Waterdicht houden textiel pak

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Waterdicht houden textiel pak

Bericht door Frederick Lieverdje » 13 aug 2012, 00:01

Op de motorbeurs had ik een textiel broek en jas van het merk Rev-it gekocht.
In het voorjaar in Winterberg het hele weekeind in de regen gereden waarbij het pak netjes waterdicht bleek.
Nu in Oostenrijk een paar zware buien over me heen gehad en nu werd ik in het pak dus echt heel nat en dat was geen angstzweet of incontinentie :mrgreen:

Hoe krijg ik het weer waterdicht?
Moet ik de boel wassen met een "membraan herstellende wash" ?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Waterdicht houden textiel pak

Bericht door RonalT » 13 aug 2012, 00:12

Het membraan hoort gewoon waterdicht te zijn.
Of zo'n "membraan herstellende wash" de boel weer kan herstellen .... (ik heb twijfels)

Volgens mij is zoiets bedoeld om het pak te wassen en het membraan te ontzien.
Een GoreTex membraan is ontstaan door het verbinden van het speciale GORE-TEX® membraan met hoogwaardig textiel. De stiknaden worden gelast voor een 100% waterdichte bescherming. De eigenschappen van het GORE-TEX® membraan in één oogopslag:

- Duurzaam waterdicht
- Zeer goed ademend vermogen
- Extreem koudebestendig
- Bijzonder knikbestendig

Het opgerekte PTFE-gedeelte van het membraan bevat meer dan 1,4 miljard microscopisch kleine poriën per cm2. Deze poriën zijn ongeveer 20.000 keer kleiner dan een druppel water, maar ongeveer 700 keer groter dan een waterdampmolecuul. Water in vloeibare vorm kan dus niet door het GORE-TEX® membraan dringen, maar waterdamp (transpiratie) kan er gemakkelijk doorheen.
Het membraan bevat een oleofobe (of oliewerende) laag, die waterdamp doorlaat maar voorkomt dat er mogelijke verontreinigingen, zoals oliën, cosmetica, insectwerende sprays en voedingsmiddelen in de poriën dringen. Het resultaat is een volledig waterdicht, winddicht en goed ademend membraan.
De meeste membranen zijn op zo'n manier gemaakt en hebben dezelfde soort eigenschappen.
Maar als je het wil proberen zeg ik: doen! Onder het motto baat het niet dan schaad het niet.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: Waterdicht houden textiel pak

Bericht door inside » 13 aug 2012, 07:38

wat dacht je ervan om het als een klacht te melden bij de leverancier en zit er geen garantie op?

Gr. hans

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: Waterdicht houden textiel pak

Bericht door Frederick Lieverdje » 13 aug 2012, 10:55

inside schreef:wat dacht je ervan om het als een klacht te melden bij de leverancier en zit er geen garantie op?

Gr. hans
Tja Hans, op zich een strak plan maaaaar. Motorbeurs, bonnetjes, garantie"........
Ik weet niet eens hoe die zaak heet :roll: :roll: :roll:

Ik ga maar eens wassen met een toevoegmiddel.
Heb dat ooit ook gedaan met een buitensport jas en dat hielp echt :D

Verder denk ik er over om ook een motorjeans te kopen voor de standaard ritten ( zie ander topic)
Lijkt me ideaal als je door een dorp of kasteel loopt ipv met dat zompige motorpak.

Groet, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Waterdicht houden textiel pak

Bericht door Borretje » 13 aug 2012, 11:17

Frederic,

Ik heb het geluk gehad om langdurig de waterdichtheid van mijn (textiel) pak te testen in Engeland,....
Ook bij mij sloeg het op een gegeven moment door, natte buitenkant en natte binnenkant :(
Ik heb de grootste spuitbus tentimpregneerspray gekocht die ik kon vinden en het hele zooitje, vooral op de naden ingespoten, hierna aan de binnenkant geen last meer gehad van hemelwater!!!
Is ook een oplossing.
Wassen van het spul; alleen als het nodig is, je was altijd een stukje van de coating weg en die is ook met toevoegingen niet meer te repareren.

Succes

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Waterdicht houden textiel pak

Bericht door RonalT » 13 aug 2012, 17:50

Volgende keer een pak kopen waar je de membraan uit kan halen, Rob. Dan kan je alleen de buitenkant wassen die vuil is....
Op dit moment heb ik mijn pak een jaar of twee en is (afkloppen - klop - klop) nog steeds waterdicht.

Het pak bestaat uit drie losse lagen, thermovoering, regenvoering en buitenpak. Alles met ritsen aan elkaar te maken.
met weer zoals afgelopen zaterdag alle voeringen er uit en je beschik over een lekker doorwaaipak. Ik had de regenvoering in een van mijn koffers, als het nodig is heb je die er binnen 1 minuut weer in zitten.

Merk en type: Clover Crossover

Afbeelding
Afbeelding
Broek is overigens geheel zwart
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
stephanrau
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 mei 2008, 18:32
Locatie: Oost - Souburg

Re: Waterdicht houden textiel pak

Bericht door stephanrau » 26 aug 2012, 14:49

mijn pak is al wat ouder, een jaar of 6, en ik had ook last van regen doorslag. Bij Scapino heb ik toen Anti Regen Spry gehaald en nou is het weer redelijk dicht voor ritten tot ongeveer 1/2 uur als het flink doorregen :( . Voor de echte regendagen met riten van meerdere honderd kilometers heb ik in die zelfde winkel een regenpak van het grootste maat gekocht dat ik dan over mijn motorpak aantrek, (ter waarde van 25 Euro's) een paar Latexhandschoene :wink: onder mijn lederen motorhandschoene houden mijn handen warm en droog,en dan kan het regenen wat het wil maar nat worden an de binnenkant is er dan niet meer bij. :) :) :)

gr. Stephan
Hoe lang ik ook onderweg ben op mijn GW, het lijk altijd te kort!

Plaats reactie