Mijn trekhaak en koppeling op de EZS aanhanger zijn ongeveer 48mm. Terwijl 50mm op auto's standaard is.
Beetje onhandig af en toe.
Iemand wel eens een 50mm koppeling op zijn aanhanger gezet? Past dat zomaar op de aanhanger?
Ik kocht op de Paasshow een Chromen dop. Moest tape gebruiken...
Kogel diameter verschil.
- Hans van der Lugt
- Type Goldwing: GL1800
Kogel diameter verschil.
Groeten, Hans.
2004 Goldwing 1800, blauw.
Just so you know,
Cool people ride slow
Just so you know,
Cool people ride slow

- Panrider1300
- Type Goldwing: GL1000
Re: Kogel diameter verschil.
De diameter van een standaard Europese trekhaakkogel is in principe universeel en hoort 50 millimeter te zijn. Dit is de standaardmaat (ISO 1103) voor nagenoeg alle personenauto's, aanhangers, caravans en fietsendragers in Europa.
Een trekhaakkogel mag niet oneindig dunner worden. Volgens APK-eisen mag de kogel niet verder slijten dan een diameter van 49 mm. Is de kogel dunner (bijv. 48 mm), dan is deze versleten en kan deze leiden tot een APK-afkeur en gevaarlijke situaties waarbij de koppeling los kan schieten.
Een trekhaakkogel mag niet oneindig dunner worden. Volgens APK-eisen mag de kogel niet verder slijten dan een diameter van 49 mm. Is de kogel dunner (bijv. 48 mm), dan is deze versleten en kan deze leiden tot een APK-afkeur en gevaarlijke situaties waarbij de koppeling los kan schieten.
Hoogstwaarschijnlijk is de 48mm uitvoering eentje uit de USA want die hanteren een andere kogeldiameter dan in Europa. Hier is 50mm de standaardmaat en het is zeker niet aan te raden om een 50mm koppeling op een 48mm kogel te gebruiken. Voor noodgevallen is het nuttig om de Europese kogel en koppeling te gebruiken want dan kun je de aanhanger bij iemand anders aan koppelen indien nodig. Groet, Winger11
- Hans van der Lugt
- Type Goldwing: GL1800
Er staat inderdaad 1- 7/8 op de kogel ingeslagen. Dus Amerikaanse trekhaak.
Wel opmerkelijk dat op de EZS aanhanger (uit 1995) die ik apart heb gekocht ook de kleinere maat koppeling heeft. Hij past net niet op mijn auto trekhaak. Ook niet met geweld/ erop gaan staan.
Wel opmerkelijk dat op de EZS aanhanger (uit 1995) die ik apart heb gekocht ook de kleinere maat koppeling heeft. Hij past net niet op mijn auto trekhaak. Ook niet met geweld/ erop gaan staan.
Groeten, Hans.
Just so you know,
Cool people ride slow
Just so you know,
Cool people ride slow

- Panrider1300
- Type Goldwing: GL1000
Trekhaak kogel en koppeling kost toch niet de wereld.
Online bij een aanhanger webwinkel heb je dat voor een paar tientjes en dan heb je alles weer in orde.
Online bij een aanhanger webwinkel heb je dat voor een paar tientjes en dan heb je alles weer in orde.