Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Plaats reactie
Frank
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 dec 2006, 01:27
Locatie: oosterhout nb

Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door Frank » 03 dec 2014, 13:27

Bluetooth intercom headsets.
Je leest zo links en rechts in de bladen en op internet over de verschillende soorten draadloze headsets voor op de motor hoe geweldig dat het allemaal wel niet is, bellen-muziek-gps alles kan.
Maar is dat ook zo en hoe betrouwbaar zijn de reviews die we lezen ?
Na aanleiding van onze ervaring met 2 verschillende merken heb ik besloten om dit stuk voor alle duo rijders onder ons te schrijven.
Mijn vriendin en ik rijden nu inmiddels meer dan 10 jaar op een Goldwing 1800 en zijn eigenlijk al jaren aan het zoeken naar een oplossing voor het windgeruis in de intercom.
Zelf vinden we het fijn om tijdens het rijden wat te kunnen babbelen, luisteren naar muziek en overleggen waar de GPS ons nu weer heen wil hebben.

Afgelopen voorjaar waren we op zoek naar nieuwe helmen en de vraag kwam daarna al heel snel wat doen we met de intercom, bouwen we de oude set in de nieuwe helmen of kopen we een nieuwe, nou wij besloten om te gaan voor een nieuwe en dan maar meteen draadloos.

De weken daarna ben ik op internet rond gaan struinen en zoveel mogelijk informatie over de verschillende merken gelezen.
Mijn eerste voorkeur ging uit naar het merk Sena omdat deze zo motorvriendelijk was met zijn grote draai –drukknop, je hebt echt het idee dat het ontworpen is door en voor motorrijders, het enige nadeel vond ik de omvang van het systeem maar bij het nieuwste model van Sena de 20S was dat grote een heel stuk minder.
Totdat ik van Cardo de SHO-1 tegen kwam, ik dacht nu heb ik het gevonden.
Dit systeem is speciaal in opdracht van Shoei voor het model Neotec helmen ontworpen, mooier kan je het niet hebben dacht ik. (Maatwerk!)
Eigenlijk door het woord maatwerk heb ik me laten overhalen terwijl er zo op het eerste oog toch wel wat nadelen aan de Cardo systemen zitten en dat zijn de grote hoeveelheden te kleine drukknopjes die er op zitten.
Ik een webshop opgezocht met de laagste prijs en de Cardo SHO-1 Duo besteld. (€479,00)

Na een paar dagen kwam het systeem binnen en die zelfde avond nog begonnen met inbouwen wat toch een klein beetje tegen viel omdat de handleiding niet overal zo duidelijk in was, maar met Youtube en Google kom je een heel eind en uiteindelijk is het toch goed gekomen. (Een mens bouwt ook niet iedere dag een intercom in een helm.)
Ik vond de pasvorm van het systeem minder dan ik had verwacht en dat voor een op maat gemaakt systeem!
Wat me ook tegenviel aan de Cardo SHO-1, was dat het niet zo degelijk aanvoelde en kwetsbaar is doordat men gebruik heeft gemaakt van kleine mini usb stekkertjes. (Niet echt motorproof.)
Wat later ook resulteerde in twee maal in 7 maanden tijd een defect module, wat naar mijn idee te wijten is aan een te zwak systeem bij de aansluitstekkertjes.

Eerst maar even mezelf geregistreerd bij Cardo via hun website want anders kan je de software niet updaten en meteen de set maar ge-update naar laatste versie firmware.
Telefoon App. van Cardo op mijn mobiel geïnstalleerd zodat ik via de telefoon de intercom kan instellen onderweg.
Fase 2 was aangebroken, de intercoms instellen naar onze wensen.
De intercoms met elkaar koppelen hoefde ik niet meer te doen dit was in de fabriek al gedaan.

Toen ik de GPS wilde koppelen aan de intercoms kwam ik er achter dat je maar één intercom kan koppelen aan je GPS, terwijl wij gewend waren dat wij beide de navigatie konden horen.(Wat een tegenvaller.)
Om dit op te lossen heb ik van Sena de SM10 Dual stream bluetooth stereo zender gekocht met Goldwing kabel. (€159,00)
Nu kan ik alle geluidsbronnen (radio, mp3, Gps, Cd speler )van de Goldwing draadloos koppelen aan beide headsets. Je maakt eigenlijk met de Sena SM10 van je Goldwing audio systeem een 2 kanaal bluetooth audio zender.
Dit lost het probleem nog steeds niet helemaal op want je kan nu wel naar de muziek en de GPS luisteren maar niet tegelijkertijd met je duo spreken.
Cardo systemen hebben die mogelijkheid niet, het is of het een of het ander.

Tijdens onze eerste rit met ons nieuwe Cardo systeem liepen we tegen het volgende aan, als je naar de muziek zit te luisteren en je wil even iets tegen je duo zeggen, nou maak dan je borst maar nat.
Na het maken van een intercomoproep is het heel normaal dat je 3 tot 5 seconden moet wachten voor je wat kan zeggen. (Heel dat je verbinding hebt ben je 3 straten verder!)
Het maakt niet uit of je dit nu via een spraakoproep of met de drukknop doet, de tijd blijft het zelfde.

Voordat ik de Sena SM10 had gekocht had ik tijdelijk de GPS met mijn systeem gekoppeld en de intercoms op constante verbinding gezet zodat we toch constant kunnen praten en ik de navigatie kan horen.
Het probleem waar je dan tegenaan loopt is op het moment dat de GPS begint te spreken verbreekt hij de intercom verbinding met de duo, maar de duo hoort dat niet.
Is de GPS klaar dan komt de intercomverbinding wel weer vanzelf terug.
Het probleem wat wij regelmatig hadden was dat je midden in een gesprek wordt onderbroken door de GPS maar mijn partner hoort dat niet dus die zit een heel verhaal tegen mijn te vertellen maar krijgt geen antwoord meer terug.

Ik vind het zo vreemd dat je over deze praktijk problemen niets leest in de handleiding of op de forums of reviews op internet. (Hoe onpartijdig zijn de testsites en reviews ?)
We zijn tegen zo veel software problemen aangelopen dat we er soms zelf niets meer van begrepen.
We hebben dit zelfde ook geprobeerd met een Cardo G9 systeem maar dat maakte in verbindingstijd en mogelijkheden en problemen niet uit. ( Ik denk dat Cardo eens serieus mag gaan testen.)
Zelfs met de importeur van Cardo over verschillende problemen contact gehad maar die vinden dit normaal, ze begrijpen niet wat het probleem is.

Na onze Zwitserland vakantie in September waren we zo teleurgesteld in het Cardo systeem en alle problemen er om heen, dat ik alles te koop heb gezet op Marktplaats.
Meteen nadat alles verkocht was ben ik naar de winkel gegaan en heb één Sena 20S duo gekocht.
We weten niet waar we zijn, dit systeem werkt zoals het hoort te werken.
In combinatie met de Sena SM10 en het audio multitasking van de Sena 20S kan je draadloos naar muziek luisteren, gps opdrachten horen en te gelijk spreken met je duo.
Je kan het audio systeem van de Goldwing ook zonder de SM10 koppelen aan de Sena 20S maar dan moet je wel 2 apart Sena Goldwing kabeltje + jackverloop kopen en deze inpluggen in je MP3 ingang van je headsets, alleen zit je wel weer vast aan een kabeltje.
“Als je met de Sena 20s iemand anders wil oproepen op zijn intercom dan duurt dat nog geen seconde en de verbinding is er al, gewoon zoals het hoort.”
Een echte aanrader voor Honda Goldwing rijders die over willen stappen naar een draadloos systeem maar toch het Goldwing audio/GPS systeem willen blijven gebruiken.

Onze conclusie is dat de Cardo systemen leuk zijn voor de individuele rijder die naar zijn muziek en GPS luistert en af en toe zijn andere motor maat oproept maar niet voor de duo rijders.
Dus wil je als Goldwing rijder overstappen naar een draadloos systeem met de zelfde mogelijkheden die je nu hebt met je kabel dan raad ik het Sena 20S intercom systeem aan.
Ik hoop dat ik met dit verhaal jullie wat meer duidelijkheid heb kunnen geven in de wereld van de bluetooth intercom duo systemen zodat je niet net als ons het verkeerde systeem koopt.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door director » 05 dec 2014, 18:35

Dank voor je uitgebreide review, volgens mij staat deze ook op de GWCH site :wink:

Ik heb een Cardo teamset en ervaar dezelfde probleem; las je met de passagier praat en de navigatie komt er tussendoor hoort de passagier die niet en die hoort niet dat de verbinding tussen ons is verbroken. Resultaat, ik weet wel waar ik naartoe moet, maar Astrid kletst gewoon door zonder dat ik hoef te luisteren. Ook de BT verbinding tussen mijn Zumo 220 en de Cardo valt soms uit en moet ik de boel resetten.

Het systeem is niet perfect en ik hoor inderdaad goede berichten over de Sena sets.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door cooper » 05 dec 2014, 22:14

Hier ook een tevreden Sena 20s gebruiker.
Ben het kabelgedoe van de Nolan uiteindelijk toch beu geworden. :(
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door Maus » 25 jan 2015, 10:21

Ik heb de zelfde ervaring met de Cardo Rider G9x van 420 euro voor een duoset, ik heb hiervoor al een uitgebreid testrapport geschreven.
Uitkomst was hetzelfde 10.000 km met dit set gereden te hebben kom ik tot de conclusie en heeeeeel veeeel frustraties verder dat dit set niet doet wat het beloofd, en dit komt omdat ik ook altijd met duo passagier rij.

Heb ik weinig tot geen vertrouwen meer in dit bleutooth gebeuren, daarom dat we (mijn vrouw en ik) overgestapt zijn naar een draadje, er is me nog via de CB shop in Overloon geprobeerd een set van BlueBike te verkopen maar dit heb ik afgeslagen
Inmiddels heb ik een Autocom SPA systeem gekocht en ingebouwd, de komende weken ga ik gebruiken om de set verder in te regelen (veel mogelijkheden) en zal wederom een testbericht schrijven.
Met de basisinstelling heb ik zo'n 500 km gereden en ik moet zeggen dat de modulatie en het geluid uitstekend is.
Ik zal de komende maanden verder berichten hoe dit set is bevallen

Groeten uit Limburg
Maus

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door Wup » 19 feb 2015, 12:21

Geweldige gebruikersreview Frank! Hier heb je wat aan. :D
Precies wat ik ook zocht qua mogelijk heden.
Maar hoe is de geluidskwaliteit en is het nog goed hoorbaar bij b.v. 130 km/u?
En hoe goed is de ingebouwde radio qua ontvangst en verstaanbaarheid?
En is de navigatie te horen in mono of stereo?

Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

Frank
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 dec 2006, 01:27
Locatie: oosterhout nb

Re: Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door Frank » 20 feb 2015, 23:23

Hallo Wup,
Bedankt voor je positieve reactie op mijn verhaal.
De geluidskwaliteit van de Sena is gewoon heel goed ook bij 130 en hoger, geen hinderlijk windgeruis via microfoon zoals dat vaak is als je met een duo rijd.
Met de radio van de sena intercom heb ik niet zo veel ervaring omdat wij de Goldwing radio gebruiken via de sena SM10.
(De SM10 zend stereo geluid door naar de intercom dus alles wat via de SM10 loopt is in stereo.)
Het geluid van de navigatie is in stereo zowel rechtstreeks als via de SM10.

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door Wup » 21 feb 2015, 00:37

Bedankt voor je reactie Frank. :D
Ik kijk ook nog naar de bluetoothheadset van Bikecomm, die lijkt ook erg goed te zijn volgens de meeste recensies.
Deze set is ongeveer de helft goedkoper dan de Senna SH20 en heeft bijna dezelfde mogelijkheden.
Niettemin lijkt mij de Senna SH20 toch wel wat uitgebreider/beter te zijn, maar gezien het prijsverschil mag dat natuurlijk ook wel.

Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

Frank
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 dec 2006, 01:27
Locatie: oosterhout nb

Re: Mijn ervaring met Cardo SHO-1 en Sena 20s headsets.

Bericht door Frank » 21 feb 2015, 00:52

Het grote voordeel van de Sena 20s is dat hij multitasking is en dat heeft volgens mij niet één merk, dat wil zeggen dat alles te gelijk te horen is.
Ja inderdaad het is een hoop geld en wij maakte nog wel de fout om eerst het Cardo systeem te kopen welke ik met veel verlies heb verkocht.
Kijk ik heb natuurlijk geen ervaring met het merk Bikecomm maar wie weet is het een goed alternatief.
Succes met je zoektocht en ik hoop dat je de juiste keuze maakt.

Plaats reactie