus wordt de cb bak in de wing het meest gebruikt in de FM (Frequentie Modulatie) of AM (Amplitude Modulatie) modus?
Voor zover ik mij kan herinneren is er ook een vermogens verschil, FM 4 watt en Am 1 watt zendvermogen?
Ooh ja, en natuurlijk FM en AM "praten" moeilijk met elkaar, meestal is de overeenkomst..... de ruis :mrgreen:

cheers,
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: CB AM of FM??

Bericht door RonalT » 28 apr 2012, 13:30

Volgens de Amerikaanse standaard zijn de CB-dinges natuurlijk AM - 40 kanalen en volgens mij 4 Watt. Helaas :?

Ik weet niet of hier nog wat antwoord staat... maar dat betreft hetzelfde onderwerp

tevens topic verplaatst omdat het niet direct aan de 1500 gelinkt is, maar communicatie.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GL1500SE1992
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 mar 2011, 08:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere

Re: CB AM of FM??

Bericht door GL1500SE1992 » 28 apr 2012, 15:56

Hoi,

De CB voor de wing is inderdaad AM ( ampulitude modulatie ) en 4 watt is genoeg hoor AM draagt verder dan FM.
en wat heb je aan veel vermogen als jij de tegen partij toch niet kan ontvangen. mogelijk hoort men jou wel met veel vermogen alleen jou antenne kan dit niet aan.

ik neem aan dat je niet met een lange draadantenne gaat rijden. :D
En jou antenne op de wing heeft zeer beperkte ontvangst mogelijkheden wel is het mogelijk tijdens het ik noen het maar zonnevlekkenjaar ( 1 keer in de 7 jaar )
met je wing hier in Nederland stations uit bv de oostblok landen hoort en vooral polen is nog erg in trek en mogelijk zelfs kan communiceren
dit kan normaal dus zeker niet. maar ook verder is geen probleem in deze extreme gevallen.

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: CB AM of FM??

Bericht door Rongoos » 07 jun 2012, 17:59

Hoe staat het met je projectje Rob?
Is het nog gelukt?
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: CB AM of FM??

Bericht door Borretje » 07 jun 2012, 22:38

Ron,

Nee, project staat ff stil moet eerst ff bakkie met alleen fm zien kwijt te raken en een am/fm bakkie weer inkopen.
dan gaan kijken hoe het een en ander in te passen is, liefst natuurlijk geintegreerd met een interface of misschien ook wel stand alone met afstandbediening. Wat in t vat zit verzuurt niet toch,....?

Als ik weer verder ga laat ik t weten

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten