Nog even over helmen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Nog even over helmen

Bericht door RonalT » 02 mei 2019, 22:29

Nu het weer mooi weer begint te worden zullen veel motoren van stal gehaald worden. Kijk even goed naar banden, remmen en stuurinrichting. Maar let ook op het volgende:

Afbeelding

Motoragenten
De recordtemperaturen tijdens de paasdagen zorgden dus voor het andere uiterste. De motoren werden toen massaal van stal gehaald en zelfs de motoragenten hadden er goede zin van gekregen. Ik zag er zelfs een paar heerlijk met opengeklapte systeemhelm over ’s heren wegen rijden. Oei, zouden zij wel weten dat ze op dat moment helemaal geen goedgekeurde helm droegen? Het merendeel van de ‘klaphelmen’ is officieel immers alleen goedgekeurd als het kindeel gesloten is; slechts een paar systeemhelmen zijn ook goedgekeurd om open te gebruiken, zoals een Shark Evo en een Roof Boxer.

Dat kun je zien aan het ECE-keurmerklabel in de helm: bij open jethelmen staat hier de letter J op en bij een integraalhelm de letter P. En alleen als beide letters op het label vermeld staan, mag de helm dus gesloten én open worden gebruikt. Met alleen de vermelding P is ‘open rijden’ strikt genomen dus niet toegestaan, aangezien dit onveilig kan zijn door een plotseling dichtvallend kinstuk én omdat het opengeklapte (en boven de helm uitstekende) kindeel bij een ongeval juist voor letsel kan zorgen!

Uit: Motoplus
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3912
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Nog even over helmen

Bericht door director » 03 mei 2019, 20:14

Nuttige informatie.

Zelf heb ik een Probiker helm van Louis, deze heeft in het label zowel een P en een J staan (net even gecontroleerd).
Deze is wel gekeurd als jethelm, maar volgens mij alleen met de los verkrijgbare zij-elementen :?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Nog even over helmen

Bericht door Devoraz » 04 mei 2019, 09:31

Mijn vorige helm (Nolan N104) had ook beide (J en P) op het label staan. In de open stand moest je zelfs de 'Lock'-schuif aan de zijkant van de helm op "J" zetten, zodat hij niet dicht kon vallen.
Aangezien mijn Nolan (vorig jaar) al weer 6 jaar oud was, heb ik vorig jaar een Shark Evo One gekocht waarbij het kinstuk helemaal naar achteren kan. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Plaats reactie