Cardo Scala Rider G9x

Plaats reactie
Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Cardo Scala Rider G9x

Bericht door Maus » 07 mei 2014, 20:27

Heb een aantal weken geleden een G9x aangeschaft omdat ik het zat was aan een draadje te hangen op mijn wing.
Ik wilde voor diegen die overwegen om ook een bleutooth set aan te schaffen hier een kleine impressie geven van deze nieuwe uitvoering.
Wellicht helpt dit om een goede keuze te maken.
Wellicht als iemand de nieuwe Sena heeft dit ook te doen zodat je een test hebt van bijde systemen

Conclusie van het geheel:

Voordelen:
Alles wordt super de lux geleverd in een tasje en is zeeeeer compleet zelfs inbussleuteltje ontbreekt niet, ziet er allemaal gelikt uit.
Prima draadloos systeem, kraakhelder geluid.
Ruisonderdrukking tijdens rijden is perfect, geen ruis in helm door wind, ook niet met half helmet.
Paren met ander G9 rijders door Quick link gaat prima, ook met voice command, echter moet ik zeggen dat we dit niet uitvoerig getest hebben.
De microfoon is verbeterd waardoor deze beter pasgemaakt kan worden in je helm, veel beter als bij de oude G9 en G4, dit is een heel groot pluspunt.
Wordt ook losse extra microfoon meegeleverd voor integraal helm
Helmspreakers zijn verbeterd beter geluid, mocht van mij wel iets meer bas in zitten.
Helmspeakers zijn nu ook te vervangen met innerear plugs als je dit fijner vind.
Batterij is formidabel, we hebben meer dan 13 uur het set kunnen gebruiken
Makkelijk uit en in de cradel te halen bij je helm
Rijkwijdte is meer dan voldoende voor Hollandse begrippen >800 meter in vrije veld


Nadelen:
Veel geld voor een teamset 420 euro (goedkoopste aanbieding op dit moment)
Bleutooth verbindingen met telefoon, Garmin en headset kan een probleem zijn, eerst alle firmware updaten van zowel Garmin als telefoon als Scala Rider, voordat ik daar achter kwam waren we 3 dagen verder en een hele hoop ergenis rijker, ook niets van te vinden in de handleiding, we stonden eigenlijk op het punt om alles terug te sturen naar de leverancier.
Veel te veel knoppen met dubbele functies, duurt lang voordat je weet waar alles zit en dit leid je af van het rijden terwijl het eigenlijk je zou moeten ondersteunen tijdens het rijden.
Als de voorrijder een navigatiebericht door krijgt van de Garmin krijgt de duopassagier geen seintje, dus deze praat vrolijk door terwijl de voorrijder naar zijn Garmin zit te luisteren en dus zijn bijrijder niet meer hoort.
Radio ontvangst is zeer matig, ook met RDS ondersteuning wordt dit niet beter, de radio hebben we dus uit het systeem gehaald
Gelukkig heeft mijn wing een hele goede radio.
Voice command werkt niet naar behoren, als je commando geeft "call intercom", geeft de voice over aan: Radio on.
Terwijl ik toch echt heel goed gezegd had "call intercom".
Dus na twee dagen daarmee rondgereden te hebben en me daaraan ge-ergerd te hebben hebben we de voice command geblokkeerd en de intercom als pre geinstalleerd.
Handleiding is matig, bij problemen kan je beter een hulplijn inroepen dan nogmaals de handleiding te lezen.
Dit heb ik dus ook meerder keren moeten doen om alles werkbaar te krijgen


Mijn eindconclusie:
Ik zou dit set zeker geen twee keer kopen en zou eerder voor de goedkopere Scala's gaan.
Alle extra features die op de G9X zitten werken niet naar behoren en zijn eerder een last dan een lust
Scheelt je meer dan 100 euro en dat toch weer een paar liter benzine in je tank meer

Hebben ander mensen op dit forum al ervaringen met de G9X? en of de nieuwe Sena

Pieter Aarts
Berichten: 558
Lid geworden op: 27 mar 2006, 15:53

Re: Cardo Scala Rider G9x

Bericht door Pieter Aarts » 08 mei 2014, 20:45

Hoi,

zeer duidelijke en goede recensie met alle + en - punten op een rijtje.
Zelf gebruik ik de Sena SMH10, afgelopen week geupdate naar de nieuwe firmware, waardoor het geluid verbeterd moet zijn maar ook de functie om met alle merken toestellen te kunnen koppelen. Zal eens aandachtig opzoek gaan naar de verschillen.

Doel jij met de nieuwe Sena op de 20S welke van de zomer leverbaar wordt. Deze laatste zal qua kwaliteit/functies/prijs beter vergelijkbaar zijn met de Cardo G9x.

Pieter

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Cardo Scala Rider G9x

Bericht door Maus » 09 mei 2014, 15:18

Yep die nieuwe 20S van Sena, ik had gedacht dat die reeds op de markt was omdat Cardo en Sena zo'n beetje tegen elkaar aan het strijden zijn wie de beste is.
In ieder geval merk ik bij mijn 9x op dat de extra features niet echt uit de verf komen, was benieuwd hoe de Sena het zou doen t.o.v. de CARDO

Lucky Luuk
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Cardo Scala Rider G9x

Bericht door Lucky Luuk » 24 jul 2014, 14:06

Net als Maus hebben wij ook de scala rider G9x gekocht en ik sluit me volledig aan bij de mooi geschreven recensie, de fantastische extra's enz. enz. het werkt allemaal niet zo makkelijk zo als zou moeten, niettemin wel aardig dat we nou met zijn drietjes kunnen kleppen tegen elkaar! Maar het blijft veel geld, gelukkig had moeders een adresje gevonden zodat we toch een belangrijk stukje goedkoper uit waren. Het adres was http://www.elsware.nl/contents/nl/d4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Luuk

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Cardo Scala Rider G9x

Bericht door Maus » 26 sep 2014, 19:16

Inmiddels heb ik meer dan 10.000 Km met de nieuwe Cardo gereden en mijn conclusies zijn ongewijzigd.
Het systeem is te duur en maakt zijn features niet waar, slechte voice command, slecht radio ontvangst en bleutooth is onstabiel.
De koppeling met de telefoon valt regelmatig uit als ook met mijn nieuwe Garmin 590.
Inmiddels heb ik mijn set voor 300 euro op Marktplaats gezet en ga ik weer over naar een dom draaidje wat wel alijd werkt

Maus

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Cardo Scala Rider G9x

Bericht door Maus » 15 mar 2015, 17:43

Tip

Kijk even naar mijn recenties over het Autocom systeem, wellicht heb je daar wat aan.


Groeten uit Limburg
Maus

Plaats reactie